Crosstourer VFR 1200X

Helaas niet, rond de 700km en vooral snelweg.
Komende zaterdag naar Utrecht en volgende week naar Delft, nog een keer naar Odijk, de 19e de eerste toerrit en de 23ste voor 4 dagen naar het Taunusgebergte (ten oosten van Koblenz).
Even geduld dus maar het plezier komt eraan.
 
Gisteren weer een uitbreiding gedaan van het "luxe pakket".
Het niet meer verkrijgbare knopje:
post-3441-0-78228700-1488727565.jpg


De USB en 12V aansluiting:
post-3441-0-84606600-1488727566.jpg

post-3441-0-29365500-1488727566.jpg


Verder nog bezig geweest met een knipperlichtinstallatie maar dat is nog niet af, was een LED stuk (DOA) en de bedrading moet nog even georganiseerd worden voordat het toonbaar is.
 
Laatst bewerkt:
De motor is weer uit de stalling. Heb een paar korte ritjes gemaakt. Voelt weer goed.
Het voelt gelijk allemaal weer vertrouwd.
 
Heerlijke motor is de Crosstourer. Vorige week met het mooie een weer een lekker tochtje over de Veluwe gemaakt. Het was lekker rustig (geen zondagrijders) en fijn hier en daar op het terras gezeten. Dat doet een mens goed.

De CT heeft zich voorbeeldig gedragen en leent zich perfect voor dit soort ritjes.

Laat het permanente mooie weer maar komen. Motor staat dit lang weekend (dinsdagavond klaar waarschijnlijk) voor onderhoud. Had het gevoel dat de motor daar wel aan toe was. Heb sterk het idee dat het luchtfilter vervuild is. Tevens verwacht ik dat de olie en remvloeistoffen over de houdbaarheidsdatum heen zijn.
 
testritje van 2 uur

spijt van dat we in de terugweg geen autostrade gedaan hebben, wou voelen hoe de moto zich gedroeg en hoe de windbeschermong echt was...

Maar de DCT is echt onzichtbaar.

De power is denk ik krachtig, maar nogmaals, ik wou dit testen op de autoweg.

Geluid is zowat het enige 'negatieve' maar ik vergelijk dan ook met een Multistrada dat ik een hele dag had gehuurd :)
Hoewel, bovenstaand filmpje toont een mooi geluid...dus alles bijeen, mogen we niet klagen.

Hmmm ik weet het niet, kan zijn dat ik zelf nog eens ga huren...Maar was wel imposant op secundaire wegen.
 
Laatst bewerkt:
Tja, vergeleken bij de Italianen is het geluid inderdaad tam en mak. De grote Twin klinkt veel machtiger.
Ik heb met de mijne (CT) nu 7.000 km gereden en ben er zeer content mee. In het begin was de motor zwaar voor het gevoel (en zwaar is ie echt wel) maar nu ben ik er aan gewend en merk ik van het gewicht helemaal niets meer.
Erg lekkere motor ook op de krappere binnenwegen. Zeker een goede koop geweest.

Het grote minpunt is toch de hevige turbulentie van de grote toerruit. Ben druk bezig met aangepaste steunen voor de ruit. De turbulentie is nog niet weg maar het lijkt al wel een stuk beter (handelbaar) te zijn.
 
Dit weekend lekker in de Taunus gereden en je kan er prima mee gooien en smijten.
De windbescherming is voor een motor met in feite maar een halve kuip prima. alleen het originele touring ruitje geeft wat turbulentie dus ik denk dat ik overga op een MRA vario touring want die beviel op de VTEC ook prima.
Was de eerste keer in de bergen maar ik heb 'm dan ook pas sinds 31 dec en heb er sinds die dag 3500km bij gezet.
 
Wegens aanschaf van een verstelbaar ruitje is de originele Honda touring ruit (08R71-MGH-640ZA) te koop.
Vraagprijs is €75 en hij is beschikbaar vanaf het moment dat de MRA binnen is.
Als het goed is is dat over een paar dagen.
Even een plaatje geleend van het web.
08R71MGH640ZA-touring-screen-honda-vfr1200x-700x400.jpg
 
Laatst bewerkt:
Tja, vergeleken bij de Italianen is het geluid inderdaad tam en mak. De grote Twin klinkt veel machtiger.
Ik heb met de mijne (CT) nu 7.000 km gereden en ben er zeer content mee. In het begin was de motor zwaar voor het gevoel (en zwaar is ie echt wel) maar nu ben ik er aan gewend en merk ik van het gewicht helemaal niets meer.
Erg lekkere motor ook op de krappere binnenwegen. Zeker een goede koop geweest.

Het grote minpunt is toch de hevige turbulentie van de grote toerruit. Ben druk bezig met aangepaste steunen voor de ruit. De turbulentie is nog niet weg maar het lijkt al wel een stuk beter (handelbaar) te zijn.


Beste Athome. Ik ben sinds een maand in het bezit van de vtr1200x. Ik moet zeggen hij rijdt echt geweldig. Het enige waar ik mij ook meteen enorm aan stoorde was weer die vervelende turbulentie. Hiervoor had ik een Varadero met hetzelfde probleem. Dit heb ik uiteindelijk kunnen verhelpen met een Calsci scherm. Ik ben 195cm groot en heb op de Varadero eerst een flipup gemonteerd. Dit was eentje die voor het bestaande scherm stond. Geen succes. Nu heb ik een ct met een orginele tourruit. Ik heb nu een xscreen sport van MRA met klemmechanisme gemonteerd. En echt waar in 1 woord geweldig!!! Helemaal geen turbulentie meer. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
 
Ik heb de Xcreen Tour al gemonteerd maar dat geeft weinig verbetering (wel iets dus). Nu ik er steunen tussen heb zitten (zie Madstad voor het idee) en de ruit iets vlakker heb gelegd, gaat het en stuk beter.
 
Hallo crosstourders,


Tijdje niet actief geweest op MF en ook weinig kunnen rijden op mijn crosstourer welke ik 2012 nieuw heb gekocht. Enerzijds door een knie blessure anderzijds door 2-maal gezinsuitbreiding waardoor de motor niet meer uit de schuur kwam. Nu pakken we het weer op.

Er staat nu 9300 km op de teller, veel te weinig. Helaas ook wat pech gehad met de machine. Eerst wielen die ovaal waren waardoor er nauwelijks mee te rijden was. Daarna een kapotte accu, kon thuis wel starten, maar een tankbeurt was de fiets dood. Daarna natuurlijk de terugroepacties en die was in mijn geval ook echt nodig.

En nu....? Ritje gereden, altijd volle tank weggezet, maar na 50 km gerommel in de lage toeren. Bij het optrekken uit stilstand of bochten loopt de motor op 2-3 cilinders tot ongeveer 2000-2200 toeren, daarna is het goed. Vreemd verschijnsel maar rijdt zeker niet lekker. Tijden het 'stotteren' rookt het ook blauw. Lijkt dus op onverbrande benzine?

Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

Zelf denk ik aan brandstofpomp of elektronica. Ik weet dat de vfr1200x in lage versnellingen wordt geknepen. Voordat de dealer de rekening opent ben ik benieuwd of iemand dit ook kent of raad mee weet!

Grt

Nick
 
Laatst bewerkt:
Al eens injectie reiniger bij de brandstof geprobeerd?
Een aantal keren 98 of 102 tanken schijnt ook te helpen. Tenminste als we gewoon over vervuiling hebben. Ik verwacht zelf geen electronisch mankement. Eventueel electronisch van slag door de kapotte accu (dus niet kapot)

Stilstaan houden die dingen gewoon niet van
 
Ondertussen alweer de nodige duizenden kilometers verder. De motor gedraagt zich erg lekker op de binnenwegen. Ben er blij mee. Heb er nu een set Scorpion Trail II banden op liggen. Ze sturen goed, geven altijd meer vertrouwen dan ik aan kan maar cuppen vreselijk. Gelukkig merk ik daar met rijden vrijwel niets van. De Hyperpro vering doet zijn werk ook goed. Ook slecht wegdek stuitert de motor wel meer. Eigenlijk is lengte van de veerwegen gewoon te kort voor een All-Road. In feite zit er gewoon de veerwegen van een toersport motor op (VFR1200F).

1 van de voorschijven is krom maar het wordt niet erger.
Ook heb ik nog een slag in het achterwiel (en misschien voorwiel). Deze slag zit in het laswerk en is daarom niet te richten. Mijn plan is om de wielen te vervangen voor een set van Haan Wheels maar dat is voor de winter.
 
Al eens injectie reiniger bij de brandstof geprobeerd?
Een aantal keren 98 of 102 tanken schijnt ook te helpen. Tenminste als we gewoon over vervuiling hebben. Ik verwacht zelf geen electronisch mankement. Eventueel electronisch van slag door de kapotte accu (dus niet kapot)

Stilstaan houden die dingen gewoon niet van

Dankje voor de tip. Vandaag wel volgegooid met V-Power. Zal nog een flesje injectiereiniger toevoegen.
Je geeft aan '98 of 102 tanken schijnt ook te helpen', bekend probleem dus?
 
Ondertussen alweer de nodige duizenden kilometers verder. De motor gedraagt zich erg lekker op de binnenwegen. Ben er blij mee. Heb er nu een set Scorpion Trail II banden op liggen. Ze sturen goed, geven altijd meer vertrouwen dan ik aan kan maar cuppen vreselijk. Gelukkig merk ik daar met rijden vrijwel niets van. De Hyperpro vering doet zijn werk ook goed. Ook slecht wegdek stuitert de motor wel meer. Eigenlijk is lengte van de veerwegen gewoon te kort voor een All-Road. In feite zit er gewoon de veerwegen van een toersport motor op (VFR1200F).

1 van de voorschijven is krom maar het wordt niet erger.
Ook heb ik nog een slag in het achterwiel (en misschien voorwiel). Deze slag zit in het laswerk en is daarom niet te richten. Mijn plan is om de wielen te vervangen voor een set van Haan Wheels maar dat is voor de winter.

Ik heb het ook gehad met de velgen. Die gelaste velgen zijn nooit helemaal rond. Icm met T30 banden was het een ramp. Nieuwe wielen in garantie gekregen, maar eigenlijk nog niet geheel vrij van 'hobbelen'.
 
Niet specifiek Crosstourer. Een motor (kan ook auto zijn) wat lang niet gebruik is of erg weinig, raakt vervuild. Gewoon Euro 95 is geen fijne brandstof om lang in een tank te hebben zitten. De Ethanol is hier voornamelijk de oorzaak van.
98 of 102 heeft een andere samenstelling en ook deels een reinigende werking.
In plaats van V-power kan je beter BP Ultimate tanken of gewoon Super Plus. V-Power is een opgewaardeerde 95 (octaan 97) en BP Ultimate is wel een 98 brandstof.
 
Mijn wielen zijn bij Haan Wheels tot 2 keer toe gericht. Ze hebben me ook laten zien dat er precies op de las nog een tik in de velg zit. Ik heb van meerdere kanten al te horen gekregen dat als Haan Wheels het niet kan oplossen, is er geen oplossing.
Andere velgen en spaken op de originele naaf kosten ongeveer 800 euro. Stevig geld maar als het hobbelen voorbij is ben ik tevreden.
De Africa Twin van mijn vrouw heeft hetzelfde probleem. Deze hobbelt ook en heeft ook een kleine slag in het in achterwiel. Moet ik nog terug voor garantie maar weet al dat andere Honda velgen geen oplossing zijn. Ook hier hier Haan Wheels een hele mooie oplossing voor. Ga eens kijken bij de dealer wat ik kan regelen.
 
Niet specifiek Crosstourer. Een motor (kan ook auto zijn) wat lang niet gebruik is of erg weinig, raakt vervuild. Gewoon Euro 95 is geen fijne brandstof om lang in een tank te hebben zitten. De Ethanol is hier voornamelijk de oorzaak van.
98 of 102 heeft een andere samenstelling en ook deels een reinigende werking.
In plaats van V-power kan je beter BP Ultimate tanken of gewoon Super Plus. V-Power is een opgewaardeerde 95 (octaan 97) en BP Ultimate is wel een 98 brandstof.
Het octaangetal is niet de reden om in dit soort gevallen voor een premium te kiezen maar het ontbreken van ethanol wel.
Een "gewone" 98 kan zelfs tot 3% ethanol bevatten.
Bij lang parkeren is het dus het veiligst om af te tanken met een premium zoals V-Power of BP Ultimate en als het echt lang gaat worden dan zelfs Firezone Competition 102 of Aspen (die laatste is erg duur maar kan rustig anderhalf jaar staan) en neem dan ook wat extra mee om te zorgen dat je ver genoeg kan rijden om het hele systeem verzadigd te hebben met de premium en thuis de tank nokvol af te vullen om roestvorming tegen te gaan.
Voor dagelijks gebruik heeft een premium geen enkele toegevoegde waarde tenzij het specifiek is voorgeschreven zoals bij enkele BMW modellen maar dat heeft dan weer te maken met klopvastheid en compressieverhoudingen.
 
Ik heb altijd begrepen dat je V-Power niet moet gebruiken voor dit soort doeleinden omdat eigenlijk een opgewaardeerde 95 is. Dus met Ethanol. En dat BP Ultimate wel geschikt is voor dit soort zaken.

Hoe dan ook. Het is zeker de moeite waard om eens een paar tanken leeg te rijden voordat je naar de dealer stapt. Als de klachten totaal niet verminderen tijdens het rijden, is het dus geen vervuiling
 
Heb de Crosstourer bijna een week, het was even wennen maar wat een fantastische fiets.
Vermogen van fireblade naar crosstourer is niet te vergelijken, maar had deze 5 jaar eerder moeten kopen. Heel blij mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan