custom / choppers

BogaddE

MF veteraan
28 mei 2001
1.772
0
Hengelo
De een is een door de eigenaar gemodificeerde motor en de andere een kant en klare (als ik me niet vergis)

Maar wat is nou wat?

Custom lijkt me af te komen van customizen (naar eigen smaak aanpassen betekend dat volgens mij) maar heb best wel vaak gehoord dat choppers die zelfbouw/aangepaste motoren zijn.

Wie het weet mag het zeggen.....
 
We hebben het er al eens over gehad in een ander topic (...), maar wat je zegt klopt helemaal.
Custom = aangepast
 
Diepe zit + lange voorvork + (semi)hoog stuur + druppelvormige tank = Chopper

Alles met chroom + comfortabel uitziende zit, zonder de hierboven genoemde eigenschappen = Custom
 
Een custom is volgens mij een aangepaste motor waarbij de kunst van het weglaten niet direct van toepassing is. Ook een harley-kloon fabrieksmotor als shadow en virago worden custom genoemd.

Wordt echt alle onnodige zooi eraf geschroefd (to chop!),en dan een peanuttankje, sissybar en apehangstuur erop(dus alles zo minimaal mogelijk)dan word het een early-style chopper genoemd. (vaak amerikaans of engels)

De echte choppers zijn diegene met een lange voorvork (zweedse stijl)

meer uitleg op m'n website (ook over m'n favoriete stijl, de bobber!) www.radicalbikes.cjb.net
 
Het is precies zoals hierboven ook al gezegd is:

To Chop = Er af hakken
To Customize = Aanpassen aan je eigen wensen
 
Custom betekend ook: gewoon (vertaald)
Custom: zo koop je ze in de winkel (niet aangepast)
Chopper....afijn het is al duidelijk
kheb zelf dus een vulcan 800 is geen custom maar wel customized, en nog net niet versjoppert.
F**ck stock (stock=standaard uitvoering) zullen we maar zeggen. ;) ik heb dus een vulcan F.S.
 
Volgens mij was er misschien vroeger wel een verschil, maar op dit moment gebruikt iedereen het door elkaar heen ;)

Dus is het voor mijn gevoel een verzameling voor alle motoren die geen sport, racer, of toer zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan