Custom Savage Project

Zo de gang zit er aardig in.. ziet er goed uit.. ben nu al benieuwd naar het eindresultaat.

Maar zou je die hele besturing nu wel omgooien..?? Gaat wel heel anders rijden he..!! Zijn meerderen die het geprobeerd hebben en het toch niet zo topppie vonden en alles weer terug hebben gedraaid.

Wat je spatbord aangaat, denk dat je eerst even je wiel erin moet monteren en kijken hoe het lijkt. Het is gewoon moeilijk om nu een inschatting te maken of er nu wel/niet nog wat af moet.
 
Dan maar een gelaccu kopen. Ik ging er al vanuit dat 14 Ah meer dan genoeg was - hier ga ik dan ook voor.

Doe maar een AGM accu (wordt vaak gel genoemd, maar is een absorbed glass matt ding).
Echte gel's zijn nog veel duurder.
 
Zo de gang zit er aardig in.. ziet er goed uit.. ben nu al benieuwd naar het eindresultaat.

Maar zou je die hele besturing nu wel omgooien..?? Gaat wel heel anders rijden he..!! Zijn meerderen die het geprobeerd hebben en het toch niet zo topppie vonden en alles weer terug hebben gedraaid.

Wat je spatbord aangaat, denk dat je eerst even je wiel erin moet monteren en kijken hoe het lijkt. Het is gewoon moeilijk om nu een inschatting te maken of er nu wel/niet nog wat af moet.

Met besturing bedoel je van drive belt naar ketting?

Wiel heb ik er vanavond even in gezet, spatbord stond opzich wel prima met het wiel erin.

Doe maar een AGM accu (wordt vaak gel genoemd, maar is een absorbed glass matt ding).
Echte gel's zijn nog veel duurder.

Deze is opzich vrij prijzig, vind ik!

Goedkope TSA Slotjes Kopen?
 
das ook meteen het duurste merk, zo ongeveer :')

Koop nou gewoon de accu die in de motor hoort.
 
ACCU RMCP YB14L-B2
ACCU RMCP YB14L-B2(Prijs is incl.Zuurpakket)Afmeting LxBxH 135x91x167
€38.50

Voeg toe:



ACCU VARTA YB14L-B2
VARTA Battery 12Volt YB14L-B2/Afmeting Lengte 136 MM x Breedte 91 MM x Hoogte 168 MM AH 14 CCA 140
€ 50,00


bij japparts.nl
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ACCU RMCP YB14L-B2
ACCU RMCP YB14L-B2(Prijs is incl.Zuurpakket)Afmeting LxBxH 135x91x167
€38.50

Voeg toe:



ACCU VARTA YB14L-B2
VARTA Battery 12Volt YB14L-B2/Afmeting Lengte 136 MM x Breedte 91 MM x Hoogte 168 MM AH 14 CCA 140
€ 50,00


bij japparts.nl

Kijk, ik heb afgelopen week al een YUASA accu gekocht voor mijn Savage - de originele accu dus. Deze kan echter alleen op de desbetreffende originele plek staan, en ik wil hem daar niet hebben. Op de kop of gekanteld kan niet, dus vandaar dat ik nu opzoek ben naar een AGM of gel accu.

Ik kan alleen niet echt een 14 Ah gel accu of AGM accu vinden voor een redelijke prijs. De accu in deze link is maar 12 Ah, nogmaals de vraag of dat voldoende zou zijn?

Motor accu onderhoudsvrij AGM / GEL YT14-B4, 12 Volt 12Ah.

Edit: heb deze o.a. gevonden: Motor accu onderhoudsvrij MF YTX16-BS / CTX16-BS, 12 Volt 14Ah.

Lijkt me ook goed.

Edit 2: heb ook net deze gevonden: Van der Linden Watersport, Oliehandel, Outdoor

Die lijkt me al helemaal top.
 
Laatst bewerkt:
bij japparts.nl
Mits ze hem op voorraad hebben want anders kan het even duren. Vraag me ook af of ze wel accu's versturen, niet elke leverancier doet dat namelijk i.v.m. gevaarlijke stoffen. Heeft Motorcorner ze niet..?? Die verstuurt ze op zeker en zeer snelle levering.

Met besturing bedoel je van drive belt naar ketting?
Nee dat werkt prima.. ik bedoel dat hele gas/koppeling/schakel verhaal.
 
Mits ze hem op voorraad hebben want anders kan het even duren. Vraag me ook af of ze wel accu's versturen, niet elke leverancier doet dat namelijk i.v.m. gevaarlijke stoffen. Heeft Motorcorner ze niet..?? Die verstuurt ze op zeker en zeer snelle levering.Nee dat werkt prima.. ik bedoel dat hele gas/koppeling/schakel verhaal.

Nou, het standaard systeem blijft dus ongewijzigd! Ik wil er alleen een jockey shift bij doen. Het is dus niet zo dat ik mijn standaard besturing inruil voor een jockey systeem.
 
Ah dubbel op dus.. ;)

Nog even over de accu.. hij moet gewoon voldoen aan de originele specificaties zoals Martell ook al terecht aangeeft.. dus 12V en 14Ah. De afmeting doet er niet zo veel toe gezien je zelf een accubak gaat maken, tenminste dat neem ik aan.
 
En dan durf ik nog wel te gokken dat 12 Ah voldoende zal zijn, maar das mijn persoonlijke gok.
 
En dan durf ik nog wel te gokken dat 12 Ah voldoende zal zijn, maar das mijn persoonlijke gok.

Gezien de capaciteit van de motor denk ik dat ook.. maar goed zoals gezegd bij een slecht startende motor loopt hij de kans dat hij hem snel leeg start.

[EDIT:] Verder denk ik dat hij beter bij de lokale accu boer langs kan gaan. Heeft veel meer afmetingen van beoogde specificaties en scheelt in prijs vaak ook weer net even.
 
Laatst bewerkt:
Gezien de capaciteit van de motor denk ik dat ook.. maar goed zoals gezegd bij een slecht startende motor loopt hij de kans dat hij hem snel leeg start.

[EDIT:] Verder denk ik dat hij beter bij de lokale accu boer langs kan gaan. Heeft veel meer afmetingen van beoogde specificaties en scheelt in prijs vaak ook weer net even.

Ik ga morgen even bij Combi Noord (in Friesland) langs. Die hebben een Victron 12Volt 14Ah AGM accu - ik hoop dat die op voorraad is (ik bel van te voren even uiteraard).

Victron AGM accu
type accu: AGM 12V
capaciteit: 14Ah
afm (l x b x h): 151 x 98 x 101
gewicht (kg): 4,1

Prijs: 37.00 euro

Die voldoet aan mijn eisen :).
 
Ah dubbel op dus.. ;)

Nog even over de accu.. hij moet gewoon voldoen aan de originele specificaties zoals Martell ook al terecht aangeeft.. dus 12V en 14Ah. De afmeting doet er niet zo veel toe gezien je zelf een accubak gaat maken, tenminste dat neem ik aan.

Ja, ik ga iets van een accu bak maken - moet nog even kijken waar die dan precies komt. Genoeg te doen dus!
 
Ik ga morgen even bij Combi Noord (in Friesland) langs.


Dat zit in Grou, en is gespecialiseerd in bootaccu’s. Weet niet of dat wat uit maakt, gezien de specificaties niet denk ik al is 37 euro wel een koopje. Maar in Leeuwarden (das 15km verderop) zit de Accu Service Centrum die heeft echt alles en heeft tevens een goed advies. Dan weet je zeker of je de juiste accu hebt en koop je geen kat in de zak.
 
Dat zit in Grou, en is gespecialiseerd in bootaccu’s. Weet niet of dat wat uit maakt, gezien de specificaties niet denk ik al is 37 euro wel een koopje. Maar in Leeuwarden (das 15km verderop) zit de Accu Service Centrum die heeft echt alles en heeft tevens een goed advies. Dan weet je zeker of je de juiste accu hebt en koop je geen kat in de zak.
:N :N helaas niet, orginele zwarte vervangingsaccu voor liberator is niet aan wezig
Maar voor de rest vakkundig personeel die weten waarover ze praten en vaak niet te duur.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga morgen even bij Combi Noord (in Friesland) langs. Die hebben een Victron 12Volt 14Ah AGM accu - ik hoop dat die op voorraad is (ik bel van te voren even uiteraard).

Victron AGM accu
type accu: AGM 12V
capaciteit: 14Ah
afm (l x b x h): 151 x 98 x 101
gewicht (kg): 4,1

Prijs: 37.00 euro

Die voldoet aan mijn eisen :).


Ik dacht dit al geplaatst te hebben, maar goed...:
Bootaccu's kunnen anders zijn dan startaccu's.

Als de bootaccu bedoeld is voor interieur, dan levert het weinig Ah's gedurende lange tijd. Een startaccu is gemaakt om meerdere malen veel Ah's te pieken, in telkens een korte periode.

Even navragen dus :)
 
Ik laat het accu-verhaal toch maar even zitten - ik weet waar ik nu goede accu's kan kopen. Aangezien ik net vorige week een originele accu heb gekocht voor deze motor, zal ik eerst kijken of ik die leuk in kan bouwen.

---

Vandaag weer het een of ander gedaan. Verhaal en foto's:

Dit zijn de naven op dit moment. Deze worden gepolijst. Er komen nieuwe lagers in nu dat ik toch bezig ben, toch weer dik 60 euro voor alleen lagers, hoopte dat het goedkoper was! (5 lagers zijn het).
Foto-JIBBVIME.jpg


Dit zijn de velgen. De spaken heb ik er uit geknipt omdat die toch weg gegooit worden. Er komen RVS spaken in (hoogglans gepolijst). De velgen heb ik vandaag naar de poedercoater gebracht - dit gaat 30 euro per velg kosten (60 euro dus). Ze worden hoogglans rood gecoat (RAL 3002, met eerst een laag primer, er komt alleen geen blanke lak op).

Reden dat ze toch iets anders worden dan ik eerst had gehoopt is omdat mijn vaste poedercoater, Novatec in Leek-Tolbert, het te druk heeft. Ik wacht nu zelfs al ruim een maand op andere onderdelen van een ander project. Ik ben nu naar BCS in Drachten overgestapt - www.bcs-drachten.nl zeer groot assortiment in kleuren tegen een goede prijs. Binnen 10 werkdagen klaar.
Foto-ZLFYSN6H.jpg


Ik moest ergens mijn elec. componenten kwijt. Deze wilde ik eerst ergens weg werken onder het zadel, maar ik heb een andere leuke plek gevonden.
Dit zijn de twee bouten die het achterspatbord op z'n plek houden:
Foto-LRMWE3KD.jpg


Hier heb ik RVS M8x60 bouten doorheen gedraaid. Er steekt dus een groot deel uit, dat heeft een reden, namelijk om de voltage regulator vast te zetten.
Foto-SO4QGGGW.jpg

Foto-UAHHKCLM.jpg


Zoals jullie zien heb ik hier een M8 verlengmoer op gezet. Deze klemt goed vast en er zit (binnen) nog schroefdraad over. En dat schroefdraad gebruik ik weer om de vast te zetten.
Foto-UTMUU7H6.jpg


Daarna ben ik kort bezig geweest met de kabelboom - dit is nog veel werk om alles goed weg te werken, misschien iets voor morgen.

---

Voorvork uit elkaar gehaald, remklauw eraf. Maar omdat het voorwiel er al een poos uitlag heb ik natuurlijk, met mn slimme kop, de voorrem in gedrukt - dus zaten de twee remsegmenten tegen elkaar aan (volgende keer iets er tussen drukken).

Tip: Met een dop 24 tussen de werkbank gezet en de zuiger netjes terug geduwt.
Foto-SPNF3NXD.jpg


Daarna was het tijd om de klauw uit elkaar te halen, en te parelstralen. Opzich een vrij simpele klauw - hopelijk past alles straks weer mooi in elkaar.

Voor het stralen
Foto-WHCNYNOX.jpg

Foto-J6UAWLTA.jpg

Foto-HZKZWVXA.jpg


Na het stralen, als nieuw! Zelfs de zuiger ziet er top uit (van binnen dan). Geen zorgen, ik heb alle gaten waar geen glasparel in mag komen netjes dicht gemaakt tijdens het stralen.
Foto-ZDB4FJPB.jpg

Foto-CSABNTLP.jpg


Ook heb ik even de segmenten en klemmen gestraald. Dit is heel goed gelukt. De segmenten zijn in perfecte staat (zeer goede grip nu), nog dik genoeg.
Foto-NPON6ZKO.jpg


Ik denk dat ik de remklauw in dezelfde kleur rood ga spuiten als de velgen - RAL 3002. Maar mat-zwart of hoogglans zwart lijkt mij ook mooi.
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]

Gaat je spanningsregelaar daar wel genoeg koeling krijgen..??

Ik denk het wel. Hij zat namelijk eerst op het achterspatbord verwerkt, maar dan onder het zadel. Daar werd die pas echt plat gedrukt.

Nu zit die op mn achterspatbord, maar er zit niets overheen. In tegendeel, er zitten geen kappen meer en hij kan zo voldoende lucht krijgen van alle kanten.
 
Ja dan moet dat wel goed komen, ziet er verder allemaal weer toppie uit. Zou zelf de klauwen overigens mat zwart spuiten mar das mijn mening.. ;)
 
Ja dan moet dat wel goed komen, ziet er verder allemaal weer toppie uit. Zou zelf de klauwen overigens mat zwart spuiten mar das mijn mening.. ;)

Ik weet het ook nog niet helemaal zeker. Ik denk dat ik de carter kappen (deksels over de oliefilter, koppelings deksel en ontstekings deksels) ook mat zwart ga spuiten.

Maar, de koplamp wil ik misschien weer hoogglans rood spuiten (net als de kleur van de velgen), en het zadel ook (poedercoaten dan). Dus zou een rode remklauw er weer leuk bij staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan