Daar sta je dan

done-and-gone

MF veteraan
27 mei 2003
5.359
1.701
Na het lezen van wat er dit weekeinde in Duitsland is gebeurd is mijn leed absoluut niet te vergelijken. Maar goed, toch ff een verhaaltje. Wat een leuke toerrit en wat bijkletsen had moeten worden met oud-bestuursleden van mijn studentenmotorcluppie is na 70 km geëindig met het bellen van de ANWB. Oorzaak: kapot achterwiellager, voorafgegaan door een onheilspellend gekraak en gekwispel aan de achterkant van m'n Cagiva. Daar sta je dan, ergens in Limburg tussen St. Joost en Montfort ... en je wilt toch wel graag weer naar huis (Apeldoorn). Liefst dezelfde dag nog ;)
Om 14.00 de ANWB gebeld.
Om 15.00 aanwezig
Om 15.05 heeft die een bergingsbedrijf gebeld
Die kwam om 15.30 langsrijden met de personenauto om te zeggen dat ze de vrachtwagen op gingen halen.
Om 16.00 was de vrachtwagen er.
En om 16.15 kon ik dan meerijden richting Apeldoorn. Hulde voor de mannen :} die de Cagiva en mij thuis hebben gebracht, maar wat duurt wachten lang zeg. Gelukkig had ik gezelschap totdat duidelijk werd dat de bergingswagen onderweg was. Vanaf dat moment stond ik alleen en zijn er welgeteld één opa (inclusief alpinopet) op een spartamet, twee fietsers en één motorscooter gestopt. De overige 25 motoren (ik heb ze geteld) en automobilisten blèrden zo hard mogelijk voorbij. Niet dat stoppen nodig was, maar toch ...

't Kloterige is alleen dat dit niet de eerste keer is. Al na een paar 1000 km waren de balhoofdlagers van mijn destijds hagelnieuwe Cagiva kapot. Reden: slechte lagers en af-fabriek te weinig vet; nog onder garantie vervangen. Nou zou je denken ... aangezien ik net 1000 km geleden er een nieuwe kettingset erop heb liggen ... dat er bij dat onderhoud meteen ff naar de lagers is gekeken aangezien "lagers" blijkbaar een bekend Cagiva-probleem zijn ...
Maar goed, da's speculeren; ik kan toch pas dinsdag contact opnemen. Maar ik denk da'k meteen m'n voorwiellagers ook maar laat vervangen. En ze toch maar even aanspreken op 't feit dat het wel raar is, een motor van 3 jaar oud met 22.000 km met een kapot achterwiellager ...
En nee, ik gebruik geen hogedrukspuit met het reinigen van de motor.
Ik heb zelf nog ff getwijfeld of het aan een verkeerd gespannen ketting zou kunnen liggen, maar het was het lager juist aan de rechterkant (= niet-ketting zijde) die het heeft begeven. Volgens de ANWB-meneer zou dan juist het linker-lager kaduuk zijn geweest.

Enfin, ik ben weer thuis, een ervaring rijker en niet zo veel rubber armer.
 
Dat is niet zo mooi! Nu hopen dat het een beetje mee valt in de kosten!

Volgens mij zijn die lagers niet zo duur, en een wiel eruit en er weer in is ook 't werk niet. Ik hoop alleen dat er niet meer beschadigd is (steekas ofzo). Aangezien ik toch wil pogen dit als niet-normale slijtage vergoed te krijgen laat ik zelf de boel nog maar ff dicht zitten totdat ik met de dealer heb gebeld. Maar dat kan pas dinsdag.
 
Vanaf dat moment stond ik alleen en zijn er welgeteld één opa (inclusief alpinopet) op een spartamet, twee fietsers en één motorscooter gestopt. De overige 25 motoren (ik heb ze geteld) en automobilisten blèrden zo hard mogelijk voorbij. Niet dat stoppen nodig was, maar toch ...
hadden wij laatst ook met z'n 3e op de vluchtstrook en bijna alle motor rijders rijden door(sommige zwaaien zelfs nog)
Op 2 na,waarvan 1 een kennis was die speciaal terug was gereden met een omweg.

Hopelijk doen ze nog wat met garantie van je lagers,en wachten is altijd kut.
 
Gelukkig maar dat er iets bestaat zoals de ANWB hé :P

[me]Phr3ak ziet de topicstarter al staan ergens in Limboland, in het stikke donker :P [/me]
 
Maar VOORAL BLIJVEN GROETEN.Heerlijk toch het"jongens onder mekaar gevoel".Motorrijders steunen elkaar door dik en dun.Whaaaaaaaaa!


Heb vorige week weer eens hetzelfde mogen ervaren.Kwartiertje sleutelen,ongeveer 7 motoren gezien en niemand is gestopt.
:r
 
Sjonge jonge, gaan die asfalthapper opa's en oma's één keer 'senatorenritje' houden met hun rollators, hebbben ze gelijk schroeven in banden en kapotte lagers. Rust roest of roest rust of whatever. B|







;) :P
 
hadden wij laatst ook met z'n 3e op de vluchtstrook en bijna alle motor rijders rijden door(sommige zwaaien zelfs nog)
Op 2 na,waarvan 1 een kennis was die speciaal terug was gereden met een omweg.

Hopelijk doen ze nog wat met garantie van je lagers,en wachten is altijd kut.

en maar enthousiast toeteren en zwaaien terwijl ze keihard doorknallen :+
 
Sjonge jonge, gaan die asfalthapper opa's en oma's één keer 'senatorenritje' houden met hun rollators, hebbben ze gelijk schroeven in banden en kapotte lagers. Rust roest of roest rust of whatever. B|

;) :P
Maak er maar 'seniorenritje' van :P
rot he, alzheimer :+

Ik ben tot nog toe ook altijd door gereden en daar mogen jullie me nog dankbaar voor zijn ook. Aan mij heb je toch niks(dan ;) ).
 
Laatst bewerkt:
Maak er maar 'seniorenritje' van :P
..............

Ik ben tot nog toe ook altijd door gereden en daar mogen jullie me nog dankbaar voor zijn ook. Aan mij heb je toch niks(dan ;) ).

Grappig bedoeld, maar is niet leuk. B| Dat komt bij mij minstens net zo vervelend en agressieopwekkend over als een opmerking over die ziekte met de k.
 
Maak er maar 'seniorenritje' van :P
rot he, alzheimer :+

Ik ben tot nog toe ook altijd door gereden en daar mogen jullie me nog dankbaar voor zijn ook. Aan mij heb je toch niks(dan ;) ).
Beetje benzine halen bijvoorbeeld,lift geven bijvoorbeeld,iemand bellen bijv.indien geen gsm etc,etc.
 
Beetje benzine halen bijvoorbeeld,lift geven bijvoorbeeld,iemand bellen bijv.indien geen gsm etc,etc.
Ik zal m'n leven beteren O-)
Heb me zelfs al voorgenomen om een eindje benzineslang onder m'n zadel te frommelen om snel ff wat benzine over te kunnen lurken.
 
Beetje benzine halen bijvoorbeeld,lift geven bijvoorbeeld,iemand bellen bijv.indien geen gsm etc,etc.

:^

[me]Thunderer moet wel toegeven dat hij een beetje moe wordt van die mensen die op de vluchtstrook via de GSM staan te overleggen met moeder de vrouw over wat er vanavond op tafel moet staan en je dan heel kwaad aankijken als ik stop en vraag of ze hulp nodig hebben... omdat ik ze "stoor" in hun gesprek :( :+ ach dat zijn toch maar nep-motorrijders 8-) [/me]
 
:^

[me]Thunderer moet wel toegeven dat hij een beetje moe wordt van die mensen die op de vluchtstrook via de GSM staan te overleggen met moeder de vrouw over wat er vanavond op tafel moet staan en je dan heel kwaad aankijken als ik stop en vraag of ze hulp nodig hebben... omdat ik ze "stoor" in hun gesprek :( :+ ach dat zijn toch maar nep-motorrijders 8-) [/me]
Ik had ook een leuke laatst. Ik lag bij een parkeerplaatsje langs de snelweg op de grond naar m'n filmpje te kijken, want ik had m'n camera vastgebonden aan m'n achterbrug, haha. Stopt er dus een busje met de vraag of ik hulp nodig had :+
 
Ik had ook een leuke laatst. Ik lag bij een parkeerplaatsje langs de snelweg op de grond naar m'n filmpje te kijken, want ik had m'n camera vastgebonden aan m'n achterbrug, haha. Stopt er dus een busje met de vraag of ik hulp nodig had :+

zal het onthouden, als ik iemand in de buurt van A'dam bij de achterbrug van een blauwe CBR600rr zie liggen rij ik lekker door, maar zal wel ff zwaaien :+
 
Vorig jaar met een GranCanyon toertocht had Cugel er helaas ook last van. Ik heb alleen mijn voorwiellagers laten vervangen. Ook op het Yahoo forum heb ik er nog niet van lezen.

Maar ik denk dat ik deze winter maar preventief mijn achterwiellagers ga vervangen. Kosten niet veel en als dat deze problemen voorkomt ....
kZit nu aan ca. 23.000 km.
 
Vorig jaar met een GranCanyon toertocht had Cugel er helaas ook last van. Ik heb alleen mijn voorwiellagers laten vervangen. Ook op het Yahoo forum heb ik er nog niet van lezen.

Maar ik denk dat ik deze winter maar preventief mijn achterwiellagers ga vervangen. Kosten niet veel en als dat deze problemen voorkomt ....
kZit nu aan ca. 23.000 km.

Ik denk dus nu aan preventief voorwiellagers vervangen. Ik zit op 22500 km ...
M'n balhoofdlagers zijn al vervangen.
 
...hadden wij laatst ook met z'n 3e op de vluchtstrook en bijna alle motor rijders rijden door(sommige zwaaien zelfs nog)
Wat wil je dan? Een meeting houden op de vluchtstrook of zo, of hadden jullie alle drie tegelijk pech dat er niemand meer naar een tankstation kon rijden. :?
Als er een of twee staan wil ik nog wel eens stoppen (indien mogelijk). Met meer als twee heb je mn hulp echt niet meer nodig hoor. Iets te vaak gestopt voor iemand die de vluchtstrook gebruikte om even te wachten op de rest van de groep of om een 'dringend' telefoontje te plegen.
 
Laatst bewerkt:
Maar VOORAL BLIJVEN GROETEN.Heerlijk toch het"jongens onder mekaar gevoel".Motorrijders steunen elkaar door dik en dun.Whaaaaaaaaa!


Heb vorige week weer eens hetzelfde mogen ervaren.Kwartiertje sleutelen,ongeveer 7 motoren gezien en niemand is gestopt.
:r
Als je met 140 over de snelweg rijdt let ik meestal niet zozeer op de vluchtstrook maar op de koekblikkers op de rijbaan.
Op het moment dat ik een collegarijder zie ben ik er al een stuk voorbij.
Dus vergeef me als ik niet stop als ik nie van de linkerbaan ineens op de vluchtstrook stop en tegen het verkeer in terugrij.Als ik kan stop ik, maar ga me zelf niet onnodig in gevaar brengen om iemand te helpen.
Laast een fransman geholpen om de weg te vinden aan de oprit van een autoweg, geeft je toch wel een goed gevoel moet ik eerlijk zeggen na veel handen en voeten werk hij de weg toch kan vervolgen, zou ik zelf ook fijn vinden in het buitenland.(spreek niet vloeiend frans zie je)
 
De lagers van mijn (ex)Navigator hadden bij 22K ook veel geleden. De smering is onvoldoende maar nog erger is dat de afdichting helemaal waardeloos is.

Preventief vervangen bij 20K is de enige optie. Zowel de voor als achterwiel lagers. Ze kosten bij een dealer rond de 14 Euro per stuk, maar een lagerboer vraagt zoals eerder aangegeven rond de 6 Euro. Aangezien het er volgens mij 5 zijn, toch een leuke besparing om even de lagers op te pikken bij een lagerboer en dan te laten monteren, of dit zelf doen.

Balhoofd idem. Vet ernaast, niet erin. Gevolg: te strak lopend balhoofd. Moment klopt niet, smering nope. Sturen met een gevoel van een vastlopend balhoofd.
(net zoiets als een punt in het lager waardoor het sturen stopt, op het moment dat je dit echt niet kunt gebruiken)
 
Vorig jaar met een GranCanyon toertocht had Cugel er helaas ook last van. Ik heb alleen mijn voorwiellagers laten vervangen. Ook op het Yahoo forum heb ik er nog niet van lezen.

Maar ik denk dat ik deze winter maar preventief mijn achterwiellagers ga vervangen. Kosten niet veel en als dat deze problemen voorkomt ....
kZit nu aan ca. 23.000 km.
sja..tis geen japanner dus dan moet je een zak met reserve onderdelen meenemen,,,.. :P het is niet anders... :) *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan