DAB+ radio

sanderdl

Rookie
14 jun 2015
5
0
Maarssen
Hi MF-ers,

Voor woonwerkverkeer wil ik graag naar de radio kunnen luisteren. Ik heb al de Cardo Scala Rider G4 maar de ontvangst van die radio is echt slecht. Zelfs met RDS werkt dat niet.

Het mooiste zou een waterdichte DAB+ radio zijn die óf via een FM radio kanaal óf via A2DP bluetooth kan worden aangesloten op mijn Cardo Scala Rider G4.

Zijn jullie zo iets dergelijks tegengekomen?

Alvast dank, Sander
BMW K1200GT (2003)

P.S. Radio via mijn telefoon (hetzij FM hetzij Internet) is geen optie, FM ontvangst is ook slecht en geen RDS en via inet kan niet omdat ik maar een beperkte databundel heb. (via het werk)
 
Het lijkt me dat de leveranciers van Scala en andere spullen inmiddels toch wel overgestapt zijn op DAB+ en niet meer (alleen) spullen leveren welke van het FM protocol afhankelijk zijn voor radio ontvangst ?


DAB = iets uit de jaren '90 van de vorige eeuw en is destijds helaas niet doorgedrongen in NL, DAB+ wordt wél de nieuwe standaard.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een goede, mijn scala is stuk en ik ben naar een nieuwe opzoek.

Eens kijken wat hier allemaal voorbij komt, ik heb net even de site van SENA doorgespit, maar volgens mij kan hun nieuwste (de 20S) ook nog steeds geen DAB+ aan.

Zo lopen wat achter lijkt het wel.

Ik ben benieuwd of iemand wat weet. (Normale FM radio is inderdaad triest op de Scala, maar dat hebben ze allemaal volgens mij, antenne is altijd het probleem)
 
Het lijkt me dat de leveranciers van Scala en andere spullen inmiddels toch wel overgestapt zijn op DAB+ en niet meer (alleen) spullen leveren welke van het FM protocol afhankelijk zijn voor radio ontvangst ?

Lijkt er op van niet. Ook de nieuwe modellen hebben alleen maar FM Radio....
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen ook ff aan het zoeken geweest.
Het is er volgens mij nog niet.

Wel goede ervaringen gelezen over deze 2 modellen portable DAB+ ontvangers:

Roberts Sports DAB/FM RDS Personal Digital Radio

of deze

Pure Move 2500

Maar daar zul je dan een BT transmitter bij moeten halen, zoiets (er zijn er diverse)
Deze heeft bv een wat betere audio via BT

Wireless Bluetooth A2DP 3.5mm Jack Stereo HiFi Audio Dongle Adapter Transmitter

Maarja, dat blijft wel prutsen, en port radio opladen en BT adapter en dan moet het ook allemaal gekoppeld worden..

Het zou toch wel mooi zijn om gewoon een DAB+ geintergreerd te hebben.

edit: gelijk request ingeschoten bij SENA, eens kijken met welk antwoord ze komen.
 
Laatst bewerkt:
Voor je overstapt op DAB+ : check of er voldoende dekking is in het gebied waar je regelmatig rijdt.

Hier in Zuid Limburg is de dekking ronduit slecht. Er is matige DAB+ ontvangst in grotere steden zoals Parkstad Heerlen en Maastricht, maar buiten de gemeentegrenzen is er geen DAB+. Hier in Sittard is er helemaal geen DAB+ ontvangst, en naar het noorden richting Roermond en Venlo ook niet.

DAB+ is bij ons nog niet geschikt om onderweg van radio te genieten.
 
Klopt, maar in 2017 moet heel Nederland goede dekking hebben.

Net netjes antwoord van Sena gehad, die ondersteunen het helaas nog niet.
(kan ook niet met firmware update)

The 20S has FM ability it won't have the hardware to support digital radio.
 
...Voor je overstapt op DAB+ : check of er voldoende dekking is in het gebied waar je regelmatig rijdt....
Sinds kort heb ik een portable radiootje met DAB+ ; als het werkt werkt het mooi.
Maar ondanks de naar verhouding enorme antenne is de ontvangst in NL niet echt denderend. In huis is het signaal vaak te zwak.
Vorige maand was ik in Duitsland, nu in Oostenrijk; in beide totaal geen DAB+ aanbod ontdekt.

Nu zal dat ongetwijfeld veranderen maar op dit moment kun je nog niet zonder FM ontvangst, is althans mijn ervaring...
 
Laatst bewerkt:
Elke dab+ radio met hoofdtelefoon aansluiting kun je aan je scala G4, G9 Sena20s etcetc koppelen. Hebben allemaal een jack ingang.

Volgens mij is er ook niet zoveel vraag naar radio in de helm. Meeste gebruiken toch mp3, spotify, Nederland.fm etc via de telefoon
 
Het lijkt me dat de leveranciers van Scala en andere spullen inmiddels toch wel overgestapt zijn op DAB+ en niet meer (alleen) spullen leveren welke van het FM protocol afhankelijk zijn voor radio ontvangst ?


DAB = iets uit de jaren '90 van de vorige eeuw en is destijds helaas niet doorgedrongen in NL, DAB+ wordt wél de nieuwe standaard.
dat de overheid het hier in nederland promoot (zodat ze hopelijk de FM kunnen afschaffen en meer geld kunnen verdienen door meer zenders in de beperkte ether ruimte te proppen op een digitale in plaats van de analoge manier) wil nog niet zeggen dat het ook een internationale standaard aan het worden is. en de elektronica giganten ontwerpen niet voor nederland maar op zijn minst voor een continent om de kosten te drukken. dus zolang het niet in heel Europa gepushed word zal het ook met DAB+ niks worden. je vind het nog niet standaard in auto's de meeste radio's voor thuis kunnen het ook niet aan ( sterker nog je moet echt zoeken naar DAB+ bij de elektronica winkel) en voor de meeste mensen voldoet de FM standaard prima (behalve een paar motorrijders en de overheid) dus ik zie de kansen voor DAB+ niet zo groot in.
 
Wordt gewoon doorgedrukt.

In 2023 moet het Analoge FM park uitgeschakeld zijn.
Kan dat? Ja, dat hebben ze met de Analoge TV zenders ook gedaan.

AM gaat al veel eerder uit. En 2023 is ver genoeg weg om voor alle autofabrikanten e.d. te zorgen dat het allemaal standaard wordt.

Kortom DAB+ gaat er gewoon komen (of DAB+++++ ;) )
De standaard is nog even afwachten, maar digitaal gaat het worden.
 
Sinds kort heb ik een portable radiootje met DAB+ ; als het werkt werkt het mooi.
Maar ondanks de naar verhouding enorme antenne is de ontvangst in NL niet echt denderend. In huis is het signaal vaak te zwak.
Vorige maand was ik in Duitsland, nu in Oostenrijk; in beide totaal geen DAB+ aanbod ontdekt.

Nu zal dat ongetwijfeld veranderen maar op dit moment kun je nog niet zonder FM ontvangst, is althans mijn ervaring...

Kun je die radio wel horen met al dat tuig met hun herrie uitlaten in het verkeer? :9
 
....Kun je die radio wel horen met al dat tuig met hun herrie uitlaten in het verkeer? :9 ....
Daarom heb ik er een stevige versterker aan gekoppeld, totaal 1400 Watt; dat hoor je wel.
Maar ik veroorzaak geen overlast, ik zet het volume zondagmorgen om 5 uur al van stand 10 naar stand 9.
Op 12 scheuren zowat je trommelvliezen, op die stand zet ik hem bijna nooit; ja alleen als ik Iron Maiden draai.
Ik ben dus heel sociaal, houd best rekening met iedereen hier in de flat en de woningen hier tegenover.

Maar niet iedereen hier is zo sociaal; vorige maand hebben een paar van die stilte aso's hier in de flat met de politie gebeld, nu hebben ze m'n boxen in beslag genomen. Zo gemeen, ik doe er niemand kwaad mee. En nu krijg ik ze ook nog niet terug. Dat hadden ze nooit mogen doen, ik doe geen vlieg kwaad en zij nemen zomaar mijn boxen in beslag.

Ik denk dat ik er maar eens een klaagtopic over open. Kunnen we allemaal lekker kankeren op die stilte aso's die het voor mij verpesten. Die lui snappen er niets van.






Oh ja, on topic.

DAB+ werkt 's nachts ook (nog) niet. In de vroege morgen is er geen DAB+ signaal, geen enkele zender.
 
Laatst bewerkt:
Daarom heb ik er een stevige versterker aan gekoppeld, totaal 1400 Watt; dat hoor je wel.
Maar ik veroorzaak geen overlast, ik zet het volume zondagmorgen om 5 uur al van stand 10 naar stand 9.
Op 12 scheuren zowat je trommelvliezen, op die stand zet ik hem bijna nooit; ja alleen als ik Iron Maiden draai.
Ik ben dus heel sociaal, houd best rekening met iedereen hier in de flat en de woningen hier tegenover.

Maar niet iedereen hier is zo sociaal; vorige maand hebben een paar van die stilte aso's hier in de flat met de politie gebeld, nu hebben ze m'n boxen in beslag genomen. Zo gemeen, ik doe er niemand kwaad mee. En nu krijg ik ze ook nog niet terug. Dat hadden ze nooit mogen doen, ik doe geen vlieg kwaad en zij nemen zomaar mijn boxen in beslag.

Ik denk dat ik er maar eens een klaagtopic over open. Kunnen we allemaal lekker kankeren op die stilte aso's die het voor mij verpesten. Die lui snappen er niets van.






Oh ja, on topic.

DAB+ werkt 's nachts ook (nog) niet. In de vroege morgen is er geen DAB+ signaal, geen enkele zender.






Krijg nou tieten: humor _O-
 
Dank voor jullie reacties. Ik was er al een beetje bang voor. Beste optie lijkt een betere FM radio via jack aan te sluiten.
 
vandaar dat ze de fm frequenties weer wouden veilen in 2017 voor een licentie van 10 jaar.


Linkje naar HP de tijd

We gaan het merken, zoals altijd blijft het wat vaag en kan het alle kanten op

Maar betalen voor 10 jaar en minder krijgen zou mij ook niets verbazen bij deze overheid

edit:
en nog gevraagd of het er aan zat te komen:
Nee dus voorlopig:

Hi Frank,

I am not certain of that but currently there is no release of such a product. Since here in the US HD Radio is still something of the future despite its readily availability.

My best solution to you is to find a DAB+ Handheld radio that supports bluetooth (A2DP to get nitty gritty about it) or has a 3.5mm output and run it to a bluetooth transmitter. Then pair that transmitter to the 20S, and if the transmitter or handheld device supports AVRCP you can use the 20S or the Handle Bar remote to control the music. Note if you do use a transmitter that supports AVRCP the device you are connecting with should also support in-line remote control, if your not familiar with this, its basically like wired remote controls on earbud/headphone wires to change track/volume on your iphone or smart phone.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor jullie reacties. Ik was er al een beetje bang voor. Beste optie lijkt een betere FM radio via jack aan te sluiten.

Knal je Phone vol met mp3 dan heb je zelf de keus qua muziek ipv dat gelul op de radio. Via de headset kun je dan ook nog skippen naar volgend nummer of toch nog een keer terug
 
Knal je Phone vol met mp3 dan heb je zelf de keus qua muziek ipv dat gelul op de radio. Via de headset kun je dan ook nog skippen naar volgend nummer of toch nog een keer terug

Radio is er niet alleen voor muziek... Een beetje "ge-ouwehoer" maakt de doorslag (Radio-10 vs, Radio Veronica sinds "Somertijd" over gegaan is ..... ).

})
 
's-ochtends luister ik naar radio1 voor het nieuws en achtergronden en 's-middags/'s-avonds naar 3fm :] . ik blijf wel aanmodderen met de fm+rds van de cardo scala. :?
 
' ik blijf wel aanmodderen met de fm+rds van de cardo scala. :?

hij ook
feat-antennas-is-2.jpg


ps: norwegen gaat in 2017 om
 
Ik heb ook radio voor WW, maar tegenwoordig stream ik gewoon. Valt qua datagebruik reuze mee en altijd kraakhelder geluid.

Werkt FM op motoren slechter dan in auto's :?
Nee maar de antenne is vaak net te klein voor een goede ontvangst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan