Crosstourer VFR 1200X

Laten we hopen dat het verbruik nog wat zakt. 6 liter is ook zeker wel acceptabel voor een machine met deze capaciteiten.

De huidige ruit heb ik ook op de laagste stand staan. Ik heb ook al gereden op de hoge stand, maar met mijn 1.96 meter lengte begon het te klapperen op de helm. Nu dus op laagste stand en zit de turbulentie inderdaad onder mijn helm.

Op mijn vorige motor heb ik ook altijd in de wind gezeten, maar was benieuwd of je met de toerruit lekker uit de wind kon zitten. Nu zal dat met mijn lengte wel wat lastig worden verwacht ik.
 
Ik denk dat je je niet gaat verbeteren met een hogere ruit, gezien je lengte.

En verbruik: als je echt zuinig wil rijden, je kan in 5e en 6e versnelling nog behoorlijk traag rijden en je verbruik zakt fenomenaal. Ter vergelijking: je kan in 3e ook alle snelheden aan, maar dan ligt je verbruik bijna twee keer zo hoog. Het hangt er een beetje van af wat je laat primeren dus. In 3e heb je wat meer directe power, in 5e kan je hetzelfde maar iets rustiger en dus goedkoper.
Zodra je een 'gewone' doorgaande weg hebt: in 5e of 6e en zelfs bij 50km/uur kan je dat eigenlijk aanhouden.
Ik merk dat vooral 1e en 3e benzinevreters zijn. Nogal korte eerste versnelling (eigenlijk gewoon vertrekken?) waar je toch ook 'gewoon' 50 per uur mee rijdt en dan sleur je de tank gewoon leeg. In 3e heb je hetzelfde fenomeen bij iets hogere snelheid: je rijdt de stad uit, naar 3e en je kan zo blijven rijden tot je een snelweg opgaat aan 120 per uur. Maar al die tijd ligt je verbruik voorbij 7,5 liter/100.

Snel opschakelen zou ik zeggen. Kan geen kwaad.
 
Waar zijn die Honda vfr 1200x crosstourers ?

Ik heb mijn Crosstourer eind Augustus afgeleverd gekregen en inmiddels 3.500km gereden. Daarvan eind september1.500 km in de Dolomieten. Dit keer met auto en motortrailer, dus geen ervaring opgedaan met Autobahn kilometers. Kan voorlopig niet anders concluderen dat de Crosstourer een erg fijne en goede motor is.
Ik heb een de uitvoering met standaardkoppeling in Digital Silver metallic.
Zal binnenkort wel een foto uploaden. Heb onlangs de carterbescherming van SW Motech en een Akrapovic uitlaat besteld. Wil deze winter nog de buddyseat verder laten aanpassen. (Is nu 3cm verhoogd, maar ik zou in de lengterichting nog wat ruimte erbij willen om beter te kunnen verzitten.)
Hoop dat zich nog meer Crosstourerrijders op dit forum melden, altijd goed om ervaringen uit te wisselen.
 
Laatst bewerkt:
In Verona

full
 
17 000 km voorbij, bandjes beginnen dat ook stilaan te laten zien hier en daar, ...
Wel razend enthousiast over die handvatverwarming, zeg.

Wie rijdt nog door in de winter?
 
't zal wel zijn!
Hoe lukt het sneller opschakelen ondertussen?

Het sneller opschakelen werpt echt zijn vruchten af. Inmiddels al op 1:16,5. De motor loopt ook steeds rustiger in lager toerbereik en schakelt ook soepeler!

Enige minpunt, met pasagier is voorwiel snel vrij van het wegdek af!
Maargoed, alles went!
 
Zo... nu aantal keren gereden met natte omstandigheden. Zonder koffers wordt niet heel vrolijk als je de motor afstapt. Werkelijk alles zit onder zand / modder.

Nu gekeken naar een Hugger, deze komt er dan ook direct op!

Hoe gaat het met jullie CT's?
 
Die van mij staat tot 1 maart op stal. Ik heb gelijk bij aanschaf een Hugger gemonteerd. Scheelt wel wat, maar met dit type motor houd je de achterpartij niet zo schoon/droog als op bijvoorbeeld een Pan European.
Ben nog bezig met een achterspatbord, want dat is veel tekort waardoor rug en buddyseat onder de troep zitten als je in serieuze regenbui terechtkomt zoals ik afgelopen herfst heb mogen ervaren.
Vorige week koffers aangeschaft. Zal ook wel schelen in de regen.
 
Nat of droog, gewoon blijven rijden. Ruim 18 200 km ondertussen. Dezer dagen is het hier wel een smeerboel van jewelste door de vele regen, maar de motor kan daar best tegen.
En ik ook.

In de regen en modder blijft het trouwens een stabiel machinetje.

De handvatverwarming is wel een luxe. Hoe ik dat vroeger deed, geen idee, maar nu is het zelfs aangenaam in de winter. Misschien word ik toch steeds ouder? En softer?
 
Nieuwe achterband én remblokken vooraan na 18500 km.

Als referentie eventueel? Zijn er nog al vervangingen gebeurd? In dat opzicht: dealer was even aan het kijken voor stukken en eventuele bestellingen in de toekomst. Zegt dat een bougie zo maar even 76 euro per stuk kost. !!
Voor die prijs hoop ik dat het gouden exemplaren zijn...

O, en de band is een Dunlop trailmax TR91 en die kan ik iedereen aanbevelen...
 
Mooie motor die CrossTourer, al loopt het hier geen storm met reacties van enthousiaste eigenaren.

Groet Vlegel
 
Laatst bewerkt:
Voogtje die nieuwe banden van Dunlop spreken mij ook wel aan,zaten er bij jou ook Pirreli op?
Ik ben er nog niet aan toe ik ga pas weer rijden in maart.

gr Aad
 
Standaard zitten die Pirelli's er op, denk ik.
Maar die Dunlop is wel goed hoor. Goeie grip, goed in de bocht, zowel nat als droog en zelfs een beetje in de sneeuw...

Prijs was ook ok, met een kortingetje...
 
Hi, op mn VFR1200X zit ondetrtussen bijna 10.000km, met veel plezier erop gezet!
Ik heb een DCT versie in het wit. Rij normaal de winter door (handvatverwarming) maar met de hoeveelheid sneeuw van dit seizoen toch zeker 2 weken met de auto naar t werk gegaan.
Om wat mee te doen aan voorgaande posts: kuipruit is op de hoogste stand voor mij (1,76) prima, wel wat turbulentie maar gaat voornamelijk onder mn helm door.
Mn verbruik zit op 6,7L voornamelijk woon werk verkeer. Mn achterband is niet helemaal top meer maar kan nog wel 2-3000 km mee.
Daar zit meteen mn eerste vraag:
Werk merk en type zou ik er nu op gaan doen, las hierboven al de tip voor Dunlops maar ik was op mn VFR1200F zeer te spreken over de Michelen Pilot3, is deze verkrijgbaar in de wielmaat van de X?

De hoeveelheid zand achterop mn zadel én rugtas is echt niet OK, mensen met een hugger: is dit een aanrader of is het verschil te klein?
 
Ah, een witte... mooi kleur. Ik heb wel de handgeschakelde versie.

Met Pilots heb ik geen ervaring. maar ondertussen ligt die Dunlop Trailmax er toch al weer een goeie 3000 km op en dat is toch een goeie band, gezien de slechte weersomstandigheden waar ik recent doorheen ben gereden.

Als je trouwens geen mega-fan bent van een hugger: de zijkoffers erop zetten maakt echt een wereld van verschil ook. Maar het blijft een feit dat de ruimte tussen achterwiel en zadel toelaat om VOLLEDIG onder de modder te zitten.

Morgenochtend vertrek ik in elk geval naar de Vogezen voor een paar dagen. Vier kilo brol in elke koffer en eens kijken of daar vlot mee door de bochten kan gegaan worden.
 
Hey! Zojuist een nieuwe motor besteld: Honda VFR1200X Crosstourer 2013 Galibier uitvoering!

Hoop eind volgende week al te kunnen rijden!

Kan niet wachten, al was ik ook tevreden over mijn Honda CBF 1000 ABS. Maar de Crosstourer is toch wel even iets anders ;-)
 
Dat is bijna de mooiste kleur! ;-)
Die Galibier uitvoering is een mooi pakketje zo!

Komt ie deze week nog, of hebben ze je alleen maar lekker lopen maken?
 
Rustig topic ;)

Maar even in de favorieten, ik zie dat Joost hier ook zit.

De mijne (witte DCT galibier) komt op 4 mei *D *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan