crosshelm van de **** voor weinig

de reacties waren lekker ongezouten, vooral van onze groningse groenteboer....
heb zelf nu nog een lazer helm van een jaar of 12 oud dus zag deze toevallig staan.
zal wel een arai worden ofzo of zo n ding met vizier

Een helm van 12 jaar oud??? helmen hebben een soort houdbaarheid, geloof dat het 4 jaar was ofzo?

Ik zou zo snel mogelijk de helm weggooien en een nieuwe kopen. En dan inderdaad een "bekender" merk en niet voor een paar tientjes uit azie. tenminste als je vind dat je hoofd het waard is.
 
Alsof het plastic en het foam ineens sterker worden als er een bekend merk op staat.

Natuurlijk is er met research wel wat te bereiken, maar lichter en veiliger is een onmogelijke combinatie als je dezelfde materialen gebruikt en geen van beide grote ontwerpfouten bevat.

Ook houdbaarheid van helmen, stel voor dat een helm 2 jaar in de winkel gelegen heeft, zou hij dan nog maar half zo lang meekunnen?

Natuurlijk is veiligheid niet de beste plaats om te besparen, maar om alleen te betalen voor een merkje en een iets andere vorm in hetzelfde materiaal omdat het veiliger zou zijn vind ik net zoiets al een amulet in je tank gooien waardoor hij nog maar de helft zou verbruiken.

Verder zijn die europese normen opgesteld door mensen met veel meer kennis van zaken dan de meesten van ons, dus om die zonder argumenten af te doen als decoratie gaat mij wat ver.

Ik zou wel eens een test willen zien waaruit blijkt dat een merkhelm van 1200 gram veiliger is dan een chinese met europees keurmerk van 1450 gram.
 
Dit vond ik over de levensduur van een helm....

Het grootste deel van de motorrijders rijdt met een te grote of zelfs versleten helm. Wist u dat een helm eigenlijk maximaal 7 jaar meegaat ? Dit heeft niet zozeer met de buitenschaal van de helm te maken, maar met de binnenkant. De dempende binnenschaal is gemaakt van polystyreen (piepschuim) en met de tijd verliezen de luchtkamertjes hun veerkracht. Dit heeft als gevolg dat de binnenschaal verhard en door het krimpen van de schaal wordt de helm dus ruimer. Dit laatste zorgt er dan voor dat de helm gaat schommelen, draaien en dus onveilig is geworden. Door het ontbreken van een goede dempende werking is de helm alleen nog maar een hoofddeksel, in plaats van een veiligheidshelm. Afhankelijk van de buitenschaal bevat de binnenschaal meer of minder luchtkamertjes. Des te meer luchtkamertjes, des te beter de demping en hoe langer de helm meegaat. Echter na 7 jaar zijn eigenlijk alle helmen, ongeacht de buitenschaal en de samenstelling van het binnenmateriaal, versleten.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop zelf dat je wel een beetje inziet dat bv een arai helm een stuk meer bescherming bied dan een merkloos massa imitatie helm die zo goedkoop mogelijk gemaakt moet worden.
 
Ik hoop zelf dat je wel een beetje inziet dat bv een arai helm een stuk meer bescherming bied dan een merkloos massa imitatie helm die zo goedkoop mogelijk gemaakt moet worden.

Arai besteed haar productie ook uit naar china en let daarbij ook op de prijs. En een goede imitatie zou qua veiligheid niet onder moeten doen voor het origineel. Zeker niet als hij ook nog eens zwaarder mag zijn en aan dezelfde strenge eisen voldoet.

Door een deel van het uitgespaarde geld aan een goede imitatie-leatbrace uit te geven zou het zomaar kunnen dat je zelfs veiliger zit dan met de originele Arai op je hoofd.
 
Helmen moeten voldoen aan keuringseisen
 
Laatst bewerkt:
Is het niet zo dat een helm 1 klap moet opvangen, en dat je hem daarna niet gewoon moet weg gooien? Aangezien de helm de klap moet opvangen en niet je eigen hoofd. Ik heb trouwens 2 verschillende helmen. Een LEM helm van 140 euro en een Lidl helm. Ik zal je vertellen dat ik de Lidl helm beter in elkaar vond zitten dan de LEM helm. Dan nog wat, ik was transworld motocross aan het lezen. En daar stond ook een helm in van dacht ik 110 euro. Zag er erg mooi uit, maar ze konden de voorkant van de helm (het gedeelte wat je kin/tanden etc. moet beschermen) met de hand in drukken.
Zolang een helm goed gekeurd is, zit het wel goed. Ik weet niet of iemand wel eens gezien heeft hoe ze een helm testen, maar ik denk zowiezo als je zoiets meemaakt op je motor dat je dan niet zo blij zal zijn _O- .

Ik zag trouwens in de crosswinkel een tijdje geleden exact dezelfde lidl helmen liggen, onder een ander merk naam liggen. Toen was de prijs ook een stuk hoger dan 40 eu. Het maakt mij volgens mij geen ene fuck uit.
Heb ik ongelijk over de lidl helmen, tjah, dan is het gewoon me eigen schuld dat ik zo'n helmpie wilde.
 
voor 75 uien wordt deze aangeboden op de arai site.(was ook al te zien in een vorige post , weet ik maar toch)
dat van die binnenhelm verhaal klopt wel denk ik.
in mijn brommertijdperk (net na de dinosaurussen)had ik een
maat als die ze helm afdeed was het net of die op wintersport was...... ;)

full
 
arai is duur vanwege de vele maten buitenschaal en ook nog door de 3 vormen (voor je hoofd) die ze voeren, dan heb je kleine oplages wat het product een stuk duurder maakt. wel kan je dus een helm vinden die je heel goed past, wat voor de veiligheid wel weer goed is.
verder is een fiber helm sowieso wat materiaal betreft duurder dan polycarbonaat.
als je even kijkt naar airoh met zijn poly helm en zijn fiber helm van grofweg 100 en 300 euro dan heb je 2 gelijke helmen die beide voldoen aan dezelfde eisen. de verschillen kan je zo lezen natuurlijk zoals het gewicht en de kleurtjes.
je kan dan misschien zeggen dat de fiber beter is dan de poly helm, maar dan moet je de test uitslagen hebben die aantonen dat een klap door een fiber helm beter wordt opgevangen dan door een poly helm.
bij testen uitgevoerd op poly helmen komt het nml ook voor dat deze de klap beter kunnen handelen dan een fiber helm; dit komt volgens de testers door het meeveren van de buitenschaal die dan de klap beter verdeelt over het schuim dat de schok moet absorberen. door de harde buitenschaal van een fiber helm wordt dit minder goed verdeelt en komt een tik van buiten harder door op je hoofd.
nb, voldoet een helm aan een test dan voldoet de helm minstens aan de minimum norm maar dan kan het best dat de ene helm toch beter is dan de ander omdat de klap minder hard aankomt.
wat misschien interessant is om te weten, dat is dat 1 op de 5 motorrijders die op zijn helm valt dit op de voorzijde doet, dus met een goedgekeurde jethelm of opengeklapte schubert ben je dan nog het haasje.
en met 50 tegen een boom ben je gewoon dood.
het is dus niet zo dat een poly helm per definitie slecht is.
 
arai is duur vanwege de vele maten buitenschaal en ook nog door de 3 vormen (voor je hoofd) die ze voeren, dan heb je kleine oplages wat het product een stuk duurder maakt. wel kan je dus een helm vinden die je heel goed past, wat voor de veiligheid wel weer goed is.
verder is een fiber helm sowieso wat materiaal betreft duurder dan polycarbonaat.
als je even kijkt naar airoh met zijn poly helm en zijn fiber helm van grofweg 100 en 300 euro dan heb je 2 gelijke helmen die beide voldoen aan dezelfde eisen. de verschillen kan je zo lezen natuurlijk zoals het gewicht en de kleurtjes.
je kan dan misschien zeggen dat de fiber beter is dan de poly helm, maar dan moet je de test uitslagen hebben die aantonen dat een klap door een fiber helm beter wordt opgevangen dan door een poly helm.
bij testen uitgevoerd op poly helmen komt het nml ook voor dat deze de klap beter kunnen handelen dan een fiber helm; dit komt volgens de testers door het meeveren van de buitenschaal die dan de klap beter verdeelt over het schuim dat de schok moet absorberen. door de harde buitenschaal van een fiber helm wordt dit minder goed verdeelt en komt een tik van buiten harder door op je hoofd.
nb, voldoet een helm aan een test dan voldoet de helm minstens aan de minimum norm maar dan kan het best dat de ene helm toch beter is dan de ander omdat de klap minder hard aankomt.
wat misschien interessant is om te weten, dat is dat 1 op de 5 motorrijders die op zijn helm valt dit op de voorzijde doet, dus met een goedgekeurde jethelm of opengeklapte schubert ben je dan nog het haasje.
en met 50 tegen een boom ben je gewoon dood.
het is dus niet zo dat een poly helm per definitie slecht is.

klopt :Y Maar fiber passen ze dacht ik toch gewoon alleen toe omdat het lekker licht is?
 
heb zelf een kenny crosshelm dus ben niet van plan er 1 te kopen,

maar ookal is de prijs laag dan hoeft dat natuurlijk niet per definitie een onveilige helm te zijn, zo kan ik me en vergelijkingstest herinneren van rugprotectoren waarbij de allergoedkoopste rugprotector van de lidl toch beter was dan de meeste veel duurdere protectoren.

maar zelf vind ik dat de pasvorm in ieder geval perfect moet zijn van en helm, anders wordt je helemaal gek van dat ding op je kop. Hoe dat is bij deze helmen heb ik geen idee en is toch bij iedereen anders.
 
Voor zover ik weet is voor crosshelmen die niet op de weg gebruikt worden geen keurmerk verplicht.

Verder heb ik destijds nergens verschillende pasvormen van willekeurig welke helm aangetroffen.

Trouwens kun je de eisen van het (meest recente) 2005 keurmerk, waaraan alle nieuwe helmen moeten voldoen om een E erop te krijgen, hier nalezen:
http://64.233.183.104/search?q=cach...2rv4e.pdf+22rv4e.pdf&hl=nl&ct=clnk&cd=1&gl=nl

of hier:
Text of the 1958 Agreement - Transport - UNECE

Zo mag een smak van ongeveer 30 km/u plat tegen een betonnen wand geen verwondingen aan het hoofd van de drager opleveren en mag de schok voor het brein geen blijvende schade achterlaten. Veel harder en andere lichaamsdelen, zoals de nek, zouden ook wel eens onherstelbaar kunnen beschadigen.

Zeker omdat je armen de schok vaak al zullen verminderen en je dus met veel meer dan 30 km/u op die wand af zou moeten komen. Bovendien ontmoedigd de knmv het plaatsen van betonnen wanden zonder iets ervoor op plaatsen waar je uit de baan zou kunnen raken.
 
Verder heb ik destijds nergens verschillende pasvormen van willekeurig welke helm aangetroffen.
Wat bedoel je? Dat alle helmen dezelfde pasvorm hebben? _O-
(het ging zo goed, je gaat toch niet weer beginnen he...)

Ik kan het me niet voorstellen dat je het bedoeld, want ik heb laatst lopen passen, en god, wat een verschillen zitten er tussen. Omdat een helm perfect moet zitten, wil ik dus altijd passen voor aanschaf.

(owja, die duurdere Arai zat echt super... maar dat wordt 'em niet)
 
Helm opzetten en er 10 minuten mee rondlopen in de winkel, ziet er lullig uit maar dan weet je wel dat de helm niet na een tijdje gaat irriteren.
 
Wat bedoel je? Dat alle helmen dezelfde pasvorm hebben? _O-
(het ging zo goed, je gaat toch niet weer beginnen he...)

Ik kan het me niet voorstellen dat je het bedoeld, want ik heb laatst lopen passen, en god, wat een verschillen zitten er tussen. Omdat een helm perfect moet zitten, wil ik dus altijd passen voor aanschaf.

(owja, die duurdere Arai zat echt super... maar dat wordt 'em niet)

Nee, ik bedoel echt van dezelfde helm. Zoals bij mijn Timberland schoenen, waarbij niet alleen de maat gevraagd wordt, maar ook de breedte van de voet. Als je erin kijkt zie je ook 2 maten staan, de lengte en de breedte (N of W).

Natuurlijk zitten er wel verschillen tussen verschillende helmen, maar dat is bij de goedkopere typen net zo.

En die Arai zat bij mij trouwens kut, omdat hun grootste maat XXL klein valt en ik er 1 moet hebben die tegen XXXL aanzit.

EDIT:
Linkje naar Timberland.com, de bruine zijn nu even op in W, dus daarom de zwarte
 
Laatst bewerkt:
daar klopt ook niets van. Ik heb toen ik mijn helm kocht alle types van kenny op gehad maar bij het ene type had ik een s en bij de andere een m.
 
Ik heb nog geen ambtenaren van de knmv gezien die daarop controleren.

Als je een licentie (geen trainings of district) moet je een helmkeuring laten doen.
Het gaat er ook niet om of er controle is ,het is een lijst van wel veilige helmen.
Wat je ook beweert over de speelgoedhelmpjes , ik zou het niet willen uittesten of ze wel veilig zijn.
Jij zal er geen problemen van ondervinden denk ik ,je blijft wel onder de 30 km/u. (ik zag je afgelopen zaterdag op de maasvlakte als ik me niet vergis?)
 
Terug
Bovenaan Onderaan