Crosstourer VFR 1200X

Athome

MF veteraan
11 nov 2011
4.995
13
46
Zwolle
Iedere versie van de X met DCT is goed. In 2010 kwam eerst de F met DCT. De kritiek die daarop kwam heeft Honda bij de introductie van de X in 2012 meegenomen en de DCT verbeterd.
Mechanisch is waarschijnlijk niets tot vrijwel niets veranderd tussen de verschillende DCT generaties. De verschillen zitten vooral in de software. Helaas kan je de DCT niet van nieuwe software voorzien.

• Like
Waarderingen: OSJ

Joostst

Die hard MF'er
31 mrt 2013
344
17
49
Noord-Holland
www.vfroc.nl
De DCT bakken zitten al vanaf 2010 op de VFR1200F, geheel probleemloos. Ook op de X is er echt geen enkele klacht of probleem.

Ik heb ook een 2012 DCT gehad en nu een 2015, verschillen zitten echt in hele kleine details. De software in de DCT is ietsjes aangepast maar betekent alleen dat de schakelmomenten wat anders zijn. Als je het verschil niet geproefd hebt merk je daar niets van ;)
Hopelijk woon je wel in België anders krijg je nog BPM en keuringskosten erbovenop. Ik weet de prijzen niet zo goed in België maar voor NL begrippen is dit een mooie complete motor voor een goede prijs. Maar aangezien de nieuwe aanschafprijzen in BE een stuk lager liggen.....

Vraag nog even of de kardan-as uit de terugroep is vervangen, in NL kun je dit zelf nakijken op kenteken bij OVI-RDW.nl -> terugroepacties.
Ik kan het ook voor je nakijken, pb dan het VIN nummer naar mij.

@RedBoll
Je kunt bij alle DCT's de automatisch gekozen versnelling overrullen, maar wel binnen marges, je kunt geen 90 in de 1e rijden of 20 in de 6. Maar constant op de snelweg 110 in de 5 rijden gaat niet lukken op dat kan alleen in M, ongeacht welk bouwjaar. De verschillende standen in de >2016 modellen bepalen alleen een ander schakelmoment.
De DCT is zelf-lerend aan de hand van jouw aanpassingen.
Je moet ook altijd zelf meeschakelen anders heb je weinig motorrem en ben je erg snel door je remblokken heen.

Nog een kleine tip KLIK :Y

Laatst bewerkt:

OSJ

Rookie
6 nov 2019
22
12
De DCT bakken zitten al vanaf 2010 op de VFR1200F, geheel probleemloos. Ook op de X is er echt geen enkele klacht of probleem.

Ik heb ook een 2012 DCT gehad en nu een 2015, verschillen zitten echt in hele kleine details. De software in de DCT is ietsjes aangepast maar betekent alleen dat de schakelmomenten wat anders zijn. Als je het verschil niet geproefd hebt merk je daar niets van ;)
Hopelijk woon je wel in België anders krijg je nog BPM en keuringskosten erbovenop. Ik weet de prijzen niet zo goed in België maar voor NL begrippen is dit een mooie complete motor voor een goede prijs. Maar aangezien de nieuwe aanschafprijzen in BE een stuk lager liggen.....

Vraag nog even of de kardan-as uit de terugroep is vervangen, in NL kun je dit zelf nakijken op kenteken bij OVI-RDW.nl -> terugroepacties.
Ik kan het ook voor je nakijken, pb dan het VIN nummer naar mij.

@RedBoll
Je kunt bij alle DCT's de automatisch gekozen versnelling overrullen, maar wel binnen marges, je kunt geen 90 in de 1e rijden of 20 in de 6. Maar constant op de snelweg 110 in de 5 rijden gaat niet lukken op dat kan alleen in M, ongeacht welk bouwjaar. De verschillende standen in de >2016 modellen bepalen alleen een ander schakelmoment.
De DCT is zelf-lerend aan de hand van jouw aanpassingen.
Je moet ook altijd zelf meeschakelen anders heb je weinig motorrem en ben je erg snel door je remblokken heen.

Nog een kleine tip KLIK :Y
Dat is een goede tip, dat ga ik al direct navragen!

Red Boll

MF veteraan
17 mei 2002
1.036
10
49
Ergens aan den IJssel
redboll.nl
@RedBoll
Je kunt bij alle DCT's de automatisch gekozen versnelling overrullen
Dat snap ik. Bij "DCT v1" schiet je dan wel uit je D/S programma en moet je die weer selecteren. Dat is wel een verschil met "DCT v2", daar blijf je binnen het gekozen programma.

Gas terugnemen (soms i.c.m. met een beetje bijremmen) zorgt in de S ook al (vaak) voor een terugschakeling.

Voor mij is het mooiste aan DCT nog steeds het wegrijden bij een verkeerslicht wanneer je naar voren bent gekropen. *D
Filerijden is ook rustiger voor de linkerhand nu. Mooi systeem!

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
17.206
1.068
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Zeker.

Na een '95 VFR 750F en een '03 CBR 1100XX was ik toe aan iets meer comfort en gemak: rechterop zitten, cardan en DCT zijn dan fijne zaken.

Heel even een "valse start gemaakt" met een '13 VFR 1200FD (DCT v1) en iets meer dan een week erna dan uiteindelijk een '14 VFR1200X (DCT v2).
Ik deed de aanname dat ik op zo'n type motor met mijn worstenpoten het contact met de aarde zou verliezen, dat bleek niet zo te zijn.
Gefeliciteerd (ik lees het nu pas).
Zoals ik al dacht en schreef zou de F je niet bevallen na de Blackbird. De X is inderdaad een begrijpelijkere keuze......

Joostst

Die hard MF'er
31 mrt 2013
344
17
49
Noord-Holland
www.vfroc.nl
[
Dat snap ik. Bij "DCT v1" schiet je dan wel uit je D/S programma en moet je die weer selecteren. Dat is wel een verschil met "DCT v2", daar blijf je binnen het gekozen programma.
Ik weet niet hoe je aan die informatie komt, maar dat is echt niet zo. Of je bedoelt iets anders dan ik nu begrijp. :?
Als je in de D rijdt en je drukt op de MIN (of PLUS) om de door de machine gekozen versnelling te 'overrulen' blijft de bak gewoon in D (of S) staan en gaat echt niet naar Manueel. Ook niet op een 2012 model. Als jij wel deze ervaring hebt was er echt iets mis met die motor.

frank_b

MF veteraan
3 nov 2005
2.321
19
De Veluwe
www.vfroc.nl
Klopt ik kan gewoon het programma beinvloeden door de + en - programma blijft actief.

@Joostst ik begreep dat de eerste DCT op de VFR1200F iig dat wel had, bij + of - viel die uit het auto programma, voor de X weet ik het niet, volgens mij is die gelijk met V2 geleverd.

DCT is echt heerlijk, ik wil eigenlijk een nieuwe motor maar door de DCT wordt het heel lastig, er is eigenlijk geen alternatief of je moet naar een electrische motor gaan,

OSJ

Rookie
6 nov 2019
22
12
Ik ben aan het kijken naar zowel een DCT motor als een elektrische motor omdat het koppelen wegvalt. Niet dat ik er niet van hou maar ik heb door een werkongeval enkele jaren geleden 2 vingers half weg in mijn linkerhand en koppelen verloopt gewoon moeilijker. Zeker in de koude wintermaanden.

Een crosstourer lijkt me gewoon een super fijne motor natuurlijk!

Red Boll

MF veteraan
17 mei 2002
1.036
10
49
Ergens aan den IJssel
redboll.nl
Zoals ik al dacht en schreef zou de F je niet bevallen na de Blackbird. De X is inderdaad een begrijpelijkere keuze......
Ja, de X is een fijne bak. Helaas pas laat in het seizoen in het bezit gekomen van de machine maar al best wel wat leuke tripjes naar het buitenland kunnen maken.
Deze motor is ook goed voor lokale ritjes en file rijden.

• Like
Waarderingen: Super Blackbird

Athome

MF veteraan
11 nov 2011
4.995
13
46
Zwolle
Bij de eerste versie van de DCT op de VFR1200F ging de automaat inderdaad van automatisch naar manueel zodra je zelf de + of - knop indrukte. De X heeft dit nooit gehad.

@OSJ
Op de Goldwing na heb ik alle modellen van Honda met de DCT gereden. De 1200X met DCT vind ik de veruit de fijnste combi.
Bij de NC is het bijna een een verplichting omdat je door het beperkte vermogen en toerenbereik relatief veel moet schakelen. De combi AfricaTwin en DCT vond een mindere combi. Gewoon geen fijne match. Nu dus de X. En die combi klopt gewoon. Geen enkel moment het gevoel dat weer terug wil naar een gewone schakelversie. Ik heb er zelf nog de DCT-pedal kit gemonteerd. Vooral in de Eifel, Alpen, Dolomieten, etc kan het ouderwetse pedaal net even handig zijn.

• Like

frank_b

MF veteraan
3 nov 2005
2.321
19
De Veluwe
www.vfroc.nl
Ook nog over nagedacht, dat pedaal. Uiteindelijk niet gedaan.
Ondertussen rij ik al helemaal zelf op de automaat :)
Ik denk er niet eens mee bij na zo vanzelf gaat het, op de snelweg lekker in de D, ik nader de file (helaas elke dag meerdere stukken) op hop, rechter vinger in de Manual stand, linker duim op de min flipper rustig terugschakelen, meestal in de 2 door de file heen. De boel lost weer op hop gas en de automaat er weer op.

Zowel automaat of manual het gaat allemaal zeer makkelijk dus uiteindelijk geen behoefte meer gehad aan het pedaaltje.

En verleren doe je het niet bij een beurt krijg ik meestal een normaal schakelende motor mee en dat gaat ook eigenlijk zonder problemen.
Het is inderdaad gewoon een heerlijke combo de VFR1200X met DCT, koppel / pk alles klopt met de automaat

Athome

MF veteraan
11 nov 2011
4.995
13
46
Zwolle
Verleren of vergeten. Dat zijn 2 verschillende dingen.
Na een kleine 5.000 kilometer op de CT met DCT heb ik een middag met een Versys 1000 gereden. Het opschakelen vergat ik niet en ging gewoon op gevoel. Ook met de koppeling geen probleem. Echter het terugschakelen. Dat was toch wennen. Bij het eerste de beste kruispunt moest ik wachten en vergat direct om terug te schakelen. Dat vergeten terug te schakelen voor een afslag of kruispunt gebeurde vaker die middag.

• Like