Crosstourer VFR 1200X

Iedere versie van de X met DCT is goed. In 2010 kwam eerst de F met DCT. De kritiek die daarop kwam heeft Honda bij de introductie van de X in 2012 meegenomen en de DCT verbeterd.
Mechanisch is waarschijnlijk niets tot vrijwel niets veranderd tussen de verschillende DCT generaties. De verschillen zitten vooral in de software. Helaas kan je de DCT niet van nieuwe software voorzien.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
De DCT bakken zitten al vanaf 2010 op de VFR1200F, geheel probleemloos. Ook op de X is er echt geen enkele klacht of probleem.

Ik heb ook een 2012 DCT gehad en nu een 2015, verschillen zitten echt in hele kleine details. De software in de DCT is ietsjes aangepast maar betekent alleen dat de schakelmomenten wat anders zijn. Als je het verschil niet geproefd hebt merk je daar niets van ;)
Hopelijk woon je wel in België anders krijg je nog BPM en keuringskosten erbovenop. Ik weet de prijzen niet zo goed in België maar voor NL begrippen is dit een mooie complete motor voor een goede prijs. Maar aangezien de nieuwe aanschafprijzen in BE een stuk lager liggen.....

Vraag nog even of de kardan-as uit de terugroep is vervangen, in NL kun je dit zelf nakijken op kenteken bij OVI-RDW.nl -> terugroepacties.
Ik kan het ook voor je nakijken, pb dan het VIN nummer naar mij.

@RedBoll
Je kunt bij alle DCT's de automatisch gekozen versnelling overrullen, maar wel binnen marges, je kunt geen 90 in de 1e rijden of 20 in de 6. Maar constant op de snelweg 110 in de 5 rijden gaat niet lukken op dat kan alleen in M, ongeacht welk bouwjaar. De verschillende standen in de >2016 modellen bepalen alleen een ander schakelmoment.
De DCT is zelf-lerend aan de hand van jouw aanpassingen.
Je moet ook altijd zelf meeschakelen anders heb je weinig motorrem en ben je erg snel door je remblokken heen.

Nog een kleine tip KLIK :Y
 
Laatst bewerkt:
De DCT bakken zitten al vanaf 2010 op de VFR1200F, geheel probleemloos. Ook op de X is er echt geen enkele klacht of probleem.

Ik heb ook een 2012 DCT gehad en nu een 2015, verschillen zitten echt in hele kleine details. De software in de DCT is ietsjes aangepast maar betekent alleen dat de schakelmomenten wat anders zijn. Als je het verschil niet geproefd hebt merk je daar niets van ;)
Hopelijk woon je wel in België anders krijg je nog BPM en keuringskosten erbovenop. Ik weet de prijzen niet zo goed in België maar voor NL begrippen is dit een mooie complete motor voor een goede prijs. Maar aangezien de nieuwe aanschafprijzen in BE een stuk lager liggen.....

Vraag nog even of de kardan-as uit de terugroep is vervangen, in NL kun je dit zelf nakijken op kenteken bij OVI-RDW.nl -> terugroepacties.
Ik kan het ook voor je nakijken, pb dan het VIN nummer naar mij.

@RedBoll
Je kunt bij alle DCT's de automatisch gekozen versnelling overrullen, maar wel binnen marges, je kunt geen 90 in de 1e rijden of 20 in de 6. Maar constant op de snelweg 110 in de 5 rijden gaat niet lukken op dat kan alleen in M, ongeacht welk bouwjaar. De verschillende standen in de >2016 modellen bepalen alleen een ander schakelmoment.
De DCT is zelf-lerend aan de hand van jouw aanpassingen.
Je moet ook altijd zelf meeschakelen anders heb je weinig motorrem en ben je erg snel door je remblokken heen.

Nog een kleine tip KLIK :Y

Dat is een goede tip, dat ga ik al direct navragen!
 
@RedBoll
Je kunt bij alle DCT's de automatisch gekozen versnelling overrullen
Dat snap ik. Bij "DCT v1" schiet je dan wel uit je D/S programma en moet je die weer selecteren. Dat is wel een verschil met "DCT v2", daar blijf je binnen het gekozen programma.

Je moet ook altijd zelf meeschakelen anders heb je weinig motorrem en ben je erg snel door je remblokken heen.
Gas terugnemen (soms i.c.m. met een beetje bijremmen) zorgt in de S ook al (vaak) voor een terugschakeling.

Voor mij is het mooiste aan DCT nog steeds het wegrijden bij een verkeerslicht wanneer je naar voren bent gekropen. *D
Filerijden is ook rustiger voor de linkerhand nu. Mooi systeem!
 
Zeker.

Na een '95 VFR 750F en een '03 CBR 1100XX was ik toe aan iets meer comfort en gemak: rechterop zitten, cardan en DCT zijn dan fijne zaken.

Heel even een "valse start gemaakt" met een '13 VFR 1200FD (DCT v1) en iets meer dan een week erna dan uiteindelijk een '14 VFR1200X (DCT v2).
Ik deed de aanname dat ik op zo'n type motor met mijn worstenpoten het contact met de aarde zou verliezen, dat bleek niet zo te zijn.
Gefeliciteerd (ik lees het nu pas).
Zoals ik al dacht en schreef zou de F je niet bevallen na de Blackbird. De X is inderdaad een begrijpelijkere keuze......
 
[
Dat snap ik. Bij "DCT v1" schiet je dan wel uit je D/S programma en moet je die weer selecteren. Dat is wel een verschil met "DCT v2", daar blijf je binnen het gekozen programma.

Ik weet niet hoe je aan die informatie komt, maar dat is echt niet zo. Of je bedoelt iets anders dan ik nu begrijp. :?
Als je in de D rijdt en je drukt op de MIN (of PLUS) om de door de machine gekozen versnelling te 'overrulen' blijft de bak gewoon in D (of S) staan en gaat echt niet naar Manueel. Ook niet op een 2012 model. Als jij wel deze ervaring hebt was er echt iets mis met die motor.
 
Dat snap ik. Bij "DCT v1" schiet je dan wel uit je D/S programma en moet je die weer selecteren. Dat is wel een verschil met "DCT v2", daar blijf je binnen het gekozen programma.

Klopt ik kan gewoon het programma beinvloeden door de + en - programma blijft actief.

@Joostst ik begreep dat de eerste DCT op de VFR1200F iig dat wel had, bij + of - viel die uit het auto programma, voor de X weet ik het niet, volgens mij is die gelijk met V2 geleverd.

DCT is echt heerlijk, ik wil eigenlijk een nieuwe motor maar door de DCT wordt het heel lastig, er is eigenlijk geen alternatief of je moet naar een electrische motor gaan,
 
Ik ben aan het kijken naar zowel een DCT motor als een elektrische motor omdat het koppelen wegvalt. Niet dat ik er niet van hou maar ik heb door een werkongeval enkele jaren geleden 2 vingers half weg in mijn linkerhand en koppelen verloopt gewoon moeilijker. Zeker in de koude wintermaanden.

Een crosstourer lijkt me gewoon een super fijne motor natuurlijk!
 
Zoals ik al dacht en schreef zou de F je niet bevallen na de Blackbird. De X is inderdaad een begrijpelijkere keuze......
Ja, de X is een fijne bak. Helaas pas laat in het seizoen in het bezit gekomen van de machine maar al best wel wat leuke tripjes naar het buitenland kunnen maken.
Deze motor is ook goed voor lokale ritjes en file rijden.
 
Bij de eerste versie van de DCT op de VFR1200F ging de automaat inderdaad van automatisch naar manueel zodra je zelf de + of - knop indrukte. De X heeft dit nooit gehad.

@OSJ
Op de Goldwing na heb ik alle modellen van Honda met de DCT gereden. De 1200X met DCT vind ik de veruit de fijnste combi.
Bij de NC is het bijna een een verplichting omdat je door het beperkte vermogen en toerenbereik relatief veel moet schakelen. De combi AfricaTwin en DCT vond een mindere combi. Gewoon geen fijne match. Nu dus de X. En die combi klopt gewoon. Geen enkel moment het gevoel dat weer terug wil naar een gewone schakelversie. Ik heb er zelf nog de DCT-pedal kit gemonteerd. Vooral in de Eifel, Alpen, Dolomieten, etc kan het ouderwetse pedaal net even handig zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Ook nog over nagedacht, dat pedaal. Uiteindelijk niet gedaan.
Ondertussen rij ik al helemaal zelf op de automaat :)
Ik denk er niet eens mee bij na zo vanzelf gaat het, op de snelweg lekker in de D, ik nader de file (helaas elke dag meerdere stukken) op hop, rechter vinger in de Manual stand, linker duim op de min flipper rustig terugschakelen, meestal in de 2 door de file heen. De boel lost weer op hop gas en de automaat er weer op.

Zowel automaat of manual het gaat allemaal zeer makkelijk dus uiteindelijk geen behoefte meer gehad aan het pedaaltje.

En verleren doe je het niet bij een beurt krijg ik meestal een normaal schakelende motor mee en dat gaat ook eigenlijk zonder problemen.
Het is inderdaad gewoon een heerlijke combo de VFR1200X met DCT, koppel / pk alles klopt met de automaat
 
Verleren of vergeten. Dat zijn 2 verschillende dingen.
Na een kleine 5.000 kilometer op de CT met DCT heb ik een middag met een Versys 1000 gereden. Het opschakelen vergat ik niet en ging gewoon op gevoel. Ook met de koppeling geen probleem. Echter het terugschakelen. Dat was toch wennen. Bij het eerste de beste kruispunt moest ik wachten en vergat direct om terug te schakelen. Dat vergeten terug te schakelen voor een afslag of kruispunt gebeurde vaker die middag.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Momenteel rijd ik een BMW C650 GT, voor de automaat hierbij remt de motor ook voor een deel op de automaat (blok) en ben ik de handen minder nodig om bij te remmen. Nu begreep ik van een verkoper dat de Honda DCT niet op de motor afremt is dit zo of is het vergelijkbaar met de voorgenoemde motorscooter.
 
Even een versnelling (of 2) naar beneden klikken en je hebt een prima motorrem. Je moet een DCT zeker niet vergelijken met een scooter, meer als schakelhulp.
 
Geen idee wat een motorscooter doet maar DCT veranderd niets aan het motorrijden voor wat betreft wel of niet remmen op de motor.
Het is een automatische koppeling waarmee je handmatig (druk op de knop) of automatisch kan (laten) schakelen.

Gewoon een keer een proefrit maken om het te ervaren.
 
Het afremmen op de motor gaat met een DCT niet anders dan met een reguliere schakelversie. Dat betekent dat het afremmen in een lage versnelling (hoger toerental) beter gaat dan in een hogere versnelling (lager toerental).
De BMW C650 heeft een CVT. De CVT zou de fabrikant ook kunnen gebruiken voor het afremmen van de motor. Een CVT kan je immers in het ideale toerental houden.

Dus ja, Ook een DCT remt af op de motor. maar het gaat (waarschijnlijk) wel anders dan met een CVT.
 
Bedankt voor de beantwoording Athome. Inmiddels op één gezeten zonder DCT. Het zit beter dan de scooter, dit met het oog op mijn lengte. Dus nu opzoek naar een versie met DCT om uit te proberen.
 
Ben benieuwd wat er van vindt (de DCT). Persoonlijk vinden ik een 1200X met DCT erg goed rijden. De DCT combineert goed met het motorkarakter. Waarschijnlijk het lekkerste DCT model van Honda
 
De CRF1000 (1100) doet het ook prima in DCT versie. De goldwing daarentegen doet het minder goed. We zitten vol ongeduld op een update te wachten. Die op de 2020 modellen zou al verbeterd zijn. We hopen alle sinds een update te krijgen. Op gewone wegen rijdt ie goed in de bergen moet ik manueel rijden zeker in haardspeld bochten zoals stelvio.
 
De Goldwing DCT heb ik nooit gereden. De overige modellen wel. Daarvan vind ik de Crosstourer dus het best gelukt
 
Planning om met pasen een beslissing te nemen voor de aankoop van een crosstourer of nc750x zal worden uitgesteld omwille van de corona maatregelen |(
 
Ondertussen al een proefrit gemaakt op beide motoren of wilde je dit met Pasen gaan doen?

Ik vind het verschil tussen een 750X en 1200x erg fors (heb beide motoren vaker gereden) en daardoor erg lastig te vergelijken.
 
Ondertussen al een proefrit gemaakt op beide motoren of wilde je dit met Pasen gaan doen?

Ik vind het verschil tussen een 750X en 1200x erg fors (heb beide motoren vaker gereden) en daardoor erg lastig te vergelijken.

proefgereden op een nc700x en dat beviel zeker wel. Enkel denk ik dat gezien mijn lengte een 1200x beter gaat zijn...
 
Terug
Bovenaan Onderaan