Crossmotor ombouwen naar Supermoto

Status
Niet open voor verdere reacties.

JustusB

MF'er
18 dec 2019
37
14
Ik ben over een jaar 18 en ben dan van plan om een supermoto aan te schaffen. Ik ben nu al aan het zoeken naar opties omdat ik weet dat 125cc supermoto / enduro motoren niet heel makkelijk te vinden zijn. Ik ben aan het kijken naar een KTM sx 125 of een KTM 125 exc. Na een tijdje zoeken ben ik op de conclusie gekomen om een crossmotor om te bouwen door het lage aanbod van een supermoto variant. Op dit forum heb ik gezien dat Jos van Vught een bekend persoon was als het ging om het ombouwen. Heb hem dus gebeld en kwam tot de conclusie dat het ombouwen geen optie meer was. Dit lijkt me raar en ben dus benieuwd of dit echt zo is. Jos vertelde dat omgebouwde crossmotoren te veel kracht hadden voor 125cc en dus als 35kw werden gezet op het kenteken waardoor ik er dus niet op kan rijden. ALS het ombouwen nog wel mogelijk is, hoe moet ik dit dan doen? Licht en banden begrijp ik. Maar wat heb je allemaal op je omgebouwde crossmotor nodig om door het RDW te komen met een A1 kenteken?

Een enduro / supermoto importeren was nog wel een optie vertelde Jos. Ik heb op Mobile.de gekeken en vond de motoren erg duur. ~6.000 euro terwijl je in Nederland de crossmotor variant voor 3 duizend euro kon vinden met hetzelfde bouwjaar. Dit is dus te veel geld voor mij
 
je wacht gewoon tot iemand hier iets schrijft wat je wilt horen.

Een SX ombouwen naar een straatlegale SM is niet de goedkoopste en beste oplossing. daarnaast rijd je ook nog eens illigaal rond omdat een ktm 125 exc teveel vermogen heeft en een te laag gewicht.

De beste optie voor jou is een duke 125 kopen. Dan ben je wettelijk gezien volledig in orde.
 
Het rare is, wat de TS al meerder keren zei over een KTM SX125.. deze heeft geen geldige framenummer, dus hoe wil je deze dan überhaupt laten keuren in Nederland :?
SX's kunnen niet gekeurd worden.
Zoals veel crossmotoren hebben die ook geen framenummer en worden deze alleen gebruikt op de cross..

Of heb ik dit fout?
 
Sinds mijn 11e wilde ik al een crossmotor. Toen was het niet realistisch om er eentje aan te schaffen. Vanaf mijn 14e heb ik met ups en downs interesse gehad in supermotos. Een brommer mocht niet van mijn ouders omdat het simpelweg "te veel geld was" voor een 16 jarige. Ben nu een jaar aan het werken om een vermogen op te bouwen en is mijn interesse door de maanden heen flink gestegen doordat mijn vriendenkring schakelbrommers etc. Hadden aangeschaft. Vandaag weer achterop gezeten op een mt5 uit 1997. Vind het allemaal geweldig dus zal er denk ik niet snel bij uitgekeken zijn.
Als je niet van plan bent om je aan 11 kw te houden, zou ik meteen voor een 500 ofzo gaan. Dan hoef je ook niet rijbewijs te halen trouwens, als er iets gebeurd is die toch niet geldig, scheelt je weer centen :+
/s

Niet lullig bedoeld, maar je hebt dus nog nooit brommer gereden? Dan lijkt het allemaal nogal indrukwekkend..

Zodra je met een legale 125 tussen het 'echte' verkeer rijd kom je vrij snel vermogen te kort en kan inhalen vanaf 80 met wind tegen al lastig worden.
Als je dagelijks over de snelweg moet dan gaat het ontbreken van het vermogen je snel vervelen.

Zou in de keuze daarom ook goed nadenken over het gebruik, alleen voor de fun of ook naar school/stage.
Houd ook rekening met onderhoudskosten en verzekering en belasting.
 
Als je niet van plan bent om je aan 11 kw te houden, zou ik meteen voor een 500 ofzo gaan. Dan hoef je ook niet rijbewijs te halen trouwens, als er iets gebeurd is die toch niet geldig, scheelt je weer centen :+
/s

Niet lullig bedoeld, maar je hebt dus nog nooit brommer gereden? Dan lijkt het allemaal nogal indrukwekkend..

Zodra je met een legale 125 tussen het 'echte' verkeer rijd kom je vrij snel vermogen te kort en kan inhalen vanaf 80 met wind tegen al lastig worden.
Als je dagelijks over de snelweg moet dan gaat het ontbreken van het vermogen je snel vervelen.

Zou in de keuze daarom ook goed nadenken over het gebruik, alleen voor de fun of ook naar school/stage.
Houd ook rekening met onderhoudskosten en verzekering en belasting.
Kan je beter het OV pakken :P

En als je zeker nooit brommer/scooter gereden hebt ben je nooit 1200 euro kwijt zoals TS al zei.
Vriend van me heeft voor 1600 euro zijn rijbewijs gehaald zonder schakelervaring, ook heeft hij nooit om een brommer gereden.
 
Als je niet van plan bent om je aan 11 kw te houden, zou ik meteen voor een 500 ofzo gaan. Dan hoef je ook niet rijbewijs te halen trouwens, als er iets gebeurd is die toch niet geldig, scheelt je weer centen :+
/s

Niet lullig bedoeld, maar je hebt dus nog nooit brommer gereden? Dan lijkt het allemaal nogal indrukwekkend..

Zodra je met een legale 125 tussen het 'echte' verkeer rijd kom je vrij snel vermogen te kort en kan inhalen vanaf 80 met wind tegen al lastig worden.
Als je dagelijks over de snelweg moet dan gaat het ontbreken van het vermogen je snel vervelen.

Zou in de keuze daarom ook goed nadenken over het gebruik, alleen voor de fun of ook naar school/stage.
Houd ook rekening met onderhoudskosten en verzekering en belasting.


Onzin. een gewone legale 125 11kw is zeker geen snelheidsmonster maar kan prima mee met het gewone verkeer. TS wilt een supermoto omwille van het imago dat er bijkomt. Er bestaan wel degelijk legale 125cc 11kw supermoto's maar dat zijn geen merken en modellen die TS zal willen (SWM 125R, Aprilia SX 125,...) omdat het niet past in zijn beeld van een coole SM te rijden.

een KTM125EXC is een enduro machine met een competitief doel. Het is mogelijk om daarmee supermoto mee te rijden op de openbare weg maar van comfort is er geen sprake (laat staan snelweg...). Maar zo'n type 125 is gewoon niet legaal voor een A1-rijbewijs en dat wil TS niet aanvaarden.

Je kan simpelweg een KTM 125 EXC niet vergelijken met een Aprilia SX125 of een andere A1 125cc. het is hetzelfde als een F1 met een 1600cc motor vergelijken met een VW golf 1.6TDI omdat ze dezelfde motorinhoud hebben en een turbo..

Nogmaals, je zoekt alleen maar bevestiging in iets wat niet legaal is en niet bestaat... maar ja, we zijn allemaal zo jong en naïef geweest vrees ik..
Laat die rotfilmpjes van supermofools maar achterwege en ga eerst rijden op juiste manier, dat is al leuk genoeg.
 
Als je niet van plan bent om je aan 11 kw te houden, zou ik meteen voor een 500 ofzo gaan. Dan hoef je ook niet rijbewijs te halen trouwens, als er iets gebeurd is die toch niet geldig, scheelt je weer centen :+
/s

Niet lullig bedoeld, maar je hebt dus nog nooit brommer gereden? Dan lijkt het allemaal nogal indrukwekkend..

Zodra je met een legale 125 tussen het 'echte' verkeer rijd kom je vrij snel vermogen te kort en kan inhalen vanaf 80 met wind tegen al lastig worden.
Als je dagelijks over de snelweg moet dan gaat het ontbreken van het vermogen je snel vervelen.

Zou in de keuze daarom ook goed nadenken over het gebruik, alleen voor de fun of ook naar school/stage.
Houd ook rekening met onderhoudskosten en verzekering en belasting.
Vermogen is inderdaad wel een dingetje. Ben van plan lm het te gebruiken als een "leukere fiets" dus als ik naar school moet, ga ik met de trein. Als ik naar de stad of werk moet, ga ik met de motor. Zo wil ik hem gebruiken.

Het is ook slimmer om te wachten tot mijn 20e maar dat geduld heb ik niet 😋.

Ik word er al warm van als ik alleen al denk ana het kunnen rijden met zo'n motor op de weg. Dus ik kan het wel 2 jaar volhouden met 125cc. Dan kan ik mijn A2 halen en kan ik een KTM 450 exc halen en daar zoet mee zijn voor een lange tijd. Als ik motoren nog steeds heel leuk vind.
 
Onzin. een gewone legale 125 11kw is zeker geen snelheidsmonster maar kan prima mee met het gewone verkeer. TS wilt een supermoto omwille van het imago dat er bijkomt. Er bestaan wel degelijk legale 125cc 11kw supermoto's maar dat zijn geen merken en modellen die TS zal willen (SWM 125R, Aprilia SX 125,...) omdat het niet past in zijn beeld van een coole SM te rijden.

een KTM125EXC is een enduro machine met een competitief doel. Het is mogelijk om daarmee supermoto mee te rijden op de openbare weg maar van comfort is er geen sprake (laat staan snelweg...). Maar zo'n type 125 is gewoon niet legaal voor een A1-rijbewijs en dat wil TS niet aanvaarden.

Je kan simpelweg een KTM 125 EXC niet vergelijken met een Aprilia SX125 of een andere A1 125cc. het is hetzelfde als een F1 met een 1600cc motor vergelijken met een VW golf 1.6TDI omdat ze dezelfde motorinhoud hebben en een turbo..

Nogmaals, je zoekt alleen maar bevestiging in iets wat niet legaal is en niet bestaat... maar ja, we zijn allemaal zo jong en naïef geweest vrees ik..
Laat die rotfilmpjes van supermofools maar achterwege en ga eerst rijden op juiste manier, dat is al leuk genoeg.
Dus ik moet niet naar KTM machines kijken als ik naar een supermoto zoek.


Bij de beschrijving staat wel dat 11kw heeft. Zal wel niet zo zijn maar ik ga er van uit dat het zo op het kenteken staat.

Het gaat mij niet om het horen van het antwoord wat ik zoek maar meer om het onderzoeken. Ik wil graag weten wat ik nodig heb zodat ik op mijn 18e het beste mogelijk heb. Het ombouwen van een crossmotor ben ik al vanaf gestapt omdat dat prijstechnisch niet voor mij geschikt is. Ook is de SX 125 van KTM niet mogelijk. Als een KTM 125 EXC ook niet mogelijk is moet ik zoeken naar andere alternatieven.
 
Vermogen is inderdaad wel een dingetje. Ben van plan lm het te gebruiken als een "leukere fiets" dus als ik naar school moet, ga ik met de trein. Als ik naar de stad of werk moet, ga ik met de motor. Zo wil ik hem gebruiken.

Het is ook slimmer om te wachten tot mijn 20e maar dat geduld heb ik niet 😋.

Ik word er al warm van als ik alleen al denk ana het kunnen rijden met zo'n motor op de weg. Dus ik kan het wel 2 jaar volhouden met 125cc. Dan kan ik mijn A2 halen en kan ik een KTM 450 exc halen en daar zoet mee zijn voor een lange tijd. Als ik motoren nog steeds heel leuk vind.
Als je veel verstand hebt voor onderhoud en revisies is een 450 leuk.. zo niet, laat hem staan, gaat je teveel geld kosten. Een 450 is ook een crosser en heeft daardoor veel vermogen.
 
Kan je beter het OV pakken :P

En als je zeker nooit brommer/scooter gereden hebt ben je nooit 1200 euro kwijt zoals TS al zei.
Vriend van me heeft voor 1600 euro zijn rijbewijs gehaald zonder schakelervaring, ook heeft hij nooit om een brommer gereden.
Ik mag "oefenen" op veel schakelbrommers die van m'n vrienden zijn. Ik hoor vaak dat ik snel dingen leer dus rijervaring kan ik opdoen in het komende jaar voordat ik mijn praktijk doe voor een A1 rijbewijs.

Bij mijn antwoord op het geciteerde bericht vertelde ik dat ik de motor wil gebruiken voor kleine afstanden. Naar werk, de stad, naar vrienden toe etc.
 
Je snapt wel dat een motor importeren een hele uitdaging is.
Je moet iemand hebben die je naar Duitsland toe kan brengen, vervolgens is het handig dat die persoon ook Duits kan. Dan moet je nog een bus of een karretje hebben om hem weer terug naar Nederland te krijgen.
Vervolgens moet je hem ook weer laten importeren, en dus brengen naar de RDW.
Waarvoor je een afspraak nodig hebt.

Naar Duitsland rijden is niet gratis, je moet wel zeker weten dat je die motor wilt, je gaat immers naar Duitsland.
Jij kan de motor niet testen, je mag er niet op rijden.

Het is leuk dat je het wilt maar een 125cc enduro of sumo, is verre van comfortabel. Een 2 takt kan heel slecht constante toeren rijden. Moet overal mengsmering tanken, dus ook altijd flesje olie bij je hebben moet je tanken.
 
Ook handig om eerst je B-rijbewijs te halen zodat je wat ervaring op de weg hebt. een AM-rijbewijs is daar niks bij natuurlijk.

Ik zal daar naar kijken als ik een tijdje verder ben haha.
Voor de aankomende tijd zal ik gewoon een onderhoudsvriendelijke motor halen zodat je de onderhoud beetje snapt.. en niet meteen in het diepe duikt. Oefening baart kunst.
 
Je snapt wel dat een motor importeren een hele uitdaging is.
Je moet iemand hebben die je naar Duitsland toe kan brengen, vervolgens is het handig dat die persoon ook Duits kan. Dan moet je nog een bus of een karretje hebben om hem weer terug naar Nederland te krijgen.
Vervolgens moet je hem ook weer laten importeren, en dus brengen naar de RDW.
Waarvoor je een afspraak nodig hebt.

Naar Duitsland rijden is niet gratis, je moet wel zeker weten dat je die motor wilt, je gaat immers naar Duitsland.
Jij kan de motor niet testen, je mag er niet op rijden.

Het is leuk dat je het wilt maar een 125cc enduro of sumo, is verre van comfortabel. Een 2 takt kan heel slecht constante toeren rijden. Moet overal mengsmering tanken, dus ook altijd flesje olie bij je hebben moet je tanken.
Als ik een kant en klare sm ga importeren, zal ik dat doen als ik mijn rijbewijs al heb. Mijn vader kan Duits en chauffeuren. Keuren kan inderdaad wel moeilijk zijn.

Ik begin steeds meer te denken aan een kant en klare sm van Aprillia of Yamaha. Vind ze wel echt veel minder mooi maar als dat de enige betaalbare, legale mogelijkheid is, zal ik daar naar moeten kijken.
 
Ook handig om eerst je B-rijbewijs te halen zodat je wat ervaring op de weg hebt. een AM-rijbewijs is daar niks bij natuurlijk.

Voor de aankomende tijd zal ik gewoon een onderhoudsvriendelijke motor halen zodat je de onderhoud beetje snapt.. en niet meteen in het diepe duikt. Oefening baart kunst.
Motor rijbewijs betaal ik zelf, auto rijbewijs betalen mijn ouders. Toch wel voordelen aan jong zijn :P .
Onderhoudsvriendelijke motor zal hem worden denk ik. Zijn ook een stuk minder duur.
 
Ik ben zelf begonnen op een Honda XL125 toen er nog geen stappenrijbewijs bestond. Meer kon ik domweg niet betalen. Gave tijd op gehad, het ging niet hard, maar het reed. Zuinig, betrouwbaar, makkelijk te rijden, en nog best een leuk geluidje.

Dromen mag, dromen moet, maar je moet ook reëel blijven. Koop een betaalbare leuke betrouwbare A1 motor of scooter (!!), en ga lekker sparen tot je zwaarder mag rijden. Of gebruik die tijd om een oud krot helemaal te reviseren en pimpen. (Met verslag op dit forum uiteraard!)
 
Als ik een kant en klare sm ga importeren, zal ik dat doen als ik mijn rijbewijs al heb. Mijn vader kan Duits en chauffeuren. Keuren kan inderdaad wel moeilijk zijn.

Ik begin steeds meer te denken aan een kant en klare sm van Aprillia of Yamaha. Vind ze wel echt veel minder mooi maar als dat de enige betaalbare, legale mogelijkheid is, zal ik daar naar moeten kijken.
Welke vind jij mooi dan?
Er is namelijk amper uiterlijk verschil tussen een crossmotor zonder kenteken, en een straat legale Enduro motor op kenteken.
Een Enduro/ supermoto is niks anders dan een aangepaste crossmotor.

Waarom beperken tot die 2 merken?
 
Ik ben zelf begonnen op een Honda XL125 toen er nog geen stappenrijbewijs bestond. Meer kon ik domweg niet betalen. Gave tijd op gehad, het ging niet hard, maar het reed. Zuinig, betrouwbaar, makkelijk te rijden, en nog best een leuk geluidje.

Dromen mag, dromen moet, maar je moet ook reëel blijven. Koop een betaalbare leuke betrouwbare A1 motor of scooter (!!), en ga lekker sparen tot je zwaarder mag rijden. Of gebruik die tijd om een oud krot helemaal te reviseren en pimpen. (Met verslag op dit forum uiteraard!)
Goed plan, zal ook vertellen hoe het gegaan is als er een motor in de garage staat!
 
Welke vind jij mooi dan?
Er is namelijk amper uiterlijk verschil tussen een crossmotor zonder kenteken, en een straat legale Enduro motor op kenteken.
Een Enduro/ supermoto is niks anders dan een aangepaste crossmotor.

Waarom beperken tot die 2 merken?
Enduro/SM zijn gewoon hele mooie motoren, al zeg ik het zelf, kijk naar de schakelbrommers. Jonge jongens willen er heel graag zo 1 maar worden beperkt door de wetten van NL over de snelheid.
Daarvoor zijn er motorrijbewijzen, maar door de rijbewijs-wet kan je niet op alle motoren rijden, als je 18 bent en je kijkt YT of je kijkt op marktplaats zie je veel motoren staan die heel hoog staan, oftewel Enduro/SM. En deze zijn juist heel populair bij de jongeren ook al is er bijna geen aanbod.

Ik had zelf ook naar een SM gekeken, toen bedacht ik me dat ik een KTM LC4 wil of DRZ400SM, maar die zijn A2, dus ik ga een Gilera Runner berijden tot ik mijn A2 kan halen, misschien ook een tip voor de TS.
 
Welke vind jij mooi dan?
Er is namelijk amper uiterlijk verschil tussen een crossmotor zonder kenteken, en een straat legale Enduro motor op kenteken.
Een Enduro/ supermoto is niks anders dan een aangepaste crossmotor.

Waarom beperken tot die 2 merken?
Goeie vraag, yamaha vind ik zelf niet heel mooi op de foto's. Aprillia vind ik het mooiste na KTM.
Ik vind de motor van supermofools heel mooi:


Afgewerkte KTM supermoto's in het algmeen vind ik echt heel mooi.
 

Had deze gevonden, stiekem nog steeds veels te veel geld voor mij. Helaas wel een grote kans dat deze motor over een jaar niet meer te koop is.

Volgens mij is Husaberg van Husqvarna oftewel van KTM. Dus de TE moet lijken op de EXC?

Hier 2 ktm's geplukt van MP, beide niet erg onderhoudsvriendelijk.

Ook als je instagram hebt moet je @djim_24 even contacten over een EXC. hij heeft er zelf 1 en moet elk jaar een volledige motor revisie doen. Ik denk dat hij jou meer kan helpen voor een EXC.

Heb je ook gekeken naar een KTM Duke? Zijn ook erg lichte motoren met 11kw , wel 4t maar kan je veel fun aan beleven.
 
Motor rijbewijs betaal ik zelf, auto rijbewijs betalen mijn ouders. Toch wel voordelen aan jong zijn :P .
Onderhoudsvriendelijke motor zal hem worden denk ik. Zijn ook een stuk minder duur.
Dan kun je jezelf veel geld besparen door eerst je B te halen, of er in ieder geval mee te beginnen.
De ervaring die je opdoet door deel te namen aan het verkeer gaan de lessen voor AVD veel makkelijker maken.
 
Volgens mij is Husaberg van Husqvarna oftewel van KTM. Dus de TE moet lijken op de EXC?

Hier 2 ktm's geplukt van MP, beide niet erg onderhoudsvriendelijk.

Ook als je instagram hebt moet je @djim_24 even contacten over een EXC. hij heeft er zelf 1 en moet elk jaar een volledige motor revisie doen. Ik denk dat hij jou meer kan helpen voor een EXC.

Heb je ook gekeken naar een KTM Duke? Zijn ook erg lichte motoren met 11kw , wel 4t maar kan je veel fun aan beleven.
Die ktm uit 2014 is te duur, en die uit 2007 had ik ook gevonden vind ik niet mooi 😋.

@Djim_24 had ik al een vraag gesteld maar dat was op zijn youtube kanaal. Zal instagram proberen, thnx!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan