Crosstourer VFR 1200X

Hier ook een happy vfr1200x dct eigenaar. Rijden doe ik niet zoveel meer maar dat ligt niet aan de fiets. Ik zie ook niet veel fietsen die een werkelijk alternatief zijn.

BMW GS en multistrada V4 zijn vast net beter, maar nu rijdt je 80% van die fietsen voor 30% van het geld. Die gl1800 is een heel andere fiets en zo mogelijk nog duurder.

Ik ben op zoek naar een voorvork van een crosstourer, liefst compleets met remmen en wielen. Die dingen zijn zeldzaam, vermoed dat elek crosstourer nog rijdt of bij schade de voorkant is beschadigt. ALs iemand iets weet: vhondebrink@hotmail.com
 
De meeste motoren hebben inderdaad schade aan de voorzijde. En zo heel sterk zijn voorvorken ook weer niet.
 
Met de NT1100 laat je naast de cardan ook de 4cilinder vallen, dat zijn 2 van de 3, best substantieel!
De GL1800 is me net effe te groot en zwaar om dagelijks door de file te doorboren, maar daar hoef je geen concessies te doen op het wensenlijstje.
Een 2 Cilinder is precies 2 te weinig, maar een 6 cilinder is niet 2 teveel!
Dus toch gewoon nog maar even doortuffen op de Crosstourer, absoluut geen straf ;)
 
Ik ben op zoek naar een voorvork van een crosstourer, liefst compleets met remmen en wielen. Die dingen zijn zeldzaam, vermoed dat elek crosstourer nog rijdt of bij schade de voorkant is beschadigt. ALs iemand iets weet: vhondebrink@hotmail.com
Uiteraard zijn voorkant schades veruit in de meerderheid. Je beste kans is op ebay maar ik zou zelf toch maar voor nieuw gaan en de financiële pijn ondergaan.
 
Kijk dan ook eens naar volledige voorpoten van Ohlins o.i.d. Misschien prijstechnisch niet zo gek en je weggedag gaat er ook op vooruit.
 
Hoe bevalt de ecu tuning na een tijdje @Joostst ? Heb reeds al contact gehad maar ik twijfel nog.

673991BD-26CE-47FF-9276-56882F397937.jpeg
 
Mij bevalt de ECU tuning nog steeds perfect. De motor is zo veel lekkerder. De Punch van onderuit is standaard al goed maar na de tuning nog veel beter. Daar ligt de winst van de tuning. Er zijn geen extra PK's. Die PK's komen pas vrij bij snelheden en toerentallen waar de meeste rijders niet of nauwelijks komen. Dus extra PK's zijn niet zo zinvol.
 
Hier ook een blije VFR1200X DCT rijder.
Net 2 dagen in mijn bezit en na paar honderd kilometer echt blij met deze motor.
Moet nog wel afleren om naar de koppeling te willen grijpen bij afslagen maar dat gaat ook goed komen.
Andere uitlaat is al besteld en denk nog over andere buddy en die aanpassing van de ecu
De ruit is voor 1.95 net te laag, ook daar nog mee bezig.
 

Bijlagen

  • VFR 1.jpg
    VFR 1.jpg
    77,4 KB · Weergaven: 45
  • VFR 2.jpg
    VFR 2.jpg
    87,1 KB · Weergaven: 41
  • VFR 3.jpg
    VFR 3.jpg
    88,9 KB · Weergaven: 41
Gefeliciteerd.
Bijzondere kleurstelling. Dit heb ik in het verleden ook eens eerder zien. Modellen met het zwarte frame en motorblok, vind ik toch de mooiste.
Het grijpen naar de koppeling zal je nooit helemaal verleren. Zelfs dat heb ik na 3 seizoenen nog.
Wees ook niet bang dat je het zelf schakelen gaat verleren.
Ik heb een paar weken geleden 2 proefritjes gemaakt met een andere motor. 1 daarvan was weer gewoon schakelen. Toen wist direct waarom ik DCT reed. Wat gedoe met die koppelingshendel en schakelpook. :]

Wat betreft de ruit.
Het is allemaal uiterst persoonlijk maar ik kon niet die hoge ruit rijden. Te veel turbulentie en daardoor misselijk. Ik ben zelf 1.86.
Haal de ruit er eens af en ga dan eens rijden. Kijk eens hoe je dat bevalt. Dan weet je direct of de ruit nog hoger moet of (als compromis) juist lager.

Wil je nog een navigatie/smartphone monteren op je CT?
Er zijn maar heel weinig accessoires te vinden voor de CT. Dus je moet wereldwijd zoeken. Dan kom je vanzelf steunen tegen die je aan de ruitbebevestiging monteert. Hierdoor komt je navigatie mooi recht voor je boven de tellerbak te hangen.

Een ander zadel.
Ik heb meerdere motoren gehad en altijd gedoe met zadels.
Voor mijn huidige CT ben ik bij Rayz geweest. Van je woonplaats is Rayz een behoorlijk eindje weg maar ik vind het de moeite wel waard. Ik zal persoonlijk niet meer via Bagster of Topsellerie een andere buddy halen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Veel fijne en veilige kilometers gewenst. Dat moet lukken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bovi
Uitlaat is besteld en komt hopelijk deze week binnen.
Tis un GPR slip on M3 geworden.
Lijkt mij erg gaaf staan en geluid is prima, kan eventueel gekker door db killer er uit te halen maar zal niet de standaard worden......
Proberen ga ik het vast en zeker wel even :Y

Buddy weet ik nog niet, Corbin heeft ze ook en heb daar hele fijne ervaring mee, dat is dus nog un dingetje.

Aailbiebek.
 
Net als Bovi heb ik ook sinds twee dagen een Crosstourer DCT uit 2015 en behangen met accessoires. Mijn andere motor is een Triumph 955 Speedtriple, dus de overgang is best groot. Maar wat rijdt dit lekker en comfortabel! Ik had nog geen ervaring met de DCT, maar ik vind het nu al heerlijk😁.

Ik vind alleen wel dat hij vrij veel lawaai maakt als je bijv.laag in toeren in zijn vijf met 50km/h rijdt. Hij lijkt dan speling op de cardan te hebben (het lijkt alsof hij wat rammelt), is dat normaal?

In verband met mijn lengte (1.98) ga ik ook op zoek naar een hoger zadel, had al even bij Topsellerie op de site gekeken. Vind het wel een gok om een zadel te bestellen zonder daar op gezeten te hebben... ik heb nu een MRA sport ruitje, vind dat wel prettig (maar ben op de speed triple natuurlijk ook gewend vol in de wind te zitten)

20220604_193142.jpgIMG-20220604-WA0013.jpgIMG-20220604-WA0014.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Zijn ze in de aanbieding? :) Heel veel plezier ermee in ieder geval!

Ik herken het geluid/gerammel wel. Ik heb mijn CT ook mede daarom de bijnaam "Traktor" gegeven.
Het lijkt wel alsof er iets "mechanisch zoekende is" ofzo. Maar meerdere bezitters hebben al aangegeven dat het "normaal" is.
 
50 km/u in de vijfde versnelling, Je zit dan vrij laag in toeren waardoor het blok wat bokt. 50 km/u in derde versnelling loopt het blok een stuk beter. Daarnaast heeft de cardan van nature wat meer speling dan de concurrentie.
De combi van deze 2 eigenschappen zorgt voor het klapperende geluid.
 
Nope, dat onthoudt de motor niet.
Er wordt te veel waarde gehangen aan het feit dat motor zich aanpast aan de berijder.
De DCT is wel adaptief. De software let op hoe jij rijdt en past daar het schakelgedrag op aan. Zodra je van stevig doorrijden veranderd naar rustig rijden, zal je merken dat de DCT ook redelijk snel overgeschakeld naar rustiger gedrag en daardoor doorschakelt naar een hogere versnelling (of meerdere versnellingen). Dit gedrag staat los van programma "D" en "S"
Fanatiek rijden in programma "D" heeft een overlap met rustig rijden in programma "S"
 
  • Leuk
Waarderingen: Bovi
Hi Crosstourers! Vraagje van een mede MF'er die eraan denkt om over te stappen naar een VFR1200x. Heb laatst een proefrit gemaakt op een 2012 model met weinig kilometers, maar deze was bij 40-50 in 2 en 3 behoorlijk bokkig op de gashendel. Hoger in toeren ging prima en was verder een heerlijke ervaring. Hebben jullie deze ervaringen ook? Of zou het gewoon aan dat specifieke exemplaar liggen? THnx!
 
Nee. Dat is niet exemplarisch.
De eerste generatie loopt onder de 4000 toeren gewoon niet lekker. Dat is mijn ervaring.
Gelukkig is daar een oplossing voor.
Op het forum van VFROC is een forummember genaamd SabSteef. Hij kan voor een gunstig bedrag nieuwe software in de ECU laden. Hierdoor ken je de CT niet meer terug. Andere tuners rekenen makkelijk 500 euro. Hij rekent veel minder. Zijn huidige tarief ken ik niet.
Ik heb zowel de eerste als tweede generatie VFR1200X gehad. Met de tweede generatie ben ik bij hem geweest en ook nieuwe software in de ECU geladen. Wat een verschil.
De tweede generatie loopt al een stuk beter dan de eerste maar met de update trekt de CT altijd als een lier. Het bokken bij lage toeren is ook minder

Overigens.
Het bokken is wel een karakter eigenschap van een V4. Deze lopen bij lage toeren gewoon niet zo soepel rond als een 4-cilinder-lijn.
 
Nee. Dat is niet exemplarisch.
De eerste generatie loopt onder de 4000 toeren gewoon niet lekker. Dat is mijn ervaring.
Gelukkig is daar een oplossing voor.
Op het forum van VFROC is een forummember genaamd SabSteef. Hij kan voor een gunstig bedrag nieuwe software in de ECU laden. Hierdoor ken je de CT niet meer terug. Andere tuners rekenen makkelijk 500 euro. Hij rekent veel minder. Zijn huidige tarief ken ik niet.
Ik heb zowel de eerste als tweede generatie VFR1200X gehad. Met de tweede generatie ben ik bij hem geweest en ook nieuwe software in de ECU geladen. Wat een verschil.
De tweede generatie loopt al een stuk beter dan de eerste maar met de update trekt de CT altijd als een lier. Het bokken bij lage toeren is ook minder

Overigens.
Het bokken is wel een karakter eigenschap van een V4. Deze lopen bij lage toeren gewoon niet zo soepel rond als een 4-cilinder-lijn.
THnx! Dat is informatie waar ik iets mee kan! Zonde dat het dus gewoon wel een karaktertrek van deze vfr is... Had verwacht dat dit echt een blok zou zijn dat van laag tot hoog soepel trekt. Ik vind het echt een mooie bak, maar dat bokken doet mijn BMW boxer echt niet. Dus dat is even iets om over na te denken...
 
Een BMW Boxer ken ik niet. Daar daar kan ik niets over zeggen. Een Italiaanse V-twin ken ik wel weer en vergeleken daarmee, draait een V4 weer soepel.

Na de ECU update blijft het blok wel enigzins bokken maar dan vooral onder 2500-3000 toeren (afhankelijk van de versnelling) maar het mag dan niet meer hinderlijk zijn. De verplichte milieu restricties zijn gewoon niet positief voor het karakter van een motorblok.
Probeer eens een andere exemplaar van hetzelfde bouwjaar en sluit daarmee uit of het exemplarisch is.

De VFR750/800 heeft exact dezelfde karaktertrek. Dat blok is ruim 30 jaar in productie geweest. Als Honda dit eruit had kunnen krijgen, hadden ze dit vast wel gedaan. Ook de V4 van Aprilia en Ducati lopen onderin niet soepel.
Zoals gezegd, ik ken de BMW Boxer niet maar ik geloof zelf niet dat deze onderin wel echt soepel loopt. Hoe meer cilinders, hoe soepeler de loop.
Een 1-cilinder motorblok stuitert in principe alle kanten op.
Alle 2-cilinders die ik ken heb onderin ook een bokkig karakter. Verschilt wel van het blokkarakter. Laagtoerige bokken minder dan hoogtoerige varianten.
De 3-cilinder-lijn van Yamaha en Triumph lopen heel mooi met een niet hinderlijke trilling. En is niet echt bokkig meer. Alleen loopt de 3-cilinder van de huidige Triumph 1200 wel een stuk rauwer.
4-cilinder-lijn zijn uitermate soepel met een meestal een hinderlijke trilling in een bepaald toerengebied.
V4 heeft veel meer een eigen karakter waarbij het enigzins bokken onderin een onderdeel is.
De 6-cilinder is het andere uiterste.

Concluderend. Het bokkige karakter van de V4 zou in principe niet meer mogen zijn dan de BMW Boxer.
Dat de 2012 VFR dit wel doet, is vrijwel zeker te wijten aan de ECU. Ik hield mijn 2012 1200X ook vrijwel altijd boven de 4000 toeren. Bij het 2016 model was niet nodig. Die liep veel beter onderin toeren.
Let wel. De 4-cilinder rij je normaal gesproken altijd wat hoger in toeren dan een gelijksoortige 2-cilinder model. Het koppel is onderin gewoon minder aanwezig (kleinere zuigers). Gelukkig komt de V4 van Honda nooit schreeuwerig over waardoor dit prima kan.
 
Een BMW Boxer ken ik niet. Daar daar kan ik niets over zeggen. Een Italiaanse V-twin ken ik wel weer en vergeleken daarmee, draait een V4 weer soepel.

Na de ECU update blijft het blok wel enigzins bokken maar dan vooral onder 2500-3000 toeren (afhankelijk van de versnelling) maar het mag dan niet meer hinderlijk zijn. De verplichte milieu restricties zijn gewoon niet positief voor het karakter van een motorblok.
Probeer eens een andere exemplaar van hetzelfde bouwjaar en sluit daarmee uit of het exemplarisch is.

De VFR750/800 heeft exact dezelfde karaktertrek. Dat blok is ruim 30 jaar in productie geweest. Als Honda dit eruit had kunnen krijgen, hadden ze dit vast wel gedaan. Ook de V4 van Aprilia en Ducati lopen onderin niet soepel.
Zoals gezegd, ik ken de BMW Boxer niet maar ik geloof zelf niet dat deze onderin wel echt soepel loopt. Hoe meer cilinders, hoe soepeler de loop.
Een 1-cilinder motorblok stuitert in principe alle kanten op.
Alle 2-cilinders die ik ken heb onderin ook een bokkig karakter. Verschilt wel van het blokkarakter. Laagtoerige bokken minder dan hoogtoerige varianten.
De 3-cilinder-lijn van Yamaha en Triumph lopen heel mooi met een niet hinderlijke trilling. En is niet echt bokkig meer. Alleen loopt de 3-cilinder van de huidige Triumph 1200 wel een stuk rauwer.
4-cilinder-lijn zijn uitermate soepel met een meestal een hinderlijke trilling in een bepaald toerengebied.
V4 heeft veel meer een eigen karakter waarbij het enigzins bokken onderin een onderdeel is.
De 6-cilinder is het andere uiterste.

Concluderend. Het bokkige karakter van de V4 zou in principe niet meer mogen zijn dan de BMW Boxer.
Dat de 2012 VFR dit wel doet, is vrijwel zeker te wijten aan de ECU. Ik hield mijn 2012 1200X ook vrijwel altijd boven de 4000 toeren. Bij het 2016 model was niet nodig. Die liep veel beter onderin toeren.
Let wel. De 4-cilinder rij je normaal gesproken altijd wat hoger in toeren dan een gelijksoortige 2-cilinder model. Het koppel is onderin gewoon minder aanwezig (kleinere zuigers). Gelukkig komt de V4 van Honda nooit schreeuwerig over waardoor dit prima kan.
Ik heb heel lang allerlei twins gereden; Ducati desmo, Honda Hawk gt, Suzuki SV, en BMW. Beetje bokken doen ze allemaal op hun eigen manier. De Duc was wel het ergste. Het heeft volgens mij ook te maken met heel veel variabelen; Opbouw van het blok, de hoek van de twin, soort krukas etc etc. De BMW boxers zijn super lineair. En lopen echt vanaf 1500 toeren heel rustig. Ik kan daarmee echt heel makkelijk door stadsverkeer heen tuffen zonder schokkerig gedrag op het gas. Maar inderdaad, een V4 zal wat meer toeren willen maken, dat klikt logisch inderdaad. De Triumph 3 cilinder vind ik in vergelijking met de V4 van Honda eigenlijk heel mooi lopen. (gisteren ook een proefrit gemaakt op de tiger sport 1050) en die trekt ook heel mooi van laag naar hoog soepel door. Ik ga toch nog maar eens op een andere V4 rijden ook om te kijken of het aan die ene ligt.
 
3 magna's gehad, v65, en herken me totaal niet in bokkerig gedrag van de V4.
1500 tpm in welke versnelling dan ook, gas erop en soepeltjes vertrekken naar de horizon.
@voodoo; ja dat was een mooi stukkie sturen daaro.
 
Ligt volledig aan je eigen definitie van soepel/bokken.
4-cilinder-lijn of 6-cilinder-lijn is voor mij de referentie.

Er zullen vast mensen zijn die hun Harley soepel vinden rijden bij ieder toerental. Terwijl iedereen alles ziet schudden aan Harley als deze lage toeren draait.
 
Dat lijkt dan meer op injectie/ontstekings gerelateerde problemen. Vandaar de noodzakelijke flashing van de ecu.
De V65 had carbs.
Mijn 2 pitter had er in het begin ook wat last van. Na aanpassing van de injectie en beetje ontsteking (iribougies) is het vrijwel weg.:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan