Crossmotor ombouwen naar Supermoto

Status
Niet open voor verdere reacties.

JustusB

MF'er
18 dec 2019
37
14
Ik ben over een jaar 18 en ben dan van plan om een supermoto aan te schaffen. Ik ben nu al aan het zoeken naar opties omdat ik weet dat 125cc supermoto / enduro motoren niet heel makkelijk te vinden zijn. Ik ben aan het kijken naar een KTM sx 125 of een KTM 125 exc. Na een tijdje zoeken ben ik op de conclusie gekomen om een crossmotor om te bouwen door het lage aanbod van een supermoto variant. Op dit forum heb ik gezien dat Jos van Vught een bekend persoon was als het ging om het ombouwen. Heb hem dus gebeld en kwam tot de conclusie dat het ombouwen geen optie meer was. Dit lijkt me raar en ben dus benieuwd of dit echt zo is. Jos vertelde dat omgebouwde crossmotoren te veel kracht hadden voor 125cc en dus als 35kw werden gezet op het kenteken waardoor ik er dus niet op kan rijden. ALS het ombouwen nog wel mogelijk is, hoe moet ik dit dan doen? Licht en banden begrijp ik. Maar wat heb je allemaal op je omgebouwde crossmotor nodig om door het RDW te komen met een A1 kenteken?

Een enduro / supermoto importeren was nog wel een optie vertelde Jos. Ik heb op Mobile.de gekeken en vond de motoren erg duur. ~6.000 euro terwijl je in Nederland de crossmotor variant voor 3 duizend euro kon vinden met hetzelfde bouwjaar. Dit is dus te veel geld voor mij
 
Elke crosser (MET kenteken) is geschikt

17" inch wielen + banden
320 mm remschijf (+ grotere klauw of adapter)
Vering aanpakken (stugger)
Supermoto voorspatbord er op
Zorgen dat je verlichting werkt

Verder staan bijna alle KTM's op papier met laag vermogen.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Succes! Helm 150-200 kleding 300-400 rbw 1500-2000. zeg dat je 2000 over houdt.

Wielen (en banden) en remmen kosten ongeveer 1250 -1500. Houd je 500 over voor de aanschaf van de motor en eventueel de vering.

Gaat je niet lukken.
Rijbewijs is 500 voor alle examens excl. rijlessen. Heb er geen verstand van, maar denk niet dat ik 30 rijlessen nodig heb. Ik heb inderdaad wel de totale kosten heel erg onderschat.
 
Rijbewijs is 500 voor alle examens excl. rijlessen. Heb er geen verstand van, maar denk niet dat ik 30 rijlessen nodig heb. Ik heb inderdaad wel de totale kosten heel erg onderschat.
Ik dacht namelijk dat ik 3000 voor de motor nodig had en 1000 voor rbw en uitrusting.
Klopt dit rijtje dan?
Rijbewijs + 1000
Uitrusting + 1000
Motor + 3000
Aanpassingen + 1500
 
Rijbewijs is 500 voor alle examens excl. rijlessen. Heb er geen verstand van, maar denk niet dat ik 30 rijlessen nodig heb. Ik heb inderdaad wel de totale kosten heel erg onderschat.
Ik dacht namelijk dat ik 3000 voor de motor nodig had en 1000 voor rbw en uitrusting.
Klopt dit rijtje dan?
Rijbewijs + 1000
Uitrusting + 1000
Motor + 3000
Aanpassingen + 1500

1000 voor een RBW is echt krap. 1500 is reëler
Uitrusting gaat je wel lukken voor 1000.

Zou eerder een kant en klare sm kopen in jouw geval. Houd wel rekening met onderhoud. Als je zelf niets kan is dat een dure aangelegenheid.
 
1000 voor een RBW is echt krap. 1500 is reëler
Uitrusting gaat je wel lukken voor 1000.

Zou eerder een kant en klare sm kopen in jouw geval. Houd wel rekening met onderhoud. Als je zelf niets kan is dat een dure aangelegenheid.
Zijn er aanbevelingen voor een kant en klare sm?
2takt leek mij beter omdat ik maar 125cc mag rijden. Weet alleen niet of ik deze luxe nog kan veroorloven door mijn lage budget.
Voor een 125cc ktm blijven zoeken? Een bepaald merk of model vermijden?
 
Mijn oude motor 1999, KTM 300 exc was 8kw op kenteken, in werkelijkheid natuur wel veel meer😁

KTM doet dit met meer modellen, minder kw op kenteken zetten.
Wellicht een mogelijkheid om toch met meer vermogen te kunnen rijden.
Iets met mazen in de wet😉
 
Mijn oude motor 1999, KTM 300 exc was 8kw op kenteken, in werkelijkheid natuur wel veel meer😁

KTM doet dit met meer modellen, minder kw op kenteken zetten.
Wellicht een mogelijkheid om toch met meer vermogen te kunnen rijden.
Iets met mazen in de wet😉
Zal er naar kijken als ik thuis ben, bedankt.
 
Mijn oude motor 1999, KTM 300 exc was 8kw op kenteken, in werkelijkheid natuur wel veel meer😁

KTM doet dit met meer modellen, minder kw op kenteken zetten.
Wellicht een mogelijkheid om toch met meer vermogen te kunnen rijden.
Iets met mazen in de wet😉
Emissie-verhaal. Met vol vermogen voldoen ze niet aan de eisen.
 
Mijn oude motor 1999, KTM 300 exc was 8kw op kenteken, in werkelijkheid natuur wel veel meer😁

KTM doet dit met meer modellen, minder kw op kenteken zetten.
Wellicht een mogelijkheid om toch met meer vermogen te kunnen rijden.
Iets met mazen in de wet😉
Dat is dan wel illegaal, tenzij de motor volledig origineel is.
 
Zo worden veel KTM's standaard verkocht, ik gok dat die zelfs werkelijk 35kw en, iets van 45 pk had vanuit de fabriek.

Met A1 rijbewijs mag je geloof ik alleen 125cc rijden, maar veel 125cc enduro/crossers zijn denk ik meer dan 11kw, en dan is het een goed alternatief als er wat minder kw op kenteken staat, kom je gewoon door de kenteken controle van oom agent
 
Het is mij niet helemaal duidelijk waarom Jos vV aangeeft dat dit niet meer kan?.... Ik heb 15 jaar geleden ook een Yamaha 400 gehad als enduro, die door Jos op kenteken was gezet. En heb deze motor zelf naar Supermotard omgebouwd.
Dit was een YZ400F een crosser zonder kenteken dus, er bestond ook een zgn Enduro de WR400F en dit was een motor met verlichting en een kenteken vanaf de fabriek.
KTM heeft SX als crossers zonder kenteken maar er zijn ook van KTM Enduro's de EXC deze hebben dus al een kenteken daar wordt het al een stuk makkelijker van.
Het kan zijn dat Jos bedoeld dat de regels steeds strenger zijn geworden en dat een echte crosser op kenteken zetten bijna niet meer mogelijk is. Maar dan zijn er nog mogelijkheden zat.
Waar jij echter mee zit is je fase rijbewijs, dat zal de keuze van je motor bepalen. Dit moet je eerst uitzoeken.

Verder de ombouw naar Supermotard hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Er zijn wielen kant en klaar te koop, zeker voor KTM zijn er best wel eens 2e hands wielen te vinden die zo passen. En alles is pas te maken maar dit kost meestal wel geld, behalve als je zelf bijv wiel bussen kunt draaien of iemand kent die dit geschikt voor je wil doen. Zo ben ik ook ooit begonnen.
Maar een goedkopere en makkelijke oplossing is om de naven uit je crosswielen om te laten spaken. Dus alleen 17' velgen en bij behorende spaken kopen. Dan kun je zelfs de crossremschijf en rempomp behouden. Dit is in het begin echt ruim voldoende, en kan later als het budget weer wat ruimer is nog omgebouwd worden.
 
ik denk alleen dat je na alle ombouw je na een tijdje heeeeel snel klaar bent met t brommergevoel op een 125..

ooit op een nx250 gereden en dat was al... euh erg...

ik zou een enduro aanschaffen, daar een poos op rijden zonder alles te investeren in je supermoto dinges...
ik begrijp je, maar je investeerde in iets waar je snel op uitgekeken bent.. (denk ik.. maar wie ben ik..)

jaartje of zolang als nodig op je 125 blijven rijden... hard werken zodat je een jaar later beter spul èn dat wat je wilt hebben aanschaffen.

maar ik begrijp ook dat als je iets in je kop heb dat ook voor elkaar wilt hebben...

suc6 met je keuze..
 
ik denk alleen dat je na alle ombouw je na een tijdje heeeeel snel klaar bent met t brommergevoel op een 125..

ooit op een nx250 gereden en dat was al... euh erg...

ik zou een enduro aanschaffen, daar een poos op rijden zonder alles te investeren in je supermoto dinges...
ik begrijp je, maar je investeerde in iets waar je snel op uitgekeken bent.. (denk ik.. maar wie ben ik..)

jaartje of zolang als nodig op je 125 blijven rijden... hard werken zodat je een jaar later beter spul èn dat wat je wilt hebben aanschaffen.

maar ik begrijp ook dat als je iets in je kop heb dat ook voor elkaar wilt hebben...

suc6 met je keuze..
Sinds mijn 11e wilde ik al een crossmotor. Toen was het niet realistisch om er eentje aan te schaffen. Vanaf mijn 14e heb ik met ups en downs interesse gehad in supermotos. Een brommer mocht niet van mijn ouders omdat het simpelweg "te veel geld was" voor een 16 jarige. Ben nu een jaar aan het werken om een vermogen op te bouwen en is mijn interesse door de maanden heen flink gestegen doordat mijn vriendenkring schakelbrommers etc. Hadden aangeschaft. Vandaag weer achterop gezeten op een mt5 uit 1997. Vind het allemaal geweldig dus zal er denk ik niet snel bij uitgekeken zijn.
 
Het is mij niet helemaal duidelijk waarom Jos vV aangeeft dat dit niet meer kan?.... Ik heb 15 jaar geleden ook een Yamaha 400 gehad als enduro, die door Jos op kenteken was gezet. En heb deze motor zelf naar Supermotard omgebouwd.
Dit was een YZ400F een crosser zonder kenteken dus, er bestond ook een zgn Enduro de WR400F en dit was een motor met verlichting en een kenteken vanaf de fabriek.
KTM heeft SX als crossers zonder kenteken maar er zijn ook van KTM Enduro's de EXC deze hebben dus al een kenteken daar wordt het al een stuk makkelijker van.
Het kan zijn dat Jos bedoeld dat de regels steeds strenger zijn geworden en dat een echte crosser op kenteken zetten bijna niet meer mogelijk is. Maar dan zijn er nog mogelijkheden zat.
Waar jij echter mee zit is je fase rijbewijs, dat zal de keuze van je motor bepalen. Dit moet je eerst uitzoeken.

Verder de ombouw naar Supermotard hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Er zijn wielen kant en klaar te koop, zeker voor KTM zijn er best wel eens 2e hands wielen te vinden die zo passen. En alles is pas te maken maar dit kost meestal wel geld, behalve als je zelf bijv wiel bussen kunt draaien of iemand kent die dit geschikt voor je wil doen. Zo ben ik ook ooit begonnen.
Maar een goedkopere en makkelijke oplossing is om de naven uit je crosswielen om te laten spaken. Dus alleen 17' velgen en bij behorende spaken kopen. Dan kun je zelfs de crossremschijf en rempomp behouden. Dit is in het begin echt ruim voldoende, en kan later als het budget weer wat ruimer is nog omgebouwd worden.
In het gesprek met Jos heb ik een paar keer gevraagd "Dus een ktm sx 125 aanschaffen en door u laten ombouwen kan niet meer?" Nee zegt Jos, "Het RDW doet daar te moeilijk over. Je moet een enduro kopen die al op kenteken staat. Eentje importeren kan als je er in Nederland geen kan vinden omdat 125cc enduro / sm moeilijk te vinden is."
 
Ik denk dat Jos van Vught bedoeld dat je een 125cc crosser niet op een kenteken kan zetten voor jouw leeftijd. Een 125cc crosser had 20 jaar geleden al zo'n 40pk en dan zit je ook nog met pk's per Kg. Hij kan hem waarschijnlijk wel op kenteken zetten maar dan mag jij er niet mee rijden. een 125cc crosser lijkt me ook niet geschikt voor op de weg omdat je erg vaak je zuiger e.d. moet vervangen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan