DAF 400's zijspan

Verschillende mensen die ik gesproken heb vonden dat ik bij de tandriem moest blijven omdat die veel rustiger zou lopen dan een ketting.
Toen hij op de hefbrug hing te draaien hoorde ik de ketting ook wel behoorlijk goed. Datzelfde geluid komt ook uit de machines op het werk. (graspersen)
Maar rijdende hoor ik het niet, het zal toch net te ver weg zitten denk ik.
Goede oordoppen??
 
Ik kwam deze tegen op insta op een pagina van een Noorse mc. Is dit ook een Corda?
Screenshot_20231007-222812_Instagram.jpg
 
Het lijkt wel veel op Corda.
Maar ik ken de verschillende modellen ook niet, kan dus niet met zekerheid zeggen wat het is.
 
Ik zal nog eens een stand van zaken geven.
Half januari is de versnellingsbak kapot gegaan.
Op een ochtend naar het werk schakelde hij binnen enkele meters naar de hoogste versnelling en daarna kwamen er wat vreemde geluiden uit het koppelingshuis.
In overleg met het bedrijf wat hem de vorige keer gemaakt had de bak er weer onderuit en laten repareren.
Er bleek een as in de koppelomvormer gebroken te zijn waardoor de lockup vast is geslagen en er gruis door de hele bak gepompt/ gespoeld is.
Daardoor koppelingen verbrand en planetaire vertanding beschadigd enz.
De koppelomvormer daar heb ik de vorige keer niks aan gedaan, wellicht verkeerde zuinigheid blijkt nu. Het is wel 10.000 km goed gegaan. *D

Terwijl ik op de bak aan het wachten was meteen maar wat onderhoud gedaan:
- remblokken vooraan
- distributieriem
- v-snaren
- dynamo gereviseerd. Met name een lager dat geluid maakte.
- startmotor nieuw, er kwamen al een tijdje onheilspellende geluiden uit.
- nieuwe oliekoeler automaatbak. Dat leek mij veiliger dan spoelen.
- oliedruksensor vervangen want die lekte
- een storing in de nokkenas sensor gerepareerd. Hij viel stil bij de eerste proefrit. Ik denk omdat ik met de bedrading heb bewogen. Nu de bedrading ingekort.
- nieuwe verdelerkap, die bleek door te slaan bij vocht. Daar had ik op lpg last van, op benzine eigenlijk niet.

Hij loopt en schakelt nu weer goed. Hij was mooi op tijd klaar voor het aet.
De kettingaandrijving naar het zijspanwiel zag er nog goed uit. Maar die heeft er pas 1500 km op zitten.

IMG_20240126_220342399.jpg



IMG_20240127_215417920.jpg



IMG_20240202_195040691.jpg



Ook nog een afgebroken bout ontdek in de schokbreker aan de voorzijde.
Het gat in de draagarm was al helemaal ovaal geslagen dus al een behoorlijke tijd zo denk ik.
Ik heb er een paar dikke ringen op gelast en een nieuwe bout.
Is weer beter dan nieuw. Hoop ik dan maar.

Ik denk dat ik wel weer een jaartje vooruit kan. :9
 
Lpg heeft betere vonk nodig dan benzine,dus dat kan wel kloppen met doorslaan van je kap
 
het blijft knap dat die bak problemen geeft. Dat ding is gemaakt om in een auto van 1500 kg een leven mee te gaan en een volvo-leven is best lang. Maar verder prima bezig en leuk dat de Corda op de weg blijft.
 
het blijft knap dat die bak problemen geeft. Dat ding is gemaakt om in een auto van 1500 kg een leven mee te gaan en een volvo-leven is best lang. Maar verder prima bezig en leuk dat de Corda op de weg blijft.

Ja ach je kunt ook eens pech hebben.
Revisie is niet zo goed als nieuw, er kan een haarscheurtje ergens in een onderdeel zitten wat je niet direct ziet.
Daarnaast stonden de automaatbakken er niet om bekend een volvo leven mee te gaan, zo heb ik van verschillende mensen gehoord.
1,5 ton was mooi zat, 1 van de redenen waarom mensen in de jaren 80 liever een handbak zouden hebben.
En een kapotte koppelomvormer is ook een bekend euvel van een automaatbak met die constructie.

Aan de belasting of aan het gebruik ligt het denk ik niet. Inderdaad een beetje minder gewicht en ik ben een rustige rijder.
 
Twee volvo's met die bak gehad, 1 met 375000 verkocht (originele bak, historie bekend) en de tweede rijdt nu nog zal inmiddels ook tegen de 3 ton aanlopen. automaatbakken hebben onderhoud nodig ook al zegt de fabriek van niet.

Maar pech kun je idd. hebben, we hebben ook een mazda gehad die met 85K de automaatbak opat zonder aanleiding van te voren of 1 van mijn disco's die dat met 200K deed onderweg.
 
Dat valt nog mee, ik had een XC90 T6 waar de bak 35.000 km na de eerste revisie alweer aan de beurt was. 🤐🤐

En die Corda blijft toch mooi van lelijkheid 🥰
 
Omdat veel van dei vulvo's grote kofferbakken of laadruimtes hebben waar heul veul motorspulletjes in vervoerd kunnen worden, ze goedkoop zijn en eigenwijs net zoals veel bestuurders.
 
Een V60 hybride full options. Weegt 2 ton en er kan geen wasmachine achterin.
Ik heb hem alweer bijna 2 jaar trouwens maar het voelt nog steeds als een nieuwe auto. Super luxe, comfortabel, zuinig en echt heel snel maar veel te klein.
 
Terug
Bovenaan Onderaan