Crossmotor

GuZ, de meeste motoren hebben dat probleem (volgens mij :? ) niet meer (wet sump systeem geloof ik).

Maar ik kan het mis hebben hoor. Maaruh, een SM is een wheelie-machine, dan moet je er toch met een gerust hart mee op je achterwiel naar je werk kunnen rijden? :)

En een Duke voor 10 ruggen is te doen...

duke I heeft alleen een kickstarter toch? Heb ik wat slechte ervaring mee (tenminste, ik niet, maar wel de pa van een vriend van me, verbrijzelde voet :( )
 
Het word een Honda CR250
waarschijnlijk vrijdag halen.

Alleen hij had ook op een KTM gereden maar dat bleek een enduro te zijn. Die had volgens hem niet genoeg vermogen voor wheelies.

What the fuck is het verschil tussen enduro en crosser ?

Ja weet het domme vraag, maar ik kan ze echt niet meer uit elkaar halen.
Zou ook wel mooi zijn als Super Motard er ook mee vergeleken word.
Dan weet ik voortaan ook waar ik over praat :P
 
wat heb je nu weer kapot gereden?
Dunno... Gisteren begon mijn liefje ineens rare geluiden in het vooronder te maken. Klinkt als een lager wat niet goed meer is. Ik hoop dat het niet mijn Big-end lager is. Betekend dat hele blok uit elkaar moet. Zou ook kunnen dat het het lager is waar je koppeling in draait. Dit kan vervangen worden door alleen de koppeling te demonteren en scheelt er veel geld.

als je te lang op je achterwiel rijdt kan ie zijn olie niet meer goed rondpompen he?
Dunno either...is dat zo? Ververs regelmatig olie en filters en de bijna dagelijkse oliepeilcheck.
De wedstrijd KTM enduro van een vriend had na 1600 km al een kapot big-end lager. Kreeg een zooitje metaal terug in een tasje. Slaat je kleppen en vervolgens het hele binnenwerk naar de kloten. Heb dus ook geen meter meer gereden nadat ik het merkte.
Kan nu zelf wel de spullen een voor een los gaan schroeven maar de chirurgen bij Brouwer :} :}
weten met twee natte vingers in de lucht zo te vertellen wat er loos is.

Wil als ie echt uit elkaar gaat zowieso wat aanpassingen doen. Zwaarder veerelement, sproeiersetje vervangen, kopje flowen, andere nokkenas, nirtoinjectie... :]
 
Laatst bewerkt:
GuZ, de meeste motoren hebben dat probleem (volgens mij :? ) niet meer (wet sump systeem geloof ik).
ktm raadt je af langer dan 200 meter op je achterwiel te rijden.... maar ik ken figuren die beweren kilometers zonder problemen op hun achterwiel te hebben gereden....

en wij hebben dry-syump.....
duke I heeft alleen een kickstarter toch? Heb ik wat slechte ervaring mee (tenminste, ik niet, maar wel de pa van een vriend van me, verbrijzelde voet :( )
ach.... een \"echte\" SM heeft alleen een kickstarter ;)
 
Laatst bewerkt:
Alleen hij had ook op een KTM gereden maar dat bleek een enduro te zijn. Die had volgens hem niet genoeg vermogen voor wheelies.

What the fuck is het verschil tussen enduro en crosser ?
(ff kort door de bocht)
crosser: zeer licht, alleen voor in het zand, korte wedstrijden.

Enduro: iets \"degelijker\" knippers en verlichting, zowel zand als grind en asfalt, lange ritten (uren achterelkaar)
 
Dunno... Gisteren begon mijn liefje ineens rare geluiden in het vooronder te maken. Klinkt als een lager wat niet goed meer is. Ik hoop dat het niet mijn Big-end lager is. Betekend dat hele blok uit elkaar moet. Zou ook kunnen dat het het lager is waar je koppeling in draait. Dit kan vervangen worden door alleen de koppeling te demonteren en scheelt er veel geld.
eerlijk gezegd heeft die van mij ook wel es gekke geluiden gemaakt, ik denk dat eddie/albert met \"mijn\" ervaring sneller tot een conclussie zullen komen. Ik ga er morgen heen, zal ik ff polsen

Wil als ie echt uit elkaar gaat zowieso wat aanpassingen doen. Zwaarder veerelement, sproeiersetje vervangen, kopje flowen, andere nokkenas, nirtoinjectie... :]
- Zwaardere veren in je koppeling? prima!

- sproeiertjes? HAD JE ALLANG AL MOETEN DOEN,GEK! staat toch uitvoerig beschreven op onze site. Je had de grijns van iwan moeten zien toen ik die kleine aanpassingen had gedaan, heb je geen 42 tands voor nodig hoor? ;)

- kopje flowen? perfect... wat daar heel goed bij helpt is een ovale dell-orto... dat rijdt pas goed! op een SM moet (flat)slide, geen laffe CV ;) (zie ook weer http://www.ktm.nl (www.ktm.nl))

- nokkenas? mmmm spannend, ben benieuwd wat ie dan bij Dick doet!!

- nitro? tuuurlijk! :P
 
gewoon die husq kopen...
en bt-010 eronder....en lekker trappen over dewweg :) ))

goed hoor...
 
(ff kort door de bocht)
crosser: zeer licht, alleen voor in het zand, korte wedstrijden.

Enduro: iets \"degelijker\" knippers en verlichting, zowel zand als grind en asfalt, lange ritten (uren achterelkaar)

Je vergeet erbij te zeggen dat een crosser meer vermogen heeft dan z\'n enduro broertje als we het hebben over gelijke cilinderinhoud.

Maar het is natuurlijk bullshit dat je met een enduro minder goed wheelies kan maken. Echt kant en klare bullshit. Als ie makkelijk wheelies wil maken, laat \'m dan een XR600 ofzo kopen, in bijna elke versnelling (tot z\'n 4 of 5) gooi je \'m gewoon op z\'n achterwiel bij het optrekken.

Crossers zijn dus gewoon wedstrijdmachines waarmee je inderdaad niet uren lang kunt rijden, en zoals ik al eerder zei moet je, als je wilt blijven winnen, na elke wedstrijd er een nieuwe zuiger+zuigerveren op zetten. In elk geval veel sneller dan met normale enduro\'s. Verder komt de 4 takt erbij met crossen, maar over het algemeen is het nog 2 takt, en dat is sowieso erg veel onderhoud.

Even klein voorbeeldje van meer vermogen met kleinere cilinder inhoud :

Kawasaki KX80 = 27pk -> Ongeveer 2pk meer dan mijn 250cc XR.

KX 125cc = 39,5pk -> 3pk minder dan een Suzuki GS500e wegmotor.

KX250 heeft 54,6pk
en een KX500 heeft 64.5pk -> das HEEL veel :)

En pakken we een enduromachine van Kawa, bijv de KLX300R, die heeft max. 33pk, een 125cc rijd die KLX er dus helemaal uit als je kijkt naar vermogen, en bovendien is een crosser lichter enz. enz.

Die Honda CR250 zal ook rond de 50pk hebben, dus wel een leuke wheelie machine, maargoed, niets voor op de weg, ook al heb je kenteken + verlichting. Het is niet zo dat je van groningen naar maastricht op zo\'n ding kan rijden.

Maar ik laat m\'n XR even makkelijk op 1 wiel rijden hoor als met een CR, maar denk dat die CR wel iets sneller en langer met 1 wiel in de lucht te krijgen/houden is.


Nou, veel leesvoer deze keer. :)
 
Als ie makkelijk wheelies wil maken, laat \'m dan een XR600 ofzo kopen, in bijna elke versnelling (tot z\'n 4 of 5) gooi je \'m gewoon op z\'n achterwiel bij het optrekken.

:?
Een van van de weinige motoren die je (lees, IK) in z\'n 4 (of 5??) nog de lucht in krijgt, dan heb ik het niet over een powerwheelie maar een op balanspunt, is een R1 of Fazer 1000. Misschien ook een flink gekietelde SM van 100 kg. met 75 pk op achterwiel maar een standaard XR600 4 takt?? No way....
De CR500 2 takt kan je wel in z\'n 4 tot op balanspunt trekken maar dan moet je er wel aan sleuren met je koppeling erbij.
 
Even klein voorbeeldje van meer vermogen met kleinere cilinder inhoud :

Kawasaki KX80 = 27pk -> Ongeveer 2pk meer dan mijn 250cc XR.

KX 125cc = 39,5pk -> 3pk minder dan een Suzuki GS500e wegmotor.

KX250 heeft 54,6pk
en een KX500 heeft 64.5pk -> das HEEL veel :)
Zit jij nu niet 2 en 4 takten op 1 hoop te gooien?
da\'s natuurlijk geen vergelijk he?
 
:?
Een van van de weinige motoren die je (lees, IK) in z\'n 4 (of 5??) nog de lucht in krijgt, dan heb ik het niet over een powerwheelie maar een op balanspunt, is een R1 of Fazer 1000. Misschien ook een flink gekietelde SM van 100 kg. met 75 pk op achterwiel maar een standaard XR600 4 takt?? No way....
De CR500 2 takt kan je wel in z\'n 4 tot op balanspunt trekken maar dan moet je er wel aan sleuren met je koppeling erbij.

Flink naar achter hangen en met de koppeling spelen, hmmm misschien was ik iets te vrolijk en was het tot z\'n 3, hooguit 4 ;)
Denk dat ik nog half sliep want ik ging zoals Guz al zei 2 takt en 4 takt op 1 hoop gooien en dan klopt het inderdaad niet meer ;)

Maar het is wel zo dat die wedstrijdmachines wat meer vermogen hebben dan de standaard enduro broertjes van dezelfde 2 of 4 takt familie en zelfde cilinderinhoud.
Maargoed, veel echte 4 takt crossers zie je nog niet echt superveel, Cannondale (mooie motor!), KTM, Honda, Yamaha enz... het grootste deel van de gewone motocross-sport wordt nog steeds beheerst door 2 takt.

Gelukkig bij SM anders ;) Toch? Bij die EK wedstrijd in Alphen zag ik maar een paar 2 takt motoren er tussen zitten, het grut was 4 takt.
 
De huidige gecombineerde 250 cc en 500 cc wk wesdstijdklasse wordt gedomineerd door 4-takten!!
Nu voornamelijk nog 400 en 500 cc 4 takten maar binnen nu en twee seizoenen zullen de 250 cc 4 takten ook veel vertegenwoordigd worden. De ontwikkelingen op 250 cc 4 takt-gebied gaat erg snel en goed. Mark my words: Over 2 seizoenen geen 2 takt meer te vinden in deze klasse. Dan kan je alleen nog in de 125 cc (en 80cc) kampioenschappen naar 2 taktjes luisteren...
 
wat is hét grote voordeel van 4-t tegenover 2-t??

@takt heeft toch over het algemeen meet vermogen per cilinderinhoud, en is dus lichter en heeft meer vermogen, alleen onderin minder, dat is wel héél belangrijk bij crossen natuurlijk maar hoe zit het dan bij de GP machines, of is het voordeel daar ook vooral kracht onderin.

Slijtage (hét grote nadeel van 2-t lijkt me niet zo\'n probleem in de racerij.
 
dit is niet gezocht meer maar discussie over deze motoren.
moved gezocht -> off/all
 
wat is hét grote voordeel van 4-t tegenover 2-t??

@takt heeft toch over het algemeen meet vermogen per cilinderinhoud, en is dus lichter en heeft meer vermogen, alleen onderin minder, dat is wel héél belangrijk bij crossen natuurlijk maar hoe zit het dan bij de GP machines, of is het voordeel daar ook vooral kracht onderin.

Slijtage (hét grote nadeel van 2-t lijkt me niet zo\'n probleem in de racerij.

Nu je het zegt...valt wel op dat tegenwoordig steeds meer 4takt meerijdt...vroeger was het alleen 2takt...
 
:?
Een van van de weinige motoren die je (lees, IK) in z\'n 4 (of 5??) nog de lucht in krijgt, dan heb ik het niet over een powerwheelie maar een op balanspunt, is een R1 of Fazer 1000
Een R1 op zn achterwiel krijgen in zn 4 of 5?? No fucking way...in zn 2 gaat het...heel misschien met heel veel moeite in zn 3....maar standaard krijg je hem no way in zn 4 of hoger op zn achterwiel...
 
Terug
Bovenaan Onderaan