Crossmotor ombouwen naar Supermoto

Status
Niet open voor verdere reacties.

JustusB

MF'er
18 dec 2019
37
14
Ik ben over een jaar 18 en ben dan van plan om een supermoto aan te schaffen. Ik ben nu al aan het zoeken naar opties omdat ik weet dat 125cc supermoto / enduro motoren niet heel makkelijk te vinden zijn. Ik ben aan het kijken naar een KTM sx 125 of een KTM 125 exc. Na een tijdje zoeken ben ik op de conclusie gekomen om een crossmotor om te bouwen door het lage aanbod van een supermoto variant. Op dit forum heb ik gezien dat Jos van Vught een bekend persoon was als het ging om het ombouwen. Heb hem dus gebeld en kwam tot de conclusie dat het ombouwen geen optie meer was. Dit lijkt me raar en ben dus benieuwd of dit echt zo is. Jos vertelde dat omgebouwde crossmotoren te veel kracht hadden voor 125cc en dus als 35kw werden gezet op het kenteken waardoor ik er dus niet op kan rijden. ALS het ombouwen nog wel mogelijk is, hoe moet ik dit dan doen? Licht en banden begrijp ik. Maar wat heb je allemaal op je omgebouwde crossmotor nodig om door het RDW te komen met een A1 kenteken?

Een enduro / supermoto importeren was nog wel een optie vertelde Jos. Ik heb op Mobile.de gekeken en vond de motoren erg duur. ~6.000 euro terwijl je in Nederland de crossmotor variant voor 3 duizend euro kon vinden met hetzelfde bouwjaar. Dit is dus te veel geld voor mij
 
Hey, Justus.
Leuk idee en leuke ambitie.
Een SM, zeker een 125cc zou ik wel fabrieksaf kopen. De wielen kunnen misschien dunner zijn dan van de meer vermogenbroers, hoewel... hoeft niet per se.
Ombouwen kan wel, maar vergt wel kennis, het is vaak niet zo te doen. Een XR600 wordt bijvoorbeeld vaak omgespaakt op een andere (17") velg. Zo hoef je geen aanpassingen te doen aan de velgen en evt remmerij. Voor de looks kan je ook altijd een kappenset kopen en proberen te passen. Een CRF kappenset op een XR ziet er ook gaaf uit. Maar dit ombouwen kost geld, die je waarschijnlijk niet terugverdiend.

Persoonlijk zou ik de KTM Duke ook overwegen. Vaak genoemd en ook geroemd. Is een pittig motortje voor een 125cc A1 rijbewijs en betrouwbaarder dan een 'crosser'. Voordeel hij staat al op 17" banden, heeft goede vering en ziet er ook niet verkeerd uit. Je zit comfortabeler en kan iemand achterop hebben.
Alleen als je echt wilt springen heb je de Supermoto vering nodig.

Doe er vooral niet heel veel meer aan dan rijden en onderhouden, je wilt de tijd uitzitten tot je de echte KTM EXC kan rijden.

Qua budget...
Helm gaan je ouders vast betalen, zo niet zijn die van LIDL voor €60 prima, een HJC is voor €90 te krijgen.
Handschoenen, laarzen, pak, alles is tweedehands te koop en anders ook niet per se schreeuwend duur. In totaal kun je er met €500 komen als je geen haast hebt. Doe dit ook vooral tijdens je lessen, dan les je met eigen gear. Kies je moment, black friday is een leuke smoes om oude collecties met korting de deur uit te doen en in het voorjaar willen mensen juist rijden(motor duur, nieuwe kleding duur).

Rijbewijs is 800 - 1500 euro afhankelijk van je rijschool, skills voor het voertuig beheersen op de parkeerplaats en je leervermogen voor regels en situaties voor de theorie en de praktijk. Laat je niet ontmoedigen door het gebrek aan ervaring, maar die ervaring en een constructieve rijschool die je goede tips en feedback kan geven kan een hoop schelen. Ik heb <1200 euro uitgegeven met een gefaalde AvD en theorie, maar had mijn autorijbewijs en ervaring al op zak.

Succes met het zoeken van een goede motor, en hopelijk kun je iemand met brommer ervaring meenemen naar bezichtigingen. Geen roze bril en sneller opmerken van gebreken.
 
Hey, Justus.
Leuk idee en leuke ambitie.
Een SM, zeker een 125cc zou ik wel fabrieksaf kopen. De wielen kunnen misschien dunner zijn dan van de meer vermogenbroers, hoewel... hoeft niet per se.
Ombouwen kan wel, maar vergt wel kennis, het is vaak niet zo te doen. Een XR600 wordt bijvoorbeeld vaak omgespaakt op een andere (17") velg. Zo hoef je geen aanpassingen te doen aan de velgen en evt remmerij. Voor de looks kan je ook altijd een kappenset kopen en proberen te passen. Een CRF kappenset op een XR ziet er ook gaaf uit. Maar dit ombouwen kost geld, die je waarschijnlijk niet terugverdiend.

Persoonlijk zou ik de KTM Duke ook overwegen. Vaak genoemd en ook geroemd. Is een pittig motortje voor een 125cc A1 rijbewijs en betrouwbaarder dan een 'crosser'. Voordeel hij staat al op 17" banden, heeft goede vering en ziet er ook niet verkeerd uit. Je zit comfortabeler en kan iemand achterop hebben.
Alleen als je echt wilt springen heb je de Supermoto vering nodig.

Doe er vooral niet heel veel meer aan dan rijden en onderhouden, je wilt de tijd uitzitten tot je de echte KTM EXC kan rijden.

Qua budget...
Helm gaan je ouders vast betalen, zo niet zijn die van LIDL voor €60 prima, een HJC is voor €90 te krijgen.
Handschoenen, laarzen, pak, alles is tweedehands te koop en anders ook niet per se schreeuwend duur. In totaal kun je er met €500 komen als je geen haast hebt. Doe dit ook vooral tijdens je lessen, dan les je met eigen gear. Kies je moment, black friday is een leuke smoes om oude collecties met korting de deur uit te doen en in het voorjaar willen mensen juist rijden(motor duur, nieuwe kleding duur).

Rijbewijs is 800 - 1500 euro afhankelijk van je rijschool, skills voor het voertuig beheersen op de parkeerplaats en je leervermogen voor regels en situaties voor de theorie en de praktijk. Laat je niet ontmoedigen door het gebrek aan ervaring, maar die ervaring en een constructieve rijschool die je goede tips en feedback kan geven kan een hoop schelen. Ik heb <1200 euro uitgegeven met een gefaalde AvD en theorie, maar had mijn autorijbewijs en ervaring al op zak.

Succes met het zoeken van een goede motor, en hopelijk kun je iemand met brommer ervaring meenemen naar bezichtigingen. Geen roze bril en sneller opmerken van gebreken.
Heel fijn antwoord, ben nu serieus aan het overwegen of inderdaad een duke niet een betere keuze is. Minder prijzig, geen moeite met de wet, minder onderhoud en comfortabeler. Enige nadeel is dat het geen supermoto is.

Raar om te bedenken dat ik al zolang een supermoto wil en dan toch voor iets anders ga.
Kan ik wel een hele mooie supermoto halen als ik 20 ben.

Iedereen heel erg bedankt voor alle antwoorden. Helpt me enorm!
 
Heel fijn antwoord, ben nu serieus aan het overwegen of inderdaad een duke niet een betere keuze is. Minder prijzig, geen moeite met de wet, minder onderhoud en comfortabeler. Enige nadeel is dat het geen supermoto is.

Raar om te bedenken dat ik al zolang een supermoto wil en dan toch voor iets anders ga.
Kan ik wel een hele mooie supermoto halen als ik 20 ben.
Ik ben precies voor het meerdere stappen rijbewijs geslaagd en wilde ook heel graag een supermoto(kijk nog steeds regelmatig op MP). Heb me erg ingelezen in ombouw van enduro's, vooral van XR600/XR650 en Huskies. De straat versies hebben ook transmissiedempers (rubber in de naaf) om de klappen van het schakelen op het asfalt te verminderen. Onderhoudsinterval, betrouwbaarheid en inzetbaarheid zijn de redenen dat ik toch een Suzuki SV650 (naked met breed stuur) heb gekocht ipv een supermoto (en icm prijsoverweging).

Het bleek voor mij ook meer een droom om het dromen, want hoewel de SV650 geen supermoto is, is de rijstijl, dus het gooi en smijten misschien nog wel makkelijker doordat ie niet zo hoog op de poten staat. Het dunne frame, relatief lage gewicht en 17" velgen zijn een genot om te rijden. De Duke 390 (A2) heb ik ook mogen rijden, lach van oor tot oor. De Duke 125 zal dat niet gaan halen, maar KTM doet er alles aan het beste er uit te halen. De Duke serie vind ik zelf ook erg gaaf met de enduro geïnspireerde voorkanten op de oudere types.

De grootste tip is: Ga proefrijden. Ga naar een echte motorzaak en toon je interesse, maar onthoud je bent tot niets verplicht. Probeer ze allebei.

Ik heb ook op een Husky TE410 gereden en ik was achteraf heel blij met mijn keuze voor de SV. De Suzuki DR-Z 400 SM en KTM Duke 690 staan nog steeds op mijn wishlist, maar de prijzen en beschikbaarheid staan het proberen nog een beetje in de weg.
 
Yamaha DT125R niet iets voor jou om 2 jaar mee rond te sturen?
Niet dat ik er 1 heb maar om mee te nemen in je keuze.
ook nog een gevonden op MP:
≥ Yamaha DT 125r enduro a1 - Brommers | Crossbrommers - Marktplaats.nl
1576775683954.png


Plaatje bijt praatje
 
Een 2-takt crosser krijg je niet meer op kenteken omdat ie simpelweg niet aan de milieu eisen voldoet heb k me hier in de cross zaak laten vertellen,

Als je een sm in elkaar wil knutselen zou ik gewoon een enduro pakken zit kenteken al op, en dan geen competitie fiets die hebben meer onderhoud nodig schijnt,
Setje sm wielen +/- 400 ps ex bandjes,
En de vering even laten aanpassen de enduro poten zijn op de hardste stand eingelijk nog wat te zacht ( duiken bij het remmen )
 
Ik ben zelf begonnen op een Honda XL125 toen er nog geen stappenrijbewijs bestond. Meer kon ik domweg niet betalen. Gave tijd op gehad, het ging niet hard, maar het reed. Zuinig, betrouwbaar, makkelijk te rijden, en nog best een leuk geluidje.

Dromen mag, dromen moet, maar je moet ook reëel blijven. Koop een betaalbare leuke betrouwbare A1 motor of scooter (!!), en ga lekker sparen tot je zwaarder mag rijden. Of gebruik die tijd om een oud krot helemaal te reviseren en pimpen. (Met verslag op dit forum uiteraard!)
Hier ben ik dan, niet met een motor maar met een brommer! Ik probeerde te wachten met reageren totdat ik mijn schakelbrommer zo mooi mogelijk had. Ik stuitte alleen op het probleem dat het te lang vond duren. Ik heb de overstap gemaakt naar een schakelbrommer omdat dit mij een beter alternatief leek. Het rbw is goedkoper, ik doe heel veel rij ervaring op, ik leer te sleutelen en ik leef mijn droom op een begrensde manier (wat heb ik een hekel aan dat woord door mijn BEGRENSDE brommer).

Ik heb deze Derbi DRD Racing 2014 in eind januari gehaald, vlak voor mijn verjaardag. Ik heb mijn theorie- en praktijkexamen in 2 dagen tijd gehaald (met wat wachten op de examens na natuurlijk). Deze Derbi was bijna helemaal origineel. Er zit nu een leovince uitlaat (met prop!) op. Nee, mijn brommer is niet opgevoerd. Dat was de wens van mijn vader, een oude eigenaar van een yamaha r6 uit 2004. De achterbrug is zwart gepoedercoat, Er zit nu een angel eye in de koplamp i.p.v. een gloeilamp. Het achterlicht is vervangen met een smoked achterlicht met geintegreerde knipperlichten en om niet te vergeten, er zit heel veel liefde in de brommer! Ik zal morgen nog een paar foto's proberen te zoeken wat alles wat duidelijker maakt.
Owja, en wat ik nou het allerleukste vind aan het rijden van mijn schakelbrommer. Het groeten van motorrijders op de weg tijdens het rijden :D.


Mijn vriendenkring met schakelbrommers waar ik het over heb gehad, hebben allemaal rond de zomer van het afgelopen jaar hun schakelbrommers verkocht, op 1 na. 2 jongens hebben toevallig allebei afgelopen maand weer een schakelbrommer gekocht.

Terugkomend op mijn droom over supermotos. Ik heb de keuze gemaakt om een schakelbrommer te kopen en daarom geen motor op mijn 18e te halen, maar om te wachten totdat ik mijn A2 rijbewijs met code 80 kan halen. Een supermoto komt er sowieso aan!

Ik heb nog geen ongelukken of interactie met de politie gehad. Ik ben een hele brave jongen :)! Ik ben in december begonnen met het lessen voor mijn autorijbewijs. Door mijn rijervaring stroomden we zo door de lessen heen en hebben de rijinstructeur en ik er een uitdaging van gemaakt om het praktijkexamen te halen in 30 uur, wat de rijinstructeur nog nooit gelukt is in 7 jaar (niet egoistisch bedoeld). De uitdaging is alleen even gepauzeerd door onze best vriend covid-19.

Ik ben dit schooljaar begonnen aan het HBO. De wereld is weer een stukje groter geworden voor mij.

Als er nog enige vragen zijn, hoor ik ze graag! Ik beloof dat er nog een update aankomt met de aanschaf van een motor in de toekomst.
Heb ik toestemming om het te zeggen?
Ride safe!



WhatsApp Image 2020-12-22 at 21.44.26.jpeg

WhatsApp Image 2020-12-26 at 15.43.28.jpeg
 
Hier ben ik dan, niet met een motor maar met een brommer! Ik probeerde te wachten met reageren totdat ik mijn schakelbrommer zo mooi mogelijk had. Ik stuitte alleen op het probleem dat het te lang vond duren. Ik heb de overstap gemaakt naar een schakelbrommer omdat dit mij een beter alternatief leek. Het rbw is goedkoper, ik doe heel veel rij ervaring op, ik leer te sleutelen en ik leef mijn droom op een begrensde manier (wat heb ik een hekel aan dat woord door mijn BEGRENSDE brommer).

Ik heb deze Derbi DRD Racing 2014 in eind januari gehaald, vlak voor mijn verjaardag. Ik heb mijn theorie- en praktijkexamen in 2 dagen tijd gehaald (met wat wachten op de examens na natuurlijk). Deze Derbi was bijna helemaal origineel. Er zit nu een leovince uitlaat (met prop!) op. Nee, mijn brommer is niet opgevoerd. Dat was de wens van mijn vader, een oude eigenaar van een yamaha r6 uit 2004. De achterbrug is zwart gepoedercoat, Er zit nu een angel eye in de koplamp i.p.v. een gloeilamp. Het achterlicht is vervangen met een smoked achterlicht met geintegreerde knipperlichten en om niet te vergeten, er zit heel veel liefde in de brommer! Ik zal morgen nog een paar foto's proberen te zoeken wat alles wat duidelijker maakt.
Owja, en wat ik nou het allerleukste vind aan het rijden van mijn schakelbrommer. Het groeten van motorrijders op de weg tijdens het rijden :D.


Mijn vriendenkring met schakelbrommers waar ik het over heb gehad, hebben allemaal rond de zomer van het afgelopen jaar hun schakelbrommers verkocht, op 1 na. 2 jongens hebben toevallig allebei afgelopen maand weer een schakelbrommer gekocht.

Terugkomend op mijn droom over supermotos. Ik heb de keuze gemaakt om een schakelbrommer te kopen en daarom geen motor op mijn 18e te halen, maar om te wachten totdat ik mijn A2 rijbewijs met code 80 kan halen. Een supermoto komt er sowieso aan!

Ik heb nog geen ongelukken of interactie met de politie gehad. Ik ben een hele brave jongen :)! Ik ben in december begonnen met het lessen voor mijn autorijbewijs. Door mijn rijervaring stroomden we zo door de lessen heen en hebben de rijinstructeur en ik er een uitdaging van gemaakt om het praktijkexamen te halen in 30 uur, wat de rijinstructeur nog nooit gelukt is in 7 jaar (niet egoistisch bedoeld). De uitdaging is alleen even gepauzeerd door onze best vriend covid-19.

Ik ben dit schooljaar begonnen aan het HBO. De wereld is weer een stukje groter geworden voor mij.

Als er nog enige vragen zijn, hoor ik ze graag! Ik beloof dat er nog een update aankomt met de aanschaf van een motor in de toekomst.
Heb ik toestemming om het te zeggen?
Ride safe!



Bekijk bijlage 1581762
Bekijk bijlage 1581761
Hier nog wat extra foto's voor de liefhebbers:
WhatsApp Image 2021-01-07 at 12.19.24.jpeg
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-01-07 at 12.20.10.jpeg
    WhatsApp Image 2021-01-07 at 12.20.10.jpeg
    111,1 KB · Weergaven: 12
  • WhatsApp Image 2021-01-07 at 12.21.32.jpeg
    WhatsApp Image 2021-01-07 at 12.21.32.jpeg
    159,4 KB · Weergaven: 12
Hier ben ik dan, niet met een motor maar met een brommer! Ik probeerde te wachten met reageren totdat ik mijn schakelbrommer zo mooi mogelijk had. Ik stuitte alleen op het probleem dat het te lang vond duren. Ik heb de overstap gemaakt naar een schakelbrommer omdat dit mij een beter alternatief leek. Het rbw is goedkoper, ik doe heel veel rij ervaring op, ik leer te sleutelen en ik leef mijn droom op een begrensde manier (wat heb ik een hekel aan dat woord door mijn BEGRENSDE brommer).

Ik heb deze Derbi DRD Racing 2014 in eind januari gehaald, vlak voor mijn verjaardag. Ik heb mijn theorie- en praktijkexamen in 2 dagen tijd gehaald (met wat wachten op de examens na natuurlijk). Deze Derbi was bijna helemaal origineel. Er zit nu een leovince uitlaat (met prop!) op. Nee, mijn brommer is niet opgevoerd. Dat was de wens van mijn vader, een oude eigenaar van een yamaha r6 uit 2004. De achterbrug is zwart gepoedercoat, Er zit nu een angel eye in de koplamp i.p.v. een gloeilamp. Het achterlicht is vervangen met een smoked achterlicht met geintegreerde knipperlichten en om niet te vergeten, er zit heel veel liefde in de brommer! Ik zal morgen nog een paar foto's proberen te zoeken wat alles wat duidelijker maakt.
Owja, en wat ik nou het allerleukste vind aan het rijden van mijn schakelbrommer. Het groeten van motorrijders op de weg tijdens het rijden :D.


Mijn vriendenkring met schakelbrommers waar ik het over heb gehad, hebben allemaal rond de zomer van het afgelopen jaar hun schakelbrommers verkocht, op 1 na. 2 jongens hebben toevallig allebei afgelopen maand weer een schakelbrommer gekocht.

Terugkomend op mijn droom over supermotos. Ik heb de keuze gemaakt om een schakelbrommer te kopen en daarom geen motor op mijn 18e te halen, maar om te wachten totdat ik mijn A2 rijbewijs met code 80 kan halen. Een supermoto komt er sowieso aan!

Ik heb nog geen ongelukken of interactie met de politie gehad. Ik ben een hele brave jongen :)! Ik ben in december begonnen met het lessen voor mijn autorijbewijs. Door mijn rijervaring stroomden we zo door de lessen heen en hebben de rijinstructeur en ik er een uitdaging van gemaakt om het praktijkexamen te halen in 30 uur, wat de rijinstructeur nog nooit gelukt is in 7 jaar (niet egoistisch bedoeld). De uitdaging is alleen even gepauzeerd door onze best vriend covid-19.

Ik ben dit schooljaar begonnen aan het HBO. De wereld is weer een stukje groter geworden voor mij.

Als er nog enige vragen zijn, hoor ik ze graag! Ik beloof dat er nog een update aankomt met de aanschaf van een motor in de toekomst.
Heb ik toestemming om het te zeggen?
Ride safe!



Bekijk bijlage 1581762
Bekijk bijlage 1581761
He, super dikke brommer. Mooie modificatie. Heb dezelfde brommer alleen nog met gloeilamp😒. Heb een vraagje over je angel eye. Hoe heb je die geïnstalleerd en heb je misschien een Linkje naar de lamp. Alvast bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan