porky
MF veteraan
Om maar met de deur in huis te vallen: het idee is inderdaad om Cup en
ONK samen te voegen. Dit heeft natuurlijk de nodige consequenties.
Helaas kan ik nu nog niet alles wat ik gehoord heb vertellenomdat
bepaalde partijen eerst ingelicht moeten worden. De balangrijkste punten
zal ik hier een beetje opsommen. Ik heb nu even geen zin om er een
gestructureerd verhaal van te maken. Het is een collectie van
opgetekende opmerkingen met wat commentaar van mij erbij, lees het dus
rustig door, want het zal een beetje chaotisch zijn.
Er was een aantal redenen waarom volgens alle betrokkenen de Nederlandse
motorsport op de schop moet.
* teruglopende deelnemers aantallen
* uitfasering tweetakt
* stratencircuits
* terug lopende bezoekersaantallen
* geluidsproblematiek
* gebrekkig mediaaandacht (Over het RIJDEN van Menzen heb ik nooit wat
gelezen).
Binnen de ONK werd met afgunst gekeken naar bepaalde aspecten van de
Cup. Met name
* de sfeer
* strakke organisatie
* meestal volle startgrids
Werden geroemd
De ONK rijder wil
* meer rijden
* meer competitie
* dubbele races
* meer media coverage
* meer op permanente circuits (lees: zo mogelijk uitsluitend).
De Cupper wil
* Eendaagse evenement blijven houden
* geen (of weinig stratencircuits)
* de sfeer behouden
De importeurs en de grotere teams hebben in het ONK ook nog wat te
vertellen. Zij willen een talentontwikkeling richting 4-takt en
(natuurlijk) meer media aandacht.
De plannen zoals die er nu liggen hebben aan tamelijk grote impact op
het ONK. Voor de KNMV zijn er een paar hete hangijzers. Niet alle
circuits worden meer aangedaan, wat de organisatoren niet leuk zullen
vinden. Maar vooral, niet alle startbewijshouders kunnen rijden. Alle
tweetakt klassen (behalve de Junior Cup) zullen in het huidige plan
verdwijnen en over de zijspannen heb ik ook niets gehoord.
Zowel de CUP als het ONK blijven onder auspicien van de KNMV, maar de
organisatie zal grotendeels naar de CRT gaan.
Eigenlijk is er nog maar plaats voor twee ONK klasses: Superstock,
Supersport. Vanwege de nieuwe internationale Juniorstock klasse, zal de
KNMV die mogelijk ook als ONK klasse willen zien, maar het CRT houdt er
voorlopig aan vast dat het een Cup klasse blijft. Dat heeft voor de
deelnemers het voordeel dat ze verstoken blijven van de straten
circuits.
De Junior Cup (voor de kids vanaf 12 jaar) wil de CRT (ondanks dat die
verliesgevend is) blijven organiseren. Misschien, als de deelname aan de
SV-Cup niet verbetert, wordt er dan met twee klassen tegelijk gestart.
Verder blijven alle Cup klassen en kan de Cupper nog steeds eendaagse
evenementen verwachten. Een deel van de klassen rijdt dan op zaterdag
tussen de trainingen door, een deel op zondag tussen de races.
Omdat niet alle Cup klassen in een weekend aan de start kunnen komen,
wordt ernaar gestreefd om toch op de tien wedstrijden te komen door de
kalender aan te vullen met "ouderwetse" cup race dagen. Er is natuurlijk
nog een consequentie en dat is dat het niet meer mogelijk is om de
verdeling over A, B en C groepen op de dag zelf te doen. De enige
oplossing lijkt een promotie/degradatie PER RACE. Dus, bijvoorbeeld, de
laatste 10 van de A race degraderen de volgende keer naar de B-race. Of
er wordt naar de gereden tijden tijdens de race gekeken. Wat voor een
oplossing hier ook uitkomt, het zal minder goed zijn dan de huidige
regeling.
Wat uit het hele verhaal naar voren kwam, was dat het voornamelijk om
voordelen voor de ONK gaat (tenminste, voor de klassen die blijven
bestaan). Toch zie ik nog wel een paar voordelen voor ons.
* er zal op meer circuits gereden worden zoals Francorchamps.
* als je hogerop wilt, zit je dichter bij het vuur.
* als je liefhebber bent, is het de manier om van dichtbij een ONK race
mee te maken.
* de sfeer zou in sommige opzichten kunnen verbeteren (rijden voor
publiek is gewoon leuk)
Maar er zijn ook behoorlijke nadelen.
* Je kunt niet meer zo maar al je vrienden uitnodigen vanwege de
toegangscontrole.
* De sfeer zal zeker veranderen en waarschijnlijk (ondanks het hierboven
genoemde)achteruit gaan.
* Er zal een gebrek aan pitboxen komen (hoewel het niet vanzelfsprekend
wordt dat ONK voorrang krijgt)
Dit was het voorlopig.
Ik heb ook nog een aantal vragen gesteld die maar zijdelings met het
onderwerp ("de nieuwe opzet") te maken heeft.
Op mijn vraag of we nu straks voor de CRT races in Duitsland ook de
nieuwe Eurolicentie van 250 euro moeten aanschaffen was nog geen
antwoord.
Ik heb ook nog geinformeerd hoe het nu met het basisbedrag van 75euro
zal gaan. Daar was nog niet over nagedacht, dus of de ONK rijder met een
extra post wordt geconfronteerd of dat wij er een kwijt raken, weet ik
nog niet. Voor mij is het nog steeds duidelijk dat die post er niet
hoort te zijn. We betalen voor onze licentie en in plaats dat de KNMV de
CRT betaald omdat die hun werk doet, mag de CRT de KNMV betalen en mag
de CRT hun administratiekosten aan ons doorberekenen. Mij wordt het meer
en meer onduidelijk waar we de KNMV eigenlijk voor nodig hebben.
Ten slotte hebben we ook nog gesproken over de alternatieven zoals Club
MET, ZAC en Putoline cup. Je rijdt daar dan onverzekerd rond, maar wat
die verzekering nu eigenlijk inhoudt, dat wist ook niemand.
De komende weken wordt er op allerlei niveau over deze plannen gesproken
(Henk & Hennie hadden vandaag nog twee bijeenkomsten en hadden er al een
achter de rug). Een van die nivo's is wat mij betreft deze mailinglist.
Groetjes, ook namens Pee Kaa, Jan
P.S. Iwan was helaas in verband met een griepje niet aanwezig.
------------------------ Yahoo! Groups Sponsor --------------------~-->
$9.95 domain names from Yahoo!. Register anything.
http/us.click.yahoo.com/J8kdrA/y20IAA/yQLSAA/befslB/TM
--------------------------------------------------------------------~->
Als je de groep wilt verlaten, stuur dan een e-mail naar:
knmv-cup-unsubscribe@yahoogroups.com
Yahoo! Groups Links
<*> To visit your group on the web, go to:
http/groups.yahoo.com/group/knmv-cup/
<*> To unsubscribe from this group, send an email to:
knmv-cup-unsubscribe@yahoogroups.com
<*> Your use of Yahoo! Groups is subject to:
http/docs.yahoo.com/info/terms/
ONK samen te voegen. Dit heeft natuurlijk de nodige consequenties.
Helaas kan ik nu nog niet alles wat ik gehoord heb vertellenomdat
bepaalde partijen eerst ingelicht moeten worden. De balangrijkste punten
zal ik hier een beetje opsommen. Ik heb nu even geen zin om er een
gestructureerd verhaal van te maken. Het is een collectie van
opgetekende opmerkingen met wat commentaar van mij erbij, lees het dus
rustig door, want het zal een beetje chaotisch zijn.
Er was een aantal redenen waarom volgens alle betrokkenen de Nederlandse
motorsport op de schop moet.
* teruglopende deelnemers aantallen
* uitfasering tweetakt
* stratencircuits
* terug lopende bezoekersaantallen
* geluidsproblematiek
* gebrekkig mediaaandacht (Over het RIJDEN van Menzen heb ik nooit wat
gelezen).
Binnen de ONK werd met afgunst gekeken naar bepaalde aspecten van de
Cup. Met name
* de sfeer
* strakke organisatie
* meestal volle startgrids
Werden geroemd
De ONK rijder wil
* meer rijden
* meer competitie
* dubbele races
* meer media coverage
* meer op permanente circuits (lees: zo mogelijk uitsluitend).
De Cupper wil
* Eendaagse evenement blijven houden
* geen (of weinig stratencircuits)
* de sfeer behouden
De importeurs en de grotere teams hebben in het ONK ook nog wat te
vertellen. Zij willen een talentontwikkeling richting 4-takt en
(natuurlijk) meer media aandacht.
De plannen zoals die er nu liggen hebben aan tamelijk grote impact op
het ONK. Voor de KNMV zijn er een paar hete hangijzers. Niet alle
circuits worden meer aangedaan, wat de organisatoren niet leuk zullen
vinden. Maar vooral, niet alle startbewijshouders kunnen rijden. Alle
tweetakt klassen (behalve de Junior Cup) zullen in het huidige plan
verdwijnen en over de zijspannen heb ik ook niets gehoord.
Zowel de CUP als het ONK blijven onder auspicien van de KNMV, maar de
organisatie zal grotendeels naar de CRT gaan.
Eigenlijk is er nog maar plaats voor twee ONK klasses: Superstock,
Supersport. Vanwege de nieuwe internationale Juniorstock klasse, zal de
KNMV die mogelijk ook als ONK klasse willen zien, maar het CRT houdt er
voorlopig aan vast dat het een Cup klasse blijft. Dat heeft voor de
deelnemers het voordeel dat ze verstoken blijven van de straten
circuits.
De Junior Cup (voor de kids vanaf 12 jaar) wil de CRT (ondanks dat die
verliesgevend is) blijven organiseren. Misschien, als de deelname aan de
SV-Cup niet verbetert, wordt er dan met twee klassen tegelijk gestart.
Verder blijven alle Cup klassen en kan de Cupper nog steeds eendaagse
evenementen verwachten. Een deel van de klassen rijdt dan op zaterdag
tussen de trainingen door, een deel op zondag tussen de races.
Omdat niet alle Cup klassen in een weekend aan de start kunnen komen,
wordt ernaar gestreefd om toch op de tien wedstrijden te komen door de
kalender aan te vullen met "ouderwetse" cup race dagen. Er is natuurlijk
nog een consequentie en dat is dat het niet meer mogelijk is om de
verdeling over A, B en C groepen op de dag zelf te doen. De enige
oplossing lijkt een promotie/degradatie PER RACE. Dus, bijvoorbeeld, de
laatste 10 van de A race degraderen de volgende keer naar de B-race. Of
er wordt naar de gereden tijden tijdens de race gekeken. Wat voor een
oplossing hier ook uitkomt, het zal minder goed zijn dan de huidige
regeling.
Wat uit het hele verhaal naar voren kwam, was dat het voornamelijk om
voordelen voor de ONK gaat (tenminste, voor de klassen die blijven
bestaan). Toch zie ik nog wel een paar voordelen voor ons.
* er zal op meer circuits gereden worden zoals Francorchamps.
* als je hogerop wilt, zit je dichter bij het vuur.
* als je liefhebber bent, is het de manier om van dichtbij een ONK race
mee te maken.
* de sfeer zou in sommige opzichten kunnen verbeteren (rijden voor
publiek is gewoon leuk)
Maar er zijn ook behoorlijke nadelen.
* Je kunt niet meer zo maar al je vrienden uitnodigen vanwege de
toegangscontrole.
* De sfeer zal zeker veranderen en waarschijnlijk (ondanks het hierboven
genoemde)achteruit gaan.
* Er zal een gebrek aan pitboxen komen (hoewel het niet vanzelfsprekend
wordt dat ONK voorrang krijgt)
Dit was het voorlopig.
Ik heb ook nog een aantal vragen gesteld die maar zijdelings met het
onderwerp ("de nieuwe opzet") te maken heeft.
Op mijn vraag of we nu straks voor de CRT races in Duitsland ook de
nieuwe Eurolicentie van 250 euro moeten aanschaffen was nog geen
antwoord.
Ik heb ook nog geinformeerd hoe het nu met het basisbedrag van 75euro
zal gaan. Daar was nog niet over nagedacht, dus of de ONK rijder met een
extra post wordt geconfronteerd of dat wij er een kwijt raken, weet ik
nog niet. Voor mij is het nog steeds duidelijk dat die post er niet
hoort te zijn. We betalen voor onze licentie en in plaats dat de KNMV de
CRT betaald omdat die hun werk doet, mag de CRT de KNMV betalen en mag
de CRT hun administratiekosten aan ons doorberekenen. Mij wordt het meer
en meer onduidelijk waar we de KNMV eigenlijk voor nodig hebben.
Ten slotte hebben we ook nog gesproken over de alternatieven zoals Club
MET, ZAC en Putoline cup. Je rijdt daar dan onverzekerd rond, maar wat
die verzekering nu eigenlijk inhoudt, dat wist ook niemand.
De komende weken wordt er op allerlei niveau over deze plannen gesproken
(Henk & Hennie hadden vandaag nog twee bijeenkomsten en hadden er al een
achter de rug). Een van die nivo's is wat mij betreft deze mailinglist.
Groetjes, ook namens Pee Kaa, Jan
P.S. Iwan was helaas in verband met een griepje niet aanwezig.
------------------------ Yahoo! Groups Sponsor --------------------~-->
$9.95 domain names from Yahoo!. Register anything.
http/us.click.yahoo.com/J8kdrA/y20IAA/yQLSAA/befslB/TM
--------------------------------------------------------------------~->
Als je de groep wilt verlaten, stuur dan een e-mail naar:
knmv-cup-unsubscribe@yahoogroups.com
Yahoo! Groups Links
<*> To visit your group on the web, go to:
http/groups.yahoo.com/group/knmv-cup/
<*> To unsubscribe from this group, send an email to:
knmv-cup-unsubscribe@yahoogroups.com
<*> Your use of Yahoo! Groups is subject to:
http/docs.yahoo.com/info/terms/