Cursus na te hard rijden

M3rcury

MF veteraan
10 jan 2006
30.122
1
"Automobilisten die te hard rijden, rechts inhalen of bumperkleven zijn veel mensen een doorn in het oog. Daarom heeft minister Eurlings het startsein gegeven voor een nieuwe aanpak van asociale automobilisten.

Overmorgen treedt de nieuwe aanpak in werking. Wie wordt betrapt op vergrijpen als te hard rijden of bumperkleven moet een speciale driedaagse verkeerscursus volgen.

De kosten voor die cursus, 750 euro, zijn voor rekening van de automobilist zelf. En als hij niet bij de cursus komt opdagen, dan wordt zijn rijbewijs ongeldig verklaard, tot de cursus alsnog met goed gevolg wordt afgemaakt.

Alcohol
Ook jonge automobilisten die worden betrapt met alcohol op achter het stuur worden op cursus gestuurd. Die cursus duurt twee dagen en kost 350 euro.

Het gaat dan om automobilisten die nog geen vijf jaar hun rijbewijs hebben en die twee of drie drankjes ophebben. Ook zij moeten de kosten van de cursus zelf betalen."


http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2008/9/29/290908_asomobilisten.html

T gaat nou helemaal nergens meer over :X

Weet er iemand wat hiervan waar is, en wat niet?
 
Laatst bewerkt:
"Automobilisten die te hard rijden, rechts inhalen of bumperkleven zijn veel mensen een doorn in het oog. Daarom heeft minister Eurlings het startsein gegeven voor een nieuwe aanpak van asociale automobilisten.

Overmorgen treedt de nieuwe aanpak in werking. Wie wordt betrapt op vergrijpen als te hard rijden of bumperkleven moet een speciale driedaagse verkeerscursus volgen.

De kosten voor die cursus, 750 euro, zijn voor rekening van de automobilist zelf. En als hij niet bij de cursus komt opdagen, dan wordt zijn rijbewijs ongeldig verklaard, tot de cursus alsnog met goed gevolg wordt afgemaakt.

Alcohol
Ook jonge automobilisten die worden betrapt met alcohol op achter het stuur worden op cursus gestuurd. Die cursus duurt twee dagen en kost 350 euro.

Het gaat dan om automobilisten die nog geen vijf jaar hun rijbewijs hebben en die twee of drie drankjes ophebben. Ook zij moeten de kosten van de cursus zelf betalen."

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2008/9/29/290908_asomobilisten.html

T gaat nou helemaal nergens meer over :X


Prima idee, gauw invoeren.
 
Het lijkt me dat het hier wel om zware of tig keer herhaalde snelheidsovertredingen gaat? Beetje triest als je een keertje gepakt wordt voor 20 km te hard op de snelweg je gelijk een dure cursus moet doen.

Prima idee, gauw invoeren.

Lijkt me dat dit net zo goed voor motorrijders gaat gelden ook...
 
Laatst bewerkt:
Prima idee, gauw invoeren.

Zolang het alleen voor automobilisten is wel ja *O*
Maar ik ben bang dat dit ook voor motorrijders gaat gelden ;(

Zoiezo vind ik het een beetje raar artikel, er word nergens iets gezegd over hoe veel te hard je moet rijden voor je zo'n cursus aan je broek hebt hangen....

Ik vraag me ook af of je de normale boete nog moet betalen of dat de cursus ipv de boete is, dan vind ik het nog best een mooie straf. Maar het zal waarschijnlijk boete + cursus worden, dat is toch belachelijk, gewoon een sneaky verhoging van je boete :r
 
Laatst bewerkt:
Het is waar en ze hebben gelijk ook maar de beste oplossing is zonder kenteken te gaan rijden heb ik begrepen. Ik zag al ondertitels als Ride or die...
 
Mensen die rechtsinhalen :? Dat vind ik dus onzin, dat doen ze (meestal) niet voor niks.
Onnodiglinksrijders moeten dan óók op zo'n cursus!
 
ik vind het opzich geen slecht idee.
alleen vind ik wel dat de kosten voor het aclohol veeeeel hoger had moeten zijn.
laat ze het maar omdraaien te hard rijden 350,- en een slok op 750,-
 
Het is waar en ze hebben gelijk ook maar de beste oplossing is zonder kenteken te gaan rijden heb ik begrepen. Ik zag al ondertitels als Ride or die...

:Y als ik zo'n cursus krijg om een onnozel vergrijp of omdat ik een debiele linksrijder na 10 minuten rechts passeer, gaat het kenteken eraf.

Hier in nederland zijn ze gewoon zielig in het kwadraat.
 
"Wie wordt betrapt op te hard rijden...."

Wat wordt verstaan onder te hard rijden? Lijkt me stug dat jij zo'n cursus moet volgen wanneer je 130 rijdt waar je 120 mag.
 
"Automobilisten die te hard rijden, rechts inhalen of bumperkleven zijn veel mensen een doorn in het oog. Daarom heeft minister Eurlings het startsein gegeven voor een nieuwe aanpak van asociale automobilisten.

Overmorgen treedt de nieuwe aanpak in werking. Wie wordt betrapt op vergrijpen als te hard rijden of bumperkleven moet een speciale driedaagse verkeerscursus volgen.

De kosten voor die cursus, 750 euro, zijn voor rekening van de automobilist zelf. En als hij niet bij de cursus komt opdagen, dan wordt zijn rijbewijs ongeldig verklaard, tot de cursus alsnog met goed gevolg wordt afgemaakt.

Alcohol
Ook jonge automobilisten die worden betrapt met alcohol op achter het stuur worden op cursus gestuurd. Die cursus duurt twee dagen en kost 350 euro.

Het gaat dan om automobilisten die nog geen vijf jaar hun rijbewijs hebben en die twee of drie drankjes ophebben. Ook zij moeten de kosten van de cursus zelf betalen."


http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2008/9/29/290908_asomobilisten.html

T gaat nou helemaal nergens meer over :X

Weet er iemand wat hiervan waar is, en wat niet?


ben ik de enige die het opvalt? :)

automobilisten :Y
 
ik denk dat het woord automobilist wordt gebruikt omdat ze daar het grote publiek mee aanspreken en het teveel van het goede werd als ze er van maakten autos, motoren, vrachtwagens, brommers enz enz.
 
Is toch gewoon verkapte boeteverhoging :? ook omdat zo'n diedaagse cursus vaak lastig in te plannen valt met werk etc

Diegenen die te hard rijden, rechts inhalen etc weten heus wel dat dat niet mag, daar hebben ze geen cursus voor nodig .....
 
Laatst bewerkt:
Ja, volgens jou, maar dat staat er niet bij he? Dat is nou juist het probleem; dat we er met z'n allen vanuit gaan dat dit bedacht is door een normaal denkend mens. Straks is het ingevoerd, en dan blijkt het toch al bij de eerste keer te zijn.

Maar dan kost zo'n overtreding dus 3 (!) keer geld: de boete, de kosten van de cursus, en 3 dagen onbetaald verlof. Die 3 dagen kost ook nog eens minimaal 300 euro of zo.

Mag ik voorstellen dat we een vereniging gaan opzetten, die met de contributie van de leden een geprivatiseerd wegnet aanlegt?
 
Even uit een andere bron:

Bestuurders van motorvoertuigen die zich ernstig schuldig maken aan gedrag zoals bumperkleven, fors te hard rijden, snijden, rechts inhalen en andere weggebruikers daarmee in groot gevaar brengen, moeten verplicht op eigen kosten een meerdaagse cursus volgen.

[...]

Bij de uitvoering van de EMG-cursus hebben de politie en het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) een belangrijke rol. De politie kan iemand tot stoppen manen die zich bewust risicovol gedraagt op de weg. De identiteit van de bestuurder moet onomstotelijk vaststaan, wat inhoudt dat de overtredingen niet op kenteken mogen zijn geconstateerd en dat de bestuurder altijd staande moet zijn gehouden.
 
Diegenen die te hard rijden, rechts inhalen etc weten heus wel dat dat niet mag, daar hebben ze geen cursus voor nodig .....
Precies....

Ik rijd van tijd tot tijd ook wel wat asociaal, maar weet heus wel dat ik dan (volgens de vriendjes in het blauw) niet goed bezig ben daar heb ik geen cursus voor nodig.
 
Laatst bewerkt:
@Kofferrek: wat is de definitie van "ernstig schuldig maken aan" en "fors te hard rijden"?

Als het aan die kabouter van wegmisbruikers ligt, gaat het druk worden op die cursus.

Maar wat ik me nou afvraag he....

Kun je die cursus ook in het voren doen?
 
@Kofferrek: wat is de definitie van "ernstig schuldig maken aan" en "fors te hard rijden"?

Als het aan die kabouter van wegmisbruikers ligt, gaat het druk worden op die cursus.

Maar wat ik me nou afvraag he....

Kun je die cursus ook in het voren doen?

Denk zelf dat dat boven de 50km/u zal zijn. Maar dat denk ik maar, geen enkel bewijs dat het zo is :P
 
~
@Kofferrek: wat is de definitie van "ernstig schuldig maken aan" en "fors te hard rijden"?

Als het aan die kabouter van wegmisbruikers ligt, gaat het druk worden op die cursus.

Maar wat ik me nou afvraag he....

Kun je die cursus ook in het voren doen?[/quote]


_O- _O- _O- _O- .......... :')
 
If you can't pay the time... don't do the crime.....

Vergeet niet dat dit principe eigenlijk al bestaat.

Voor diegenen die denken dat dit al gebeurt als je de eerste keer staande gehouden wordt met een overschrijding van 3km na correctie, snappen het in z'n algemeenheid niet....

En de rechter kijkt heus niet naar "wanneer de driedaagse cursus kan worden gepland"... jouw planning, hetzij privé hetzij zakelijk is van ondergeschikt belang...

Het argument "je denkt het, maar het staat er niet" gaat niet op, dit is namelijk persberichtgeving.. net genoeg om paniek te zaaien en te weinig om voor te lichten.

*herhaaldelijk* asociaal rijgedrag mag hard aangepakt worden.... (ik rij ook niet roomser dan de paus, maar niet op dagelijkse basis en niet van het type "wegmisbruikers"...)
 
Regels zijn regels natuurlijk alleen is de ene situatie vaak de andere niet.
Als ik al een tijd lang op rechts rij en ik nader een voertuig wat al een tijdlang op links rij dan ga ik er gewoon rechts voorbij.
Dit is geen inhalen maar rechts passeren.
Inhalen is een bijzondere manoeuvre vind ik, dus echt van links naar rechts en weer naar links en niet gewoon links voorbij tokkelen en links blijven rijden (dus het “stay your lane” principe).
Ik vraag mij af of die pliesie ook dat inzicht heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat de "pliesie" in ieder geval slim genoeg is om te weten dat links inhalen gewoon toegestaan is in Nederland...

EDIT: Ja, hehe, gaat ie gauw zijn bericht aanpassen. Je bent trouwens de laatste regels van je bericht vergeten, daar staat het nog steeds verkeerd om.
 
Laatst bewerkt:
If you can't pay the time... don't do the crime.....

Vergeet niet dat dit principe eigenlijk al bestaat.

Voor diegenen die denken dat dit al gebeurt als je de eerste keer staande gehouden wordt met een overschrijding van 3km na correctie, snappen het in z'n algemeenheid niet....

En de rechter kijkt heus niet naar "wanneer de driedaagse cursus kan worden gepland"... jouw planning, hetzij privé hetzij zakelijk is van ondergeschikt belang...

Het argument "je denkt het, maar het staat er niet" gaat niet op, dit is namelijk persberichtgeving.. net genoeg om paniek te zaaien en te weinig om voor te lichten.

*herhaaldelijk* asociaal rijgedrag mag hard aangepakt worden.... (ik rij ook niet roomser dan de paus, maar niet op dagelijkse basis en niet van het type "wegmisbruikers"...)

IK vrees alleen, dat de rechter er niet aan te pas komt, dat gebeurd nu ook niet als de politie iemands rijvaardigheid door het CBR wil laten onderzoeken. Dan geeft ook de politie de gegevens door aan het CBR en niet de rechter. De situatie zal wel weer worden, dat de rechter je een flinke douw geeft en dat de cursus er zonder tussenkomst van de rechter er als bonus bovenop komt.
Als het zoveel kost, vind ik persoonlijk dat alleen een rechter mag beoordelen of iemand voor de cursus in aanmerking komt. Dan kan hij er bij het bepalen van de strafmaat rekening mee houden en wordt iemand niet dubbel gestraft. Die cursus ok. zou ik mee kunnen leven, maar om gelijk 750 pleuro af te tikken voor een gesjeesde psycholoog die een paar videootjes laat zien en een paar gesprekjes voert, waar hij alleen zelf het nut van inziet. Ja dan is het een straf en geen opvoedkundige maatregel, zoals hij bedoeld is.
 
@Kofferrek: wat is de definitie van "ernstig schuldig maken aan" en "fors te hard rijden"?

Als het aan die kabouter van wegmisbruikers ligt, gaat het druk worden op die cursus.

Maar wat ik me nou afvraag he....

Kun je die cursus ook in het voren doen?
Goede vraag, dat is nergens vastgelegd. Maar deze maatregel is een aanvulling op de reeds bestaande mogelijkheid van justitie om je verplicht naar het CBR te sturen om te kijken of je wel geschikt bent voor een rijbewijs.

Uit de toelichting van de wetswijziging:
Voor een belangrijk deel gaat het om gevallen die thans reeds worden gemeld bij het CBR op grond van de feiten en omstandigheden genoemd in onderdeel A van bijlage 1 bij de Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid en die in aanmerking komen voor een rijvaardigheidsonderzoek. Als deze bestuurders voldoende rijvaardig worden geacht, behouden ze hun rijbewijs. Zo niet, dan volgt ongeldigverklaring van het rijbewijs. Ik acht het echter vanuit een oogpunt van verkeersveiligheid beter dat in ieder geval voor een deel van bestuurders die nu in aanmerking komen voor een rijvaardigheidsonderzoek, een educatieve maatregel in het leven wordt geroepen. Van een educatieve maatregel mag meer effect worden verwacht dan van een maatregel met betrekking tot het rijbewijs.

Er is ook geruststellend nieuws:
De voorgestelde nieuwe maatregel zal niet leiden tot een intensivering van de handhavingsinspanningen bij de politie. Er zal evenmin sprake zijn van een omvangrijke wijziging in de feiten en omstandigheden die aanleiding zullen geven voor de politie tot het doen van een mededeling als bedoeld in artikel 130, eerste lid, van de wet.

Via een hoop verwijzingen kom ik uiteindelijk uit bij het volgende lijstje met feiten:

Om een nieuw rijbewijs te verkrijgen, zal opnieuw regulier een theorie- en praktijkexamen
moeten worden gedaan. Het gaat om de volgende feiten:
a. overtreding van artikel 5 van de WVW 1994 (zich zodanig gedragen dat gevaar op
de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg
wordt gehinderd of kan worden gehinderd);
b. overtreding van artikel 6 van de WVW 1994 (zich zodanig gedragen dat een aan
schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of
waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zodanig lichamelijk
letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de
normale bezigheden ontstaat);
c. overtreding van artikel 19 van het RVV 1990 (niet in staat zijn het voertuig tot stilstand
te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover
deze vrij is: kleven);
d. overtreding van artikel 20, 21, 22 of 62 juncto bord A1 of A3 van het RVV 1990
(forse overschrijdingen van de maximumsnelheid);
e. overige overtredingen van het RVV 1990 (het niet op de juiste wijze naleven van
verkeersregels dan wel verkeerstekens, indien daarbij letsel aan personen is ontstaan
of schade aan goederen is toegebracht).

(daarnaast ook drank en dugs in het verkeer, opzettelijk aanrijdingen met derden doen, zelfmoordpogingen met motorvoertuigen en een hoop overige overtredingen die voor de gemiddelde weggebruiker niet interessant zijn)

Al met al: Als je deze cursus mag gaan volgen heb je het zelf behoorlijk bont gemaakt. Je zit dan op een niveau waar je voorheen je rbw kwijt was en bij het CBR opnieuw examen mag gaan afleggen. (al bestaat die mogelijkheid ook nog steeds).
 
Terug
Bovenaan Onderaan