Cup race Assen 12 juli

Wie weet hoe met de rijders is afgelopen die hard zijn gecrasht in de Ruskenhoek in 1000cc klasse tijdens de wedstrijden waardoor er tot twee keer toe een code rood is gegeven?
 
Om het topic even op te vrolijken een mooi verhaaltje :)

Na de cupwedstrijd van 3 mei waar de tijden niet echt naar wens waren, was zaterdag 12 juli de tijd voor een herkansing. De weersvoorspellingen voor deze dag waren niet al te goed, aangezien er veel regen was voorspeld. Desondanks was team Gasbas, ondersteund door de hulp van vele fans, helemaal klaar om er een mooie dag van te maken!

Vrijdagavond na het werken snel de camper klaar gezet, de motor op de aanhanger en vertrokken naar Apeldoorn om daar Jarno op te pikken. Vanuit Apeldoorn de vaart erin gezet om nog een beetje op tijd aan te komen in Assen. Rond 21.30 waren we op Assen, en konden we de motor uitpakken. Gelukkig kon ik bij wat bekenden terecht in de pitbox en stond de motor dus mooi droog. Vervolgens nog even een filmpje gekeken en daarna het bedje ingedoken zodat ik de zaterdag goed fris zou zijn.

De zaterdagochtend begon met een hoop getik op het dak van de camper. Het was aan het regenen en niet zo’n beetje ook. Zo dit dan mijn eerste keer op regenbanden worden? Na de technische keuring en het inschrijven was het afwachten wat het weer zou gaan doen. Driekwartier voor het begin van de eerste kwalificatie werd er besloten om te gaan rijden met regenbanden. Gelukkig hielp Jarno mij hierbij mee, waardoor de banden al snel gewisseld waren.

De training kon beginnen, en ik had de goede banden keus gemaakt. Snel sloot ik achter Ronald aan, die normaal een stuk sneller rijdt dan ik. Samen met hem wist ik veel rijders in te halen, maar helaas geen enkele vrije ronde, waardoor ik niet echt een snelle ronde heb kunnen neerzetten. Toch wist ik een 7e tijd neer te zetten en dat was me nog nooit gelukt. Ik had een 2.32 gereden en was daar zeer tevreden over.

De tweede training zou een droge training worden. Dus de banden konden weer worden gewisseld. Ik had een nieuwe setje banden eronder gezet en wilde een goede kwalificatie rijden. De vorige keer was mij tweede kwalificatie echt slecht en dat moest deze keer beter. Meteen vanaf de start ging er vol voor en alles liep redelijk. De eerste ronde moest ik voorzichtig rijden vanwege de nieuwe banden, maar daarna gingen de rondetijden snel omlaag. De tweede ronde reed ik al een 2.11 en dat was even snel als mijn snelste ronde bij de vorige kwalificatie. Vervolgens gingen mijn rondetijden elke ronde omlaag en kwam ik in de 7e ronde tot een tijd van 2.07.079, mijn beste tijd van dit seizoen. Hiermee was ik 17e van mijn groep, en dat is zo’n 4 plekken hoger dan ik normaal sta.

Voor de race kwam er een nieuwe indeling. Op basis van de snelste tijd van elke rijder wordt er een indeling gemaakt. Hierdoor kwam ik op een 25e startplek terecht, van de in totaal 42 rijders. Achter mij op de startgrid stonden meerdere mannen die veel snellere rondetijden zouden kunnen rijden dan ik. De verwachting was dus ook dat ik nog een groot aantal plekken zou verliezen.

Om 16 uur begon mijn race en ik was er helemaal klaar voor. Na enkele buien in de middag, was de baan inmiddels helemaal droog. Ik stond klaar voor de start, de motor draaide 7000 toeren, en het rode licht ging uit! Ik kwam goed weg, en de rijder voor mij schakelde helemaal mis. Gelukkig wist ik hem buitenom te gaan, maar ik zat nu helemaal aan de buitenkant voor de eerste bocht. Ik probeerde een gaatje te zoeken om naar de binnenkant te gaan, maar met een startveld van 42 man was dit haast onmogelijk. De eerste ronde is super druk, overal zijn gevechten aan de gang en ik doe mijn best mijn plek te behouden. In de strubbel weet ik nog iemand uit te remmen, maar verderop in de ramshoek komt iemand mij nog binnendoor. De eerste ronde kom ik als 32e door, dus geen enkele plek verloren. Achter mij zitten nog enkele snelle jongens, en voor mij zijn er rijders met elkaar in gevecht. In de derde ronde moet ik helaas een plek afgeven aan iemand die met een hogere snelheid Mandeveen-Duikersloot uitkomt. De ronde daarna komt er 1 man hard binnendoor, ik moet van mijn lijn af en meteen komen er nog twee rijders achter hem aan. De vierde ronde kom ik door als 36e. In de vijfde ronde is het eindelijk een beetje rustig. Ik merk dat ik inloop op de rijder voor mij, en de ronde hiervoor had ik al gezien dat ik sneller was in de ramshoek. Bij het uitkomen van de ramshoek kom ik naast hem, en ik weet hem eruit te remmen voor de GT-chicane. De 5e ronde kom ik door als 35e. In de zesde ronde gaat het helaas helemaal mis. Ik kom aan bij de ramshoek, en wil heel ietsje remmen. Alleen ik mis mijn remhendel, en durf niet meer in te sturen aangezien de motor niet stabiel was. Met ongeveer 170 km/uur schiet ik rechtdoor, richting het grind. Gelukkig is er een grote strook asfalt, waardoor ik nog net weet te stoppen en te draaien voor de grindbak. Ik kan verder maar ik verlies wel twee plekken door deze domme actie. De ronden hierna heb ik hen niet meer bij kunnen halen, maar heb ik ook geen plekken meer verloren. Ik finish op een 37e plek en daar ben ik redelijk tevreden over. In de race heb ik een 2.09 gereden wat ook een stuk sneller is dan de vorige race.

Als ik die fout niet had gemaakt in de ramshoek, dan was ik nog hoger geëindigd. Maar, om even ouderwets uit de hoek te komen, als bestaat niet in de sport. De volgende keer hoop ik de gemaakte progressie door te kunnen zetten. Zondag 17 augustus is er weer een cup race op Assen, en hoop ik weer zo’n mooie race te beleven.
 
Door Faith 46 op 14-07-2008 21:57



Nou het was best een natte bedoeling.
eerste kwalificatie voor de a 600 was volledig nat.Toch een nette 4e plek getraind.
De kwalificatie was snel met droog weer banden de baan op en gaan,precies 1 wat sneller rondje neer gezet en toen weer regen.
Ik had de 4e plek getraind,opzich niet slecht had alex ott achter me.
En die staat toch 1 plek voor me in het klassement.
De race was volledig droog,ik had alleen een zeer slecht start 1e rondje kwam ik als 8e door.jammer maar toch terug vechten.
tot we bij de ruskenhoek kwamen en volgens mij jp binnendoor kwam waardoor ik op het natte werd gedrukt.en vervolgens over het fietspad verder moest.
Op de start finisch lag in nu 14e nu maar tanden in het stuur en gaan. uiteindelijk op een 9e plek geeindigd.jammer maar helaas.
Volgende keer beter.
 
het wordt weer een heeel klein beetje drukker bij de CUP :?

Ik heb er een rommeltje van gemaakt in de training en in de B-groep moeten rijden _O-.
De stand in het kampioenschap is dus beroerd en de komende race ga ik ook missen.

Voor de stand: http://www.racing4fun.nl/index.php?cat=Uitslagen&scat=Stand (Welkom bij Racing4fun)

en 't verhaal: http://www.racing4fun.nl/index.php?cat=Nieuws&scat=Headlines&id=38 (Welkom bij Racing4fun) :]
 
Laatst bewerkt:


Ik heb ook een rommeltje van de Q-training gemaakt, tevens race in groep B!


Hier mijn raceverslag van afgelopen weekend, de 2e cuprace van het seizoen.

Ik had vrijdag eerst een trainingsdag, deze had ik wel nodig om weer een beetje het ritme op te doen na de crash in de kwalificatie van het ONK eind mei.
Echter ging dit niet zoals gehoopt. Ik begon de eerste training aardig, maar tegen het einde van de training schoot het achterwiel weg bij het uitkomen van duikersloot, ik kon de motor nog overeind houden, maar kwam wel met hoge snelheid in het natte gras, hier schoot de motor alle kanten op, waarbij ik tegen mezelf bleef zeggen rustig te blijven en de motor laten rollen... gelukkig ligt er naast meeuwemeer een asfalt strook, hier heb ik weer controle over de motor gekregen, echter wel weer met een flinke deuk in het vertrouwen en meerdere blauwe plekken in mijn kuiten van de voetstepjes (heen en weer schieten van de motor in het gras).
de rest van de dag ging het helemaal niet lekker en heb ik zelfs iemand anders op mijn motor laten rijden om er zeker van te zijn dat de motor en de afstelling goed was.

zaterdag, racedag
Ik heb voor deze race geen druk op mezelf gelegd, ik wist dat het nog niet helemaal goed ging en ik wou vooral gewoon met veel plezier gaan rijden en zo weer vertrouwen krijgen.
Het weer speelde alleen nu niet mee... De eerste trainingssessie was op een natte baan, snel de regenbanden om en lekker vloeiend rijden. Dit ging niet onaardig en resulteerde in een 2:14 wat de 19e tijd in de A groep betekende.
Het weer en dus de toestand van de baan was zoals gezegd niet meewerkend, dan weer nat, dan weer droog of een opdrogende baan. Hierdoor was ik iets te laat de baan op voor de tweede sessie, ik heb maar 1 volle ronde kunnen maken op een droge baan voordat het weer ging regenen en iedereen van de baan ging. Dit terwijl de meeste andere rijders 3 ronden hebben kunnen knallen. Ik had dus ook een waardeloze tijd van 2:12 neergezet, waarmee ik natuurlijk niet ver naar voren kwam. Resultaat was een 34e startplaats in B met slechts 3 rijders achter me ( er waren meer met problemen in de verregende trainingen, zodoende stonden er meer rijders die normaal sneller zijn naast of zelfs achter me).

Race
De race was op een droge baan! Tijdens de warm up lap zag ik dat er nog een paar natte plekken op het circuit waren, hier moest ik rekening mee gaan houden in de eerste ronden. Mijn start was niet slecht, ik kon meteen een paar plaatsen pakken en dit kon ik voortzetten in de eerste paar bochten, zigzaggend door de enorme groep voor mij (op zich best leuk en spannend), er was alleen al veel tijd verloren in de eerste bocht, iedereen de trechter in kost erg veel tijd zo bleek!

Ronde na ronde kon ik plaatsen winnen, tot ik in de laatste 3 ronden erg vermoeid raakte (vooral kwa concentratie). Ik was nog in gevecht met een blauwe fireblade, ik merkte dat ik sneller was, maar steeds bij de rechte stukken liep deze weer hard uit, eenmaal voorbij was het gat naar de rijder voor mij te groot om in de laatste 2 ronden nog te dichten en heb ik de race "rustig" uitgereden. Dit heeft geresulteerd in een 11e eindplaats en een redelijk fijn gevoel. Ik heb geen top rondetijden gereden, maar toch 23 man ingehaald en dat is natuurlijk altijd leuk!
 
Staat de klaagcamping Wittezomer nu als sponsor onder dit topic?! :X

Edit: het wijzigt steeds maar hij stond er net echt wel.... beetje ironisch
 
Laatst bewerkt:
Mijn verslag en foto's staan ook online! http://www.leeracing.nl (www.leeracing.nl)

Ad heeft weer een paar mooie plaatjes geschoten:

supercup600_assen_120708_07.jpg
 
hey copps,

ik was de eerste die voor een rode vlag zorgde
ik kreeg een beste highsider bij het omzetten (geloof ik)
we hebben de motor wel weer klaar gekregen voor de race om 16.45
had wel erg veel last van mijn linker hand
toch zondag nog even naar laten kijken en bleek mijn middenhands beentje gebroken te zijn kort om in het gips en dus ook geen rizla rijden

ben in de race nog wel 14e geworden
klein plus puntje

gr.
Alex Laanstra #23 :]
 
Hoi Alex,

Fijn om te horen dat het relatief meevalt met je blessure. In ieder geval beterschap gewenst. En ik hoop je weer langs onze baanpost te zien snellen op 17 augustus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan