CZ, maar welke?

Realer

MF veteraan
18 jul 2006
11.118
312
Een vriendin van mij heeft onlangs haar rijbewijs gehaald en nu wil ze graag dezelfde motor hebben als de motor die haar (overleden) vader had. Ze weet dat het een CZ was, maar niet welke type.
het gaat om de voorste motor op de foto. De foto is waarschijnlijk in 1971 genomen, meer informatie is er helaas niet. Kan iemand vertellen om welk type het gaat?

8FD7A651-3896-4FB9-AFA0-3C85A968C114.jpeg
 
+1

Je ziet tussen de benen zelfs het rode zadel, dus ook ik ga voor Zündapp..
Bovendien: CZ's hebben de ketting altijd rechts,de motor op de foto heeft duidelijk links een kettingkast..
 
Laatst bewerkt:
Als die vriendin weet dat het een CZ moet zijn,vraag ik mij af of zij niet de achterste bedoelde.
 
Allen bedankt! Ze was erg stellig dat het de voorste motor was en dat het een CZ moest zijn,
maar aan de foto's van de Zundapp 250 S te zien moet het deze wel zijn.

Top! Ik ga het doorgeven!
 
...
Maar wel 1 met een andere tank en zadel ,of een later model met een oud model voorvork.
Jij weet er denk ik meer van dan ik.
Qua uiterlijk komt deze het meest overeen met die oude foto. Of het een samengestelde is weet ik niet, de foto komt van een veilingsite waar hij verkocht zou zijn voor €1800,-
 
...

Jij weet er denk ik meer van dan ik.
Qua uiterlijk komt deze het meest overeen met die oude foto. Of het een samengestelde is weet ik niet, de foto komt van een veilingsite waar hij verkocht zou zijn voor €1800,-
Nou nee hoor,info komt ook alleen maar van het net,misschien kon je zo,n voorvork wel op bestelling kopen en een verchroomde tank ook,
met zulke oude fietsen blijft het moeilijk,ook in die tijd zal er het nodige vervangen of verandert zijn in de loop der jaren door eigenaren.
Maar goed er 1 willen is 1 ding een net en rijdbaar exemplaar zien te vinden is weer wat anders,als ik net mijn motorrijbewijs zou hebben ging ik toch eerder wat moderners kopen,al begrijp ik de nostalgische gevoelens wel.Je moet eigenlijk een ervaren motorrijder en sleutelaar zijn om zoiets rijdbaar te houden
en mee te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap die angst (?) voor een oude motor niet..
Ja, het is handig als je verstand hebt van techniek, mooier als je zelf kunt sleutelen...maar geen noodzaak.
Los van het feit dat oliewissels en onderhoud vaker moet gebeuren met een oudje, durf ik met mijn '58 AWO rustig naar Frankrijk...wel binnendoor uiteraard.
Daar staat tegenover dat het allemaal ontzettend simpele techniek is.
Even rondneuzen op www gaf me dit;


Geen duozadel, iets jonger type lijkt me.
Prijs is volgens mij onderhandelbaar, maar vergeet niet dat klassiekers in Nederland goedkoper zijn dan over de grens..
 
Ik snap die angst (?) voor een oude motor niet..
Ja, het is handig als je verstand hebt van techniek, mooier als je zelf kunt sleutelen...maar geen noodzaak.
Los van het feit dat oliewissels en onderhoud vaker moet gebeuren met een oudje, durf ik met mijn '58 AWO rustig naar Frankrijk...wel binnendoor uiteraard.
Daar staat tegenover dat het allemaal ontzettend simpele techniek is.
Even rondneuzen op www gaf me dit;


Geen duozadel, iets jonger type lijkt me.
Prijs is volgens mij onderhandelbaar, maar vergeet niet dat klassiekers in Nederland goedkoper zijn dan over de grens..
Dat is een compleet andere motor,ze wil juist een motor die op die van haar vader lijkt,verder hebben we het hier over iemand met zeer waarschijnlijk
geen enkele ervaring met klassiekers en zeker nog weinig rijervaring,een klassieke motor heeft gewoon beperkingen en dan met name met de bediening en
rem capaciteit,in het huidige verkeer is dat iets waar je rekening mee moet houden,ff een noodstop kan zo goed verkeerd aflopen voor iemand
met geen enkele rijervaring op een klassieker.
 
Dat is een compleet andere motor,ze wil juist een motor die op die van haar vader lijkt,verder hebben we het hier over iemand met zeer waarschijnlijk
geen enkele ervaring met klassiekers en zeker nog weinig rijervaring,een klassieke motor heeft gewoon beperkingen en dan met name met de bediening en
rem capaciteit,in het huidige verkeer is dat iets waar je rekening mee moet houden,ff een noodstop kan zo goed verkeerd aflopen voor iemand
met geen enkele rijervaring op een klassieker.

JUIST! Ze wil eenzelfde motor als haar vader had..
Dan hoef je dus geen modern alternatief te bieden, want dat wil ze niet..
En dus zal ze zich, als ze er eenmaal eentje bemachtigd heeft, het rijden op zo'n oudje machtig moeten maken.
En leert ze vanzelf eventuele beperkingen, maar ook de charme van het rijden met zo'n oudje.

Ik geef alleen aan dat mensen niet zo met opgetrokken neus langs een oude fiets moeten lopen, omdat er geen 150+ pk inzit en snelweg-rijden vaak niet mogelijk is zonder jezelf en anderen te hinderen..
Klassiek-rijden heeft z'n charmes, maar daar horen bepaalde ongemakken ook bij.
 
Dat is een compleet andere motor,ze wil juist een motor die op die van haar vader lijkt,verder hebben we het hier over iemand met zeer waarschijnlijk
geen enkele ervaring met klassiekers en zeker nog weinig rijervaring,een klassieke motor heeft gewoon beperkingen en dan met name met de bediening en
rem capaciteit,in het huidige verkeer is dat iets waar je rekening mee moet houden,ff een noodstop kan zo goed verkeerd aflopen voor iemand
met geen enkele rijervaring op een klassieker.

Dat laat ik helemaal aan haar over. En misschien is het juist beter om zonder “moderne” ervaring op een klassieker te beginnen. Dan ben je ook nog niet verwend met hedendaagse techniek. In 1955 had je ook beginnende motorrijders..
 
Dat laat ik helemaal aan haar over. En misschien is het juist beter om zonder “moderne” ervaring op een klassieker te beginnen. Dan ben je ook nog niet verwend met hedendaagse techniek. In 1955 had je ook beginnende motorrijders..
Ja maar in 1955 waren de motoren niet ouder dan 50 jaar,ik zie ze hier vaak genoeg voorbij komen,mensen die denken leuk zo,n klassieker,
het eindigt dan of als een compleet restauratie project of word weer doorverkocht omdat men er geen zin meer in heeft of er niet meer uitkomt.
Moderne ervaring heeft ze al,want rijschool motoren zijn geen 50jaar of meer oud ;)
Ik heb zelf een tijdje met jaren 50 motoren gereden en er is altijd wel wat mee,of er trilt wat los,of was niet te starten,lekte olie en de dynamo ging kapot,ik verloor zelfs een uitlaatdemper onderweg,en dat waren compleet gerestaureerde exemplaren.Ik zie nog een dame voor me die rijdend aankwam op haar oude
motor,dat was op een parkeerplaats bij het strand,een tijdje later wou ze weer weg gaan,maar helaas het ding startte niet meer,ze werd steeds roder want het was rond de 30 graden,uiteindelijk heeft 1 van haar vrienden de motor weer aan de praat gekregen,inmiddels waren we een half uur verder,zelf was het haar nooit gelukt de motor weer te starten,dit is maar 1 voorbeeld ik kan er nog meer opnoemen.
Zomaar even een voorbeeld,deze dame heeft ook een motor die van haar vader geweest is ,zij heeft ook al het nodige meegemaakt,en
dat is dan nog een vrij moderne 2 takt vergeleken met een jaren 50 fiets,
 
Laatst bewerkt:
Ja maar in 1955 waren de motoren niet ouder dan 50 jaar,ik zie ze hier vaak genoeg voorbij komen,mensen die denken leuk zo,n klassieker,
het eindigt dan of als een compleet restauratie project of word weer doorverkocht omdat men er geen zin meer in heeft of er niet meer uitkomt.
Moderne ervaring heeft ze al,want rijschool motoren zijn geen 50jaar of meer oud ;)
Ik heb zelf een tijdje met jaren 50 motoren gereden en er is altijd wel wat mee,of er trilt wat los,of was niet te starten,lekte olie en de dynamo ging kapot,ik verloor zelfs een uitlaatdemper onderweg,en dat waren compleet gerestaureerde exemplaren.Ik zie nog een dame voor me die rijdend aankwam op haar oude
motor,dat was op een parkeerplaats bij het strand,een tijdje later wou ze weer weg gaan,maar helaas het ding startte niet meer,ze werd steeds roder want het was rond de 30 graden,uiteindelijk heeft 1 van haar vrienden de motor weer aan de praat gekregen,inmiddels waren we een half uur verder,zelf was het haar nooit gelukt de motor weer te starten,dit is maar 1 voorbeeld ik kan er nog meer opnoemen.
Zomaar even een voorbeeld,deze dame heeft ook een motor die van haar vader geweest is ,zij heeft ook al het nodige meegemaakt,en
dat is dan nog een vrij moderne 2 takt vergeleken met een jaren 50 fiets,

Tja, als je het zo stelt, dan zou niemand zich eigenlijk nog met oude meuk moeten bezig houden. Natuurlijk zal ze haar neus stoten, dat heb ik haar ook verteld en dat begrijpt ze ook. Maar ze zal toch ergens moeten beginnen en waarom dan niet op dezelfde motor als haar vader?

En wat betreft technische vaardigheid. ze sleutelt ook mee aan de klassieke mini van haar man, dus dat zie ik wel goed komen.
 
Ik heb zelf een tijdje met jaren 50 motoren gereden en er is altijd wel wat mee,of er trilt wat los,of was niet te starten,lekte olie en de dynamo ging kapot,ik verloor zelfs een uitlaatdemper onderweg,en dat waren compleet gerestaureerde exemplaren.Ik zie nog een dame voor me die rijdend aankwam op haar oude
motor,dat was op een parkeerplaats bij het strand,een tijdje later wou ze weer weg gaan,maar helaas het ding startte niet meer,ze werd steeds roder want het was rond de 30 graden,uiteindelijk heeft 1 van haar vrienden de motor weer aan de praat gekregen,inmiddels waren we een half uur verder,zelf was het haar nooit gelukt de motor weer te starten,dit is maar 1 voorbeeld ik kan er nog meer opnoemen.
Zomaar even een voorbeeld,deze dame heeft ook een motor die van haar vader geweest is ,zij heeft ook al het nodige meegemaakt,en
dat is dan nog een vrij moderne 2 takt vergeleken met een jaren 50 fiets,

Tja, als je het zo stelt, dan zou niemand zich eigenlijk nog met oude meuk moeten bezig houden. Natuurlijk zal ze haar neus stoten, dat heb ik haar ook verteld en dat begrijpt ze ook. Maar ze zal toch ergens moeten beginnen en waarom dan niet op dezelfde motor als haar vader?

En wat betreft technische vaardigheid. ze sleutelt ook mee aan de klassieke mini van haar man, dus dat zie ik wel goed komen.
Kijk een handige technische man helpt al,maar ja die heeft Tosca ook,dus of dat goed gaat is afwachten,verder moet ze natuurlijk zelf weten als ze
een oudje wil,je doet er vanzelf ervaring mee op,of dat goed gaat zal de tijd leren,en als je aan een Mini kan werken ben je wel wat gewend,dat is 1000x erger
dan een Zundapp :+
 
Kijk een handige technische man helpt al,maar ja die heeft Tosca ook,dus of dat goed gaat is afwachten,verder moet ze natuurlijk zelf weten als ze
een oudje wil,je doet er vanzelf ervaring mee op,of dat goed gaat zal de tijd leren,en als je aan een Mini kan werken ben je wel wat gewend,dat is 1000x erger
dan een Zundapp :+
Klopt, heb in de jaren 80 eens aan een Mini mogen werken, aandrijfassen vervangen. Dat doe ik dus nooit meer...
Deze Zündapp staat trouwens te koop op MP, voor veel te veel geld.
 
Klopt, heb in de jaren 80 eens aan een Mini mogen werken, aandrijfassen vervangen. Dat doe ik dus nooit meer...
Deze Zündapp staat trouwens te koop op MP, voor veel te veel geld.
Is wel wat ze zoekt wat model betreft,ze kan er een bod op doen,dus wie weet,het bod van 1000,- wat er nu staat is niet reëel.
 
Is wel wat ze zoekt wat model betreft.
Weet ik, en daarom plaats ik hem ook hier. Nou heb ik geen kennis van de waarde van deze motoren, maar zelf vind ik hem te duur. Al kost het natuurlijk ook een hoop geld om hem zo mooi te krijgen. Het is in ieder geval wel een hele nette.
 
Weet ik, en daarom plaats ik hem ook hier. Nou heb ik geen kennis van de waarde van deze motoren, maar zelf vind ik hem te duur. Al kost het natuurlijk ook een hoop geld om hem zo mooi te krijgen. Het is in ieder geval wel een hele nette.
Ik denk ergens tussen de 4000,- en 5000,- dat het een nette prijs zou zijn,je kan wel een opknapper kopen zoals de eerste advertentie in dit topic,maar ga je zoiets opknappen ben je ook minimaal 2000,- kwijt,dan zit je ook tegen de 5000,- aan.
 
Dat had ik ook ongeveer in gedachten voor deze. Het is in ieder geval een mooie, en met het originele kenteken uit die tijd.
Mijn Lilac LS 18 was ook uit die tijd, en had ook een UU kenteken erop.
 
Heel mooi alle reacties, maar het was alleen de bedoeling dat ze wist om welke motor het ging. Niet om te discussiëren of het verstandig is of niet, niet om er meteen eentje aan te schaffen en zeker niet om mini’s af te kraken!!;) (Als die al als moeilijk worden beschouwt dan stelt zo’n Zundapp dus echt niks voor:P)

Allemaal bedankt voor meedenken, ze is in elk geval erg blij dat ze weet welke motor het geweest is.
 
Heel mooi alle reacties, maar het was alleen de bedoeling dat ze wist om welke motor het ging. Niet om te discussiëren of het verstandig is of niet, niet om er meteen eentje aan te schaffen en zeker niet om mini’s af te kraken!!;) (Als die al als moeilijk worden beschouwt dan stelt zo’n Zundapp dus echt niks voor:P)

Allemaal bedankt voor meedenken, ze is in elk geval erg blij dat ze weet welke motor het geweest is.
Nou je opdracht volbracht dus *O* ;)
Mini,s begin ik maar niet meer over dan ben ik de rest van het jaar nog zoet.:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan