DAB+ radio

Ik herinner me vooral Hilversum 2 op de AM. Heerlijk het hele land door rijden en altijd ontvangst. Nee, dat moest zonodig naar die K FM met elke 50km een andere zendmast.
 
Beetje jammer is DAB+ wel, want ik ontvang geen bal (behalve commerciele zenders). Rijd regelmatig zaanstreek <> apeldoorn. Alleen ontvangst op de ring amsterdam, maar wegvallend, prima rondom hilversum en vanaf amersfoort nada.... Dit is met een als kerstkado gekregen sangean dpr-32, via kabeltje op de sena smh-10.
In de auto heb ik nu ook dab+, daarmee kon ik - voor de deur - zelfs de npo stations niet vinden.... Echter nadat ik onderweg een nieuwe scan gedaan hebt, wel gevonden. Speelt die nu wel redelijk storingsvrij, tot voor de deur. Tussen A'foort/A'doorn echter funkstille.....Verschil dab/fm in een rijdende auto te kunnen horen wordt lastig - maar is bij mij makkelijk, wat een rust in de weergave met dab ;)

Alle nl zenders zijn al jaren niet meer om aan te horen vanwege compressietechnieken etc. dus dab/fm maakt wat dat betreft niet uit, de kwaliteit wordt al bij de bron verkracht.

Overigens: ik begrijp spotify etc, maar mag graag op de hoogte blijven van de wereld om mij heen, daarvoor is radio een prima medium, dat ik niet graag zou willen missen.
 
Ja laten we miljoenen per jaar uitgeven zodat een paar liefhebbers nog naar verouderde standaarden kunnen luisteren... Zwartwit tv was ook het mooiste als het analoog de ether werd geslingerd maar dat doen we ook niet meer.
 
Radio vind ik ook nog steeds een leuk medium. Ik hoor soms muziek die ik zonder radio nooit ontdekt zou hebben. En wil je toch wat anders dan zijn er heel veel stations met verschillende dingen.

De kritiek op DAB+ die je telkens weer hoort is het zwakke signaal, of gebrek aan signaal. Dat had ik dus ook... Ze maakten al volop reclame op het moment dat er nog maar een paar zenders in de lucht waren. Tja, dan is het natuurlijk te verwachten. En het zenderpark is ook nu nog niet klaar.

Reikwijdte van een radiosignaal is net als met geluid; hoe lager de frequentie, hoe verder het signaal draagt.

Het FM signaal zit tussen 88 en 108 Mhz, dat zal daardoor nooit zover reiken als de AM middengolfband die zit tussen 520 en 1610 khz (1,610 Mhz).
Het DAB+ signaal is ook frequentie gemoduleerd en zit nog iets hoger, tussen 174 en 230 Mhz.
De digitale techniek echter laat toe dat er meerdere stations op één frequentie passen, er passen dus a.h.w. veel meer stations op een zender en zo kunnen ze elk signaal toch landelijk dekkend krijgen terwijl er tegelijk toch meer verschillende zenders in de lucht zijn.
 
Ja laten we miljoenen per jaar uitgeven zodat een paar liefhebbers nog naar verouderde standaarden kunnen luisteren... Zwartwit tv was ook het mooiste als het analoog de ether werd geslingerd maar dat doen we ook niet meer.
Nee, laten we miljoenen belastinggeld uitgeven aan een standaard die nu al door 4G ingehaald wordt en investeren in apparaten die alleen in een niche voorzien.
Je moet niet blijven hangen in het oude, maar domme afslagen nemen heeft ook geen zin.
 
Afgelopen tijd weer wat ervaring opgedaan....

Ik heb dus een mooie nieuwe werkplek, prachtig allemaal maar de radio deed het bijna niet binnen in dat grote gebouw, beroerde FM ontvangst. ‘s Morgens gaat het nog maar later valt het signaal bijna helemaal weg.
Ik heb meerdere experimenten gedaan met verschillende antennes, niets werkte goed genoeg.

Toen maar internet radio. Nu ben ik zeker geen audio freak maar ik vind het nergens naar klinken, zo vlak. Bovendien viel het signaal soms 3 keer uit in één nummer, heel irritant.

Nu vind ik muziek toch wel erg belangrijk en zo heb ik dat kleine DAB+ radiootje een keer meegenomen, ik dacht dat die ook wel te weinig signaal zou hebben maar je moet het wel proberen natuurlijk.
Radiootje aangesloten op de Aux ingang en wat blijkt, ik heb 35 kristalheldere zenders. Het klinkt echt als van CD zo goed.

Eén of ander bedrijf stopte die radiootjes in het kerstpakket, nu staan ze dus op marktplaats voor weinig en nu heb ik er ook eentje voor het werk.
 
Als t werkt is het super geluid in mijn Bose Megane. Maar elke dag is t wel wat met dab.

https://youtu.be/Me6N7uT7_IA

Vandaag dit weer. Soms 30 sec wachten na starten auto voordat er geluid is.
Tunnels valt het weg en fm werkt dan wel.

Leuk als je op een vaste plek bent waar het werkt maar verder...
 
Als t werkt is het super geluid in mijn Bose Megane. Maar elke dag is t wel wat met dab.

https://youtu.be/Me6N7uT7_IA

Vandaag dit weer. Soms 30 sec wachten na starten auto voordat er geluid is.
Tunnels valt het weg en fm werkt dan wel.

Leuk als je op een vaste plek bent waar het werkt maar verder...

Ik heb zelf een dab+ receiver ingebouwd in mijn auto. Ik vind het heerlijk, altijd goed bereik en een perfecte kwaliteit. Vooral de non-stop zenders zonder reclame, ideaal! Vorige week nog naar Duitsland bij de Moesel gereden, perfect ontvangst!
Heel soms schakelt ie automatisch heel even terug naar FM van de zender die opstaat, en dat klinkt nergens naar.
Voor mij nooit anders meer.
 
Ik heb zelf een dab+ receiver ingebouwd in mijn auto. Ik vind het heerlijk, altijd goed bereik en een perfecte kwaliteit. Vooral de non-stop zenders zonder reclame, ideaal! Vorige week nog naar Duitsland bij de Moesel gereden, perfect ontvangst!
Heel soms schakelt ie automatisch heel even terug naar FM van de zender die opstaat, en dat klinkt nergens naar.
Voor mij nooit anders meer.
Heb je een linkje ?
 
tenor.gif
 
Mja, ik denk dat dat afhankelijk is van het merk auto, en type. Je kan niet zomaar een Ford receiver unit in een Fiat schroeven.
 
Even dit topic weer omhoog kicken.

We zijn weer een paar maanden, jaren verder en er is natuurlijk een hoop verbeterd in de techniek.

Ben al een tijdje erover aan het denken om radio op de motor te krijgen. Een digitale ontvanger met een antenne voor goed bereik om digitale zenders te ontvangen. Soms heb je gewoon even zin om radio te luisteren i.p.v. de standaard spotify playlist. Heeft een van jullie dit al eens overwogen, of hier naar gekeken? en wat zou eventueel de beste oplossing zijn?

Bijv. Tiny Audio C11 DAB receiver inbouw tuner incl antenne | PDAplus

Dan moet je nog wel kijken naar een goede aparte antenne en een manier om de audio naar de headset te krijgen (eventueel een bluetooth zender?)
 
Laatst bewerkt:
Die reclame is inderdaad ook wel misleidend. Telkens roepen dat je kraakhelder geluid hebt zonder ruis.. ja zonder ruis idd, want als je ontvangst iets minder is heb je gewoon helemaal geen geluid meer. Als hier voor een vrachtwagen parkeert om te laden of lossen is gelijk de hele verbinding weg, zo zwak is het signaal. Bij FM gaat hij gewoon lekker verder.

En daarnaast is een klein radiotje achterlijk duur in vergelijking met een zelfde formaat/klasse FM radio.
 
Laatst bewerkt:
Waarom is de ontvangst eigenlijk zo slecht in vergelijking met FM? Het zal wel iets met golflengtes te maken hebben, maar weet iemand hier het fijne van?
 
Omdat de dekking van DAB+ nog niet 100% is in ons land..
Daarbij werkt DAB ook op hogere frequentie's dan de ouderwetse FM zenders en heb je dus meer hinder van omgevingsvariabelen zoals bomen , huizen etc etc..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan