CX500 topic

Zo, even deze wakker schudden! *D

Na me VFR te hebben verkocht was het tijd voor een klein (goedkoop) speeltje voor in de buurt en om lekker aan te knutselen.

Ik heb gisteren een CX500 gekocht uit ~1980 met 66.000 op de klok.
Wat een lachen ding is dat, helemaal goed!
Het idee is om d'r in de omgeving een beetje mee rond te tuffen, naar de stad op koopavond met de pot op, naar vrienden en de kroeg als d'r geen bier in gaat die avond.

Hij is nog helemaal orgineel (denk ik), ik heb direct het grote windscherm d'r af gehaald, ik ga d'r toch bijna niet mee de snelweg op.

Hij wil gewoon niet echt lekker starten als hij koud is, ik vind dat erg grapig, als een nukkig oud mannetje moet je hem met de choke 1/2 open en wat pielen met het gas aan de gang krijgen.
Hij ploft lekker, het geluid vind ik gewoon leuker dan dat van me verkochte VFR.

Ik heb van Peter op mf.nl een handboek gekregen van de motor waar ik erg blij mee ben.
Ik zal later nog een paar foto's plaatsen van me nieuwe trots *O*
Bedankt voor je info en boek Peter! ;)

Nu meteen een kleine vraag voor de kenners.
Bij weinig toeren (<4000) in zijn 5 op de snelweg gaat het niet goed als ik ineens vol gas geef..dat lijkt het alsof hij verzuipt, hij klimt dan niet in toeren maar loopt zelf wat terug, ik moet dan veel minder gas geven en langzaam klimmen tot hij >5000 toeren maakt wanneer ik wel vol gas kan geven of een tikkie terug naar 4 en dan vol op het gas.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt:
Zit op de overgang van naaldsproeier naar hoofdsproeier. Ik zou eens kijken of dat die de standwaarde hebben en eens experimeteren met andere waarden als je sproeiers lenen kan.
 
Als eens een berijder van een CX 500 hier mijn verhaal: (staat ook in het GL550/CX500 topic)

September 1996 gekocht met 62.000 km op de teller, bouwjaar 1981, dus met de nodige modificaties (oa. kettingspanner en carterontluchting). Hij had toen net een nieuwe nokkenasketting en tussenpot gekregen.

Ik rijd ca. 12.000 km per jaar woon-werkverkeer en dat zomer en winter door. Daarbij heeft hij ook altijd buiten gestaan, meestal zonder hoes. Eén keer een reparatie aan gehad, de oliekeerring op de nokkenas achter de ventilator lekte en hele voorkant was drijfnat.

Met de banden (Conti-tour) volgens mijn garage extreem lang gedaan, achter 32.000 km en voor 40.000 km. Verder geen klap verkeerd gegeven.

Februari 2002 ingeruild voor een Kawasaki GT 550 omdat op de lasnaden roestvorming optrad, de nokkenasketting vervangen moest gaan worden en het olieverbruik ging omhoog, terwijl ik door moest blijven rijden. Ik heb nog behoorlijk hoge inruilprijs gekregen. Op de teller stond toen 140.000 km. Compressie van beide cylinders nog als nieuw (10,2 atm) en olieverbruik waarschijnlijk door harde klepsteelhoedjes.

full


op verregende toertocht in Dieppe (Frankrijk).
 
Oude liefde roest niet, in tegenstelling met lasnaden. Vandaar dat ik dit soort topics blijf volgen.
Motorhistorie: Honda CB 250 RS, Kawasaki LTD 305 (met riem), Honda CX 500, Kawasaki GT 550 en dan nu BMW R65 omdat ik verslingerd ben geraakt aan een cardan en de mooie ploffen van een 2 cylinder.
 
Laatst bewerkt:
Nu meteen een kleine vraag voor de kenners.
Bij weinig toeren (<4000) in zijn 5 op de snelweg gaat het niet goed als ik ineens vol gas geef..dat lijkt het alsof hij verzuipt, hij klimt dan niet in toeren maar loopt zelf wat terug, ik moet dan veel minder gas geven en langzaam klimmen tot hij >5000 toeren maakt wanneer ik wel vol gas kan geven of een tikkie terug naar 4 en dan vol op het gas.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Nou, ik heb een klein 11 euro kostend gokje genomen door er Forte Moto Power I in te kieperen bij een volle tank.
1/2 tank leeg gereden en het probleem is geheel verdwenen! WHOOHOO!!

Ik had voor deze actie 2 tanks leeggereden en het probleem bleef aanhouden.
Het was dus een kwestie van of een echt sleutel issue of als laatste poging zo'n 'wonder middeltje' proberen.

Blij dat ik dat gedaan hebt, ze loopt weer als een zonnetje.
Start ook net wat beter, en trekt vanuit onderin zonder morren rustig door..goed, het gaat niet loeihard maar ik ben er meer dan tevreden over.

Voor mij is dit nu het perfecte motortje, helemaal goed! :-)
 
Nou, tot zover het perfecte motortje. :)
Hij is ermee gestopt. hahaha
Ik ben zo dapper geweest meteen de carbs er maar vanaf te halen voor inspectie omdat ik nog een vond had..lees had toen het probleem begon.
Alles schoongemaakt en doorgespoeld, ik weet dat ik hem nu moet laten afstellen maar dat vind ik niet zo'n probleem.

Wat wel een probleem is is dat de vonk (die er al vrij marginaal uitzag) nu echt is verdwenen..aan beide kanten.
Nieuwe bougies gehaald (degene die erin zaten waren niet het goede type en zagen er oud uit..zucht), maar nog steeds geen vonk.

Ik denk dat er iets echt stuk is nu, ik vermoed het CDI als ik wat rond lees op het internet.
Iemand nog tips, kan ik dit eenvoudig controleren of moet ik gewoon proberen een ander CDI te scoren?
Alvast bedankt!
 
Staat je run knopje recht op je gashandel. (Dodemansknop)
Bij oudere motorfietsen draait de startmotor wel maar is de boubine onderbroken.
Of vertel ik de bekende weg?

Mijn broer heeft dat enkele xx gehad en heb ik zonder te weten dat knopje weer recht gezet en startte meteen. Stom hè?
Ik Z daar mijn motor mee uit. Zodoende.
 
Ik had het al begrepen ja..dat de electronica op niet echt een handige plek zit. :(
Me dodemansknop staat goed, bedankt voor de tip maar daar had ik wel op gelet.

Best jammer, je weet dat het kan gebeuren met een oldtimer, maar ik heb er niet veel lol van gehad tot nu toe...misschien 100KM mee gereden en het stopt al...tjonge dat is toch best pech hebben.

Ga maar eens kijken bij de CX500 club of iemand daar nog ideeen heeft..bedankt voor de reacties in ieder geval! :)
 
Ik had het al begrepen ja..dat de electronica op niet echt een handige plek zit. :(
Me dodemansknop staat goed, bedankt voor de tip maar daar had ik wel op gelet.

Best jammer, je weet dat het kan gebeuren met een oldtimer, maar ik heb er niet veel lol van gehad tot nu toe...misschien 100KM mee gereden en het stopt al...tjonge dat is toch best pech hebben.

Ga maar eens kijken bij de CX500 club of iemand daar nog ideeen heeft..bedankt voor de reacties in ieder geval! :)
Ik kocht mijnes voor € 600 van mijn schoonzoon. Ben er weken mee bezig geweest om hem goed draaiend te maken. Ben er een paar weken mee naar mijn werk geweest en leen hem ff uit aan mijn zoon voor een rit van 2x150 km en loopt vast.
Opgehaald met de ANWB en moet ik hem repareren. Staat nu al een ½ jaar stil. Denk dat de koppakking er uit ligt. Kan de tijd niet vinden om er aan te beginnen.

Nu fiets ik al weer een tijdje naar mijn werk. (Goed voor de spiertjes)
Wil mijn VMax daar niet voor gebruiken. :N

Baaidewee heb je je zekeringen gecontroleerd?
Zitten in het kastje waar je stuur mee vast zit. :Y
 
Laatst bewerkt:
ik had hetzelfde probleem, bij mij was het de CDI. Die zijn heel makkelijk uit te wisselen, je moet alleen iemand in de urt vinden met ook een cx waarvan de cdi wel werkt, kan je het zo tetsen.

De andere mogelijkheid is je stator, maak dan je borst maar nat.
 
Zo dan, dit topic bestaan zelfs nog en ondertussen heb ik al heel wat kilometertjes gemaakt met mijn woon-werk CX, zelfs een aantal keer de NS over geweest en nog steeds een prima motor die me elke dag van en naar de baas brengt :)

full
 
Bennie, wie kent hem niet ondertussen en Bennie staat op de heftafel want na 30.000km gummen en vegen is het blok aan het einde gekomen en alleen nog voor wat onderdelen geschikt ;)

full
 
Ondertussen weer een reserveblok uit de berging gehaald en ben dit aan het opbouwen, heerlijke simpele techniek en dit blok komt uit een CX500C met maar 49.000 op de teller, alle keerringen worden vervangen, alles is opgemeten en ruim binnen de slijtagelimieten nog alleen wat spul bestellen, kabelboom aanpassen, Bennie een andere kleur geven en dan kunnen we er weer een poosje tegen *O*

full
 
Vandaag eindelijk de tijd gemaakt om mijn CX proberen te maken.
Naar het schijnt lekken de koppakkingen.
Dus slopen die handel.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan