cup geen zac meer aan???

porky

MF veteraan
15 jun 2001
4.432
0
omg.Schipluiden
Om maar met de deur in huis te vallen: het idee is inderdaad om Cup en
ONK samen te voegen. Dit heeft natuurlijk de nodige consequenties.
Helaas kan ik nu nog niet alles wat ik gehoord heb vertellenomdat
bepaalde partijen eerst ingelicht moeten worden. De balangrijkste punten
zal ik hier een beetje opsommen. Ik heb nu even geen zin om er een
gestructureerd verhaal van te maken. Het is een collectie van
opgetekende opmerkingen met wat commentaar van mij erbij, lees het dus
rustig door, want het zal een beetje chaotisch zijn.

Er was een aantal redenen waarom volgens alle betrokkenen de Nederlandse
motorsport op de schop moet.
* teruglopende deelnemers aantallen
* uitfasering tweetakt
* stratencircuits
* terug lopende bezoekersaantallen
* geluidsproblematiek
* gebrekkig mediaaandacht (Over het RIJDEN van Menzen heb ik nooit wat
gelezen).

Binnen de ONK werd met afgunst gekeken naar bepaalde aspecten van de
Cup. Met name
* de sfeer
* strakke organisatie
* meestal volle startgrids
Werden geroemd

De ONK rijder wil
* meer rijden
* meer competitie
* dubbele races
* meer media coverage
* meer op permanente circuits (lees: zo mogelijk uitsluitend).

De Cupper wil
* Eendaagse evenement blijven houden
* geen (of weinig stratencircuits)
* de sfeer behouden

De importeurs en de grotere teams hebben in het ONK ook nog wat te
vertellen. Zij willen een talentontwikkeling richting 4-takt en
(natuurlijk) meer media aandacht.

De plannen zoals die er nu liggen hebben aan tamelijk grote impact op
het ONK. Voor de KNMV zijn er een paar hete hangijzers. Niet alle
circuits worden meer aangedaan, wat de organisatoren niet leuk zullen
vinden. Maar vooral, niet alle startbewijshouders kunnen rijden. Alle
tweetakt klassen (behalve de Junior Cup) zullen in het huidige plan
verdwijnen en over de zijspannen heb ik ook niets gehoord.

Zowel de CUP als het ONK blijven onder auspicien van de KNMV, maar de
organisatie zal grotendeels naar de CRT gaan.

Eigenlijk is er nog maar plaats voor twee ONK klasses: Superstock,
Supersport. Vanwege de nieuwe internationale Juniorstock klasse, zal de
KNMV die mogelijk ook als ONK klasse willen zien, maar het CRT houdt er
voorlopig aan vast dat het een Cup klasse blijft. Dat heeft voor de
deelnemers het voordeel dat ze verstoken blijven van de straten
circuits.

De Junior Cup (voor de kids vanaf 12 jaar) wil de CRT (ondanks dat die
verliesgevend is) blijven organiseren. Misschien, als de deelname aan de
SV-Cup niet verbetert, wordt er dan met twee klassen tegelijk gestart.

Verder blijven alle Cup klassen en kan de Cupper nog steeds eendaagse
evenementen verwachten. Een deel van de klassen rijdt dan op zaterdag
tussen de trainingen door, een deel op zondag tussen de races.

Omdat niet alle Cup klassen in een weekend aan de start kunnen komen,
wordt ernaar gestreefd om toch op de tien wedstrijden te komen door de
kalender aan te vullen met "ouderwetse" cup race dagen. Er is natuurlijk
nog een consequentie en dat is dat het niet meer mogelijk is om de
verdeling over A, B en C groepen op de dag zelf te doen. De enige
oplossing lijkt een promotie/degradatie PER RACE. Dus, bijvoorbeeld, de
laatste 10 van de A race degraderen de volgende keer naar de B-race. Of
er wordt naar de gereden tijden tijdens de race gekeken. Wat voor een
oplossing hier ook uitkomt, het zal minder goed zijn dan de huidige
regeling.

Wat uit het hele verhaal naar voren kwam, was dat het voornamelijk om
voordelen voor de ONK gaat (tenminste, voor de klassen die blijven
bestaan). Toch zie ik nog wel een paar voordelen voor ons.
* er zal op meer circuits gereden worden zoals Francorchamps.
* als je hogerop wilt, zit je dichter bij het vuur.
* als je liefhebber bent, is het de manier om van dichtbij een ONK race
mee te maken.
* de sfeer zou in sommige opzichten kunnen verbeteren (rijden voor
publiek is gewoon leuk)

Maar er zijn ook behoorlijke nadelen.
* Je kunt niet meer zo maar al je vrienden uitnodigen vanwege de
toegangscontrole.
* De sfeer zal zeker veranderen en waarschijnlijk (ondanks het hierboven
genoemde)achteruit gaan.
* Er zal een gebrek aan pitboxen komen (hoewel het niet vanzelfsprekend
wordt dat ONK voorrang krijgt)

Dit was het voorlopig.

Ik heb ook nog een aantal vragen gesteld die maar zijdelings met het
onderwerp ("de nieuwe opzet") te maken heeft.

Op mijn vraag of we nu straks voor de CRT races in Duitsland ook de
nieuwe Eurolicentie van 250 euro moeten aanschaffen was nog geen
antwoord.

Ik heb ook nog geinformeerd hoe het nu met het basisbedrag van 75euro
zal gaan. Daar was nog niet over nagedacht, dus of de ONK rijder met een
extra post wordt geconfronteerd of dat wij er een kwijt raken, weet ik
nog niet. Voor mij is het nog steeds duidelijk dat die post er niet
hoort te zijn. We betalen voor onze licentie en in plaats dat de KNMV de
CRT betaald omdat die hun werk doet, mag de CRT de KNMV betalen en mag
de CRT hun administratiekosten aan ons doorberekenen. Mij wordt het meer
en meer onduidelijk waar we de KNMV eigenlijk voor nodig hebben.

Ten slotte hebben we ook nog gesproken over de alternatieven zoals Club
MET, ZAC en Putoline cup. Je rijdt daar dan onverzekerd rond, maar wat
die verzekering nu eigenlijk inhoudt, dat wist ook niemand.

De komende weken wordt er op allerlei niveau over deze plannen gesproken
(Henk & Hennie hadden vandaag nog twee bijeenkomsten en hadden er al een
achter de rug). Een van die nivo's is wat mij betreft deze mailinglist.

Groetjes, ook namens Pee Kaa, Jan

P.S. Iwan was helaas in verband met een griepje niet aanwezig.



------------------------ Yahoo! Groups Sponsor --------------------~-->
$9.95 domain names from Yahoo!. Register anything.
http://us.click.yahoo.com/J8kdrA/y20IAA/yQLSAA/befslB/TM
--------------------------------------------------------------------~->

Als je de groep wilt verlaten, stuur dan een e-mail naar:
[email protected]


Yahoo! Groups Links

<*> To visit your group on the web, go to:
http://groups.yahoo.com/group/knmv-cup/

<*> To unsubscribe from this group, send an email to:
[email protected]

<*> Your use of Yahoo! Groups is subject to:
http://docs.yahoo.com/info/terms/
 

maarten mak

Die hard MF'er
6 nov 2003
559
1
zei er iemand docshop??,Als het zo doorgaat ga ik denk ik maar een jaartje eerder SM rijden .
De cup was nu juist perfect geregeld onder de hoede van henk/hennie wil knmv het hele zooitje weer doorelkaar husselen na jaa zeg
 

YamaR6

MF'er
13 apr 2004
188
0
Monnickendam
Hoi Porky, heb je verhaal gelezen en begrijp ook niet goed waar de KNMV mee bezig is. Door al die regels zie je door de bomen het bos niet meer en wordt het er niet leuker op.

Daar ik in de ZAC rij, en plannen had om volgend jaar de wegrace cursus te gaan volgen van de KNMV, gegeven door CRT om ook wat races in de KNMV-cup te gaan rijden.
Het lijkt wel of ze bewust alle organisatie's die competitie's rijden het zo moeilijk maken dat ze gaan verdwijnen.

Juist nu ik er een jaartje ZAC erop heb zitten, zal het niet uitblijven wat voor gevolgen dat heeft voor de ZAC en ONK versus Cup.
Afwachten maar, en bedankt voor de informatie.

Yama R6.zac.nr:344
 

Schuimpie!

Die hard MF'er
26 mei 2004
472
0
Bovenkarspel
Bezoek site
Bedankt voor de info Porky!

Wat is er nu het minst kostbaar, en waar kan je het meest rijden???

Raak de weg een beetje kwijt..

Weet iemand ongeveer waar, en wat het best is dan??

Mijn plan is/was? ZAC rijden. dusss?
 

