Custom helmen

Rinus77

Rookie
16 mei 2019
1
0
Goedemorgen,

Heb een vraag over helmen, sinds een tijdje maak ik custom helmen in de scrambler/café racer scene voor bevriende motorrijders.
Deze helmen haal ik uit China, zijn voorzien van een ECE certificaat en van super kwaliteit.

Deze helm is exact dezelfde als de Simpson M50, uiteraard zonder Simpson logo en dergelijke. Deze helm kost normal gesproken 250/300. Ik haal ze in wat grotere getalen voor een fractie van dat geld.

Mijn vraag is nu: hebben ze bij Simpson alleen recht op dit design helm? Of is het enkel hun logo dat het 'hun' helm maakt?
Hier probeer ik meer duidelijkheid in te krijgen, aangezien ik dan wellicht op wat grotere schaal deze custom helmen kan maken.

Hoor het graag van jullie.
 
Zijn die ECE certificaten wel echt en zo ja, horen ze echt bij deze helm? En hoe kan er een ECE op een imitatie helm zitten waarvan het origineel alleen een DOT goedkeuring heeft...

Verder kan je nagaan of er bijvoorbeeld een design patent op zit / op een andere manier een geregistreerd design is en zo ja, dan kan je wel eens een mooie rechtszaak aan je broek krijgen. Nu kan iedereen denken "ach joh, dat loopt toch niet zo'n vaart man!", nou, ondergetekende kleine ondernemer heeft 2 patent-zaken overleefd, dus wees daar maar niet te makkelijk in. Zeker niet als je met Amerikanen of Duitsers te maken hebt, die trekken zo je kop er af ;)
 
Zijn die ECE certificaten wel echt en zo ja, horen ze echt bij deze helm? En hoe kan er een ECE op een imitatie helm zitten waarvan het origineel alleen een DOT goedkeuring heeft...

Verder kan je nagaan of er bijvoorbeeld een design patent op zit / op een andere manier een geregistreerd design is en zo ja, dan kan je wel eens een mooie rechtszaak aan je broek krijgen. Nu kan iedereen denken "ach joh, dat loopt toch niet zo'n vaart man!", nou, ondergetekende kleine ondernemer heeft 2 patent-zaken overleefd, dus wees daar maar niet te makkelijk in. Zeker niet als je met Amerikanen of Duitsers te maken hebt, die trekken zo je kop er af ;)
👆 dat dus.
Ik zou er eentje zelf testen en kijken of ze echt stevig zijn.
Stop er een watermeloen in en laat er dan nog een watermeloen van een metertje of 2 op vallen...als die scheurt of vervormt zou ik de hele stapel weggooien en je verlies pakken voordat iemand zich ermee doodrijdt, want dat gaat je nog veel meer kosten. En de kosten van een foto zonder licentie/rechten op je website gebruiken kost je al makkelijk €1500, kan je nagaan wat een commerciele helm kost.
 
Kan aan mijn liggen maar het gaat om je hoofd, kan me niet voorstellen dat je je leven riskeert omdat je wil beknibbelen op je portomonnee.
Het is en blijft een chinese kopie niet te vertrouwen
 
Kan aan mijn liggen maar het gaat om je hoofd, kan me niet voorstellen dat je je leven riskeert omdat je wil beknibbelen op je portomonnee.
Het is en blijft een chinese kopie niet te vertrouwen
Niemand wil toegeven dat het directe schade toebrengt aan de EU markt, want nep Akrapovic / LSL / Rizoma spul is toch wel erg aantrekkelijk voor een paar Euro. Maar ik ken o.a een Duitse fabrikant die echt plat geconcureerd wordt met slechte imitaties van hun eigen producten.

En dan heb je wel óók de patent-waakhonden die er juist een missie van maken om een nietsvermoedende ondernemer he-le-maal kapot to procederen om een of ander vaag jaren 90 patentje waar men niet van op de hoogte was. Die patenten of designs zijn namelijk vaak niet van toepassing in China, dus zij mogen het wel maken maar jij mag het niet verhandelen.

Lees je nog mee, TS?
 
Kan aan mijn liggen maar het gaat om je hoofd, kan me niet voorstellen dat je je leven riskeert omdat je wil beknibbelen op je portomonnee.
Het is en blijft een chinese kopie niet te vertrouwen
En waar denk jij dat de dure Europese leveranciers hun spullen halen?
Er is toen een test gedaan met wielrenhelmen van de dure merken en de immitatie uit China.
Wat bleek..... veel van onze Europese merken kwamen uit dezelfde fabriek en hadden dezelfde materialen en kwaliteit.
We willen ons graag voor de gek laten houden.....
 
En waar denk jij dat de dure Europese leveranciers hun spullen halen?
Er is toen een test gedaan met wielrenhelmen van de dure merken en de immitatie uit China.
Wat bleek..... veel van onze Europese merken kwamen uit dezelfde fabriek en hadden dezelfde materialen en kwaliteit.
We willen ons graag voor de gek laten houden.....
Ga jij je leven maar op het spel zetten voor een paar Chinese knaken...
Europese merken laten zeker hun spullen in China maken, maar wel met iets betere kwaliteitsspullen.
 
Weet dat je als importeur van de helmen je gelijk mag bewijzen als er claims komen.
tip: vraag de certificaten van de betreffende keur- en keuringsnummers op En vergelijk deze met de Europese eisen.
Hier zit een groot gedeelte van de hogere prijs in van de officieel geïmporteerde goederen.
 
Ga jij je leven maar op het spel zetten voor een paar Chinese knaken...
Europese merken laten zeker hun spullen in China maken, maar wel met iets betere kwaliteitsspullen.
Daarom kwam uit de test geen verschil......
Het zit tussen je oren en jij betaald de importeur ca 200% en de winkel ook nog een keer 100% van de aankoop.
Of denk je als een winkel iets verkoopt met 70% korting dat hij onder de inkoopprijs gaat zitten???? Ze verkopen nooit onder inkoop.
Jij betaald alleen extra voor de grote panden van de importeur en winkelketens.
 
In de Motoplus 12 -2019 hebben ze een nep Arai meegenomen in de Labo test. Gek genoeg voldeed hij aan de norm, maar verder weinig aanlokkelijk.
 

Bijlagen

  • Motoplus12.jpg
    Motoplus12.jpg
    86 KB · Weergaven: 24
En waar denk jij dat de dure Europese leveranciers hun spullen halen?
Er is toen een test gedaan met wielrenhelmen van de dure merken en de immitatie uit China.
Wat bleek..... veel van onze Europese merken kwamen uit dezelfde fabriek en hadden dezelfde materialen en kwaliteit.
We willen ons graag voor de gek laten houden.....
Het probleem hier is dat je het simpelste soort helm (een thermisch gevormd stukje piepschuim met een haardunne plastic coating) in één adem vergelijkt met motorhelmen die een crash op snelweg tempo moeten overleven. Appels > peren. Daar komt bij dat het namaken van een fiets helmpje geen zak oplevert, maar het namaken van een hele dure Arai wel. Er is een heel erg groot verschil tussen produceren en namaken.
 
Arai is gewoon een bewezen goed helm. Net zoals alle premium helmen(de duurdere types) van andere merken. Niet voor niets dat ze deze zoveel in de racerij gebruiken.

 
Het probleem hier is dat je het simpelste soort helm (een thermisch gevormd stukje piepschuim met een haardunne plastic coating) in één adem vergelijkt met motorhelmen die een crash op snelweg tempo moeten overleven. Appels > peren. Daar komt bij dat het namaken van een fiets helmpje geen zak oplevert, maar het namaken van een hele dure Arai wel. Er is een heel erg groot verschil tussen produceren en namaken.
Sorry vriend maar ook een goede fietshelm kost minimaal € 250.- of meer.
En ook daar zijn gasten die met bijna 100 per uur crashen of met de mountainbike vol op een stronk landen.
 
Sorry vriend maar ook een goede fietshelm kost minimaal € 250.- of meer.
En ook daar zijn gasten die met bijna 100 per uur crashen of met de mountainbike vol op een stronk landen.
Wat een Telegraaf sentiment. Je hebt een TV programma over fietshelmpjes gezien.

Dit hele topic is gefundeerd op iemand die (Amerikaanse) nep helmen importeert met keurmerken die er nooit op kunnen zitten. Zelf heb ik 11 jaar ervaring met reguliere Chinese productie, licentie-productie en imitatie. Er zijn tientallen (letterlijk) voorbeelden van levensgevraalijke imitatie helmpjes, maar jij weet het alsnog beter. Ik verwacht dan nu eigenlijk wel dat je zo'n échte nep carbon ALI helm bestelt en gewoon de daad bij het woord voegt.
 
Bij spullen uit China zit nog een grap.

voorbeeld:
Voor een Europees bedrijf worden 100.000 items gemaakt. Deze voldoen volledig aan de Europese norm. De fabriek maakt er echter 110.000 en houdt er 10.000 achter die exact het zelfde zijn (op wat stickers etc na). Deze gaan de handel in. Mocht de vraag nu hoger zijn, dan worden er nog een zwikkie gemaakt. De gebruikte materialen zijn echter anders dan de eerste 110. En eventuele tests zijn ook gedaan op de eerste serie. Je weet gewoon echt niet wat je koopt zonder per zending zelf een test (TüV etc) uit te laten voeren.
 
Sorry vriend maar ook een goede fietshelm kost minimaal € 250.- of meer.
En ook daar zijn gasten die met bijna 100 per uur crashen of met de mountainbike vol op een stronk landen.
Poeh he, €250 en 100km/h, dat zijn inderdaad echt vergelijkbare prijzen en snelheden met goede motorhelmen :/
Even los natuurlijk van de vorm, materialen en functie, maar dat zijn maar details. Een Lamborghini en een Lada hebben namelijk ook gewoon 4 wielen, een stuur en beginnen zelfs met dezelfde letters!
 
Bij spullen uit China zit nog een grap.

voorbeeld:
Voor een Europees bedrijf worden 100.000 items gemaakt. Deze voldoen volledig aan de Europese norm. De fabriek maakt er echter 110.000 en houdt er 10.000 achter die exact het zelfde zijn (op wat stickers etc na). Deze gaan de handel in. Mocht de vraag nu hoger zijn, dan worden er nog een zwikkie gemaakt. De gebruikte materialen zijn echter anders dan de eerste 110. En eventuele tests zijn ook gedaan op de eerste serie. Je weet gewoon echt niet wat je koopt zonder per zending zelf een test (TüV etc) uit te laten voeren.

Daarom zorgt een goede (Europese) klant er voor dat de tooling (mallen bijvoorbeeld) van hem zijn en niet van de fabrikant. Dan kan de fabrikant niet meer producten maken en zelf verkopen. (=diefstal van zijn klant)
De hogere kosten zitten hem niet in de kosten van het produceren maar puur in het ontwerp en ontwikkelingsproces, validatie indien nodig, marketing, service en de hoge loonkosten van westerse medewerkers.
Zoals jij het hier schetst gaat wellicht op voor waxinelichthouders maar echt niet voor serieuse bedrijven.
 
Daarom zorgt een goede (Europese) klant er voor dat de tooling (mallen bijvoorbeeld) van hem zijn en niet van de fabrikant. Dan kan de fabrikant niet meer producten maken en zelf verkopen. (=diefstal van zijn klant)
De hogere kosten zitten hem niet in de kosten van het produceren maar puur in het ontwerp en ontwikkelingsproces, validatie indien nodig, marketing, service en de hoge loonkosten van westerse medewerkers.
Zoals jij het hier schetst gaat wellicht op voor waxinelichthouders maar echt niet voor serieuse bedrijven.
Zelfs bij hele strikte A-merken worden wel eens mallen, designs, procedures en personeel gestolen uit de officiële fabriek. Zo weet ik nog wel een gepatendeerd Amerikaans gereedschapje (fabriek in Taiwan) dat in de ontwikkelingsfase al werd ontvreemd, waardoor de Chinese variant eerder op de markt kwam dan het origineel. Zie dan nog maar geloofwaardig uit de hoek te komen, met je "veuls te dure" origineel..
 
En waar denk jij dat de dure Europese leveranciers hun spullen halen?
Er is toen een test gedaan met wielrenhelmen van de dure merken en de immitatie uit China.
Wat bleek..... veel van onze Europese merken kwamen uit dezelfde fabriek en hadden dezelfde materialen en kwaliteit.
We willen ons graag voor de gek laten houden.....

Joh mij heb je er niet mee, gewoon lekker een Arai kopen van 100 euro, goed voor de Chinese Economie kunnen ze wel gebruiken nu.

Ik neem gewoon het risico niet met zaken die mijn lichaam moeten beschermen bij een val.
 
Wat je ook wel eens ziet is een CE-merkteken afkomstig uit China, waarbij de letters verder uit elkaar staan. Beetje het 'immitatie-tshirt-wat-je-in-Turkije- koopt' verhaal. bij eventuele vragen schaart verkoper zich dan achter de opmerking dat het teken staat voor ChineseExport :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan