CRT en KNMV

Xtine

MF veteraan
19 apr 2012
9.284
84
Amsterdam
Ik lees op de site van CRT Holland dat zij tot nu toe de KNMV Cup races organiseren maar dat ze dat vanaf komend jaar niet meer doen, nu organiseren ze zelf "open wegraces". Maar daarnaast organiseert de KNMV nog gewoon de cup races. Gaat dat nu elkaar beconcurreren en zo? En wat is de achtergrond van dat alles?

Just curious....
 
Ik lees op de site van CRT Holland dat zij tot nu toe de KNMV Cup races organiseren maar dat ze dat vanaf komend jaar niet meer doen, nu organiseren ze zelf "open wegraces". Maar daarnaast organiseert de KNMV nog gewoon de cup races. Gaat dat nu elkaar beconcurreren en zo? En wat is de achtergrond van dat alles?

Just curious....

CRT en KNMV hadden wat eigen ideeen en allebei zeiden ze dat de ander niet mee wilde werken/praten.
CRT is de eerste die stappen ondernam om een eigen kampioenschap op poten te zetten.
KNMV heeft beloftes gedaan en tot nu toe is daar nog weinig van terecht gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Dus nu kun je een KNMV licentie aanvragen voor de KNMV cup, of een FAME licentie voor de zac, of een CRT licentie voor het open wegkampioenschap? Dat zou toch handiger moeten kunnen.
 
Dus nu kun je een KNMV licentie aanvragen voor de KNMV cup, of een FAME licentie voor de zac, of een CRT licentie voor het open wegkampioenschap? Dat zou toch handiger moeten kunnen.

KNMV licentie(nationaal/internationaal) voor onk/knmv-cup
FAME voor de zac
En een OW-licentie voor de OW-cup(crt/twin en supercup)
Dan kan je wel nog wat daglicenties kopen als je een andere cup wil rijden,van ow naar zac bv.
Maar dat is ook maar een paar keer per jaar.
Of alle drie de licenties aanvragen,kan je rijden waar je wil,wordt het alleen een beetje kostbaar ;)

Idd,dat moet ook makkelijker kunnen.
En dat probeert iedereen de organisaties ook duidelijk te maken,maar dat lijkt op een of andere manier niet te kunnen -O-
Het lijkt mij ook dat je zac,knmv-cup en de ow-cup onder 1 licentie zou kunnen laten rijden.
 
Dus als ik ga beginnen met een CRT dag, en ik vind het leuk, en ze raden me niet af om op het circuit te rijden, waar ga ik dan aan meedoen? Een vriend zit me te pushen om aan de zomeravond races mee te doen. Maar ik kan het zelf lastig beoordelen. Eerst die CRT dag maar 's doen.
 
Dat ligt helemaal aan jezelf ;)
Als je ambitie hebt om tzt,onk,idm of hoger te gaan rijden,dan zou ik knmv doen.
Maar ik als het gewoon lekker hobbymatig racen wordt,dus dan is zac of ow gezellig en wat simpeler qua regelgeving.
Zac is meestal door de week en ow is altijd in het weekend.
Rijtijd is bij de zac iets meer,race is bij de ow langer.
Zijn wat kleine verschillen,dus die keuze moet je zelf maken. ;)
 
de keuze tussen OWC en ZAC is eigenlijk niet zo moeilijk. beide zijn opzichzelfstaande kampioenschappen, geen mogelijkheid om een ONK mee te pakken. beide zijn ongeveer even kostbaar qua licentiekosten en inschrijfgeld.

het grote verschil zit in welke dag je kan rijden (weekend/doordeweeks) en hoeveel rijtijd en sessies je op die dag krijgt.

de OWC is in het weekend, maar kent maar 3 sessies (warmup, quali en race). 1 uur en een beetje rijtijd. Bijna alle races van de OWC zijn op Assen. er zou mogelijk nog een race op Oschersleben gehouden worden, maar dat is nog niet zeker.

de ZAC is doordeweeks (meestal op maandag) en kent 5 sessies (warmup, quali en 3 races). zeker 1,5x zoveel rijtijd als de OWC. De ZAC heeft ook de meeste races op Assen, maar gaat ook een keer naar Zandvoort en Zolder.

Ik heb tot nu toe alleen nog ZAC gereden en kan dat zeker aanbevelen. de organisatie (RSZ motorsport) doet erg hun best om het een goed kampioenschap te maken en het is ook altijd een gezellige boel. lekker laagdrempelig, geen moeilijk gedoe.
persoonlijk denk ik ook dat RSZ het meeste vanuit de rijders denkt en dankzij het systeem met rondetijden (ipv vaste klassen) zijn de startvelden alijd goed gevuld en kan iedereen zo veel mogelijk rijden.

Ik zit naar het OWC te kijken vanwege het feit dat ze in het weekend rijden. Dat is handig voor je verlofdagen, en het maakt het makkelijker voor vrienden om te komen kijken. aan de andere kant zie ik dat het aantal klassen erg groot is en dat dat ten koste gaat van de rijtijd. logisch, want iedere klasse moet een keer de baan op (vol of niet vol). Vanuit de competitie is het wel gaaf om gescheiden 600, 1000, twin, etc klassen te hebben, dan race je ook echt tegen mensen met hetzelfde materiaal (in principe dan... niet iedereen heeft hetzelfde budget ;)). Voor de echte competitie puristen zou dat ook een doorslaggevende reden kunnen zijn. Je moet echter wel genoegen nemen met minder sessies (de dag is zo voorbij) en minder rijtijd....

kortom..
kun je niet doordeweeks? => OWC
wil je zo veel mogelijk rijden op een dag? => ZAC

PS: beide organisaties kennen daglicenties. je kan dus ook een gecombineerd seizoen doen. een paar keer ZAC en een paar keer OWC. daarmee leer je de organisaties kennen en kun je dan bepalen wat je (het jaar erop) gaat doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik dat op mijn leeftijd nog ga proberen ja.

Dus zac of ow. Dank voor de info.

Oh,ik wist niet dat je over 3 dagen 113 jaar oud zou worden,lijkt me zac of OW idd verstandiger ;)
Had ff eerder in je profiel moeten kijken. :Y

Bij de OW-cup zijn ze nu idd nog bezig met oschersleben en ik hoop dat er nog wat bijkomt.
Maar daar is nog niets over bekend :N
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan