Cylinder/cilinder loopt niet. Hoe weet je dat?

ggfh666

Die hard MF'er
12 feb 2008
783
108
BE
Na zoeken op zowel cilinder als cylinder, ben ik nog niks wijzer.

Mijn vraag is dus : hoe weten jullie dat een cylinder al dan niet werkt?

Liefst zonder de motor te demonteren;)
 
Lees de eerste paar posts eens even. daar staan 2 goede tips in...
..ik had het ook over deze bevinding/vraag van TS:

" *

Geplaatst op vrijdag 18 april 2008 12:07


Ik had posts gevonden waar iemand meldt dat hij merkt dat bij 170 km/u een cilinder uitvalt... Hoe flikt ie dat?


..en daar sloeg mijn fantasie van op hol ;)

Voor stationair meedraaien is de waterproef prima inderdaad !! ik gebruik altijd een doek die ik iets nat maak.. vingers niet gebruiken ..bochten zijn écht snel loeiheet
 
bougiekap eraf halen en dan kijken of hij in toeren zakt is een goede tip. opgelet echter als de motor niet goed is afgesteld, gesynchroniseerd.

toen ik mijn GL1000 heb opgehaald stond die al 3 jaar stil. heb de carburatie volledig uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. daarna draaide de motor wel maar toch niet echt naar behoren, af en toe een knal. had toen het idee dat er iets met de ontsteking mis was en dus de truk met de bougiedoppen toegepast. het rare was dat op 2 cylinders er geen verschil was, met of zonder bougiedop. dacht direkt aan de ontsteking maar dit kon niet daar het van die dubbele bobijnen zijn. de cylinders die geen verschil gaven waren aangesloten op verschillende bobijnen dus zouden de goede cylinders ook niets mogen doen.

uiteindelijk de carburateurs nog eens volledig nagezien en bleek het euvel te liggen aan een slechte synchronisatie. de motor draaide dus op 2 cylinders op ralentie en de andere 2 kregen te weinig benzine om mee te werken. na synchronisatie deed elke cylinder het wel en dus vertraagde de motor ook als ik de bougiedop van een cylinder verwijderde.
 
Als je niet merkt dat er plots een pit niet meer meedraait dan ben je niet technisch genoeg om zelf iets te gaan doen aan het probleem.

Volledig mee eens.
Aangezien ik niet eens de kennis heb om te weten dat een cilinder niet zou werken, denk ik er zelfs niet aan zelf iets te doen.

Olie remmen, bandenspanning , ketting, ...nakijken, daar blijft het voor mij bij.
De rest laat ik aan de prof.
 
Terug
Bovenaan Onderaan