CX500C loopt op één cilinder

dijoreco1

Rookie
4 okt 2009
3
0
friesland
Hallo Allemaal,
Ik rij een honda cx500c

nu heb ik het volgende probleem dat de motor maar op 1 cilinder loopt. daar kwam ik achter toen ik de rechter bougiedop er af haalde dat de motor gewoon door liep terwijl als ik de linker eraf haal dat de motor uitsloeg.
Ik heb nu naar veel vogelen de rechter cilinder nu ook aan de praat gekregen door de stelknop van stationair helemaal in te draaien en de shoke open.(dit heb ik gedaan met de linker bougie dop eraf)
Nu is het geval dat als ik de linkerbougiedop erbij ga doen dat de motor weer veel te veel toeren maakt.
Wie weet wat voor volgorde ik uit moet voeren om de motor goed te kunnen laten lopen op twee cilinders.

gr.Rene
 
Hoe ziet de rechterbougie er uit? Istie een beetje zwart?

Standaard kwaaltje bij cx500: intern lekje in de benzine kraan. Dan loopt er door één van de twee vacuüm slangetjes aan de kraan benzine terug de carb in. En dat is meestal de rechter. Stotteren en slecht lopen tot gevolg. Inclusief een enorm verbruik en zwarte bougie dus.

Mocht het dit zijn: revisie setje van een paar tientjes.

Standaard checklist:
vonken de bougies
voldoende brandstof per cilinder?
valse lucht ergens?
enz enz

vervolg is carbs synchroniseren en verder kleppen stellen en luchtmengselschroef nakijken.
 
volgens mij krijgt 1 cilinder bij stationair geen benzine.
probeer de stationairmengselschroef eens een halve slag open te draaien.
of gooi eens wat forte cleaner in de tank.
als dat niet helpt, zul je de carburateurs moeten openmaken en schoonmaken.
 
Laatst bewerkt:
1. Ik vind een verhaal over bougiekap lostrekken altijd griezelig want op de bobine komt dan extra-hoge "onbelaste" hoogspanning te staan die probeert zich een uitweg te zoeken, wat schadelijk kan uitwerken, "sproeien", kabel-doorslag en wat dies meer zij.

Ik hoop dat ik mij voor niets ongerust maak en dat er ergens een beveiliging zit die mij onbekend is.
=========

2. Als in het beschreven "twin-"geval er slechts 1 bobine aanwezig is, dus de bougies staan in serie met elkaar te vonken (om beurten "verloren vonk") dan zou theoretisch bij lostrekken van 1 kabel de motor helemaal niet meer mogen lopen. Doet-ie het tòch, dan loopt er aan de "losgetrokken" kant ergens ongezonde stroom/doorslag.

Tenminste, méér kan ik er niet van maken, kijkend naar schema's die ik ooit aantrof. Het eenvoudigste schema, nog zonder electronica, geeft aan dat er GEEN "aardpunt" op de "secundary" wikkeling van de bobine aanwezig is, dus als een motor met 1 bobine zonder "verdelerkap" voor 2 bougies loopt met 1 kabel losgetrokken dan vindt er ergens aan die losgetrokken kabel, kan ergens over de hele lengte zijn òf op de bobine zelf, doorslag of overslag plaats.

ignition_fig1.gif
 
Hallo,

Ik heb op mijn motor 2 bobines dus voor mij geldt dan het bovenstaande tabel niet.het is een cx500c uit 1982 misschien dat dat verschil maakt.
Dat de motor met twinblok stationair op 1 cilinder loopt is mij niet bekend zou dit wel vreemd vinden maar sluit het niet uit.
Deze motor heeft 8 jaar in een verwarmde garage gestaan en rijdend weg gezet.
Ik heb alles vernieuwd wat men bij een grote beurt ook uitvoert.
Een vacuum slang op de tank is niet aanwezig er gaat dus maar 1 slang vanaf het kraantje naar de carb.
De bougie's zijn gelijk van kleur en kan hier dus ook geen verschil bij zien.Ik heb mij een keer laten vertellen dat als een motor zo lang heeft stil gestaan dat het slim is om de eerste paar 100 km op de reserve stand te gaan rijden zodat de motor meer benzine krijgt.
Ik rij nu zo'n 3 weken op deze motor en kwam er toevallig achter omdat ik het idee had dat de bougie dop rechts er niet goed op zat en er daardoor dus ook achter kwam dat hij alleen maar op de linker cilinder liep. De motor heb ik dus nu zo afgesteld dat hij nu alleen op rechts loopt door de shoke open te trekken en de stationairschroef helemaal in te draaien.(dit dus ook bij een warme motor)Bij het bijvoegen van de linker cilinder moet ik de stationair schroef weer uitdraaien omdat de motor dan naar 4000 toeren loopt en de shoke weer in zodat ik waarschijnlijk weer alleen op de linker cilinder loopt.
Als het waar is wat bananeman zegt vraag ik mij dus af wanneer de tweede cilinder in werking treed. (iemand die dit weet?) want als dit idd. het geval is is het probleem natuurlijk snel opgelost en hoef ik mij geen zorgen te maken dat de rechtercilinder vast loopt
ik kan nergens iets vinden als het probleem valse lucht betroef.
Het kan natuurlijk ook een verkeerde timing zijn maar mij is verteld als je daar niet aankomt er normaal gesproken geen afwijkijgen aan kunt krijgen.
 
misschien wel ja
wat je zelf zegt heb ik al gedaan de hele carb schoon gemaakt en toen cleaner in de tank ,heb daarna nog de carb erachter weg gehad en alles is mooi schoon.
maar je zegt volgens mij loopt hij stationair op 1 cilinder waarom denk je dat?
Als het waar is wat je zegt kan ik hem zoals je zegt op de linker cilinder afstellen ik noem deze dan maar de hoofdcilinder en de tweede zal in werking treden als ik gas geef?
 
waarom denk ik dat, ten eerste omdat je dat zelf ook zegt en dat maak ik op uit jou verhaaltje van de doppen los trekken
en het feit dat de motor 8 jaar heeft stilgestaan.

als de motor na het schoonmaken van de carburateurs nog niet goed stationair loopt, heb je de carburateur niet goed schoongemaakt.
en dan met name de stationairsproeier/mengschroef.

het grote probleem van langdurig stallen van de motor is het vergommen van de benzine in de carburateurs.
de lichtere delen in de benzine verdampen en er blijft een taai goedje over.

het zou ook verstandig zijn om bij langdurig stallen de vlotterbakken leeg te laten lopen, maar meestal gebeurt dit niet (zie de link)

Suiker in de benzinetank ?

en je manier van afstellen is een hele vreemde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan