Cylinder/cilinder loopt niet. Hoe weet je dat?

ggfh666

Die hard MF'er
12 feb 2008
662
43
BE
Na zoeken op zowel cilinder als cylinder, ben ik nog niks wijzer.

Mijn vraag is dus : hoe weten jullie dat een cylinder al dan niet werkt?

Liefst zonder de motor te demonteren;)
 

DaDragon

MF veteraan
18 jul 2005
2.033
0
Apeldoorn
motor laten lopen en wat water tegen de uitlaatbuizen sproeien. Verdampt het dan werkt de cilinder, verdampt het niet doet de cilinder het niet.


wel even warm laten worden he :P

straks denkt ie dat elke cilinder het niet doet :P



wat ook nog een mogelijkheid is de motor starten, dan de bougiedop eraf halen van de cilinder welke jij denkt dat niet meedoet. en dan starten.

merk je geen verschil, dan doet ie dus niet mee.
 
Laatst bewerkt:

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.714
79
'Cylinder/cilinder loopt niet. Hoe weet je dat?' > 'Cilinder loopt niet. Hoe weet je dat?'
full


;)
 
Laatst bewerkt:

Roger Remschijf

MF veteraan
26 apr 2003
8.379
1
de bilt
Ik had posts gevonden waar iemand meldt dat hij merkt dat bij 170 km/u een cilinder uitvalt...
Hoe flikt ie dat?
Na zoeken op zowel cilinder als cylinder, ben ik nog niks wijzer.

Mijn vraag is dus : hoe weten jullie dat een cylinder al dan niet werkt?

Liefst zonder de motor te demonteren;)


BLOK ERONDER LATEN ZITTEN>>> 170 p/u gaan rijden en bougiedop eraf trekken ! :+
 

gassen

MF veteraan
Donateur
26 apr 2004
11.598
507
Venray
Als je vermogen plotseling wegvalt,dan weet je toch dat er wat mis is. :? (of je moet per ongeluk je rem bedient hebben). :+
Bougies eruit en vergelijken. Meestal zat de zwartste of de natte in de boosdoener.

Btw als de motor totaal niets doet heb je wss een 1-cilindermotor O-)
 
Laatst bewerkt:

vester86

MF veteraan
6 aug 2007
12.804
75
tussen maas en waal
_O- _O-

Je hoort het, je voelt het, het is duidelijk een heel verschil met normale loop....
Het zoeven van de viercilinder word dan een bmw boxer geval... :? of zoiets..


En dat van die water op je uitlaatbochten werkt denk het beste...

:P

voelt dat hetzelfde als carb-icing? (wegvallen vermogen, flink "brommen" ipv zoeven, zo ja: hoe merk ik het verschil?
 

Gieliovd

MF veteraan
12 jun 2006
2.518
2
Omg. Alkmaar
Tja... dat merk je toch wel hoor!!

Duidelijk een ander geluid, motor draait niet lekker in balans, geen vermogen, motor draait moeilijk stationair (mist een klap), uitlaat blijft koud....

Ik was een keer vergeten een bobine aan te sluiten na wat gesleutel, startte als een speer maar kon binnen 1 ms horen dat er wat fout was, en toen had ik de motor net een paar dagen.

Als je niet merkt dat er plots een pit niet meer meedraait dan ben je niet technisch genoeg om zelf iets te gaan doen aan het probleem.

Of het gelijk is aan bevroren carb's... tja dan krijg je geen brandstof meer en doet die ene pit het ook niet.
 
Laatst bewerkt:

Ozzy

MF veteraan
4 mei 2004
35.107
0
Lelystad
Tja... dat merk je toch wel hoor!!

Duidelijk een ander geluid, motor draait niet lekker in balans, geen vermogen, motor draait moeilijk stationair (mist een klap), uitlaat blijft koud....

Ik was een keer vergeten een bobine aan te sluiten na wat gesleutel, startte als een speer maar kon binnen 1 ms horen dat er wat fout was, en toen had ik de motor net een paar dagen.

Als je niet merkt dat er plots een pit niet meer meedraait dan ben je niet technisch genoeg om zelf iets te gaan doen aan het probleem.

Of het gelijk is aan bevroren carb's... tja dan krijg je geen brandstof meer en doet die ene pit het ook niet.
_O-
lekker direct weer :P
 

@[email protected]@N

Die hard MF'er
6 jul 2007
609
0
Drechtsteden
voelt dat hetzelfde als carb-icing? (wegvallen vermogen, flink "brommen" ipv zoeven, zo ja: hoe merk ik het verschil?

Jep zoiets ja, en dat merk je gewoon, zoals je alles merkt wat anders is dan normaal.
Hij gaat heel anders rijden dan voorheen, indd. veel meer trillen bij gasgeven, niet vooruit te branden, ander uitlaatgeluid.
En wat soms wel is het geval is.....is dat het weggaat naarmate je meer gasgeeft of harder rijd....wat je dan in verwarring kan brengen, en moeilijker is om te constateren.

Als je het voor jezelf wil ervaren, ga dan rijden op/in een motor/auto waarvan je weet dat hij goed loopt, de bougiedop erafhalen en dan weer rijden, dan weet je wat we proberen uit te leggen.

Tis nog best moeilijk iets vergelijkends te vinden als voorbeeld....
 

BandY

MF veteraan
17 apr 2008
39.785
12.228
Stel je vier cilinder is verdacht, een voor een de bougiedop eraf en alle vier keer moet de motor ongeveer het zelfde aantal toeren verminderen, is er een cilinder bij welke meer in toeren zakt dan de rest dan ken deze ook een slechte bougie/vonk/mengsel hebben.

Dit is natuurlijk gratis advies.
 
Bovenaan Onderaan