Jasa-GSXR

Die hard MF'er
26 dec 2003
597
0
Oss
Ik ben ook aan 't twijfellen. Een wegracecursus of niet :?
Ik denk toch dat ik het geld beter kan besteden aan een extra set wielen.
 

raceboy

MF'er
5 jan 2003
84
0
Marcel,
Los van het feit dat ik je topics per definitie niet erg positief vindt......of je reacties op de mening van anderen vindt ik dat je nu,in het kader van dit topic wat mij betreft wat meer openheid van zaken mag geven.
Cup en ONK in een weekend proppen.......praten we dan over zaterdag en zondag ???
Ik zie absoluut geen verband in het feit dat er voor de ONKers dan meer gereden zou worden,normaal rijden deze gasten een wedstrijd waar meer racekilometers gemaakt worden dan in een cuprace.....daarnaast stel ik me voor dat,wat mij betreft,er geen sprake mag zijn van inkorting van trainings of wedstrijdtijd,en zo als ik je topic doorspit begrijp ik hieruit dat er meer voordeel te halen valt voor de ONK supersport en superstock.....maar wat is dan de mening waard van een eenvoudige jongen die gewoon redelijk strak georganiseerd een leuke dag wil racen en ik denk dat er met mij nog veel meer zijn die deze ontwikkeling tamelijk dramatisch zullen vinden.....
Het ONK en de daarin aanwezige teams zal toch voorrang krijgen boven de veel
kleinere en intiemere teams die in de Cup rondrijden,je gaf al aan dat de pitsboxen anders verdeelt zouden kunnen worden,de aanloop van bezoek of vrienden komt onder zware druk te staan,spontaniteit wordt gecontroleerd en MOET vooraf aangegeven worden zodat je paddockkaarten kan regelen ( die overigens in zeer beperkte mate worden afgegeven en je dus moet verlangen van je vrienden dat ze toegang zullen gaan betalen om bij jou een kopje koffie te mogen drinken.Als dan de wedstrijden op zondag gereden worden,wat het geval is bij het ONK,dan ben je zuur want een kopje koffie kost dan 15 eurootjes per persoon !!!!!!en ik kan het weten want mijn collega rijdt ONK )
De termen dichter bij het vuur en het ONK van dichtbij meemaken is een paar keer leuk maar zij die ONK willen rijden kiezen daar bewust voor en zij die het ONK van dichtbij willen meemaken betalen over het algemeen zonder morren om dit mee te maken.
Persoonlijk ben ik er van overtuigt dat de afstand tussen Cup en ONK alleen maar groter wordt en dat uiteindelijk zal resulteren in voordeel voor het ONK met als ondergeschoven kindje de CUP simpelweg omdat de belangen en dus de marketingwaarde van het ONK vele malen hoger is dan die van de Cup.........terwijl je juist Cup gaat rijden omdat het proffesioneler en strakker is georganiseerd dan de ZAC.
Nee marcel ik weet niet wie er over deze onzinnige "samenwerking" is begonnen maar wat mij betreft zou het CRT deze toestanden buiten de deur moeten houden en zich richten op die taak die ze uitstekend vervult......het organiseren van Cup races die lekker georganiseerd zijn en toch een hele prettige sfeer hebben,gewoon op amateur basis zonder dat er grote en invloedrijke teams komen en hoog van de toren gaan blazen over god mag weten wat.
Ik begrijp best dat je nog meer gedetailleerde informatie zou kunnen hebben en dat je daar rustig mee wil omgaan maar in het kader van de toekomst in de Cup lijkt het mij raadzaam om zo snel mogelijk openheid van zaken te geven hetzij via dit forum of anders een adres waar deze informatie te vinden is.
Voor nu ff genoeg
Laat wat horen
 

porky

MF veteraan
15 jun 2001
4.432
0
omg.Schipluiden
Beste Herry,
kijk eens op die link eronder en meld je aan!
Dáár kan je de hele discussie lezen en zelfs commentaar geven!!!
Note:het was niet mijn brief,maar van Jan van Zeggelaar...de persoon die in de rijders vertegenwoordiging zit(iets wat de zac ook zou moeten hebben ;) )
Ikzelf ben ook niet blij met het hele gebeuren en wacht dus net als velen om de giro in te vullen en te posten......
Ik twijfel zelf nu weer sterk om maar te gaan DocShoppen en/of zaccen,maar dan moet het wel beter geregeld zijn....iets waar Mischa nu mee bezig is b.v.
Ik hoop dat je het nu begrijpt Herry.
groet van Marcel.

<*> To visit your group on the web, go to:
http://groups.yahoo.com/group/knmv-cup/
 

Fast Forward

MF veteraan
26 mei 2002
6.491
18
39
Den-Haag
Bezoek site
Gewoon afwachten pas begin 2005 zal alles bekend zijn verwacht ik. Dus tegelijk met de kalender van 2005.

Zat net terug te denken aan de ZAC......was ook een leuk seizoen hoewel er voor mij teveel is mis gegaan. In 2005 beter!
 

porky

MF veteraan
15 jun 2001
4.432
0
omg.Schipluiden
zozo er hebben er zich nog al wat ingeschreven!
wel gaan cuppen he,anders laat ik je verwijderen.
en Herry......wat vindt je van de discussie?
en die H :} snor(maar dan met 1 hand),ga je nou cuppen of niet?