"CV Carburateur", wat betekent "CV"?

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Ik heb me wel eens laten vertellen dat stomme vragen niet bestaan en eigenlijk vind ik dat ik het hoor te weten. Ik zou bijna een fake account aanmaken om dit neer te zetten...

En misschien is het bij de opleiding motortechniek wel verteld, maar zat ik niet op te letten :)

Maar ik kom er ff niet uit: ik zie bij een internetleverancier voor carb-onderdelen staan: 'geschikt voor CV carburateur' en ik wil natuurlijk zeker weten dat ik het juiste onderdeel heb.

Waar staat dus "CV' voor?
 
Vraag: Het merendeel van de motorfietsen is nog met carburateurs uitgerust, terwijl auto’s zonder uitzondering benzine-inspuiting hebben. Wat is hier de reden van?

Antwoord: Bij vrijwel alle motorfietsen wordt er één carburateur per cilinder toegepast. Het gaat daarbij om zogenoemde Constant Depression (CD) carburateurs, dat zijn carburateurs die volgens het Stromberg principe, dus met een membraan, werken. Bij deze carburateurs regelt het drukverschil tussen de buitenlucht en het inlaatkanaal de stand van de gasschuif. De berijder bedient met de gashendel een gasklep.
Het grote pluspunt van de CD of CV (van Constant Velocity) carburateurs is dat de carburatie ook bij plotseling gasgeven en bij lage toerentallen volgas rijden, uitstekend blijft werken. Dat komt doordat de door onderdruk gestuurde gasschuif de luchtsnelheid in de venturi en daarmee het drukverschil over de sproeiers constant houdt. Daaraan ontleent dit carburateurtype de afkortingen CV of CD.
Hoewel het om een gecompliceerd stukje techniek gaat, is de kostprijs ervan laag, want er worden grote aantallen carburateurs geproduceerd. Toch zien we dat de nieuwste motorfietsmotoren voorzien zijn van een multi-point injectiesysteem. Dat heeft alles te maken met de strenger wordende emissie-eisen. Een merk dat al vele jaren met benzine-inspuiting werkt, is BMW. Dat voorbeeld zal nu worden gevolgd.


gewoon GOOGLE :z
 
:o

Eigenlijk is dus die aanduiding een beetje overbodig...

En er staat ook nog: prijs is laag. Aan me reet: een gasschuif met membraam kost ongeveer 130 euro (per stuk...) ;(

En Google |( Had ik zelf kunnen bedenken....
 
Off Topic: dit weekend weer volgende slag aan de aanhangert! Hard nagedacht over de constructie van vat met dissel op de as....
 
Constant Velocity Carburettor

Oftewel

Constante Snelheids Carburateur.


Wil denk ik zeggen dat deze een constante levering heeft van brandstof. Dus weinig flucturaties heeft waardoor je vermogen zo constant mogelijk blijft. Maar weet ik niet zeker
 
Ze zorgen voor een gelijkmatige en hoge gasstroom snelheid in de venturi wat weer een soepel oppakken van de motor bij gasgeven moet garanderen.
 
Laatst bewerkt:
als offroaders/supermoto rijders denken wij nog niet snel aan injectie... :+

Das een klein groeppie. Vandaar dat ik zei: "bijna"

Toch zijn ook de off roads nu met injectie.

Dat is een van de weinig "goedkopere" manieren om aan de huidige milieu norm te kunnen voldoen.

Let wel injectie is duurder dan een CV carb. in uitvoering.
Echter voldoen motoren met CV. carb incl. klepstand sensor niet meer aan de euro 4 norm.

Hebben we het niet over motoren zonder kenteken. ( wedstrijd machines)

Wil je geen inj. dan zul je op oudere modellen moeten blijven sturen. *O*
 
Ik rij nu al zo'n 40 jaar op allerlei motoren.

Bing, Dellorto, Keihin, ronde smoorkleppen, schuiven, CV carb,s etc.
Benzinefilters, slijtage, valse lucht, synchroniseren, Co afstellen, etc.

LEVE DE INJECTIE. :) :} :] :Y *O*

Nog wat kinderziektes zoals milieu dipjes etc.
Je wil niet weten wat voor problemen de eerste carb's met zich mee brachten.

De huidige inj. beginnen al behoorlijk te werken.
1 x in de 40.000 synchroniseren . en Co kontroleren. Klaar is kees.
Voordeel . Je kan er nu beter bij.
En ..................meer mogelijkheden met tunen.

Hadden ze veel eerder moeten doen.
 
Laatst bewerkt:
Das een klein groeppie. Vandaar dat ik zei: "bijna"

Het is maar wat je bijna noemt. Naast offroads zijn er ook nog wel racers hoor: YZF750R bijvoorbeeld. Overigens ben ik het wle met je eens dat de meerderheid CV carburateurs heeft maar niet 'bijna alle' motoren jonger dan 25 jaar.

Offroads gaan trouwens direct van een niet-cv carburateur naar injectie. CV carburateurs worden in die wereld gemeden als de pest want op een springbult of hobbelpad staat de gasschuif te klapperen. Het zelfde zou overigens kunnen gelden voor racers op een circuit met hobbels.

Injectie is zowiezo de toekomst.
 
Laatst bewerkt:
In de racerij worden ze niet gebruikt omdat ze een hogere weerstand in de gasstroom geven(vermogens verlies) op straat wil je een gemakkelijk te rijden motor hebben.
 
Laatst bewerkt:
Tis maar wat je jong / oud noemt.

Ruw weg is alles van de vorige eeuw. CV
En na 2000 werd vrij snel Inj. ingevoerd. Dat is alweer 8 jaar terug.

Nu is vrijwel alles euro 4 norm. Ik weet het niet zeker, maar ik schat 99 % is inj.

En wat is oud ????? Ik loop naar eind 50 en dat vindt ik jong.

In jouw ogen mischien wel stokoud.

Alles is relatief. Een auto van 15 jaar noem ik stokoud.
Een motor van 1993 ???? Kan nog een poosje mee.
Een motor van 1983 ????
 
In de wedstijd sport gelden andere regels.

Te beginnen het nivau. Onk, Europees, Top niv.
Sponsor ??

Daar proberen ze er zoveel mogelijk Lucht, brandstof door de cylinder te krijgen.
1 op xxx is niet van belang. (m.u.v. de GP)
Gewicht zolaag mogelijk en het liefst in het kantel/draai punt.

Heel blijven of levensduur hangt af van het budget.

Kortom de wedstrijd sport is niet te vergelijken met het toer gebeuren waar wij ons mee bezig houden.

Wat wij op de openbare weg verstaan onder sportief rijden, heet in de wedstrijdsport toeren.
 
In de wedstijd sport gelden andere regels.

Te beginnen het nivau. Onk, Europees, Top niv.
Sponsor ??

Daar proberen ze er zoveel mogelijk Lucht, brandstof door de cylinder te krijgen.
1 op xxx is niet van belang. (m.u.v. de GP)
Gewicht zolaag mogelijk en het liefst in het kantel/draai punt.

Heel blijven of levensduur hangt af van het budget.

Kortom de wedstrijd sport is niet te vergelijken met het toer gebeuren waar wij ons mee bezig houden.

Wat wij op de openbare weg verstaan onder sportief rijden, heet in de wedstrijdsport toeren.

Waarom zouden ze niet op de verhouding letten? Dat je een cilinder zo goed mogelijk wilt vullen snap ik maar. Als je 1:14,7 niet aanhoud heb je ofwel een blok dat veel te warm wordt of een blok dat helemaal aankoolt
 
Eigenlijk zijn carb's ondingen.

Of het nu een valstroom, horizontaal, CV of direkt is.

Ze geven alleen in het midden gebied redelijk goed het mengsel af.
Bij lage rpm werken ze slecht, vandaar de aparte stationair regeling.
In het hoge rpm. gebied zijn ze te arm.
Stel je em zodanig af dat ie in het hoge rpm gebied goed is, zit je te klooien in het midden en ondergebied. vaak te rijk met als gevolg hakkelen en stoten.

Geef mij maar inj. Kun je afregelen van stationair tot vol vermogen.
En dat maar met 1 sproeiertje of plat gezegd "douchekopje" per smoorklephuis.
 
Waarom zouden ze niet op de verhouding letten? Dat je een cilinder zo goed mogelijk wilt vullen snap ik maar. Als je 1:14,7 niet aanhoud heb je ofwel een blok dat veel te warm wordt of een blok dat helemaal aankoolt


In de wedstrijd sport telt vermogen en koppel.
Stuur eigenschappen, geometrie, telemetrie, electronica,etc.

Vermogen kun je alleen halen uit brandstof.
Daar heb je zuurstof voor nodig, dat zit in de buitenlucht.

Dus zoveel mogelijk brandstof en lucht door dat blok heen persen/jagen.
Om dat mogelijk te maken moet je het blok mechanisch aanpassen.
Daar bijten zich heel veel mensen op stuk.
Ingenieurs, tuners, mechanicheins, coureurs, filosofen, nitwits, etc.
 
Laatst bewerkt:
In de wedstrijd sport telt vermogen en koppel.
Stuur eigenschappen, geometrie, telemetrie, etc.

Vermogen kun je alleen halen uit brandstof.
Daar heb je zuurstof voor nodig, dat zit in de buitenlucht.

Dus zoveel mogelijk brandstof en lucht door dat blok heen persen/jagen.
Om dat mogelijk te maken moet je het blok mechanisch aanpassen.
Daar bijten zich heel veel mensen op stuk.
Ingenieurs, tuners, mechanicheins, coureurs, filosofen, nitwits, etc.

Moet je toch nog voor een goeie verbranding zorgen. Teveel lucht of teveel brandstof resulteert allesbehalve in vermogen. Je kan proberen bv. 30% meer mengsel in je cilinder te krijgen maar dan zou ik dat nog steeds gewoon in die 1:14,7 verhouding doen
 
Terug
Bovenaan Onderaan