Cruiser voor beginnende lange rijders??

Rookierider11

Rookie
23 sep 2020
6
1
Hey MF'ers.
Ik ben een beginnend rijder van 1.93 meter. Ik wil graag een cruiser gaan aanschaffen.. maar de vraag is welke.. helaas is bij mij in de buurt geen gigantisch groot aanbod. Als ik dus op pad ga ik wil een beetje gericht gaan zoeken.
Qua looks vind ik de XV950 helemaal fantastisch.. hebben jullie hier ervaring mee voor langere mensen?

Graag geen reacties als oohh jaa joh even die hele bike aanpassen. Een minibike blijf een minibike.. ook met een ander zadel o.i.d.

Hoor graag jullie mening en eventueel wat input.

Prijs. Max 8000 euro.
Ik houd van de moderne bouw en de klassieke stijl.
 
Ik ben zelf ook 1.93 meter en heb een tijdje deze gehad en dat paste prima.
Verder vind ik persoonlijk cruisers leuk om te zien maar waardeloos sturen.
 
Het komt niet specifiek door dit model maar is inherent aan een cruiser.
Ik zelf word door de zithouding met de voeten naar voren wat onzeker en bij de meeste cruisers is de balhoofdhoek zodanig dat je de motor moet dwingen een bocht door te gaan. Hoe kleiner die hoek hoe gemakkelijker hij stuurt.
 
Het komt niet specifiek door dit model maar is inherent aan een cruiser.
Ik zelf word door de zithouding met de voeten naar voren wat onzeker en bij de meeste cruisers is de balhoofdhoek zodanig dat je de motor moet dwingen een bocht door te gaan. Hoe kleiner die hoek hoe gemakkelijker hij stuurt.
Aaah oke! Thanks! Daar ga ik op letten tijdens wat testritjes.
 
Kijk eens naar een Honda Shadow (VT 750) van ca. 2011, en dan wellicht eentje met forward controls. ben je voor ca. € 6.500 klaar.
Niet te zwaar, onverwoestbaar, en goedkoop in onderhoud. In mijn optiek een ideale starters cruiser.
 
Kijk eens naar een Honda Shadow (VT 750) van ca. 2011, en dan wellicht eentje met forward controls. ben je voor ca. € 6.500 klaar.
Niet te zwaar, onverwoestbaar, en goedkoop in onderhoud. In mijn optiek een ideale starters cruiser.
Kijk eens aan.. daar kan ik wat mee ! Thanks!
 
Ondanks wat je zegt speelt aanpassing wel degelijk een belangrijke rol.
ik heb exact jouw lengte en heb jaren zeer comfortabel gereden op een Suzuki M800 (Intruder) met forwards controls en (brede) drag bar.
Die (relatief eenvoudige) aanpasingen geven je armen en benen volop ruimte en bovendien oogt het beter voor bij een lang iemand.

1600936106883.png
 
Laatst bewerkt:
Ondanks wat je zegt speelt aanpassing wel degelijk een belangrijke rol.
ik heb exact jouw lengte en heb jaren zeer comfortabel gereden op een Suzuki M800 (Intruder) met forwards controls en (brede) drag bar.
Die (relatief eenvoudige) aanpasingen geven je armen en benen volop ruimte en bovendien oogt het beter voor bij een lang iemand.

Bekijk bijlage 1546378
Heel erg bedankt voor je input!
Ik bedoelde dat ik niet zat te wachten op reacties als.. "elke motor met forward controls erop. Einde topic"
Vooral benieuwd naar anderen hun ervaring zoals die wat jij nu deelt. Heel erg bedankt!!
 
Ik ben 1.85, dus het scheelt een paar cm, maar ik heb op mijn XVS 1100 Dragstar nooit het idee gehad dat ik opgevouwen of oncomfortabel zat. Het hangt er natuurlijk een klein beetje vanaf hoe je lengte is opgebouwd (ik heb relatief korte benen). Dit was de mijne;

WhatsApp Image 2020-04-15 at 17.08.55 (10).jpeg

De Dragstar is een beetje de middenmoter(/motor) van de Star-linie van Yamaha, de Royal-, Wild-, Road- en Midnight Star zijn nog een stukje groter. De grotere jongens zijn wel een stuk zwaarder, maar zullen je nog net iets meer ruimte bieden.

Check vooral ook even Motorcycle Ergonomics als je een shortlist hebt; hier kun je jezelf virtueel op de motor zetten waardoor je een grof idee hebt van hoe het er ongeveer uit gaat zien. Verder is het voordeel van cruisers dat er een enorme bak aan aftermarket verstelmogelijkheden zijn, van forward controls en een breder/hoger stuur tot risers en zadelaanpassing.
 
Hoi

Mijn eerste motor is Honda Shadow VT 600 en Dat is ook een mooie lange motor!!
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-10-21 at 09.39.55.jpeg
    WhatsApp Image 2020-10-21 at 09.39.55.jpeg
    359,4 KB · Weergaven: 27
Vanuit eigen ervaring als 2 m lange rijder
de VN1500 Classics rijden goed, zijn groot en met mijn 2 meter paste dat prima, je moet wel de E en hoger hebben dus vanaf '98 en 5 bak, die hebben een aangepaste balhoofdhoek toc de D modellen. Sturen redelijk, tja tis 350 kg met laag zwaartepunt dus je met hem wel vertellen dat je boxht doorwil. Grondspeling is ook maar zozo, je heb al vlug de treeplanken aan de grond
De VN800 gaat net aan, met de steps iets meer vrijheid en die sturen best goed, zeker als je een maatje smallere achterband monteert
Rij nu een Softail EVO, vergelijkbaar met de vn800 qua formaat, maar zeker de oudere Heritage hebben geen grondspeling, dan is de FXS beter (even gekeken naar je budget) dan kan je mss beter een Roadking oid kopen voor goed sturen
 
Ik heb een rebel 1100 gekocht. Er zijn wat kinderziektes met het display, maar dat neem ik voor lief want wat een beest.

Ik heb zelf lessen gedaan op een mt07. Ik ben 2 meter 5. Mt07 voelde als een kinderfiets, maar ik kon deze wel door de bochten smijten en fouten maken. Ik zocht dit ook in mijn eigen motor, alleen dan het liefst met meer power en een cruiser stijl.

De scout bobber was leuk alleen voelde het alsof de motor vrij streng was op fouten maken. Ik moest vechten om hem in een bocht te krijgen en dat is niet ideaal als je net begint. De rebel 500 was qua zit positie super alleen misde ik net iets qua centimeters en veel power. Toen de rebel 1100 beschikbaar was heb ik deze op de gok besteld. Ik zag dat de afmetingen iets groter waren waardoor ik deze gok durfde te nemen.

Nu twee maanden later ben ik echt verslaafd. Ik heb hem nu net van regenmodus afgehaald en merk dat er nog genoeg ruimte is voor versnelling. Ik krijg geen last van mijn rug, zelfs niet na 2 uur rijden. Hiermee wil ik zeggen dat het niet altijd klopt dat een kleine motor (cruiser) niet lekker kan zitten voor een langer persoon. Proefrijden zou ik aanraden, al heb ik hier zelf niet heel veel ervaring mee.
 
Kijk vet. Zeker een mooie motor om te hebben.
Bij mij was het toch een stuk budget wat de motor bepaalde. Maar kan nu met trilots zeggen dat ik een mooi vt750 uit 2000 onder m'n kont heb.
Wellicht komen er nog aanpassingen voor mijn lengte, zoals forward controls, maar dat zien we vanzelf.
 
Ik krijg toch last van mijn rug bij de wat langere ritten dus heb forward control extenders besteld, hoop met een maandje in huis en gemonteerd, zal wel even een voor en na foto maken en laten weten hoe dit zit. Een brede stuur zoals @bikerbertus noemt zie ik er ook nog wel aankomen, maar eerst dit proberen.
 
Nou voor de winter nog wat te sleutelen... Mijn nieuw stuur en forward controls zijn binnen... Zojuist pakketje uit the usa binnen gehad.

Helaas iets te lomp met demonteren, daarbij mijn gashendel gebroken... Dus eerst even wachten tot die binnen is.
Zwarte stuur vind ik toch te smal dus nu de 100cm chrome versie besteld.
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1633454337915.jpg
    FB_IMG_1633454337915.jpg
    93,9 KB · Weergaven: 14
  • 20211005_190126.jpg
    20211005_190126.jpg
    176,6 KB · Weergaven: 10
  • 20211003_132632.jpg
    20211003_132632.jpg
    243,6 KB · Weergaven: 10

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan