Custom helmen

Rinus77

Rookie
16 mei 2019
1
0
Goedemorgen,

Heb een vraag over helmen, sinds een tijdje maak ik custom helmen in de scrambler/café racer scene voor bevriende motorrijders.
Deze helmen haal ik uit China, zijn voorzien van een ECE certificaat en van super kwaliteit.

Deze helm is exact dezelfde als de Simpson M50, uiteraard zonder Simpson logo en dergelijke. Deze helm kost normal gesproken 250/300. Ik haal ze in wat grotere getalen voor een fractie van dat geld.

Mijn vraag is nu: hebben ze bij Simpson alleen recht op dit design helm? Of is het enkel hun logo dat het 'hun' helm maakt?
Hier probeer ik meer duidelijkheid in te krijgen, aangezien ik dan wellicht op wat grotere schaal deze custom helmen kan maken.

Hoor het graag van jullie.

Mechanism

MF veteraan
3 jun 2009
8.603
255
www.autogereedschap.com
Zijn die ECE certificaten wel echt en zo ja, horen ze echt bij deze helm? En hoe kan er een ECE op een imitatie helm zitten waarvan het origineel alleen een DOT goedkeuring heeft...

Verder kan je nagaan of er bijvoorbeeld een design patent op zit / op een andere manier een geregistreerd design is en zo ja, dan kan je wel eens een mooie rechtszaak aan je broek krijgen. Nu kan iedereen denken "ach joh, dat loopt toch niet zo'n vaart man!", nou, ondergetekende kleine ondernemer heeft 2 patent-zaken overleefd, dus wees daar maar niet te makkelijk in. Zeker niet als je met Amerikanen of Duitsers te maken hebt, die trekken zo je kop er af ;)

smeck

MF veteraan
6 jan 2015
2.081
877
Schiedam
Bezoek site
Zijn die ECE certificaten wel echt en zo ja, horen ze echt bij deze helm? En hoe kan er een ECE op een imitatie helm zitten waarvan het origineel alleen een DOT goedkeuring heeft...

Verder kan je nagaan of er bijvoorbeeld een design patent op zit / op een andere manier een geregistreerd design is en zo ja, dan kan je wel eens een mooie rechtszaak aan je broek krijgen. Nu kan iedereen denken "ach joh, dat loopt toch niet zo'n vaart man!", nou, ondergetekende kleine ondernemer heeft 2 patent-zaken overleefd, dus wees daar maar niet te makkelijk in. Zeker niet als je met Amerikanen of Duitsers te maken hebt, die trekken zo je kop er af ;)
👆 dat dus.
Ik zou er eentje zelf testen en kijken of ze echt stevig zijn.
Stop er een watermeloen in en laat er dan nog een watermeloen van een metertje of 2 op vallen...als die scheurt of vervormt zou ik de hele stapel weggooien en je verlies pakken voordat iemand zich ermee doodrijdt, want dat gaat je nog veel meer kosten. En de kosten van een foto zonder licentie/rechten op je website gebruiken kost je al makkelijk €1500, kan je nagaan wat een commerciele helm kost.

Leblowski

MF veteraan
12 mrt 2006
1.750
18
den haag
Kan aan mijn liggen maar het gaat om je hoofd, kan me niet voorstellen dat je je leven riskeert omdat je wil beknibbelen op je portomonnee.
Het is en blijft een chinese kopie niet te vertrouwen

Mechanism

MF veteraan
3 jun 2009
8.603
255
www.autogereedschap.com
Kan aan mijn liggen maar het gaat om je hoofd, kan me niet voorstellen dat je je leven riskeert omdat je wil beknibbelen op je portomonnee.
Het is en blijft een chinese kopie niet te vertrouwen
Niemand wil toegeven dat het directe schade toebrengt aan de EU markt, want nep Akrapovic / LSL / Rizoma spul is toch wel erg aantrekkelijk voor een paar Euro. Maar ik ken o.a een Duitse fabrikant die echt plat geconcureerd wordt met slechte imitaties van hun eigen producten.

En dan heb je wel óók de patent-waakhonden die er juist een missie van maken om een nietsvermoedende ondernemer he-le-maal kapot to procederen om een of ander vaag jaren 90 patentje waar men niet van op de hoogte was. Die patenten of designs zijn namelijk vaak niet van toepassing in China, dus zij mogen het wel maken maar jij mag het niet verhandelen.

Lees je nog mee, TS?