Cylinderkop vlakken

longjohn

MF veteraan
1 sep 2004
1.756
9
's-Hertogenbosch
Ik heb een NX250, nu willen ze mij om wat meer pit en dus ook compressie te krijgen een hogerre zuiger aansmeren.
Maar waarom kan ik niet gewoon de kop laten vlakken, er is immers nog ruimte tussen de zuiger en kop op het bovenste dode punt.
In primciepe doe ik dan toch hetzelfde, allen een kop vlakken is gratis en een zuiger met veren, ga die maar zoeken want een standaard hogerre bestaat niet.

Wie is er handig in het verslijpen van nokkenassen?
Waar moet ik op letten als ik ze wegbreng of zaken afspreek met zo iemand?
 
Een hoge compressiezuiger heeft vaak uitsparingen die ervoor zorgen dat de kleppen de zuiger niet kunnen raken.
Dit gaat mis als je zomaar de kop af laat draaien.
Ook krijg je misschien problemen met de nokkenaskettingspanning.
 
Afvlakken wil nog weleens gebeuren bij 2 tact, en dan vooral bij brommertjes.

Het nadeel van het afvlakken bij 4takt is dat de nokkenassen lager komen te liggen en dus de distributieketting "te lang" wordt. Dus is je kettingspanner eerder ten einde........en dus zou hij weleens een tandje over kunnen schieten met alle gevolgen van dien.
Kortom: reden genoeg om niet af te vlakken.

Er zijn natuurlijk ook andere manieren om hem op te voeren zoals:
- inderdaad een hoge druk zuiger
- grotere carburateur
- eventuele restricties eruit schoppen
- open uitlaatdempertje (meteen ook een leuker geluid)
- kop laten flowen


Maar neem van mij aan dat dan de betrouwbaarheid ook wel een beetje achteruit gaat. Als ik jouw was zou ik gewoon eens aan iets zwaarders gaan denken. Een andere fiets dus ;)
 
Klopt, deden we op de MTS zelf afdraaien van koppen.
Dit is een viertakt, klopt door die ketting lengte te wijziggen zou je veel schade riskeren, jammer het leek zo eenvoudig.

Maar alleen je nokkenassen laten verslijpen is dat zinvol, en wie is daar handig in?
Ja ik heb een open uitlaat en open filters, tevens zit er een netjes afgestelde factory kit in.
 
Bij een XT is vlakken een standaard tuning ingreep die gedaan word bij Hoogland. Ligt er maar net aan hoeveel je wilt vlakken lijkt me. Ander nokkenasje is natuurlijk altijd leuk, maar daarmee ga je ook de lift vergroten, dus dan moet je bij combinatie met kop vlakken extra uitkijken.

Is allemaal best te doen, als je maar blijft meten en nadenken.
 
Bij een XT is vlakken een standaard tuning ingreep die gedaan word bij Hoogland. Ligt er maar net aan hoeveel je wilt vlakken lijkt me. Ander nokkenasje is natuurlijk altijd leuk, maar daarmee ga je ook de lift vergroten, dus dan moet je bij combinatie met kop vlakken extra uitkijken.

Is allemaal best te doen, als je maar blijft meten en nadenken.

Overweeg bij een snellere nokkenas ook zwaardere klepveren. Anders zou je zwevende kleppen kunnen krijgen.
Naar mijn inzien zou je dan hogere klep en klepstoterslijtage kunnen krijgen.
 
Maar wie is echt handig in ditsoort probeersels.
Oftewel welke tuner heeft betrouwbare kundige handjes, en heeft bewezen meer te kunnen als alleen mooi praten?
 
Afvlakken wil nog weleens gebeuren bij 2 tact, en dan vooral bij brommertjes.

Het nadeel van het afvlakken bij 4takt is dat de nokkenassen lager komen te liggen en dus de distributieketting "te lang" wordt. Dus is je kettingspanner eerder ten einde........en dus zou hij weleens een tandje over kunnen schieten met alle gevolgen van dien.
Kortom: reden genoeg om niet af te vlakken.

Er zijn natuurlijk ook andere manieren om hem op te voeren zoals:
- inderdaad een hoge druk zuiger
- grotere carburateur
- eventuele restricties eruit schoppen
- open uitlaatdempertje (meteen ook een leuker geluid)
- kop laten flowen


Maar neem van mij aan dat dan de betrouwbaarheid ook wel een beetje achteruit gaat. Als ik jouw was zou ik gewoon eens aan iets zwaarders gaan denken. Een andere fiets dus ;)

je ketting wordt niet te lang, dat kan je spanner met gemak opvangen. Je timing verandert, dát is het echte probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan