Cruise control op een motor, goede zaak of niet? Jullie ervaringen...

Heb ook gelezen over een o-ring die je op je handvat overschuift. Maar geen idee waar ie in Nederland /België te 'valt...


The Catepillar Part # is: 8M-5226 (Fits the AN400); OR 8M-4991 (Fits the AN650).
 
Ik heb het ook elektronisch op de BMW, gebruik het wel vaak! Dus ja, een goede zaak.
 
Voor de wagen vind ik cruise control erg handig, nu wil ik langere reizen maken op een motor. Nu kom ik verschillende soort cruisecontrol achtige dingen tegen, gaande van heel simpele een o-ring/elastiek of lepeltje aan je gashendel, tot de geavanceerde blokkeer types (klem tot tegen je rem, klemschroef in handvat, etc). Is het iets te overwegen voor de autostrade trips, wat is jullie ervaring hierin?

Ik heb CC op de S1000rr en kan het aanraden. Het is heel chill, even snel een whatsapje versturen of een broodje smeren op de snelweg. Het kan allemaal.
Die handvatklem ziet er zo armoedig uit, maar als het werkt werkt het.
 
Nieuwigheidje is alweer adaptieve cruise control op de motor. Lijkt me ook wel wat. Op de K1200GT bevalt de cc me in ieder geval prima. Op m'n gixxer mis ik het niet. Maar die laatste is dan ook voornamelijk om mee de spelen en de BMW voor het comfort.
 
Ik heb ook cruise control en eerlijk gezegd, van de 15000 km die ik per jaar rij, rij ik misschien nog geen 1000 op de cruise control. Ik heb het, maar is niet echt een must om te hebben.

1) Dagelijks woon-werk verkeer door woonplaats en snelweg. Teveel stoppen/optrekken en het verkeer op de snelweg is er niet naar om op de cruise control te rijden
2) Toertochtjes rijden ook niet erg geschikt voor cruise control.
3) De momenten dat ik de cruise control weg gebruik zijn op ritten waar het wat rustiger is op de weg.
 
Ik heb nu een electronisch cruise controle op mijn BMW. En op de snelweg is het wel prettig. Maar daar kom ik niet vaak 😂
 
Ik ervaar cruise control in een auto al als storend, en op een motor heeft het helemaal niets te zoeken.
Van rare klemschroefjes en dergelijke zou ik me verre houden.

Ik ervaar het niet gebruiken van cruisecontrol in jouw auto ook als storend. Desalniettemin stond het bij mij op het eisen-lijstje voor mijn huidige auto en ik gebruik het echt op zo'n 30 van de 35km ww-verkeer, waarvan slechts 10km snelweg is.
 
Ik heb op de vfr een flap aan mijn gashendel....het gaat maar voor de constante stukken op bijv. 80-100 stukken had ik liever een elektronische.

En in de auto gebruik ik de CC zoveel mogelijk agv het sukkelige rijden (ook van mijzelf) op de wegen.
 
Ik ervaar het niet gebruiken van cruisecontrol in jouw auto ook als storend. Desalniettemin stond het bij mij op het eisen-lijstje voor mijn huidige auto en ik gebruik het echt op zo'n 30 van de 35km ww-verkeer, waarvan slechts 10km snelweg is.
Hoe kan dat nou, die auto staat op het parkeerterrein. :P
 
Hoe kan dat nou, die auto staat op het parkeerterrein. :P

Dan niet specifiek jouw auto, maar meer: Zonder cruisecontrol varieert de snelheid best een beetje en als ik daar dan wel met cruisecontrol bij in de buurt rij, is dat best irritant wel.
 
Dan moet je hem afzetten, dat doe ik ook.

Nee, ik heb hem net een paar maanden, dan zal ik hem gebruiken ook! Maar zonder cruise rijd ik snel veel te hard, omdat ik altijd in zo'n hoog mogelijke versnelling rijd vanwege het verbruik en geluid. Klein tandje erbij en hoppa 70 waar ik 50 mag. Cruisecontrol kan dit veel beter.
 
Begrijp ik niet, gewoon met je poot minder stampen.

Ik rij als een oude l*l in mijn auto met Prius tempo...lekker zuinig en totaal niet gestresst... :+

8BEFA2D9-5DE2-49CB-8817-7E1C88E32908.jpeg
 
Gewoon op het knopje SET drukken dus.
Precies, en met optrekken op Resume.

Van de week ook, hele rits auto’s achter me en ik op 200m achter een vrachtwagen met 90 op de teller. Enkelbaans stuk op de N18 waar je toch niet kunt inhalen. Tuurlijk had ik achter de vrachtauto kunnen slipstreamen maar dat doe dus niet...
 
Ik ben in het bezit van een Tracer 900 GT waar cc standaard op zit (niet adaptief). Gebruik het niet heel vaak maar voor lange stukken snelweg bijv op vakantie vindt ik het wel ideaal.
Ik gebruik het wel alleen als het verkeersbeeld rustig is, bij druk verkeer heb ik liever zelf de volledige controle voor het geval een voertuig plotseling naar mijn rijstrook schuift bijv.
Zit ongetwijfeld een beetje tussen m'n oren want met het aantikken van de rem of terugdraaien van het gashendel stopt de cc er gelijk mee.

Al met al vind ik het een goeie aanvulling!
 
Heb ook zo’n ding, werkt matig wat mij betreft. Ooit gekocht van Booster of hoe dat merk heet, mis het wel soms :+
Dat komt omdat de Booster een slechte goedkope kopie is van de GoCruise. Goedkoop qua productiekosten bedoel ik , qua verkoop zijn ze duurder dan de GoCruise.
Die van GoCruise werkt wel naar behoren.
 
Ik ben trouwens de importeur voor 3 verschillende merken (en nog meer modellen) cruise-controls of throttle locks. De vraag is best groot, maar veel mensen hebben geen idee wat de voor-en nadelen zijn.

Ik ken in de afgelopen 15 jaar slechts 1 geval van iemand die een ongeval heeft gekregen door de combinatie van een throttle-lock (en in dit geval een aftermarket) remhendel.
 
Ik ben in het bezit van een Tracer 900 GT waar cc standaard op zit (niet adaptief). Gebruik het niet heel vaak maar voor lange stukken snelweg bijv op vakantie vindt ik het wel ideaal.
Ik gebruik het wel alleen als het verkeersbeeld rustig is, bij druk verkeer heb ik liever zelf de volledige controle voor het geval een voertuig plotseling naar mijn rijstrook schuift bijv.
Zit ongetwijfeld een beetje tussen m'n oren want met het aantikken van de rem of terugdraaien van het gashendel stopt de cc er gelijk mee.

Al met al vind ik het een goeie aanvulling!

Probeer volgende keer op de cruisecontrol in wat drukker verkeer je snelheid eens iets lager te houden.
 
Probeer volgende keer op de cruisecontrol in wat drukker verkeer je snelheid eens iets lager te houden.
Ik rijd liever met het verkeer mee en het liefst iets sneller (+/- 5 - 10 km/u sneller dan max snelheid) om te zorgen dat ik mezelf vrij blijf rijden. Dat doe Ik uiteraard ook door m’n positie op de weg Goed in de gaten te houden ;-)
 
Als reactie op de initiële vraag van de TS...

Als het er af fabriek op zit, is het handig wellicht bij lange stukken en dan werkt het ook veilig met uitschakelen.
Persoonlijk zou ik er dán denk ik wel eens gebruik van maken en het een veilige en fijne optie vinden.

Als je er iets voor moet 'gebruiken' ben ik er géén voorstander van (mijn vader wel :+ op zijn motor), omdat ik van mening ben dat je actief moet kunnen handelen zonder er bij na te denken. En wat voor systeem dan ook verzonnen voor cruise control op een motor wat niet af fabriek is, zal afleiden m.i. Terwijl lange snelweg afstanden mij niet zo deren qua belasting van mijn pols of zo, ik zit heel ontspannen qua houding maar actief om te kunnen handelen op de motor.

Daarom houd ik gewoon mijn pols steady en dat lukt behoorlijk 'cruise-control-lend' moet ik zeggen. :)
 
Nee, het leidt niet af.
Op het moment dat je moet remmen kan je gewoon remmen. Sterker nog, als je de rem grijpt draai je vanzelf de throttle-lock dicht.
En moet je een noodstop maken, dan knijp je toch de koppeling in. Weg aandrijving.
 
Terug
Bovenaan Onderaan