Cruise control

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.791
470
Er rijden er hier een aantal rond met cruise control op de motor. Ik weet dat het een soort klem is waarmee je je gashandvat "blokkeert", maar hoe werkt het precies? Kun je hem redelijk snel in- en vooral uitschakelen? En hoe bevalt ie?

Mijn vriendin heeft last van RSI en als ze nu een uurtje motor rijdt heeft ze twee dagen last van haar schouder, vandaar.

Als altijd dank voor uw hulp :} :}
 
je kan het gas nog steeds verdraaien maar wat zwaarder dan normaal

er zit een klein hendeltje op dat je gas vastzet
met je duim wip je em zo omhoog en is ie weer vrij
 
Om m'n cb400f vrouw-vriendelijk te krijgen was 1 van de modificaties, om de veer de de gas kabel terug-trekt (bij gas loslaten) een stuk losser te hangen.

Stroever maken bij het handvat, heeft namelijk ook bijwerking dat meer kracht nodig is om gas te verdraaien.

Gas geven gaat al vrij licht op haar motor, het probleem is dat ze haar arm de hele tijd fixeert in een positie. Als ze die af en toe kan laten rusten op de tank scheelt dat al weer. :)
 
Gas geven gaat al vrij licht op haar motor, het probleem is dat ze haar arm de hele tijd fixeert in een positie. Als ze die af en toe kan laten rusten op de tank scheelt dat al weer. :)
Oké, maar 't kan ook zijn dat ze sowieso ietje gespannen op de motor zit. (in geval van maar errug weinig frequent rijen, zie je dat wel eens)

Moet ze zelf momenten inbouwen tijdens 't rijen dat ze let op spierspanning, met name bij de schouders. (en natuurlijk gewoon vaak 'n stukkie gaan rijen :] )
 
Oké, maar 't kan ook zijn dat ze sowieso ietje gespannen op de motor zit. (in geval van maar errug weinig frequent rijen, zie je dat wel eens)

Moet ze zelf momenten inbouwen tijdens 't rijen dat ze let op spierspanning, met name bij de schouders. (en natuurlijk gewoon vaak 'n stukkie gaan rijen :] )

Helemaal waar, voor een deel is het ook het niet-gewend zijn. Maar alle beetjes helpen, en als die arm een beetje kan rusten onderweg zou dat heel mooi zijn.

Behalve natuurkunde- en informatica leraar ook fysiotherapeut... :P
 
Ralf,

Ik heb ook behoorlijk lst gehad van RSI. Kon op een gegeven moment niet meer koppelen. Daar heb ik een easyclutch tussengezet. Voor m'n gas heb ik een cruisecontrol er op gezet. Het werkt perfect. Af en toe zet je gewoon je gas vast en kun je je armen even "uitschudden". Ik zou het er op zetten.

Grtz,

Biking
 
Ralf,

Ik heb ook behoorlijk lst gehad van RSI. Kon op een gegeven moment niet meer koppelen. Daar heb ik een easyclutch tussengezet. Voor m'n gas heb ik een cruisecontrol er op gezet. Het werkt perfect. Af en toe zet je gewoon je gas vast en kun je je armen even "uitschudden". Ik zou het er op zetten.

Grtz,

Biking

Kijk, dat was het idee zo'n beetje. Zo had ik het ook voor ogen. Easyclutch hoeft niet, ze heeft alleen last van haar rechterarm, links gaat goed. En de koppeling van een Virago gaat al erg licht.

Iedereen iig bedankt voor de tips! :} :}
 
Ik heb een cruise-controle zoals je vertelde.
Niels heeft al aangegeven hoe het werkt.
Ik kan je vertellen waarom ik er een heb. Ik heb een handicap aan mijn handen, vooral aan de rechter. Toen ik nog niet de cruise-controle had gingen mijn handen tintelen en had ik er op een gegeven moment geen gevoel meer in (erg lastig met remmen!)
Met de cruise-controle kan ik mijn hand op het handvat leggen, of op de tank, zodat ik hem ontzie.
Ik zet hem vast als ik op een weg rij waar ik niet te veel moet (af)remmen, dus B wegen en snelwegen. Mocht ik wat af moeten remmen of meer gas geven dan kan ik dat gewoon doen of hem loskoppelen.
Een jaar of wat geleden koste hij FL70,- dacht ik, niet veel geld als je zonder problemen of ongemak kan rijden, ik ben er heel erg blij mee.
 
Ik heb een cruise-controle zoals je vertelde.
Niels heeft al aangegeven hoe het werkt.
Ik kan je vertellen waarom ik er een heb. Ik heb een handicap aan mijn handen, vooral aan de rechter. Toen ik nog niet de cruise-controle had gingen mijn handen tintelen en had ik er op een gegeven moment geen gevoel meer in (erg lastig met remmen!)
Met de cruise-controle kan ik mijn hand op het handvat leggen, of op de tank, zodat ik hem ontzie.
Ik zet hem vast als ik op een weg rij waar ik niet te veel moet (af)remmen, dus B wegen en snelwegen. Mocht ik wat af moeten remmen of meer gas geven dan kan ik dat gewoon doen of hem loskoppelen.
Een jaar of wat geleden koste hij FL70,- dacht ik, niet veel geld als je zonder problemen of ongemak kan rijden, ik ben er heel erg blij mee.

Dank = groot :} :}
 
Er rijden er hier een aantal rond met cruise control op de motor. Ik weet dat het een soort klem is waarmee je je gashandvat "blokkeert", maar hoe werkt het precies? Kun je hem redelijk snel in- en vooral uitschakelen? En hoe bevalt ie?
Mijn vriendin heeft last van RSI en als ze nu een uurtje motor rijdt heeft ze twee dagen last van haar schouder, vandaar.
Als altijd dank voor uw hulp :} :}
Ik heb de Throttlemeister, te koop bij Vos-Oss.
Bevalt mij veel beter dan die "klemmetjes", die ik ook jaren heb gebruikt en is bovendien veiliger.
Voor informatie:
http://www.throttlemeister.com
http://www.vos-oss.nl
 
Hallo allemaal,

Even een 12 jaar oud topic omhoog trappen, voel me vereerd :P

Merk dat ik nogal behoefte begin te krijgen aan comfortzaken, en o.a. cruise control!
Nu rijdt ik een honda cbr125r, en begon laatst na te denken of het nu mogelijk is hier cruise control op te zetten (of soort van). Onze buitenboordmotor heeft onder de gashendel een draaiknop zitten waarmee je ervoor kan zorgen dat de gashendel heel stroef gaat, en dus wanneer je hem loslaat, de motor gas blijft geven.

Nu weet ik niet precies hoe dat in elkaar zit, nooit naar gekeken, maar na wat zoeken op het forum las ik hier al het een en ander, en vroeg mij o.a. af hoe dat nu zit met die 'klemmetjes' waar mensen het over hebben, en over die 'throttlemeisters' waar aaa95 het over heeft.

Nu bekeek ik die site, en wat ik daar op die homepage zie, is precies hetzelfde als dat ik op mijn motor heb aan het uiteinde van de handvaten/gashendel!
zie onderstaande:


Nu ging ik daar eens met een inbus aan draaien, en nu bleek idd na het aandraaien dat ik mijn gashendel in zo'n stroeve stand kan zetten. Alleen... daar heb je wel een inbus voor nodig, en hoewel ik vanaf een bepaalde positie in één omwenteling kan overschakelen van stroef naar terugverende gashendel, kan ik dat natuurlijk niet doen tijdens het rijden...

Dus... is dit nu daadwerkelijk een 'throttlemeister' wat erop zit, en zou ik dan ook niet iets van een draaiknop ofzo erop meoten hebben, want ik wil tijdens het rijden als ik bv vanaf 80 wegen de bebouwde kom binnenga, in 1 sec kunnen overschakelen naar de terugverende werking..

Hoor graag van jullie hoe dit nu precies zit!
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Booster motor producten | Booster Easy cruise control (25mm) | Tenkateshop.com - Tenkateshop.com

Zo'n klem gebruik ik.
Het volstaat en gaat niet snel kapot.
Er is een grote en een kleine versie, 25 en 32 mm, ligt eraan wat voor handvat je hebt.
Ik heb um daar niet gekocht maar heb wel dezelfde, 1 maal is die van mij stuk gegaan, iemand wou kijken hoever je hem los kon trekken, heb dus een nieuwe gekregen.

Oke, en hoe werkt die klem dan precies? Ziet er wel nogal opzichtig uit.

En vraag mij af of ik niet al een of ander cruise control systeem op de motor heb zitten (zie afbeelding vorige bericht)
 
Jij hebt het over stuurgewichten deze dienen om trillingen in je handvaten te verminderen.
Ik heb ze er ook op zitten en als je ze vaster draait dan gaat je gashendel ook stroever en kan ook in een stand vast blijven staan.
Het probleem is dat als je je gashendel snel los moet laten in een gevaarlijke situatie deze blijft hangen met alle gevolgen vandien.
Ik heb geen ervaring met de klem van Hulzie maar heb er wel goede ervaringen van andere rijders over gehoord.
 
Oke, en hoe werkt die klem dan precies? Ziet er wel nogal opzichtig uit.

En vraag mij af of ik niet al een of ander cruise control systeem op de motor heb zitten (zie afbeelding vorige bericht)

Als je dat plaatje niet snapt houdt 't op ben ik bang.... en stuurgewichten zijn GEEN cruisecontrol. Overigens heb ik zelf ook zo'n klem, werkt prima als je geen dunne race handvatten hebt.
Maar nog even om niet als ongelikte beer over te komen: gas geven tot gewenste snelheid en klem op remhendel duwen. Dan blijft je gas in die stand staan ;)
 
Ik heb ook zo'n klemmetje met om m'n gashendel 'vast' te zetten. Het werkt aardig, maar niet vlekkeloos, als ik hem vast zet op 130 in de 6, dan is de veer die je gast terug draait sterker en ga ik dus steeds langzamer. In de 5 werkt het bij dezelfde snelheid al beter. Omdat ik geen zin had om die veer aan te gaan passen gebruik ik m nu op mn scootertje waar hij perfect werkt. Dingen zijn goedkoop dus ik zeg gewoon proberen :-)
 
Zo'n klem vind ik ook een beetje opzichtig.. hou niet echt van dat soort manieren wat er achteraf zo opgegooid is..
Die kaoko of throttlemeister is precies wat ik zoek! Alleen toch nog wel erg prijzig zie ik.. gauw 100/120 euro... Weet niet of zoiets enigszins zelf na is te maken?

Zo'n klem op mijn stuur vind ik hetzelfde idee als dat je een knijper tussen je choke zet omdat ie anders terugveert... hou niet echt van dat soort 'pruts'oplossingen :P

Groetjes
 
Terug
Bovenaan Onderaan