cruiser voor beginner?

Mrmoopie

MF'er
11 mrt 2019
69
37
Goedemiddag iedereen,

Ik ben bezig met het behalen van mijn motor rijbewijs en zodra ik afgereden heb mag ik rijden met een rijbewijs A. Ik ben nu al aan het zoeken naar een motor die ik voor woon-werk verkeer kan gebruiken maar ook om het vrouwtje achterop te nemen voor mooie ritten. Ik heb gekeken naar cruiser motoren. Mijn oog is uiteindelijk gevallen op de suzuki M1800 of suzuki m190r, ik ben nog niet helemaal uit wat het verschil is maar het zijn motoren naar m'n ogen en oren. Ik heb er nog niet op gezeten of gereden maar ik zou graag jullie advies willen of het wel wijs is om op een 1800cc blok te gaan rijden als eerste motor. Ik zoek vooral naar comfort en massa omdat ik niet als volwassen op kinderfiets formaat wil rijden. Ik les nu op een Kawasaki Z650 en die is aan de krappe kant met mijn 1.91m. Mijn budget ligt rond de 7000 á 8000 euro wat echt de max is. Maar er zijn motoren genoeg na wat zoek werk :)

Mochten jullie vragen hebben zie ik die graag tegemoet.

Groetjes,

Mrmoopie
 
Als je voor comfort wil gaan, zou ik inderdaad eens kijken naar een echte toerbuffel. Als je voor de looks & power gaat i.p.v. comfort, dan uiteraard een Yamaha Vmax. :+
 
Die wens naar massa ga je spijt van krijgen,beter is dan vrij groot,zo licht mogelijk en comfortabel.
En als het vrouwtje ook enigszins comfortabel wil zitten kan je beter aan iets toerachtigs denken
zoals een All road,of in de regio van FJR1300,ST1300.
 
Dank voor julie reactie :) ik heb gekeken naar een Honda deauville, wat mij echter wel verteld was is dat als je een schuiver maakt en je plaatwerk moet vervangen worden dat je wel een vermogen kwijt bent aan al dat plastic vandaar dat ik naar een cruiser aan het kijken ben, mocht ik het mis hebben hoor ik dat natuurlijk ook graag, ik krijg het idee met een Deauville bijv. Dat het een groot en onhandige fiets is maar dat zal een m109r of boulevard ook zijn van Suzuki...
 
Het is vooral het gewicht waar je op moet letten. Als het eenmaal rolt wil het prima, maar 350+ kg overeind houden als het begint te kantelen is onbegonnen werk.
 
Achterop zo'n m1800 zit je vrouw echt wel goed. Je moet nog wel even een sissy bar monteren. Dan zit ze beter dan op menig motor.
 
heb gekeken naar een Honda deauville, wat mij echter wel verteld was is dat als je een schuiver maakt en je plaatwerk moet vervangen worden dat je wel een vermogen kwijt bent aan al dat plastic
Klinkt mij als een verkoper die je graag naar een andere motor wou praten.
Als je schuift op je blok en je uitlaat demper is dat ook niet persé goedkoop. :N

Als je gewoon normaal kracht in je armen en benen hebt kunt je prima vooruit op een 1800cc cruiser. Je zult dan met een parkeerplaats bij een restaurantje met grind of in heuvelachtig gebied wel wat beter moeten nadenken en de tijd nemen voor je de motor ergens neerzet.

Ik ben ook 191cm met al 27 jaar motor rijbewijs. Ik ben onlangs naar een 300cc over gestapt waar ik dik tevreden over ben.
Voor elk wat wils. ;)
 
Dank voor julie reactie :) ik heb gekeken naar een Honda deauville, wat mij echter wel verteld was is dat als je een schuiver maakt en je plaatwerk moet vervangen worden dat je wel een vermogen kwijt bent aan al dat plastic vandaar dat ik naar een cruiser aan het kijken ben, mocht ik het mis hebben hoor ik dat natuurlijk ook graag, ik krijg het idee met een Deauville bijv. Dat het een groot en onhandige fiets is maar dat zal een m109r of boulevard ook zijn van Suzuki...
Is bijvoorbeeld een Suzuki DL1000 niet iets voor je,een vrij ruime niet al te zware motor waar je ook achterop nog goed kan zitten.
Zoiets dus,
 
Is bijvoorbeeld een Suzuki DL1000 niet iets voor je,een vrij ruime niet al te zware motor waar je ook achterop nog goed kan zitten.

Ik heb ook gekeken naar vstroms of een kawasaki versus 650 ook BMW ga 1200, de BMWs zijn aardig prijzig en de vstroms en Kawasaki zijn mooie motoren, toch viel ik meer voor de looks van de intruder en ik kreeg het idee dat het zwaartepunt lager ligt dan bij de vstroms of versys waardoor je stabieler op de wegrijdt of heb ik dat mis?
 
Ik heb ook gekeken naar vstroms of een kawasaki versus 650 ook BMW ga 1200, de BMWs zijn aardig prijzig en de vstroms en Kawasaki zijn mooie motoren, toch viel ik meer voor de looks van de intruder en ik kreeg het idee dat het zwaartepunt lager ligt dan bij de vstroms of versys waardoor je stabieler op de wegrijdt of heb ik dat mis?
Een cruiser is juist 1 van de minst makkelijk sturende motoren,een v strom of versys zijn makkelijker
te rijden dan een cruiser,je heb meer grondspeling,zijn veel wendbaarder en op hogere snelheden ook stabieler.
En in een noodsituatie waarbij je snel moet uitwijken zijn ze veel beter dan een cruiser.
Een cruiser is maar voor 1 ding gemaakt en dat is rustig rijden en dan het liefst rechtuit.
De 1800 waar je naar kijkt weegt meer dan 300kg,heeft erg veel trekkracht,dat maakt het een motor voor de ervaren motorrijder,
vergis je niet in die 1800 1x onbedoeld te veel gas bij het wegrijden en je ligt op je snuffert.
De 1800 is ook niet echt een cruiser maar meer gemaakt om hard op te kunnen trekken,een soort halve dragrace motor.
De echte cruisers zijn meer de VL1500,VL800,VT750,VTX1300 dat soort fietsen.Wil je regelmatig met de vrouw op stap
en langere afstanden rijden dan is een All road of toermotor een betere keuze.Maar als je kikt op de looks van de M1800
tja ga er tzt een keer op proefrijden dan weet je of het wat is voor je.Wat iets minder woest is is de Honda GL1500 Valkyrie
wat ouder maar motorisch onverwoestbaar,en rijd heel leuk kan ik je uit ervaring vertellen.
Die heeft in alle versnellingen een berg trekkracht maar is niet intimiderend wat vermogen betreft,
en door het lage zwaartepunt van de boxermotor nog verrassend wendbaar.
Maar goed ga vooral eerst proefrijden op een aantal motoren,dan weet je wat je het meeste aanspreekt.
Bedenk dat het uiterlijk maar 1 factor is en een mooi uiterlijk heb je weinig aan als het rijden er op niet bevalt.
Het is net als een mooie vrouw,heb je ze eindelijk in huis blijkt het een bitch te zijn :+
MF6C_19973RA-01.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als je goed kunt sturen is ook een cruiser goed de bocht door te krijgen, maar je loopt al snel tegen het verhaal van de verminderde grondspeling aan. Ik ben nu de Vogezen en de Eifel aan het rondtouren, nu voor het eerst met mijn Wildstar en ik kan beide treeplanken makkelijk aan de grond krijgen. Daar ligt de limiet ook, want niet ver na de treeplanken volgt de bevestiging van eerder genoemde treeplanken en die vouwen niet niet in ;)

Maar ik ben het met je eens dat bovengenoemde fietsen stuk voor stuk beter uitgerust zijn voor het snellere werk.
 
Een cruiser is juist 1 van de minst makkelijk sturende motoren,een v strom of versys zijn makkelijker
te rijden dan een cruiser,je heb meer grondspeling,zijn veel wendbaarder en op hogere snelheden ook stabieler.
En in een noodsituatie waarbij je snel moet uitwijken zijn ze veel beter dan een cruiser.
Een cruiser is maar voor 1 ding gemaakt en dat is rustig rijden en dan het liefst rechtuit.
De 1800 waar je naar kijkt weegt meer dan 300kg,heeft erg veel trekkracht,dat maakt het een motor voor de ervaren motorrijder,
vergis je niet in die 1800 1x onbedoeld te veel gas bij het wegrijden en je ligt op je snuffert.
De 1800 is ook niet echt een cruiser maar meer gemaakt om hard op te kunnen trekken,een soort halve dragrace motor.
De echte cruisers zijn meer de VL1500,VL800,VT750,VTX1300 dat soort fietsen.Wil je regelmatig met de vrouw op stap
en langere afstanden rijden dan is een All road of toermotor een betere keuze.Maar als je kikt op de looks van de M1800
tja ga er tzt een keer op proefrijden dan weet je of het wat is voor je.Wat iets minder woest is is de Honda GL1500 Valkyrie
wat ouder maar motorisch onverwoestbaar,en rijd heel leuk kan ik je uit ervaring vertellen.
Die heeft in alle versnellingen een berg trekkracht maar is niet intimiderend wat vermogen betreft,
en door het lage zwaartepunt van de boxermotor nog verrassend wendbaar.
Maar goed ga vooral eerst proefrijden op een aantal motoren,dan weet je wat je het meeste aanspreekt.
Bedenk dat het uiterlijk maar 1 factor is en een mooi uiterlijk heb je weinig aan als het rijden er op niet bevalt.
Het is net als een mooie vrouw,heb je ze eindelijk in huis blijkt het een bitch te zijn :+
Bekijk bijlage 1417985

Ik heb gekeken naar een vl1500 ik ben al wat motorwinkels af gegaan, ik ben niet echt een poetser voor al dat chrome ook al heb ik gehoord dat je vaseline kan verwarmen en makkelijk kan aanbrengen maar ik heb geen zin om elke 2 weken of dergelijks 3 uur te gaan poetsen... er zijn wel honda shadow phantoms die mat zwart zijn maar die ben ik nog niet tegen gekomen voor een goeie prijs en redelijk weinig kmers, de versys, vstrom, triumph tiger en bmw gs1200 spreken mij aan, inderdaad ook vanwege het comfort, specs en looks, door de tweestrijd die ik heb tussen een allroad/tourer en de cruisers ben ik maar op dit forum gaan rond vragen, ik ga nog goed nadenken voor 1.5 maand voor dat ik een keus maak dan is immers mn AvD
 
Ik les nu op een Kawasaki Z650 en die is aan de krappe kant met mijn 1.91m.
Kan ik me voorstellen. Dit is een handig tooltje om te checken hoe je ongeveer zit op een bepaald model: Motorcycle Ergonomics
wat mij echter wel verteld was is dat als je een schuiver maakt en je plaatwerk moet vervangen worden dat je wel een vermogen kwijt bent aan al dat plastic
Dan zijn er nog wel andere nakeds te krijgen. Maar als je bang bent voor kosten ivm een schuiver dan ben je met al dat chroom ook niet echt goedkoop uit om 'm weer netjes te maken. Valbuigels of valdoppen monteren kan je dan wat schelen. Vooraf hè. ;)
Een cruiser is juist 1 van de minst makkelijk sturende motoren
Mijn VN800 stuurde grote prima... dus dat ben ik niet met je eens.
Als je goed kunt sturen is ook een cruiser goed de bocht door te krijgen, maar je loopt al snel tegen het verhaal van de verminderde grondspeling aan.
Da's wel een ding ja. Steeds een beetje schrikken ook als de stepjes de grond raakten. :P
 
Kan ik me voorstellen. Dit is een handig tooltje om te checken hoe je ongeveer zit op een bepaald model: Motorcycle Ergonomics
Dan zijn er nog wel andere nakeds te krijgen. Maar als je bang bent voor kosten ivm een schuiver dan ben je met al dat chroom ook niet echt goedkoop uit om 'm weer netjes te maken. Valbuigels of valdoppen monteren kan je dan wat schelen. Vooraf hè. ;)
Mijn VN800 stuurde grote prima... dus dat ben ik niet met je eens.
Da's wel een ding ja. Steeds een beetje schrikken ook als de stepjes de grond raakten. :P
Dat je VN800 prima stuurde dat zal wel maar vergeleken met een All road of snelle toermotor ga je het toch afleggen.
 
Gewoon die dikke 1800 kopen.... :?
Als ik jou was zou ik maar eens beginnen met een lichte motorfiets, zo`n dikke 1800 Suzuki zijn zeer zware kanonnen met erg veel power.
En als je graag wilt opvallen van kijk mij nou eens stoer zijn, koop dan een roze motorfiets.. succes bij je keuze.
 
Ik heb gekeken naar een vl1500 ik ben al wat motorwinkels af gegaan, ik ben niet echt een poetser voor al dat chrome ook al heb ik gehoord dat je vaseline kan verwarmen en makkelijk kan aanbrengen maar ik heb geen zin om elke 2 weken of dergelijks 3 uur te gaan poetsen... er zijn wel honda shadow phantoms die mat zwart zijn maar die ben ik nog niet tegen gekomen voor een goeie prijs en redelijk weinig kmers, de versys, vstrom, triumph tiger en bmw gs1200 spreken mij aan, inderdaad ook vanwege het comfort, specs en looks, door de tweestrijd die ik heb tussen een allroad/tourer en de cruisers ben ik maar op dit forum gaan rond vragen, ik ga nog goed nadenken voor 1.5 maand voor dat ik een keus maak dan is immers mn AvD
Tja vragen heeft niet zoveel zin,zelf tzt te gaan proefrijden wel,iedere motorrijder heeft zo zijn eigen voorkeur,wat ik fijn vind rijden
kan een ander niks vinden.Ik heb zo,n beetje op alles gereden wat je kan verzinnen en kan je vertellen dat een zware(gewicht) motor het
minst fijn rijd,je wil juist zo min mogelijk massa onder je hebben zeker als beginner.
 
Ongetwijfeld heeft iemand hier ervaring met chroomwerk op motoren, hoe onderhouden jullie dat? Ik heb begrepen dat het onderhoud daarvan best intensief is of valt dat wel mee? Ik zie mijzelf niet elke week poetsen al is een suzuki VL 800 of zwaarder wel een motor waar ik voor viel toen ik ging kijken voor motoren.
 
Ik vond 't op mijn VN800 wel meevallen. Vooral chroom is vrij gemakkelijk schoon te krijgen door 't eerst met bijvoorbeeld een spons en water te reinigen en vervolgens vlot weer droog te vegen. Veel meer deed ik er niet aan.
 
Eensch met voorgaande schrijvers. M1800 is zwaar in gewicht en niet meest vlot sturend. Pak dan een Intruder of Vulcan 800 oid. Of als je voor het toerwerk wilt gaan, een ST 1100 Pan European. Past prima bij je lengte, geen lichte motor maar als het eenmaal rolt rijdt het heel makkelijk. En er zitten valbeugels onder de plastic "vleugeltjes", dus als ie een keer omvalt is er weinig aan de hand (meestal zelfs helemaal niets). Zit uitstekend voor duo, standaard koffers, uitstekende motor.

Rij er een jaar mee rondt, bevalt het dan upgrade je 'm een beetje, bevalt ie niet dan verkoop je 'm voor ongeveer aankoopprijs (bij particuliere aan- en verkoop) en koop je met meer rijervaring alsnog die M1800. Of andere motor als je smaak is verandert.
 
Oud collega van mij heeft een suzuki M1800 gehad. Die vond het een mooie motor maar voor echt toeren niet helemaal geschikt. Hij heet later een Pan European gekocht wat hem in ieder geval veel beter beviel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan