CRT 30 september 2005 Assen

RutgerDB

MF'er
9 sep 2005
170
0
Stond op de reservelijst en kreeg vanmiddag mail dat er een deelnemer had afgezegd. Ik ben blij :Y :Y :Y

Begin deze maand voor het eerst op Zandvoort gereden en helemaal verslaafd. Was al bang dat ik de hele winter zou moeten wachten op het nieuwe seizoen maar mijn gebeden zijn blijkbaar verhoord!

Wie gaan er nog meer naar de CRT 30 september? En wat kan ik verwachten van het theoriedeel? Mijn racelicentie voor toerwagens heb ik dus wat je wel en niet op een circuit moet doen is duidelijk. Wordt er ook 'motortheorie' gegeven? Bij MSL op Zandvoort vond ik dat namelijk een beetje tegengevallen eerlijk gezegd. Niets nieuws gehoord in ieder geval ...
 
Zandvoort heb je via MSL een CE (Circuit Experience (vrij rijden) en een CMT (Circuit Motorsport Training). De CMT is meer op training gericht, waar het tijdens een CE beknopte uitleg betreft en gewoon rijden de hele dag.

Ik heb het geprobeerd maar kan de afspraak echt niet verzetten, moet dus wachten tot volgend jaar.... :( :( :(

Ga wel meteen alle Zandvoort dagen vast vrij nemen als de nieuwe agenda bekend is, dan staat dat sowieso vast voor 2006.
 
Vrijdag is het zover, dan ga ik samen met Albert (post hier niet op 't forum) naar Assen. Nu wordt er regen voorspelt en ik heb nog nooit in de regen op 't circuit gereden. Heb een poncho-achtig geval voor over mijn lederen pak zodat ik niet helemaal kapot regen maar waar ik vooral benieuwd naar ben zijn de do's en dont's van regenrijden op circuits.

Curbstones vermijden had ik zelf al bedacht. Wie heeft aanvullingen?
 
maar waar ik vooral benieuwd naar ben zijn de do's en dont's van regenrijden op circuits.

Curbstones vermijden had ik zelf al bedacht. Wie heeft aanvullingen?

Als je met je straatmotor gaat rijden zou ik een circuit in de regen maar helemaal vermijden :X De kans dat je als onervaren circuitrijder onderuit gaat is behoorlijk groot en de schade is helemaal voor je zelf -O-
Met een circuitmotor is het risico van onderuitgaan niet kleiner maar valt de schade meestal wel te overzien. Dan kan rijden in de regen erg leuk zijn!
 
Voortaan deze topic trouwens ff in ZAC, daar horen ze volgens mij (had ik ook fout gedaan met mn post in WIWTD, maargoed).

Ze zeggen nu 80/20 regen/zon bij t knmi maar dat kan nog veranderen, en misschien met je 2 of 3 sessies laten liggen, so be it... heb je die andere 3 lol.

En niet te gek rijden lijkt me, ik zou in de regen debiel traag gaan, zegmaar 50% van wat ik op een droge baan doe, kijk anders of je van die valknobbels kunt regelen om je kuip te beschermen MOCHT het fout gaan door eigen toedoen of iem anders zn/r fout. Zal wel loslopen denk ik als je je verstand gebruikt.
 
Ik ga inderdaad met mijn straatmotor en valbokken zitter er al op.

Hoop ze niet te gebruiken en zal extra voorzichtig zijn.

Maar wat zijn nu wijze lessen op een circuit?

Heb je snel last van shiftlock bij terugschakelen? Moet je tussengas geven bij terugschakelen zodat je de achterkant 'rustig' houdt?

Ik ben toch niet de eerste die op 't circuit gaat boenderen?
 
Ik ga inderdaad met mijn straatmotor en valbokken zitter er al op.

Hoop ze niet te gebruiken en zal extra voorzichtig zijn.

Maar wat zijn nu wijze lessen op een circuit?

Heb je snel last van shiftlock bij terugschakelen? Moet je tussengas geven bij terugschakelen zodat je de achterkant 'rustig' houdt?

Ik ben toch niet de eerste die op 't circuit gaat boenderen?

Zo soepel mogelijk rijden, remdruk rustig opbouwen.
Zorgen dat je niet hoeft bij te remmen in de bocht
maar iets het gas er op houden en als je gas geeft niet voluit in een keer.
Een versnellinkje hoger wil ook helpen.
 
Zo soepel mogelijk rijden, remdruk rustig opbouwen.
Zorgen dat je niet hoeft bij te remmen in de bocht
maar iets het gas er op houden en als je gas geeft niet voluit in een keer.
Een versnellinkje hoger wil ook helpen.

Versnellinkje hoger is een goede inderdaad, kun je ook het gas niet te abrupt er op zetten! Bijremmen in de bocht heb ik nog niet hoeven meemaken, lijkt mij ook op droog geen succes, of bedoel je meer de bocht 'inremmen'?

Ramshoek lijkt mij nog het meest tricky en het bijbehorende aanremmen voor de GT chicane. Gelukkig ken ik het circuit wel goed van autoracen maar op de motor zal het vast allemaal een beetje anders zijn!
 
Versnellinkje hoger is een goede inderdaad, kun je ook het gas niet te abrupt er op zetten! Bijremmen in de bocht heb ik nog niet hoeven meemaken, lijkt mij ook op droog geen succes, of bedoel je meer de bocht 'inremmen'?

Ramshoek lijkt mij nog het meest tricky en het bijbehorende aanremmen voor de GT chicane. Gelukkig ken ik het circuit wel goed van autoracen maar op de motor zal het vast allemaal een beetje anders zijn!

Op Assen heb je in de regen bijna evenveel grip als op Zandvoort droog. Gewoon je hoofd erbij houden en voor de laatste keer genieten van de baan in de huidige lay-out.

Trouwens vindt ik persoonlijk de Ramshoek in de regen niet zo tricky. Ik heb dan zelf meer problemen met mandeveen en duikersloot. Verder valt het wel mee.
 
Op Assen heb je in de regen bijna evenveel grip als op Zandvoort droog. Gewoon je hoofd erbij houden en voor de laatste keer genieten van de baan in de huidige lay-out.

Trouwens vindt ik persoonlijk de Ramshoek in de regen niet zo tricky. Ik heb dan zelf meer problemen met mandeveen en duikersloot. Verder valt het wel mee.
:Y :Y :Y
 
Versnellinkje hoger is een goede inderdaad, kun je ook het gas niet te abrupt er op zetten! Bijremmen in de bocht heb ik nog niet hoeven meemaken, lijkt mij ook op droog geen succes, of bedoel je meer de bocht 'inremmen'?

Ramshoek lijkt mij nog het meest tricky en het bijbehorende aanremmen voor de GT chicane. Gelukkig ken ik het circuit wel goed van autoracen maar op de motor zal het vast allemaal een beetje anders zijn!

Inremmen of bijremmen proberen te vermijden.
Met droog weer is dit geen probleem.
Mandeveen en duikersloot zijn id de gevaarlijkste (ook met droog weer) om onderuit te gaan.
Het aanremmen na de veenslang kan bij een natte baan ook leuk zijn.
*O*
 
Topdag gehad. 's morgens eerste twee sessies was de baan half nat en moesten we achter de marshall aan. Het tempo lag dusdanig laag dat vallen uitgesloten was.

Derde sessie was de baan zo goed als droog en mochten we halverwege de sessie voluit. Heb toen de op twee na snelste tijd uit de beginnersgroep gereden. 1:51:76. Er was nog iemand met een iets lagere 1:51 en eentje met 1:46, volgens mij had die al wat ervaring :Y

Topdag gehad en weinig valpartijen gezien. Toch vind ik Assen een stuk moeilijker als Zandvoort, de bochtsnelheden op Assen liggen vele malen hoger! één keer een momentje gehad in Meeuwenmeer, moest serieus aan de motor hangen om 'm binnen te houden. Iets te vroeg ingestuurd met m'n domme kop.

Kan niet wachten tot volgend jaar!

Hier een foto uit de Ramshoek:

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan