crossers, tractor pulling effect.....?

Youp

MF veteraan
25 jun 2003
13.851
0
Somewhere in Limburg
Facebook
ik ben van mening dat als je aan het crossen bent in het zand dat een crossmotor vooruit komt op het wegstuwen van zand zoals bij tractor pulling.. (deze machines maken een wielspin waarbij de snelheid van de banden kan oplopen tot 1000km/h, hierbij stuwen ze zo veel zand weg dat ze het enorme gewicht kunnen trekken) waardoor je ook absurd hard kan accelereren omdat je motor niet achterover klapt zoals hij op asfalt zou doen...

een maat van me beweert dat je zodra je wielspint geen grip hebt en dus energieverlies waardoor je niet het volle vermogen op de 'ondergrond' over kan brengen waardoor je langzamer optrekt :)


wie weet hier meer van?


ik meen dat ik hier al eens een topic van gezien heb hier op MF en ook een bijbehorende formule... maar ik kan het niet meer vinden :? ...

t is iig een leuk discussiepunt :)
 
In het zand slipt je achterwiel altijd weg als je een dot gas geeft. De noppen zorgen daarvoor, hierdoor krijg je voortstuwing.

Een deel van de energie gaat in het wegsproeiende zand zitten en nog een deel in het spinnen van het wiel. Maar volgens mij is dit heel weinig, beetje zand verplaatsen of je achterwiel laten spinnen kost niezo veel energie. Voortstuwen v/h totale gewicht uiteraard wel.

Actie = reactie, + wet v. behoudt van energie...kinematica dus :)

Het vermogen van een crosser komt pas goed tot z'n recht in het zand (stampende eenpitter) ondanks de geringe verliezen.
 
Laatst bewerkt:
een maat van me beweert dat je zodra je wielspint geen grip hebt en dus energieverlies waardoor je niet het volle vermogen op de 'ondergrond' over kan brengen waardoor je langzamer optrekt :)


wie weet hier meer van?
Denk jij dat het anders is dan wat je maat beweert :?
Ik weet niet hoeveel zand je wilt weggooien, maar ik kan me niet voorstellen dat het weggooien van dat zand je vooruit stuwd.
 
Denk jij dat het anders is dan wat je maat beweert :?
Ik weet niet hoeveel zand je wilt weggooien, maar ik kan me niet voorstellen dat het weggooien van dat zand je vooruit stuwd.

nee maar bij tactorpulling is dat nou net het gene wat er voor zorgt dat die loeizware bakken vooruit gesleept worden... dus je moet er wel enorm veel energie uit kunnen halen :)

op afalt natuurlijk niet, daar heb je niks om weg te stuwen..
 
In het zand slipt je achterwiel altijd weg als je een dot gas geeft. De noppen zorgen daarvoor, hierdoor krijg je voortstuwing.

Een deel van de energie gaat in het wegsproeiende zand zitten en nog een deel in het spinnen van het wiel. Maar volgens mij is dit heel weinig, beetje zand verplaatsen of je achterwiel laten spinnen kost niezo veel energie. Voortstuwen v/h totale gewicht uiteraard wel.

Actie = reactie, + wet v. behoudt van energie...kinematica dus :)

Het vermogen van een crosser komt pas goed tot z'n recht in het zand (stampende eenpitter) ondanks de geringe verliezen.

dat dacht ik dus ook :)
 
Hoe gladder de ondergrond, hoe groter de wrijving. Volgens mij rijden die pullers niet door mulzand.
 
Hoe gladder de ondergrond, hoe groter de wrijving. Volgens mij rijden die pullers niet door mulzand.

is verschillend.. de ene keer mul zand de andere keer hardere zand ondergrond.. iig altijd zand.. ik heb hier een heel artikel liggen uit de kijk over tractorpulling :) en op de ondergrond passen ze banden en snelheid van de wielspin aan...
 
In de Dakar onlaten ze in hevige 'desert sessions' ook altijd de bandjes om het contactoppervlak (en dus de wrijving/voortstuwing) te vergroten :) met veldcrossen hielp het ook naarmate de ondergrond 'zachter' werd...memories :z
 
nee maar bij tactorpulling is dat nou net het gene wat er voor zorgt dat die loeizware bakken vooruit gesleept worden... dus je moet er wel enorm veel energie uit kunnen halen :)
waar heb je die informatie vandaan?
Ik heb erg veel moeite om dit te geloven.
Je gooit een paarhonderd kilo zand weg en daardoor gaat er 20.000 kilo (of wat weegt zoiets?) vooruit :?
 
mjah wat mij opvalt met mn CR500 is dat als ik in het mulle zand rijd en het gas flink open trek ik mn voorwiel net van de grond krijg een enorme fontein zand veroorzaak en asociaal hard optrek.. daar ik op asfalt bij 25% gas al op het achterwiel zit in de 3e versnelling kan ik niet echt hard optrekken.. :) (iets kortere overbrenging)
 
waar heb je die informatie vandaan?
Ik heb erg veel moeite om dit te geloven.
Je gooit een paarhonderd kilo zand weg en daardoor gaat er 20.000 kilo (of wat weegt zoiets?) vooruit :?

de kijk.. en op discovery was er ook een aflevering van een tijd geleden.. maar als je zo'n tractorpulling band ff bekijkt... die hebben aardige schoepen en als die met 1000km/h ronddraaien scheppen die wel wat meer als een paar honderd kilo zand :)
 
waar heb je die informatie vandaan?
Ik heb erg veel moeite om dit te geloven.
Je gooit een paarhonderd kilo zand weg en daardoor gaat er 20.000 kilo (of wat weegt zoiets?) vooruit :?

:^

Volgens mij heb is dat wegvliegende zand alleen maar verneukte energie.
Bedoel, de energie die er nodig is om dat zand te laten vliegen komt niet in 1 keer uit de lucht vliegen.
En het lijkt me sterk dat dat vliegende zand hetzelfde effect heeft als een straalmotor.

Anders hadden ze op motoren wel een grote bak zand voor het achterwiel gezet zodat ie zichzelf vooruit kon spetteren :+ .
 
Als je met een trialmotor naar boven moet, dan is het de kunst om zoveel gas te geven dat het achterwiel niet gaat spinnen.
Zogauw je wiel spint ben je heel je grip kwijt en kom je niet meer boven.
 
SLIP IS GRIP = ZONDER SLIP GEEN GRIP
We zullen een keer een wedstrijdje doen. Jij in los zand en ik op de verharde weg en je mag zoveel spinnen als je zelf wilt.
Wie denk je dat dat gaat winnen?
 
We zullen een keer een wedstrijdje doen. Jij in los zand en ik op de verharde weg en je mag zoveel spinnen als je zelf wilt.
Wie denk je dat dat gaat winnen?

ik denk de gene in los zand... (wel met een motor die daarvoor gemaakt is natuurlijk ;)

ik heb btw ook getraild maar dat gaat met lage snelheden... en daar draait het juist om erg veel grip op allerlij ondergronden en toch langzaam gaan dus niet accelereren als een gek... als je een crosswedstrijd ziet zie je iedere keer zandfonteinen als ze op het gas gaan.. als ze dan puur wheelspinnen zouden ze niet accelereren.... en dat doen ze wel! :?
 
ik denk de gene in los zand... (wel met een motor die daarvoor gemaakt is natuurlijk ;)
Dus jij denkt dat als we allebei met eenzelfde motor met crossbanden een sprintje trekken dat jij dat gaat winnen in het mulle zand :?
Ik mag voor je hopen dat je nu een grapje maakt.
 
Dus jij denkt dat als we allebei met eenzelfde motor met crossbanden een sprintje trekken dat jij dat gaat winnen in het mulle zand :?
Ik mag voor je hopen dat je nu een grapje maakt.
Ik denk dat youp er goed aan doet dit topic te starten..hij snapt er nog niet veel van... :X
 
Dus jij denkt dat als we allebei met eenzelfde motor met crossbanden een sprintje trekken dat jij dat gaat winnen in het mulle zand :?
Ik mag voor je hopen dat je nu een grapje maakt.

uhm mjah.. niet compleet mul zand zoals op het strand :) maar iets steviger... ik zou wel eens willen zien wat de zelfde motor met de zelfde setup en de zelfde berijder (liefst een prof) alleen 1x op noppen en 1x op wegbanden presteerd :) ik vraag het me echt af...

misschien iets voor mythbusters...? 8-)
 
Uh volgens mij is er een klein vergissinkje namelijk de omtreksnelheid van de machines die bij Tractorpulling worden gebruikt is ongeveer 140 tot 160km/h........(stel je voor dat er een klein steentje het publiek invliegt met 1000km/h, dan vallen er een paar doden) ......maar dit verschijnsel heet dus frictiepulling. Dit berust dus inderdaad op een deel grip (statische wrijvingskracht) en ook op een deel "grondverzet"(kinetische energie). Door het wegsmijten van de grond wordt dus de tractor inderdaad de andere kant opgeduwt. (hetzelfde principe als je bijvoorbeeld in de ruimte een gewicht van 1kg van je wegduwt, je merkt meteen dat jezelf de ander kant op gaat). Dat het weggooien van zand krachtverlies is, is dus niet helemaal waar. Bijna alle krachtverlies op het gebied van tractorpulling en motorcross wordt verloren aan warmte. En hoeveel warmte zou er ontsnappen bij motorcross doordat het zand naar achteren wordt gesmeten? Precies, bijna niets. Aangezien ik dit ook zomaar uit de mouw heb geschud aan hand van de Kinematica die ik op school heb gehad, hoop ik dat ik aan wordt gevuld of effe wordt beweze of da ik hier nonsens uitsla.... O-)
 
Ik denk dat youp er goed aan doet dit topic te starten..hij snapt er nog niet veel van... :X

het komt puur door wat ik gelezen em gezien heb over het tractorpullen.. al dan niet waar.. kijk op discovery en of in de kijk maken ze ook fouten :)

het grip verhaal op asfalt is simpel en snapt mn reet nog.. kom ik doe niet voor niets motorvoeruigen techniek op een aardig niveau...

maar ik vroeg me af of het op zachte ondergrond wel het zelfde zou zijn....
 
Leuke discussie *D
Ik denk dat er wat zaken door elkaar gehaald worden.
Ook in het zand kun je wegrijden zonder wielspin.
En ik heb wel eens tot aan de naven in een modderpoel vastgestaan, geef je dan gas dan komen er grote stralen modder van het achterwiel,maar vooruitkomen homaar. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan