Cruise control

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.804
513
Er rijden er hier een aantal rond met cruise control op de motor. Ik weet dat het een soort klem is waarmee je je gashandvat "blokkeert", maar hoe werkt het precies? Kun je hem redelijk snel in- en vooral uitschakelen? En hoe bevalt ie?

Mijn vriendin heeft last van RSI en als ze nu een uurtje motor rijdt heeft ze twee dagen last van haar schouder, vandaar.

Als altijd dank voor uw hulp :} :}
 
Zo'n klem vind ik ook een beetje opzichtig.. hou niet echt van dat soort manieren wat er achteraf zo opgegooid is..
Die kaoko of throttlemeister is precies wat ik zoek! Alleen toch nog wel erg prijzig zie ik.. gauw 100/120 euro... Weet niet of zoiets enigszins zelf na is te maken?

Zo'n klem op mijn stuur vind ik hetzelfde idee als dat je een knijper tussen je choke zet omdat ie anders terugveert... hou niet echt van dat soort 'pruts'oplossingen :P

Groetjes

Hij is met 1 beweging eraf (it's magic, mike) en in de binnenzak - ziet niemand wat voor prutsoplossing je hebt.....
Ik zou die eur 100 in wat nuttigers steken. Ik gebruik 'm alleen maar als ik lange stukken over de autobahn moet. De rest van het jaar ziet niemand 'm ;)
 
Laatst bewerkt:
Maar ik zit te denken, ik kan met die inbusbout die in die trillingsdemper zit op mijn stuur bij de gashendel (zie afbeelding eerder geplaatst bericht vorige pagina), misschien aanpassen, dat ik een soort draaiknop aan die inbusbout maak, en dan kan ik de stroefheid heel simpel tijdens het rijden verstellen.

Misschien dat ik dat kan doen.
 
Hallo allemaal,

Even een 12 jaar oud topic omhoog trappen, voel me vereerd :P

Merk dat ik nogal behoefte begin te krijgen aan comfortzaken, en o.a. cruise control!
Nu rijdt ik een honda cbr125r, en begon laatst na te denken of het nu mogelijk is hier cruise control op te zetten (of soort van). Onze buitenboordmotor heeft onder de gashendel een draaiknop zitten waarmee je ervoor kan zorgen dat de gashendel heel stroef gaat, en dus wanneer je hem loslaat, de motor gas blijft geven.

Nu weet ik niet precies hoe dat in elkaar zit, nooit naar gekeken, maar na wat zoeken op het forum las ik hier al het een en ander, en vroeg mij o.a. af hoe dat nu zit met die 'klemmetjes' waar mensen het over hebben, en over die 'throttlemeisters' waar aaa95 het over heeft.

Nu bekeek ik die site, en wat ik daar op die homepage zie, is precies hetzelfde als dat ik op mijn motor heb aan het uiteinde van de handvaten/gashendel!
zie onderstaande:
[~[url="http://i1322.photobucket.com/albums/u573/Wild-Savage/20140216_203917_zpsd2ffb2fb.jpg"]afbeelding~][/URL]

Nu ging ik daar eens met een inbus aan draaien, en nu bleek idd na het aandraaien dat ik mijn gashendel in zo'n stroeve stand kan zetten. Alleen... daar heb je wel een inbus voor nodig, en hoewel ik vanaf een bepaalde positie in één omwenteling kan overschakelen van stroef naar terugverende gashendel, kan ik dat natuurlijk niet doen tijdens het rijden...

Dus... is dit nu daadwerkelijk een 'throttlemeister' wat erop zit, en zou ik dan ook niet iets van een draaiknop ofzo erop meoten hebben, want ik wil tijdens het rijden als ik bv vanaf 80 wegen de bebouwde kom binnenga, in 1 sec kunnen overschakelen naar de terugverende werking..

Hoor graag van jullie hoe dit nu precies zit!

Die bout onderop, is voor in de werkplaats.

Dat is geen cruise control, maar je kunt het natuurlijk wel daarvoor gebruiken. Het is net zo goed of slecht als die andere systeempjes.

Die dop op het einde, is een stuurgewicht. En ini jouw geval niet goed gemonteerd, want als je het aandraait, heb e last van je gashandel. Dat hoort niet.

Een stuurgewicht, of iets anders op die plek, is ook ongeschikt als cc, want je kunt er geen positie mee vastzetten. Je moet immers het gas loslaten om de knop te bedienen, dat schiet dus niet op.

Koop zo'n flapje voor om je handvat, en bekijk eens hoe dat bevalt.
 
Zo'n klem vind ik ook een beetje opzichtig.. hou niet echt van dat soort manieren wat er achteraf zo opgegooid is..
Die kaoko of throttlemeister is precies wat ik zoek! Alleen toch nog wel erg prijzig zie ik.. gauw 100/120 euro... Weet niet of zoiets enigszins zelf na is te maken?

Zo'n klem op mijn stuur vind ik hetzelfde idee als dat je een knijper tussen je choke zet omdat ie anders terugveert... hou niet echt van dat soort 'pruts'oplossingen :P

Groetjes

Zo'n klem/knijper is helemaal niet opzichtig.

Mijn motor staat dag en nacht buiten en niemand haalt het ding er af.

Voor twee tientjes heb je iets wat redelijk goed werkt, zeker op langere ritten.


Je gas zo stroef laten draaien dat je een soort cruise control functie krijgt is niet aan te raden omdat het stroef draaiende gas heel snel irritant zal worden.

Verwacht ook niet te veel van een cruise control die het gas vast zet.
Helling op of iets extra tegenwind betekend dat je snelheid naar beneden gaat. Dichter bij een vrachtwagen of in de luwte van bomen rijden betekend dat je snelheid iets omhoog gaat.
 
Zo'n klemmetje of throttlemeister houdt je snelheid dan wel constant onder dat soort omstandigheden?
Maar ik zal mijn gashendel niet 'definitief' vast draaien dan hè voor een rit. Dan wil ik ipv van die inbusbout die in die trillingsdemper zit, een boutje met een 'draaidop' erop zodat je hem heel makkelijk kan verstellen tijdens het rijden.
 
Ik heb zo'n Throttlemeister gehad en ik heb ze er lang op laten zitten opdat ze er mooi uitzien maar het is een volslagen nutteloos ding; je motor blijft helemaal niet op dezelfde snelheid; (iets) bergop: langzamer, (iets)bergaf; harder. wind mee, wind tegen... allemaal vervelend. Zo kun je nóg niet met een gerust hart precies de maximumsnelheid rijden. Of in een groep rijden, ook zoiets.

Ik zou nog steeds wel een echte cruisecontrol willen, maar zo'n hashandlevastzetkapodaster hoef ik niet meer.
 
Zo'n klemmetje of throttlemeister houdt je snelheid dan wel constant onder dat soort omstandigheden?
Het zet je gashandel vast in één positie. Dat doen ze allemaal, al die systeempjes.

De echte cc zit op fietsen met electronica, en die stel je op snelheid in.
Maar ik zal mijn gashendel niet 'definitief' vast draaien dan hè voor een rit. Dan wil ik ipv van die inbusbout die in die trillingsdemper zit, een boutje met een 'draaidop' erop zodat je hem heel makkelijk kan verstellen tijdens het rijden.
Prutswerk.
 
Is ut ook, maar gebruik um alleen voor TT, en dan rijden we altijd net ca 130 motoren achter elkaar aan, 40/50 km per uur, het voorkomt dan lamme klauwen bij mij.
Lengte is altijd 100/110 km.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, oke. Dan zijn al die systemen dus niet wat ik zoek..

Die elektrische 'echte' cruise control is niet achteraf in te bouwen? Of dan moet je zeker een injectiemotor met gasklephuis hebben.. Nouja, anders maar gewoon ff zonder cc rijden..
 
Hmm, oke. Dan zijn al die systemen dus niet wat ik zoek..

Die elektrische 'echte' cruise control is niet achteraf in te bouwen? Of dan moet je zeker een injectiemotor met gasklephuis hebben.. Nouja, anders maar gewoon ff zonder cc rijden..
Tis de moeite niet waard.

Flapje op je gashandel. En klaar.
 
Hmm, oke. Dan zijn al die systemen dus niet wat ik zoek..

Die elektrische 'echte' cruise control is niet achteraf in te bouwen? Of dan moet je zeker een injectiemotor met gasklephuis hebben.. Nouja, anders maar gewoon ff zonder cc rijden..

Ze zijn er wel. Je krijgt dan een servomotor met regelunit die een extra gaskabel bedient. Die meot je dan uiteraard wel op je gaskleppen zien te bevestigen. De servo stuurt de gasklephuizen aan naargelang gewenste snelheid, bediening zit met een los kastje op het stuur en de regeleenheid heeft natuurlijk ook het een en ander aan stroom en signalen nodig om zijn werk te kunnen doen. Maar het kan wel.

Voorbeeld

Maargoed, het blijft natuurlijk een berg geld in vergelijking met een throttle lock bijvoorbeeld. Je kan beter een motor kopen war het af-fabriek op zit (bovendien een stuk duurzamer, en naadloos geïntegreerd met het boordnet), of bestellen bij de fiets.
 
Laatst bewerkt:
:)

Kost 5,95 of zo.
Montage is 4 seconden, inclusief uit de verpakking halen :)

Je bedoelt zo'n crampbuster of zo iets?

Die dingen zijn helemaal niet fijn. Je hoef niet te blijven knijpen in je gashandel, maar je moet je hand of arm nog steeds constant in dezelfde positie houden.

Met zo'n cruise control klem kun je wel je hand van het gas halen.
 
Je bedoelt zo'n crampbuster of zo iets?

Die dingen zijn helemaal niet fijn. Je hoef niet te blijven knijpen in je gashandel, maar je moet je hand of arm nog steeds constant in dezelfde positie houden.

Met zo'n cruise control klem kun je wel je hand van het gas halen.
Je moet sowieso niet je handen van het stuur halen, tenzij om het benzinekraantje te bedienen. :)

Ik vond zo'n flapje wel prettig: je pols ruste er op, zodat de arm uitrust. Je kunt ook makkelijk van houding van de hand variëren, wat weer kramp voorkomt.

Maar wat voor de één ok is, is wellicht voor een ander nutteloos.
 
Mja, hetgene wat ik wil, de échte cruise control kost toch wel aardig wat.. dat wordt me even te duur..
Ik dacht, als je een goedwerkende kan hebben voor weinig geld, waarom ook niet? Maar voor nu hou ik het geld dan nog maar even in de pocket :P
 
Je moet sowieso niet je handen van het stuur halen, tenzij om het benzinekraantje te bedienen. :)

Ik vond zo'n flapje wel prettig: je pols ruste er op, zodat de arm uitrust. Je kunt ook makkelijk van houding van de hand variëren, wat weer kramp voorkomt.

Maar wat voor de één ok is, is wellicht voor een ander nutteloos.

Met 1 hand iets sturen gaat ook heel goed ;)

6291272788_2ee457d033_z.jpg
 
Ze zijn er wel. Je krijgt dan een servomotor met regelunit die een extra gaskabel bedient. Die meot je dan uiteraard wel op je gaskleppen zien te bevestigen. De servo stuurt de gasklephuizen aan naargelang gewenste snelheid, bediening zit met een los kastje op het stuur en de regeleenheid heeft natuurlijk ook het een en ander aan stroom en signalen nodig om zijn werk te kunnen doen. Maar het kan wel.

Voorbeeld

Maargoed, het blijft natuurlijk een berg geld in vergelijking met een throttle lock bijvoorbeeld. Je kan beter een motor kopen war het af-fabriek op zit (bovendien een stuk duurzamer, en naadloos geïntegreerd met het boordnet), of bestellen bij de fiets.
Dat kan ook veel goedkoper met een vacuum gestuurde unit:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/851329
Moet je wel ergens ruimte hebben om dat spul te monteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan