Beste leden,
Ik ben al sinds een langere tijd lid van Motor-Forum maar was er tot nu toe weinig op actief. Ik kon hier altijd goed terecht met vragen over de motor van mijn broer (oude YZF 1000) die ik later voor hem heb gemaakt en verkocht.
Ik ben 21 jaar oud en ben al dik zeven jaar bezig met brommers - dit is dan ook wat ik (deeltijd) voor de kost doe. Ik heb een webshop waarin ik onderdelen voor verschillende merken verkoop (Puch, Zundapp, Kreidler, Yamaha, Piaggio/Vespa).
Zie www.moparts-webshop.com
Daarnaast ben ik zeer actief op het gebied van custom projecten (ook brommers/zelfbouw). Dit doe ik ook al een jaar of vijf. Zo ben ik al twee keer uitgenodigd door de organisatie van INTERMOT om daar mijn projecten ten toon te stellen. Verder doe ik uiteraard mee aan andere custom shows.
Voor de geintresseerden, hier een paar foto's:
Nu werd het eindelijk eens tijd om zelf iets te bouwen dacht ik zo - een motor dus. Ik zelf vind bobbers heel vet. Dit is dan ook ongeveer wat ik ga maken. Maar...
Voordat er weer een discussie losbarst over wat een bobber is/wat een chopper is zeg ik nu maar alvast dat dat mij niet echt uitmaakt. Ik ga gewoon iets bouwen wat ik vet vind en ik hoop dat mensen er van kunnen genieten. Aangezien dit mijn eerst motor-project is zijn tips en informatie altijd welkom!
---
De motor
Ik heb de motor zelf nog niet in bezit, maar...
Dit wordt een Suzuki Savage LS650 uit '96 (als ik mij niet vergis).
Het is een "hard tail"; er zitten eigenlijk gewoon stangen ipv schokbrekers tussen.
Direct een vraag: klopt het dat de latere modellen (na 2004+) ook wel S40 worden genoemd.
Motorisch
Motorisch ga ik er eerst weinig aan veranderen. De motor staat al wel 4 jaar stil. Wat zijn hieraan de grootste nadelen? Is het schoonmaken van de carb. en het verversen van de benzine/olie voldoende om hem nieuw leven in te blazen? Wat is jullie ervaring hier mee?
Eerst ga ik uiteraard alles doen om de motor goed lopend te krijgen. Daarna ga ik hem customizen. Is er hier iemand die een Savage heeft of heeft gezien met een Jockey Shifter? Dit vind ik zelf ook zeer vet, maar eventueel een idee voor later.
Optisch
Ja ja, hier krijg ik zeker weten gezeik mee, maar het wordt waarschijnlijk zo een typisch bobber geval met rode wielen en white wall banden. Waarom? Ik vind het totaalplaatje van zo een bike wel mooi ogen, en als ik hem zo kan maken als ik het mij inbeeld dan heb ik straks een uniek ding.
Ik ga proberen de motor een old school look te geven met hier en daar een modern tintje. Ik heb nog geen idee hoe dit gaat uitpakken.
De velgen ga ik rood poedercoaten met flakes in de blanke lak.
De spaken ga ik verchromen of deze worden uit (gepolijst) RVS. Daarnaast wil ik zo groot mogelijke spaken gebruiken (niet de echte big spokes, maar ietsjes dikker zou leuk zijn). Vraag: Heeft iemand ervaring met iets grotere spokes op een standaard naaf (voor en achter)? Ik heb begrepen dat je 13mm gaten nodig hebt als je echte big spokes wilt, vandaar mijn vraag. Hier zal dan niet genoeg vlees over zijn in de naven ben ik bang.
De beide naven ga ik polijsten aangezien ze niet verchroomd kunnen worden. Als het polijsten niet lukt dan laat ik ze of poedercoaten (hoogglans zwart met flakes in de blanke lak) of ik laat ze polijsten door een wiel specialist.
De velgen wil ik wel zelf gaan spaken/lacen. Ook hier zijn tips en informatie van harte welkom.
Het voorvork wat er in zit is al groter/langer. Deze kan men als het goed is wel zelf inkorten bij de bovenste kroontplaat. De kroonplaten en onderpoten ga ik polijsten of poedercoaten (zwart met flakes in de blanke lak).
De uitlaat wil ik geheel zelf lassen. Ik wil de uitlaat achter omhoog laten lopen (old school high riser stijl). Heeft iemand hier ervaring met het lassen van uitlaten? Wat voor buizen kan ik het beste gebruiken (dikte)? Ik heb een MIG/MAG lasaparaat, jammer genoeg geen TIG aparaat.
De zadel wordt een zelfbouw idee. Ik moet eerst kijken hoeveel ruimte er over is als het standaard zadel eraf komt. Ik wil een seat pan ipv een gestofeerd zadeltje. Op een van mijn andere custom projecten heb ik de volgende seat pan + seat spring zitten:
Dit zadel-concept wil ik tevens weer toepassen op mijn Savage project. Hiermee wil ik dus wat moderns toepassen op een anders ouder systeem. Vrij simpel design; gewoon twee beugels maken met gecentreerde gaten. Een van de beugels op de onderkant van de seat pan lassen, de andere beugel op het frame lassen. Als "veer" gebruik ik een mountainbike schokbreker (die oorspronkelijk tussen het frame van een mountainbike zit). Ik heb er nog nooit echt goed op kunnen zitten, maar deze versies veren voor geen meter - wat opzich ook een beetje de bedoeling is. Maar aangezien het al een "hard tail" is, wordt dat misschien een beetje te veel van het leuke.
Handlebars
Dit worden waarschijnlijk ape hangers, maar dan geen standaard ape hangers. Ik heb vroeger een custom lowrider fiets gehad en daar had ik 13" of 14" twisted handlebars op zitten. Deze fiets handlebars wil ik eigenlijk gaan gebruiken voor mijn Savage project. Ze zijn redelijk goedkoop en zijn er standaard al in het chroom of goud-chroom.
Echter nog een vraag: wat is de dikte van een standaard stuur (voor een Savage bijvoorbeeld)? Is dit toevallig ook (rond de) 25mm?
Electra
Verder wil ik het nummerbord links van de bike hebben met daarboven mijn tail light. Ook wil ik voor achter richtingaangevers, maar waar deze komen weet ik nog niet. Wie weet waar je nog leuke richtingaanwijzers kan krijgen met een old school look?
Overig
Als het mogelijk is wil ik misschien later een schijfrem op het achterwiel bouwen. Dit hangt allemaal af van de hoeveelheid ruimte die ik heb ik de achternaaf en het frame.
Updates volgen zsm.
Nee, ik heb nog geen foto van de Savage zelf. Misschien later vanavond!
Ik ben al sinds een langere tijd lid van Motor-Forum maar was er tot nu toe weinig op actief. Ik kon hier altijd goed terecht met vragen over de motor van mijn broer (oude YZF 1000) die ik later voor hem heb gemaakt en verkocht.
Ik ben 21 jaar oud en ben al dik zeven jaar bezig met brommers - dit is dan ook wat ik (deeltijd) voor de kost doe. Ik heb een webshop waarin ik onderdelen voor verschillende merken verkoop (Puch, Zundapp, Kreidler, Yamaha, Piaggio/Vespa).
Zie www.moparts-webshop.com
Daarnaast ben ik zeer actief op het gebied van custom projecten (ook brommers/zelfbouw). Dit doe ik ook al een jaar of vijf. Zo ben ik al twee keer uitgenodigd door de organisatie van INTERMOT om daar mijn projecten ten toon te stellen. Verder doe ik uiteraard mee aan andere custom shows.
Voor de geintresseerden, hier een paar foto's:
Nu werd het eindelijk eens tijd om zelf iets te bouwen dacht ik zo - een motor dus. Ik zelf vind bobbers heel vet. Dit is dan ook ongeveer wat ik ga maken. Maar...
Voordat er weer een discussie losbarst over wat een bobber is/wat een chopper is zeg ik nu maar alvast dat dat mij niet echt uitmaakt. Ik ga gewoon iets bouwen wat ik vet vind en ik hoop dat mensen er van kunnen genieten. Aangezien dit mijn eerst motor-project is zijn tips en informatie altijd welkom!
---
De motor
Ik heb de motor zelf nog niet in bezit, maar...
Dit wordt een Suzuki Savage LS650 uit '96 (als ik mij niet vergis).
Het is een "hard tail"; er zitten eigenlijk gewoon stangen ipv schokbrekers tussen.
Direct een vraag: klopt het dat de latere modellen (na 2004+) ook wel S40 worden genoemd.
Motorisch
Motorisch ga ik er eerst weinig aan veranderen. De motor staat al wel 4 jaar stil. Wat zijn hieraan de grootste nadelen? Is het schoonmaken van de carb. en het verversen van de benzine/olie voldoende om hem nieuw leven in te blazen? Wat is jullie ervaring hier mee?
Eerst ga ik uiteraard alles doen om de motor goed lopend te krijgen. Daarna ga ik hem customizen. Is er hier iemand die een Savage heeft of heeft gezien met een Jockey Shifter? Dit vind ik zelf ook zeer vet, maar eventueel een idee voor later.
Optisch
Ja ja, hier krijg ik zeker weten gezeik mee, maar het wordt waarschijnlijk zo een typisch bobber geval met rode wielen en white wall banden. Waarom? Ik vind het totaalplaatje van zo een bike wel mooi ogen, en als ik hem zo kan maken als ik het mij inbeeld dan heb ik straks een uniek ding.
Ik ga proberen de motor een old school look te geven met hier en daar een modern tintje. Ik heb nog geen idee hoe dit gaat uitpakken.
De velgen ga ik rood poedercoaten met flakes in de blanke lak.
De spaken ga ik verchromen of deze worden uit (gepolijst) RVS. Daarnaast wil ik zo groot mogelijke spaken gebruiken (niet de echte big spokes, maar ietsjes dikker zou leuk zijn). Vraag: Heeft iemand ervaring met iets grotere spokes op een standaard naaf (voor en achter)? Ik heb begrepen dat je 13mm gaten nodig hebt als je echte big spokes wilt, vandaar mijn vraag. Hier zal dan niet genoeg vlees over zijn in de naven ben ik bang.
De beide naven ga ik polijsten aangezien ze niet verchroomd kunnen worden. Als het polijsten niet lukt dan laat ik ze of poedercoaten (hoogglans zwart met flakes in de blanke lak) of ik laat ze polijsten door een wiel specialist.
De velgen wil ik wel zelf gaan spaken/lacen. Ook hier zijn tips en informatie van harte welkom.
Het voorvork wat er in zit is al groter/langer. Deze kan men als het goed is wel zelf inkorten bij de bovenste kroontplaat. De kroonplaten en onderpoten ga ik polijsten of poedercoaten (zwart met flakes in de blanke lak).
De uitlaat wil ik geheel zelf lassen. Ik wil de uitlaat achter omhoog laten lopen (old school high riser stijl). Heeft iemand hier ervaring met het lassen van uitlaten? Wat voor buizen kan ik het beste gebruiken (dikte)? Ik heb een MIG/MAG lasaparaat, jammer genoeg geen TIG aparaat.
De zadel wordt een zelfbouw idee. Ik moet eerst kijken hoeveel ruimte er over is als het standaard zadel eraf komt. Ik wil een seat pan ipv een gestofeerd zadeltje. Op een van mijn andere custom projecten heb ik de volgende seat pan + seat spring zitten:
Dit zadel-concept wil ik tevens weer toepassen op mijn Savage project. Hiermee wil ik dus wat moderns toepassen op een anders ouder systeem. Vrij simpel design; gewoon twee beugels maken met gecentreerde gaten. Een van de beugels op de onderkant van de seat pan lassen, de andere beugel op het frame lassen. Als "veer" gebruik ik een mountainbike schokbreker (die oorspronkelijk tussen het frame van een mountainbike zit). Ik heb er nog nooit echt goed op kunnen zitten, maar deze versies veren voor geen meter - wat opzich ook een beetje de bedoeling is. Maar aangezien het al een "hard tail" is, wordt dat misschien een beetje te veel van het leuke.
Handlebars
Dit worden waarschijnlijk ape hangers, maar dan geen standaard ape hangers. Ik heb vroeger een custom lowrider fiets gehad en daar had ik 13" of 14" twisted handlebars op zitten. Deze fiets handlebars wil ik eigenlijk gaan gebruiken voor mijn Savage project. Ze zijn redelijk goedkoop en zijn er standaard al in het chroom of goud-chroom.
Echter nog een vraag: wat is de dikte van een standaard stuur (voor een Savage bijvoorbeeld)? Is dit toevallig ook (rond de) 25mm?
Electra
Verder wil ik het nummerbord links van de bike hebben met daarboven mijn tail light. Ook wil ik voor achter richtingaangevers, maar waar deze komen weet ik nog niet. Wie weet waar je nog leuke richtingaanwijzers kan krijgen met een old school look?
Overig
Als het mogelijk is wil ik misschien later een schijfrem op het achterwiel bouwen. Dit hangt allemaal af van de hoeveelheid ruimte die ik heb ik de achternaaf en het frame.
Updates volgen zsm.
Nee, ik heb nog geen foto van de Savage zelf. Misschien later vanavond!