Crosstourer VFR 1200X

Je leest nog wel eens wat over de bougies van de moderne Hondas. Ze zijn duur, slecht te krijgen en gaan best snel kapot.
Tenminste voor de CRF1000, zal voor de CT niet veel anders zijn zo te zien.

Maar.. je kan er gelukkig makkelijk bij. :+
 
Er gaan iridium bougies in, die zijn wel wat prijziger dan een standaard bougie. Zo rond de €50 per stuk.
Die techniek is er juist om vervuiling etc tegen te gaan, helaas bij mij dus niet.
Boven de 4000RPM rijden snap ik wel. Dat geknepen ervaar ik ook. Maargoed, toeren maken betekent ook brandstof verstoken. En de CT lust hem al aardig.... gem. 16 km/l.
 
Je leest nog wel eens wat over de bougies van de moderne Hondas. Ze zijn duur, slecht te krijgen en gaan best snel kapot.
Tenminste voor de CRF1000, zal voor de CT niet veel anders zijn zo te zien.

Maar.. je kan er gelukkig makkelijk bij. :+
Beetje onzin wat je verkondigd en ik weet niet hoe je er bij komt.
Dat de levensduur wordt overschat klopt, opgegeven is 48k maar ik adviseer 35k. Ze werken dan nog wel en omdat het langzaam verminderd merk je weinig waardoor je geen reden ziet om te vervangen maar na nieuwe bougies zullen de meeste mensen een positief verschil merken. Meestal wordt de levensduur van een bougie juist ernstig overschat.
Sommige mensen merken nog niet eens dat ze 1,5bar te weinig in de banden hebben en die zullen ook het verschil niet gaan merken.
Kapot gaan is niet onwaarschijnlijk maar zeker geen orde van de dag.
In het boekje staat welke bougies erin moeten en als je dat intypt in Google krijg je legio aanbieders.
Let wel op via Ebay waar de meeste resultaten vandaan komen want er zijn veel namaak NGK's en dan kan het wel eens kloppen dat ze snel stuk zijn.
In de UK heb ik al echte NGK's gekocht voor nauwelijks meer dan de ouderwetse bougie maar wat je ook doet, koop geen Honda bougies want dat zijn gewoon NGK's in een heel duur Honda doosje.
 
Boven de 4000RPM rijden snap ik wel. Dat geknepen ervaar ik ook. Maargoed, toeren maken betekent ook brandstof verstoken. En de CT lust hem al aardig.... gem. 16 km/l.

DAt is ook ongeveer mijn verbruik. Overigens is mijn verbruik nagenoeg overal hetzelfde. Of ik nu een lang op de snelweg rijd of lekker binnendoor. Altijd ergens rond de 1:16. Op snelweg rij ik gemiddeld zuiniger dan binnendoor.

Afgelopen Juni in Noorwegen reed ik daar ook ongeveer 1:16. Terwijl je bijna nergens harder mag dan 80 km/u. Terwijl anderen juist in Noorwegen ruim 1:20 reden. Dat heeft vast te maken dat ik wat hoger in toeren rij en (nog veel erger) ik te lui ben om te schakelen. Lange stukken waar je rustig naar de 4 of 5 (kom ik vrijwel nooit) kan, bleef ik kilometers lang gewoon in de 3 rijden. Daar zit het grootste probleem waarschijnlijk. Ook bij 90 km/u in de 3 voelt de 1200 V4 absoluut rustig en zeker niet gestresst (wat een drang om te schakelen geeft).
 
Laatst bewerkt:
Beetje onzin wat je verkondigd en ik weet niet hoe je er bij komt.
Dat de levensduur wordt overschat klopt, opgegeven is 48k maar ik adviseer 35k. Ze werken dan nog wel en omdat het langzaam verminderd merk je weinig waardoor je geen reden ziet om te vervangen maar na nieuwe bougies zullen de meeste mensen een positief verschil merken. Meestal wordt de levensduur van een bougie juist ernstig overschat.
Sommige mensen merken nog niet eens dat ze 1,5bar te weinig in de banden hebben en die zullen ook het verschil niet gaan merken.
Kapot gaan is niet onwaarschijnlijk maar zeker geen orde van de dag.
In het boekje staat welke bougies erin moeten en als je dat intypt in Google krijg je legio aanbieders.
Let wel op via Ebay waar de meeste resultaten vandaan komen want er zijn veel namaak NGK's en dan kan het wel eens kloppen dat ze snel stuk zijn.
In de UK heb ik al echte NGK's gekocht voor nauwelijks meer dan de ouderwetse bougie maar wat je ook doet, koop geen Honda bougies want dat zijn gewoon NGK's in een heel duur Honda doosje.

Ik verkondig helemaal niks.
Misschien is een cursus begrijpend lezen wat voor je? Tip: Eerste regel nog eens lezen.

Goede zondag nog.
 
Ik lees erg veel over de Crosstourer, en werk regelmatig een dagje mee bij een (Honda) motorshop.
Defecte bougies bij de CT, ik kan me niet herinneren ooit gelezen/gehoord te hebben, en oorzaak van een storing bij Honda's ook erg weinig, meestal is het dan zelfs nog de dop die rot is. Maar het kan je natuurlijk een keer gebeuren, en de oorzaak is helaas nooit te achterhalen.

Vervelende bij de CT is dat je halve motor uit elkaar moet om bougie te verwisselen.
Mijn motor gaat deze week in de service voor de 48.000 beurt, maar weet nu al dat de frisse luchtfilter meer effect zal hebben dan de nieuwe bougies.

Ik zou Iridium bougies niet zo snel online bestellen voor €10,- p/st dat zullen hoogstwaarschijnlijk neppers zijn omdat de inkoopprijs voor de dealers al hoger is! Ja en die gaan zeker geen 48.000 km mee. :]
 
Even de motorbeurs stand van de VFROC spammen hier

Motorbeurs Utrecht (22 t/m 25 februari).
We staan op de Motorbeurs Utrecht in hal 10 stand C.016. Als je bij ‘Ingang West’ de beurs oploopt, kom je direct een paar meter links van die ingang onze stand tegen.
Kom gerust eens even kijken.
 
Hallo Oma.
Niet zo actief op MF maar ik vond het ven tijd om dit topic weer een schopje te geven (en ik vind nog steeds dat hij in allroad thuishort ondanks dat er hooguit een zandweggetje mee gereden wordt).
Brandstof met een hoger octaangetal heeft geen enkel voordeel tijdens het rijden, alleen wanneer hij langer stilstaat tussen het rijden door is het lagere percentage of geheel ontbreken van ethanol een voordeel vanwege de houdbaarheid van deze brandstoffen.
Het hogere octaangetal is voor voertuigen met een hogere compressie om pingelen (te vroege ontbranding) te voorkomen.
Wel is de brandstof zelf van belang en hierbij is goedkoop duurkoop en gemakzucht ook.
Hier in het zuiden zijn jaren geleden veel Avia's overgenomen door Lukoil en dat is troep, de auto en motor gaan er merkbaar slechter op lopen en ook haal je veel minder kilometers op een tank.
Witte merken zijn ook funest want die kopen restanten op van de grote jongens. Klinkt niet slecht want je hebt in feite premium benzine.
Probleem hierin zit 'm in het feit dat het "premium" behaald wordt door een specifieke mix van additieven en bij mengen van de verschillende mixen van de diverse merken haal je het specifieke weg en eindig je met een brandstof die vaak zorgt voor een slecht lopende motor.
Het gemakzucht wat ik bedoel is dat er vaak wordt (bij)getankt "omdat we toch stil staan" bij een willekeurig tankstation.
Op deze manier doe je hetzelfde als de witte merken op kleine schaal in je eigen tank.
Probeer als je bijtankt hetzelfde merk te tanken wat je daarvoor hebt getankt. Vaak hebben we die keuze niet en daarom is het beter pas te tanken als de tank zo goed al leeg is.
Wanneer je Taxaco tankt is het daarom handig om te weten dat Firezone een onbemande Texaco is.
Een kapotte bougie kan alsnog en dat kan ook het gevolg zijn van de slechtere ontbranding van foute brandstof.
De beste manier om te besparen op brandstof is door niet te tanken langs de snelweg, daar is een liter rond de 10cent duurder dan dezelfde brandstof in de bebouwde kom en binnenwegen.

Mooi verhaal heb je daar opgeschreven, gaat deze theorie ook op voor diesel. Ik hoor het graag.
 
Oudere diesels hebben er geen last van en de moderne diesels met de hoge druk verstuivers hebben er maar beperkt last van qua goed lopen maar het verbruik is volgens mij wel merkbaar alleen ook dat in mindere maten dan bij benzine.
 
Even oma van de stoel duwen.
Ben niet zo actief maar dit topic kon toch wel even een schop gebruiken.
Ik ben trouwens nog steeds van mening dat hij in "Allroads" thuishoort...
full
 
Even oma van de stoel duwen.
Ben niet zo actief maar dit topic kon toch wel even een schop gebruiken.
Ik ben trouwens nog steeds van mening dat hij in "Allroads" thuishoort...
full
Nieuwe duw: Ik heb sinds een maand denk ik een 2014 VFR1200XD.

Alleen nog mee in NL gereden in de polders en wat op de dijkjes.
Wanneer het weer meewerkt aankomende week voor het eerst wat in Duitsland (cross)touren.
 
Gefeliciteerd.
Bewust voor de DCT gekozen of was het gewoon een bijkomend iets omdat de motor verder interessant was voor je.
 
Gefeliciteerd.
Bewust voor de DCT gekozen of was het gewoon een bijkomend iets omdat de motor verder interessant was voor je.
Zeker.

Na een '95 VFR 750F en een '03 CBR 1100XX was ik toe aan iets meer comfort en gemak: rechterop zitten, cardan en DCT zijn dan fijne zaken.

Heel even een "valse start gemaakt" met een '13 VFR 1200FD (DCT v1) en iets meer dan een week erna dan uiteindelijk een '14 VFR1200X (DCT v2).
Ik deed de aanname dat ik op zo'n type motor met mijn worstenpoten het contact met de aarde zou verliezen, dat bleek niet zo te zijn.

Enige nadeel van DCT is het grote voordeel: geen koppeling. Bij korte bochtjes ("bijzondere verrichtingen") mis ik die wel af en toe.
De drive-by-wire is soms aan/uit en dat is bij langzame krappe bochtjes niet ideaal.
Moet nog wennen aan de DCT bult boven de achterrem waardoor ik vaak meer met mijn tenen rem dan de bal van mijn voet. Dat helpt ook niet.

Heb er nu een ruim 1000km mee gereden in en rond de Krimpenerwaard maar hoop er komende week ongeveer hetzelfde bij te zetten in België, Duitsland en Luxemburg.

Heb ondertussen ook wat kunnen vastleggen onderweg :

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Krappe bochten met een slepende achterrem nemen. Doet de DCT beter zijn en valt het aan/uit gevoel ook weg.
 
Ik begrijp dat niet iedereen even handig is met sleutelen. Het is wel de moeite waard om iemand te vinden die je er mee kan helpen.
De ECC uit de link biedt hetzelfde comfort als de ECC zoals deze in een auto zit. Zeker met de DCT is het een super aanwinst.
 
Heb er de afgelopen 2 dagen 1000+ km bij kunnen zetten op de klok in België en Duitsland.

Wel een verschil met de Blackbird, een stuk comfortabeler. Toch wel veel plezier gehad aan de Kaoko en de Kriega US30.
Een ECC lijkt me zeker wat maar dat wordt zeker niet eerder dan volgend jaar kwa centjes.

Aankomend weekend weer op pad, dan meer in en rond Luxemburg.
 

Bijlagen

  • 20190820_123817.jpg
    20190820_123817.jpg
    202,1 KB · Weergaven: 22
Dat wordt weer lekker genieten komend weekend. Weer fijne temperaturen (misschien zelfs iets te warm).
 
Dat wordt weer lekker genieten komend weekend. Weer fijne temperaturen (misschien zelfs iets te warm).
Dat wordt snoeihard puffen. Heb wel een "mesh" jas/broek maar die is van het degelijke slijtvaste soort (Rev'it) en zoveel lucht komt er ook niet door. (Is ook best zwaar)
Volgens mij werkt het beter wanneer je ventilatie ritsen open kunt zetten voor lucht direct op je lichaam. Zoals een Rev'it Defender (zonder voering) of een Dominator.

Anyway: Fijn weekend vast!
 
Vraagje ivm de DCT uitvoering van de Crosstourer.
Is het aan te raden om een crosstourer te kopen van bvb 2013, of is deze versie met dct niet aan raden en is de dct pas in latere bouwjaren goed?

Een goede tweedehands of een nieuwe crosstourer verschillen nog al wat in prijs, vandaar mijn vraag.
 
Ik heb een 2013 uitvoering, zeer tevreden over de DCT. Nooit een misser gehad nu 120.000 km op de teller. (nieuw gekocht)

Volgens mij is de DCT ook niet echt aangepast, de TC wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Terug
Bovenaan Onderaan