Custom Savage Project

Fredzzz

MF'er
18 sep 2007
69
0
Groningen
Beste leden,

Ik ben al sinds een langere tijd lid van Motor-Forum maar was er tot nu toe weinig op actief. Ik kon hier altijd goed terecht met vragen over de motor van mijn broer (oude YZF 1000) die ik later voor hem heb gemaakt en verkocht.

Ik ben 21 jaar oud en ben al dik zeven jaar bezig met brommers - dit is dan ook wat ik (deeltijd) voor de kost doe. Ik heb een webshop waarin ik onderdelen voor verschillende merken verkoop (Puch, Zundapp, Kreidler, Yamaha, Piaggio/Vespa).

Zie www.moparts-webshop.com

Daarnaast ben ik zeer actief op het gebied van custom projecten (ook brommers/zelfbouw). Dit doe ik ook al een jaar of vijf. Zo ben ik al twee keer uitgenodigd door de organisatie van INTERMOT om daar mijn projecten ten toon te stellen. Verder doe ik uiteraard mee aan andere custom shows.

Voor de geintresseerden, hier een paar foto's:
Foto-DML4QNHE.jpg

Foto-PEHXT6TX.jpg

Foto-ZONVPCOH.jpg

Foto-MTISSOZS.jpg


Nu werd het eindelijk eens tijd om zelf iets te bouwen dacht ik zo - een motor dus. Ik zelf vind bobbers heel vet. Dit is dan ook ongeveer wat ik ga maken. Maar...

Voordat er weer een discussie losbarst over wat een bobber is/wat een chopper is zeg ik nu maar alvast dat dat mij niet echt uitmaakt. Ik ga gewoon iets bouwen wat ik vet vind en ik hoop dat mensen er van kunnen genieten. Aangezien dit mijn eerst motor-project is zijn tips en informatie altijd welkom!

---

De motor

Ik heb de motor zelf nog niet in bezit, maar...
Dit wordt een Suzuki Savage LS650 uit '96 (als ik mij niet vergis).

Het is een "hard tail"; er zitten eigenlijk gewoon stangen ipv schokbrekers tussen.

Direct een vraag: klopt het dat de latere modellen (na 2004+) ook wel S40 worden genoemd.

Motorisch
Motorisch ga ik er eerst weinig aan veranderen. De motor staat al wel 4 jaar stil. Wat zijn hieraan de grootste nadelen? Is het schoonmaken van de carb. en het verversen van de benzine/olie voldoende om hem nieuw leven in te blazen? Wat is jullie ervaring hier mee?

Eerst ga ik uiteraard alles doen om de motor goed lopend te krijgen. Daarna ga ik hem customizen. Is er hier iemand die een Savage heeft of heeft gezien met een Jockey Shifter? Dit vind ik zelf ook zeer vet, maar eventueel een idee voor later.

Optisch
Ja ja, hier krijg ik zeker weten gezeik mee, maar het wordt waarschijnlijk zo een typisch bobber geval met rode wielen en white wall banden. Waarom? Ik vind het totaalplaatje van zo een bike wel mooi ogen, en als ik hem zo kan maken als ik het mij inbeeld dan heb ik straks een uniek ding.

Ik ga proberen de motor een old school look te geven met hier en daar een modern tintje. Ik heb nog geen idee hoe dit gaat uitpakken.

De velgen ga ik rood poedercoaten met flakes in de blanke lak.

De spaken ga ik verchromen of deze worden uit (gepolijst) RVS. Daarnaast wil ik zo groot mogelijke spaken gebruiken (niet de echte big spokes, maar ietsjes dikker zou leuk zijn). Vraag: Heeft iemand ervaring met iets grotere spokes op een standaard naaf (voor en achter)? Ik heb begrepen dat je 13mm gaten nodig hebt als je echte big spokes wilt, vandaar mijn vraag. Hier zal dan niet genoeg vlees over zijn in de naven ben ik bang.

De beide naven ga ik polijsten aangezien ze niet verchroomd kunnen worden. Als het polijsten niet lukt dan laat ik ze of poedercoaten (hoogglans zwart met flakes in de blanke lak) of ik laat ze polijsten door een wiel specialist.

De velgen wil ik wel zelf gaan spaken/lacen. Ook hier zijn tips en informatie van harte welkom.

Het voorvork wat er in zit is al groter/langer. Deze kan men als het goed is wel zelf inkorten bij de bovenste kroontplaat. De kroonplaten en onderpoten ga ik polijsten of poedercoaten (zwart met flakes in de blanke lak).

De uitlaat wil ik geheel zelf lassen. Ik wil de uitlaat achter omhoog laten lopen (old school high riser stijl). Heeft iemand hier ervaring met het lassen van uitlaten? Wat voor buizen kan ik het beste gebruiken (dikte)? Ik heb een MIG/MAG lasaparaat, jammer genoeg geen TIG aparaat.

De zadel wordt een zelfbouw idee. Ik moet eerst kijken hoeveel ruimte er over is als het standaard zadel eraf komt. Ik wil een seat pan ipv een gestofeerd zadeltje. Op een van mijn andere custom projecten heb ik de volgende seat pan + seat spring zitten:

Foto-ZJIYBILH.jpg

Foto-SHPIERKH.jpg

Foto-C7GVHMN6.jpg


Dit zadel-concept wil ik tevens weer toepassen op mijn Savage project. Hiermee wil ik dus wat moderns toepassen op een anders ouder systeem. Vrij simpel design; gewoon twee beugels maken met gecentreerde gaten. Een van de beugels op de onderkant van de seat pan lassen, de andere beugel op het frame lassen. Als "veer" gebruik ik een mountainbike schokbreker (die oorspronkelijk tussen het frame van een mountainbike zit). Ik heb er nog nooit echt goed op kunnen zitten, maar deze versies veren voor geen meter - wat opzich ook een beetje de bedoeling is. Maar aangezien het al een "hard tail" is, wordt dat misschien een beetje te veel van het leuke.

Handlebars
Dit worden waarschijnlijk ape hangers, maar dan geen standaard ape hangers. Ik heb vroeger een custom lowrider fiets gehad en daar had ik 13" of 14" twisted handlebars op zitten. Deze fiets handlebars wil ik eigenlijk gaan gebruiken voor mijn Savage project. Ze zijn redelijk goedkoop en zijn er standaard al in het chroom of goud-chroom.

Echter nog een vraag: wat is de dikte van een standaard stuur (voor een Savage bijvoorbeeld)? Is dit toevallig ook (rond de) 25mm?

Electra
Verder wil ik het nummerbord links van de bike hebben met daarboven mijn tail light. Ook wil ik voor achter richtingaangevers, maar waar deze komen weet ik nog niet. Wie weet waar je nog leuke richtingaanwijzers kan krijgen met een old school look?

Overig
Als het mogelijk is wil ik misschien later een schijfrem op het achterwiel bouwen. Dit hangt allemaal af van de hoeveelheid ruimte die ik heb ik de achternaaf en het frame.

Updates volgen zsm.

Nee, ik heb nog geen foto van de Savage zelf. Misschien later vanavond!
 
Aze, dat dacht ik al! Dank je!

---

Dit zijn als het goed is de standaard bandenmaten van een Savage:

Voorband: 100/90-19
Achterband: 140/80-15

Ik wil mooie white wall banden hebben. Weet iemand een goed adres waar ik ze in deze maten kan krijgen?

Ik heb beide hier en op Google veel gezocht - de meeste webshops die banden verkopen hebben een zeer onvriendelijk/slecht zoeksysteem wat geen resultaten oplevert.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
www.reifenversand.com

hmm, heeft niet veel in deze maten :/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt, die site kwam ik net tegen! Dank je wel!

Ik heb nu dus de volgende twee white walls op noordenbanden.nl gezien (beide van Maxxis).

Nog maar even voor de zekerheid, maar ik neem aan dat dit hetzelfde profiel is?

- 140/90-19 = AutoBanden Markt, Goedkoop Autobanden | NoordenBanden.nl

- 100/90-15 = AutoBanden Markt, Goedkoop Autobanden | NoordenBanden.nl

Niet altijd hebben het setje voor- en achterband hetzelfde profiel. Sterker nog, meestal is het anders.
Als je dezelfde wilt, moet je twee voor- of twee achterbanden bestellen, en de ene 'verkeerdom' monteren. Wel in de juiste maat natuurlijk :)

Enne, op de site van Maxxis kun je ongetwijfeld zelf alle profielen bekijken.
 
Street | Maxxis International

m6011_front.jpg

m6011_rear.jpg


Ik denk dat dit een 'twee kanten op'profiel is. Dat zie je vaker bij klassieke ontwerpen, over de lengte symetrisch :)

Is in jouw maten te krijgen. wel 140/90 ipv 140/80, dat maakt de band iets hoger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb de Savage er momenteel zo bij staan:

Foto-RIHKLOLZ.jpg


Achterwiel eruit, voorwiel komt er zo uit (deze gaan beide naar de coater, komen RVS spaken in en de naven ga ik polijsten).

Ik heb alleen een vraag over de accu, en hoe deze gepositioneerd moet staan. Ik wil graag wat meer ruimte rondom mijn carburateur omdat dit mooier staat en er een K&N filter op komt met wijde bocht (accu staat wat in de weg).

Ik vroeg me af of de accu van deze rechtopstaande positie ook gedeeltelijk schuin mag staan.
Foto-RIN3TZ6Q.jpg


Dit zou dan het resultaat zijn:
Foto-EENPF8BI.jpg


Zou dit kunnen, of moet de accu per se rechtop staan?

Daarnaast heb ik even de Mikuni carb goed schoongemaakt en geparelstraald.

Eerst:
Foto-FUFQUZDO.jpg

Foto-GU4PUW7Y.jpg


Na:
Foto-HJ6BPFHI.jpg

Foto-LSK4FHXC.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zuur accu (die met overloop slangetje )altijd recht op
gelaccu o.i.d. maakt het volgens mij niks uit in welke stand je hem monteert

Gel accu dacht ik direct ook aan. Dan de vraag of ik per se 14Ah nodig heb als ik een gel accu haal. Ik zie een paar leuke gel accu's te koop staan, maar dan met 12Ah.

Heb ik per se 14Ah nodig om hem te starten?
 
Kun je zelf parelstralen..?? Das makkelijk en ziet er in elk geval netjes uit. Wordt het nu echt strakker dan zandstralen..??

Wat die accu betreft, zou wel voor die 14Ah gaan.
 
@ Aze,

Ja, ik heb net een straalkabine op voeten gekocht. Hier heb ik speedblast (medium-grof) en glasparel (zeer fijn) bij gekocht.

Dat speed blast werkt uitstekend om metaal te bewerken waar roest op zit of waar een laagje verf op zit. Er is nog groffer straalmiddel.

Dat glasparel doet echt wonderen, uiteraard vooral op aluminium. De carburateur ziet er echt top uit, net alsof die uit de oorspronkelijke zand-gegoten mal komt!

Wat die accu betreft, ik zal dan maar gaan voor een 14 Ah accu. Ik neem aan dat meer dan 14 Ah ook goed is, of werkt dat weer tegen?
 
Laatst bewerkt:
.

EDIT: Ik probeer alleen een bericht te verwijderen! Was niet als kick spam bedoeld.
 
Laatst bewerkt:
Was niet als kick spam bedoeld.

Nee dat was wel duidelijk gezien je laatste post maar 22 min daarvoor was.. ;)
Hoe een bericht te verwijderen heb ik ook nog niet uitgevogeld, als dat al mogelijk is.

Zo’n parelstraler thuis is wel mooi, was voor mij ook wel handig geweest i.v.m. mijn Trudy renovatie.

En die accu zou ik zeker de specificaties gelijk houden want met te weinig Ah trek je snel je accu leeg mocht de motor eens moeizaam starten en met te veel Ah kun je je startmotor doorbranden als je te lang en te vaak achter elkaar start. Maar goed dat zijn mijn ervaringen, stel anders deze vraag even in het technische gedeelte.
 
Nee dat was wel duidelijk gezien je laatste post maar 22 min daarvoor was.. ;)
Hoe een bericht te verwijderen heb ik ook nog niet uitgevogeld, als dat al mogelijk is.

Dat kunnen alleen admins en mods, en die doen dat al amper. Het verkloot de database namelijk. Gewoon inhoud wissen oid.
Zo’n parelstraler thuis is wel mooi, was voor mij ook wel handig geweest i.v.m. mijn Trudy renovatie.

En die accu zou ik zeker de specificaties gelijk houden want met te weinig Ah trek je snel je accu leeg mocht de motor eens moeizaam starten en met te veel Ah kun je je startmotor doorbranden als je te lang en te vaak achter elkaar start. Maar goed dat zijn mijn ervaringen, stel anders deze vraag even in het technische gedeelte.

Gewoon juiste amperage pakken 14 is al flink hoor, zit ook in Goldwings en Harleys.
accu met vocht (klassieke loodzuur) rechtop zetten. AGM of gelaccu kunnen schuin, gelaccu zelfs op z'n koppie.
 
Dan maar een gelaccu kopen. Ik ging er al vanuit dat 14 Ah meer dan genoeg was - hier ga ik dan ook voor.
 
Vandaag heb ik het volgende gedaan aan de Savage (moet het morgen allemaal nog afwerken).

- achterste gedeelte van het frame "gechopt" (ingekort)
- achterspatbord aangepast (zijkanten eraf zodat straks de whitewalls mooi zichtbaar zijn)
- gaten in het spatbord dicht gelast
- achterste gedeelte van het frame dichtgelast met twee metalen platen
- begonnen met de zadel. Morgen even ophangpunten lassen.

Achterste deel van het frame.

Zo was het eerst:
Foto-I73WZ8DJ.jpg


Nu zo, morgen even verder afwerken:
Foto-XEDKUVML.jpg

Foto-W4QPODOM.jpg


Achterspatbord

Het spatbord aanpassen duurde echt vele malen langer dan ik had verwacht. Ik dacht dat ik er wel zo doorheen zou jagen met een pneumatische schaar, maar die pakte het niet. Dan maar met de flex + elec. zaag - maar ook dat duurde ontzettend lang. Uiteindelijk is het wel gelukt.

Tijdens het snijden:
Foto-U48WLJMY.jpg


Zijkanten eraf, er zaten nog gaten voor de oude ophangingen.
Foto-FKFXDOGO.jpg


Deze gaten heb ik even dicht gelast en vlak geschuurd:
Foto-PNHIY38I.jpg


Gaten zijn netjes weg gewerkt. :) :
Foto-T7YXTJVR.jpg


Ziet er wel leuk uit vind ik. Ik denk dat de whitewall band er zeer vet mee zal staan. De vraga is nog maar of ik het spatbord nog veder moet inkorten. Opzich vind ik hem zo wel leuk staan, lekker lang. Morgen even nog een extra ophangpunt lassen.
Foto-HTRJ3R4I.jpg


Foto-PQ3W7RET.jpg


Zadel - in progess. Komt een mono-veer onder. Morgen even de ophangpunten lassen (onder het zadel en op het frame).
Foto-PUI6DMBG.jpg


Nu even banden bestellen, een gel accu bestellen en wat tekeningen maken voor een jockey shift. Ik ga proberen een tweevoudig systeem te maken. Hiermee bedoel ik:

- dat ik met de gewone koppeling (links op het stuur) en mijn voetkoppelingspook gewoon kan veranderen van versnelling.
- daarnaast wil ik op de vernsellingspook ook een stang zien te maken zodat ik met de stang kan "shiften". Op deze stang komt uiteraard ook een tweede koppelingshendel, of beter nog, misschien ga ik er een universeel gashendel op monteren zodat ik aan de jockey shift moet draaien en dan pas kan shiften.

Het moeilijk is: om twee koppelingskabels te verwerken op de koppelingshendel rechts aan het blok.

Weet iemand waar ik een overloopstuk kan bestellen voor kabels? Ik kan moeilijk uitleggen wat ik precies nodig heb, ik zal er straks even een tekening van maken.

Fred
 
Terug
Bovenaan Onderaan