Crosstourer VFR 1200X

De NC700/750X is zeker een leuke motor om te rijden. Wat mij het meeste tegen staat is de zithouding en dan vooral de knie/heuphoek.
Door de vlakke cilinderhoek ligt het zwaartepunt laag. En dat maakt de "kofferbak" ook weer mogelijk. Dat is een niet te verslaan pluspunt van de NC. Door het lage zwaartepunt is de NC ook nog eens motor best wel makkelijker rijd. De DCT maakt heel goed gebruik van het laagtoerig karakter van het motorblok. Hierdoor heb je geen last van de klacht van mensen over de non-DCT versie, het snel in de toerenbegrenzer komen.

De 1200X is een totale andere motor in vergelijking met de NC.
- Groot
- Log
- Zwaar
- "Oneindig" vermogen
- Grofweg het dubbele brandstofverbruik van de NC
- Comfortabel. Je zou de zithouding lui kunnen noemen doordat je voeten veel verder naar voren staan t.o.v de NC
- Een echte motor onder je kont. De 1200x is zo gebouwd dat het je gevoel hebt een serieuze motor onder je kont te hebben. De NC heeft heel veel minder.

Je zou bijna denken dat ik je de 1200X wil afraden. Dat is absoluut niet zo. Het zijn gewoon 2 hele verschillende motoren.
Je Avatar is een Honda Transalp, zie ik. Voor zover ik de Transalp ken, ligt deze dichter de NC dan tegen de 1200X
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
De NC700/750X is zeker een leuke motor om te rijden. Wat mij het meeste tegen staat is de zithouding en dan vooral de knie/heuphoek.
Door de vlakke cilinderhoek ligt het zwaartepunt laag. En dat maakt de "kofferbak" ook weer mogelijk. Dat is een niet te verslaan pluspunt van de NC. Door het lage zwaartepunt is de NC ook nog eens motor best wel makkelijker rijd. De DCT maakt heel goed gebruik van het laagtoerig karakter van het motorblok. Hierdoor heb je geen last van de klacht van mensen over de non-DCT versie, het snel in de toerenbegrenzer komen.

De 1200X is een totale andere motor in vergelijking met de NC.
- Groot
- Log
- Zwaar
- "Oneindig" vermogen
- Grofweg het dubbele brandstofverbruik van de NC
- Comfortabel. Je zou de zithouding lui kunnen noemen doordat je voeten veel verder naar voren staan t.o.v de NC
- Een echte motor onder je kont. De 1200x is zo gebouwd dat het je gevoel hebt een serieuze motor onder je kont te hebben. De NC heeft heel veel minder.

Je zou bijna denken dat ik je de 1200X wil afraden. Dat is absoluut niet zo. Het zijn gewoon 2 hele verschillende motoren.
Je Avatar is een Honda Transalp, zie ik. Voor zover ik de Transalp ken, ligt deze dichter de NC dan tegen de 1200X

Je noemt zo allemaal even op wat ik er ook van verwacht. Gezien ik vooral woon/werk rijd is de nc mss een betere keuze qua verbruik. Maar gezien 1,90m lengte wil ik toch ook de 1200x proefrijden.
Prijsverschil is er natuurlijk ook dus dat zal zeker ook meespelen...
De transalp doet prima zijn ding, elke dag starten en rijden. Maar ik ben het koppelen en de stijve/pijnlijke vingers echt beu!
 
Ik ben 1.86 en zoals gezegd vind ik de beenruimte/houding op de NC niet prettig (bijna krampachtig). Voor de rest is de NC bijna de perfecte Woon/Werk motor. DCT is voor mij gewoon een no-brainer op een NC.

Ik heb de 1200X omdat ik alleen plezier/toerritten doe en er dan vaak met 2 personen op zit. De NC komt dan echt te kort. Het comfort met 2 personen is super. Overigens iedere sub-1000cc motor vind ik voor mijn gebruik te kort komen. Gewoon omdat ik het bullige motorkarakter van veel cc's heerlijk vind. Vergelijk met een grote auto met potente motor. Het is totaal niet nodig. In de file heb er niets aan maar op lange afstanden geeft het gewoon veel comfort.

De prijs inderdaad ook een ding. Een leuke frisse tweedehands 1200X kost meer dan een nieuwe volledig aangeklede NC750X
Onderhoud voor de 1200X is ook wat duurder. Gewoon omdat er wat meer onderdelen en uren in gaan. Vanwege de V-vorm is de toegang tot de achterste cilinders ook minder makkelijk. Wat tot de extra uren leidt

Helemaal vergeten. De 1200X heeft cardan. Een must-have voor een Woon/Werk motor is mijn mening.

De stijve, pijnlijke gewrichten in de vingers, door het koppelen, is voor mij ook de reden geweest om voor een DCT te gaan. Mijn vrouw had de NC750X DCT. Dus daar heb ik al de nodige ervaring mee kunnen opdoen. Ik hoefde daardoor niet te twijfelen of een DCT wel wat is. DCT op een NC is geweldig. DCT op een 1200X doet daar nog weer een schep boven op.

Hoe dan ook ga rijden en vorm je eigen mening.
Ik probeer vanuit mijn eigen perspectief een beeld te geven over de verschillen tussen de twee heel verschillende motoren.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Ik ben 1.86 en zoals gezegd vind ik de beenruimte/houding op de NC niet prettig (bijna krampachtig). Voor de rest is de NC bijna de perfecte Woon/Werk motor. DCT is voor mij gewoon een no-brainer op een NC.

Ik heb de 1200X omdat ik alleen plezier/toerritten doe en er dan vaak met 2 personen op zit. De NC komt dan echt te kort. Het comfort met 2 personen is super. Overigens iedere sub-1000cc motor vind ik voor mijn gebruik te kort komen. Gewoon omdat ik het bullige motorkarakter van veel cc's heerlijk vind. Vergelijk met een grote auto met potente motor. Het is totaal niet nodig. In de file heb er niets aan maar op lange afstanden geeft het gewoon veel comfort.

De prijs inderdaad ook een ding. Een leuke frisse tweedehands 1200X kost meer dan een nieuwe volledig aangeklede NC750X
Onderhoud voor de 1200X is ook wat duurder. Gewoon omdat er wat meer onderdelen en uren in gaan. Vanwege de V-vorm is de toegang tot de achterste cilinders ook minder makkelijk. Wat tot de extra uren leidt

Helemaal vergeten. De 1200X heeft cardan. Een must-have voor een Woon/Werk motor is mijn mening.

De stijve, pijnlijke gewrichten in de vingers, door het koppelen, is voor mij ook de reden geweest om voor een DCT te gaan. Mijn vrouw had de NC750X DCT. Dus daar heb ik al de nodige ervaring mee kunnen opdoen. Ik hoefde daardoor niet te twijfelen of een DCT wel wat is. DCT op een NC is geweldig. DCT op een 1200X doet daar nog weer een schep boven op.

Hoe dan ook ga rijden en vorm je eigen mening.
Ik probeer vanuit mijn eigen perspectief een beeld te geven over de verschillen tussen de twee heel verschillende motoren.

Dat van die houding op de nc heb ik dus nog niet voldoende kunnen voelen bij een korteproefrit.
Fijn dat je ze beide gereden hebt en me toch nog van beide motoren goede dingen kan vertellen.
Aangezien dit het Crosstoure topic is heb ik nog wel 1 vraagje ...
Wat vind jullie de mooiste kleurstelling? 8-)
 
De Zilver/Zwarte met het zwarte blok en frame (tot 2016) of de Rood/Zwarte met het zwarte blok en frame (vanaf 2016)

De laatste kleurstelling heb ik in bezit
 
De NC700/750X is zeker een leuke motor om te rijden. Wat mij het meeste tegen staat is de zithouding en dan vooral de knie/heuphoek.
Door de vlakke cilinderhoek ligt het zwaartepunt laag. En dat maakt de "kofferbak" ook weer mogelijk. Dat is een niet te verslaan pluspunt van de NC. Door het lage zwaartepunt is de NC ook nog eens motor best wel makkelijker rijd. De DCT maakt heel goed gebruik van het laagtoerig karakter van het motorblok. Hierdoor heb je geen last van de klacht van mensen over de non-DCT versie, het snel in de toerenbegrenzer komen.

De 1200X is een totale andere motor in vergelijking met de NC.
- Groot
- Log
- Zwaar
- "Oneindig" vermogen
- Grofweg het dubbele brandstofverbruik van de NC
- Comfortabel. Je zou de zithouding lui kunnen noemen doordat je voeten veel verder naar voren staan t.o.v de NC
- Een echte motor onder je kont. De 1200x is zo gebouwd dat het je gevoel hebt een serieuze motor onder je kont te hebben. De NC heeft heel veel minder.

Je zou bijna denken dat ik je de 1200X wil afraden. Dat is absoluut niet zo. Het zijn gewoon 2 hele verschillende motoren.
Je Avatar is een Honda Transalp, zie ik. Voor zover ik de Transalp ken, ligt deze dichter de NC dan tegen de 1200X

De afweging komt mij bekend voor. Ik ben uiteindelijk niet eens op de VFR X gaan rijden, omdat ik gewoon bang was dan verkocht te zijn.
Dus heb ik mezelf verwend met een aangeklede NC X.
Jouw kritiek op de zithouding snap ik. Voor mijn gemiddelde lengte (177) is hij perfect, maar als je lang bent zit je opgevouwen.
Het is een gemakkelijk hanteerbare motor met een zeer efficient blok (zowel zuinig als krachtig).
Hij trekt in een onafgebroken streep van stationair tot 6000 tpm: 0-100 in 5 s en nog eens 5 s later rijd je al 140. Ik vind dat meer dan voldoende.
Het is geen adventure: ketting, uitlaat, radiateur en achterveer zijn binnen de kortste keren vuil; de vering is voor straatgebruik helemaal goed, maar minder geschikt voor onverhard; het verbeterde scherm heeft nog steeds weinig effect. Maar dat kun je allemaal aanpassen.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
@OSJ
Ik weet niet hoe het met je hand verder is maar het verschil in gewicht tussen de Crosstourer en Africa Twin is wel groot bij manoeuvreren in de garage oid.
Maar het voordeel van een kardan is voor mij doorslaggevender.
 
@OSJ
Ik weet niet hoe het met je hand verder is maar het verschil in gewicht tussen de Crosstourer en Africa Twin is wel groot bij manoeuvreren in de garage oid.
Maar het voordeel van een kardan is voor mij doorslaggevender.

image.jpg

Dit is de stand van zaken, 5 jaar ondertussen. Valt al bij al goed mee en had zeker erger kunnen zijn. Maar door de verminderde beweging in de middelste vingers is koppelen dus wel wat lastiger geworden. Africa twin is zeker ook een optie, maar die zijn weer nog wat duurder!
 
Wat prijs betreft zit een Africa Twin toch tussen een 1200X en NC. Ik vind combi Africa Twin en DCT wel minder geslaagd dan de NC en 1200X. Gezien je handicap is een gewone 1200x bijna een No-go. Of je moet sterke spieren in de overige vingers hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Wat prijs betreft zit een Africa Twin toch tussen een 1200X en NC. Ik vind combi Africa Twin en DCT wel minder geslaagd dan de NC en 1200X. Gezien je handicap is een gewone 1200x bijna een No-go. Of je moet sterke spieren in de overige vingers hebben.

Nee de wijsvinger is aan de top ook geraakt en dus verzwakt. Dct zal het worden! Puur op gevoel nu toch vooral zin in een 1200x!
 
De NC700/750X is zeker een leuke motor om te rijden. Wat mij het meeste tegen staat is de zithouding en dan vooral de knie/heuphoek.
Door de vlakke cilinderhoek ligt het zwaartepunt laag. En dat maakt de "kofferbak" ook weer mogelijk. Dat is een niet te verslaan pluspunt van de NC. Door het lage zwaartepunt is de NC ook nog eens motor best wel makkelijker rijd. De DCT maakt heel goed gebruik van het laagtoerig karakter van het motorblok. Hierdoor heb je geen last van de klacht van mensen over de non-DCT versie, het snel in de toerenbegrenzer komen.

De 1200X is een totale andere motor in vergelijking met de NC.
- Groot
- Log
- Zwaar
- "Oneindig" vermogen
- Grofweg het dubbele brandstofverbruik van de NC
- Comfortabel. J
De NC700/750X is zeker een leuke motor om te rijden. Wat mij het meeste tegen staat is de zithouding en dan vooral de knie/heuphoek.
Door de vlakke cilinderhoek ligt het zwaartepunt laag. En dat maakt de "kofferbak" ook weer mogelijk. Dat is een niet te verslaan pluspunt van de NC. Door het lage zwaartepunt is de NC ook nog eens motor best wel makkelijker rijd. De DCT maakt heel goed gebruik van het laagtoerig karakter van het motorblok. Hierdoor heb je geen last van de klacht van mensen over de non-DCT versie, het snel in de toerenbegrenzer komen.

De 1200X is een totale andere motor in vergelijking met de NC.
- Groot
- Log
- Zwaar
- "Oneindig" vermogen
- Grofweg het dubbele brandstofverbruik van de NC
- Comfortabel. Je zou de zithouding lui kunnen noemen doordat je voeten veel verder naar voren staan t.o.v de NC
- Een echte motor onder je kont. De 1200x is zo gebouwd dat het je gevoel hebt een serieuze motor onder je kont te hebben. De NC heeft heel veel minder.

Je zou bijna denken dat ik je de 1200X wil afraden. Dat is absoluut niet zo. Het zijn gewoon 2 hele verschillende motoren.
Je Avatar is een Honda Transalp, zie ik. Voor zover ik de Transalp ken, ligt deze dichter de NC dan tegen de 1200X

Kan je wat cijfers op het verbruik plakken? Ik doe dagelijks 30km heen en 30km terug. Vooral autosnelweg.
 
Met de 1200X schakelversie (model 2012) had ik een verbruik van ongeveer 1:14.5. Ik reed daarmee vooral in de tweede en derde versnelling. Met de DCT versie (model 2016) ongeveer 1:16 omdat deze lager in toeren net wat lekkerder rijd dan mijn vorige schakelversie en rijden in een hogere versnelling dus beter kan.
1:16 is overigens best netjes voor een 1200X. 1:20 is met heel veel moeite te halen als gemiddelde. Met veel snelwegkilometers is dat gewoon onmogelijk.

Met de NC hadden we een gemiddeld verbruik over ongeveer 20.000 km van ongeveer 1:25 - 1:26. Dit was een mix van 75% binnenwegen tijdens toertochten en de rest snelweg/autoweg kilometers. Toertochten is dus veel relatief veel bochten werk, dus niet perse gunstig voor het verbruik.
Op de snelweg verbruikt de NC uiteraard meer maar daar is een gemiddelde van 1:22 (ongeveer) nog steeds te doen. Voor een 1200x maakt het type weg en snelheid niet zo veel uit. Het verbruik schommelt meestal tussen de 1:14 en 1:18. Of je 60 rijdt of 140. Een NC is daar wat gevoeliger voor maar blijft gewoon lekker zuinig.

Als je 1:20 als gemiddelde haalt met de 1200X moet 1:30 met een NC ook niet zo'n probleem zijn.

Mijn vrouw en ik zijn samen naar Noorwegen geweest met de motor. Mijn vrouw op de NC750X DCT en ik met de schakelversie van de 1200X (de DCT heb ik nog niet zo lang).
Conclusie: De NC750X DCT kan zonder veel moeite een schakelversie 1200X bijbenen op de vlakker(ere) binnenwegen en dat grofweg met de helft van het verbruik.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
@Athome Heel erg bedankt voor alle info en je persoonlijke mening. Gezien je ervaring met beide motoren is je hulp erg nuttig! Na corona tijden snel een proefrit op een 1200x en hopen dat men gewenst exemplaar nog te koop staat dan!
 
E34B7167-8DFE-45CA-839E-C5A6DD7F1400.jpeg

Dit is een stickerset geloof ik maar wel heel geslaagd volgens mij!
 
Standaard bij Givi, doen ze op alle beugels.

Mijn gemiddelde verbruik is nét geen 1 op 16, 1 op 20 zie ik alleen als ik onder de 100km/h blijf cruizen.

Ik heb die stickerset al eens op een motor in UK gezien, misschien dezelfde motor maar kan natuurlijk ook een set zijn die op ebay aangeboden wordt. Ik vind het wel mooi!
Die hele motor is een mooi compleet exemplaar (op de foto's dan) en zeker voor die prijs!
 
Plots kwam er een knappe cfr1000 dct van 2016 te koop tegen een scherpe prijs. Dus ga ik daar maar even naar kijken morgen. Erg benieuwd!
 
Kan je wat cijfers op het verbruik plakken? Ik doe dagelijks 30km heen en 30km terug. Vooral autosnelweg.
Mosterd na de maaltijd, maar toch mijn gemiddelden:
Snelweg 1:27 (130 km/u), in NL (110 km/u) 1:30.
Toeristisch binnendoor 1:33, stadsverbruik en/of scheuren 1:25.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Terug
Bovenaan Onderaan