DAF 400's zijspan

Hij begint steeds meer een cordaf te worden .:)
Hoe zit het met de lichtopbrengst?

Speciaal voor jou een stukje gekopieerd uit een eerdere post:

Vanmorgen in het donker ermee naar het werk gereden, dit is echt een flinke verbetering.
Goed fel licht en het lichtbeeld is in orde.
Met name het grootlicht is heel fel.
 
Speciaal voor jou een stukje gekopieerd uit een eerdere post:

Vanmorgen in het donker ermee naar het werk gereden, dit is echt een flinke verbetering.
Goed fel licht en het lichtbeeld is in orde.
Met name het grootlicht is heel fel.
Oeps ergens een stukje gemist |(
bedankt dat je dit speciaal voor mij nog eens gekopieerd hebt :+
 
Beetje vervuiling in mijn topic, moet kunnen.

Als @GSlandrover het te ver vind gaan moet hij het maar zeggen.
Ik heb de versnellingsbak van een citroen gs gebruikt vanwege de iets grotere remschijven.
Daarnaast is de motor van een gs 60 pk dus zou hij meer aan moeten kunnen. De aandrijfassen zijn van een eend.
Maar als een eend 1,5 ton met een bak doet dan zal een paar 1000 km per jaar wel gaan met iets meer vermogen verwacht ik.

@PaulRS dank voor je antwoord.
Ik kan mij herinneren dat 1 oliekoeler wel warm werd en de andere niet. Ik moet dat nog verder onderzoeken.
Op oudjaarsdag rijden wij altijd een offroad rit met eenden. (Een eend komt verassend ver)
Ik ga zien of hij dat overleefd, is ook veel langzaam rijden en behendigheid.
Daarna nog aanpassen wat nodig is.

Het ritje is inmiddels geweest, opzich ging het goed. Hij werd wel zodanig warm dat stationair het oliedruklampje aan gaat. Of de druk echt te laag is moet ik nog meten.
Oliekoelers worden allemaal helemaal warm, dus dat zit wel goed.

Alleen ik had op de heenweg na 20 kilometer harde weg dat hij geen benzine kreeg, mijn tussentank zat vol lucht. Ik heb een klein tankje tegen het schutbord aan. Een opvoerpomp houd dat tankje vol vanuit de hoofdtank. De injectiepomp wordt gevoed met dat kleine tankje.
Het lijkt erop dat de opvoerpomp lucht pakt. Dit heb ik in de paar honderd kilometer daarvoor niet gehad. En de hoofdtank zat nagenoeg vol.
Ik heb nog 8 keer gedurende de dag de slang van het tankje moeten halen om de lucht eruit te krijgen. Ik moet nog eens kijken wat daar precies gebeurd.

Slechte schermafbeelding uit een filmpje.

Screenshot_20230104-224414-531.png
 
IMG_20230120_112020120.jpg


Gisteren en vandaag natuurlijk met het zijspan op pad geweest.
Al sinds ik hem heb zit ik te wachten op dit soort weer.

Het accelereren gaat vele malen beter dan een zijspan met 1 wiel aandrijving.
Het sturen vind ik nog een beetje tegenvallen, ik ben steeds meer zeker dat het voorwiel onvoldoende aangedreven wordt. Ik moet mij maar eens verdiepen in de werking (en reparatie) van een viscokoppeling.
De keerzijde is dat er gedrift kan worden, maar dat is niet eenvoudig omdat het enkele voorwiel wat weinig grip heeft. Gelukkig heb ik ruime ervaring met achterwiel aangedreven auto's dus ook het zijspan gaat heel goed de kant op die ik wil.
Als dit weer aanhoud ga ik er de winterbanden maar eens onder leggen om het verschil te ervaren.
 
Als je meer grip op je voorwiel wil, zou je er ook voor kunnen kiezen om alleen aan de voorkant een winterband te leggen.
 
Ik heb een set liggen dus dat is het probleem niet.
Ik ben ze gewoon vergeten erop te leggen.
 
Ik denk dat hellracer vooral bedoeld dat je met alleen meer grip aan de voorkant makkelijker kan blijven driften.
Als je voor en achter gelijk upgrade, dan is t niet onwaarschijnlijk dat die weer over de voorkant zal gaan schuiven
 
Ik hoorde vanaf zo'n 250 km geleden een tik ergens in de aandrijving. Ik kon hem niet goed plaatsen en hij was er niet altijd, ook niet altijd even hard. Soms zelfs goed voelbaar in de voetsteunen.
Dus maar weer eens het spul uit elkaar. Er bleek ruimte te zitten op de achterste tandriempoelie. Hij kon zo'n 60 graden draaien t.o.v. de as en had axiaal ook wel een mm ruimte aan 1 zijde.
Nu is dit de enige poelie die ik er nog niet af heb gehad, dat komt omdat ik niet kan zien hoe hij vast zit dus ik heb dat niet gedurft. Het is niet een spanbus zoals de anderen.
Omdat het nu toch al kapot is heb ik hem maar onder de pers gelegd, met 20 ton en een paar harde knallen is de as eruit gegaan. De poelie is heel gebleven.
Hij zat dus met een spiebaan op de as en een paar kogellagers. Geen idee wat de functie daarvan was. Er had ook al eens iemand aan gelast, dit was deels los gescheurd. (al voordat ik hem uit elkaar heb geperst)
IMG_20230627_215817208~2.jpg

Opzich zou ik de poelie met weinig werk d.m.v. een spanbus wel weer bevestigd krijgen.
Maar ik had al langer het idee om de tandriem door een ketting te vervangen. De afstelling van de tandriemen verloopt best vaak en dan loop hij tegen de zijkant aan waarbij er schade op de riemen komt. Ook komt er bij langzaam rijden behoorlijk gepiep vanaf.
Ik heb nooit echt vertrouwen in deze constructie gehad.
Op het werk 1 inch industriële kettingen gevonden en daar heb ik tandwielen bij gekocht.
Ik heb er een beetje aan gerekend, met kettingsnelheid en vermogen zou het goed moeten zitten.
De tandwielen heb ik bewerkt zodat ik ze met klembussen op de as kan zetten.
IMG_20230629_191924089.jpg

Mijn draaibank was het niet helemaal eens met een boor van 50 mm en bij het 3e tandwiel brak er een as van de automatische langsvoeding.
Dat moet ik nog maken, ik heb de rest van de bewerkingen maar op het werk gedaan.
Tandwielen i.p.v. tandriempoelies geeft wel een stuk meer sleutelruimte. Dat is best een voordeel.
IMG_20230630_150948412.jpg

IMG_20230630_201035459.jpg


Misschien nog een kettingkast maken, maar de onderkant is al afgedekt met een plaat. Dus eerst maar in de gaten houden hoe vet de ketting blijft. Eventueel een automatisch kettingsysteem erop.
Ideaal zou natuurlijk een dichte kast zijn met olie of vet erin.
Ik heb ook besloten de aandrijving naar het voorwiel weg te laten. Ik heb twijfels over de werking van de visco koppeling die daar nog zit en écht nuttig lijkt mij het ook niet.
Wel heb ik het tandwiel alvast op de tussenas gezet. Ik kan het dus redelijk snel maken als ik het nodig vind.
Verder nog het wiellager van het zijspanwiel vervangen.

Nu moet hij er wel weer even tegen kunnen hoop ik.
 
Da's een flinke ombouw.
Ik ben heel benieuwd hoe de industriële ketting zich houdt.
Ik heb het idee dat de kwaliteit ervan een stuk minder is dan die van een goeie motorfiets ketting.

Hopelijk zit ik er helemaal langs
 
Da's een flinke ombouw.
Ik ben heel benieuwd hoe de industriële ketting zich houdt.
Ik heb het idee dat de kwaliteit ervan een stuk minder is dan die van een goeie motorfiets ketting.

Hopelijk zit ik er helemaal langs

Ik heb daar ook wel wat twijfels bij, daar hebben wij het ook weleens over gehad.
Ik rijd niet zo heel veel km per jaar dat scheelt ook wel. Ik hoop dat de bouwgrootte de slechte kwaliteit compenseert. ;)
Er lagen er trouwens voldoende in de schrotbak, ik kan nog wel even vooruit.
En als de ketting vervangen moet worden, maar de tandwielen niet dan is het in een kwartier wel gebeurd. Dan kunnen de assen mooi blijven zitten.
 
Dat had ik al voor het bericht.
Het zou anders jammer zijn dat binnen enkele kilometers alles al kapot is. ;)

Ik heb een klein rondje door het dorp gemaakt, ik zal er deze week eens mee naar het werk gaan.

Ik had trouwens verwacht de ketting te horen, maar dit is helemaal niet het geval.
Heeft niks om tegen te slaan of schuren. Fiets ketting die niet aanloopt tegen de kettingkast hoor je ook pas als die zelf begint te kraken.

Als de tandjes eenmaal wat gaan vervormen zal het wel wat gaan reutelen.
 
Heeft niks om tegen te slaan of schuren. Fiets ketting die niet aanloopt tegen de kettingkast hoor je ook pas als die zelf begint te kraken.

Als de tandjes eenmaal wat gaan vervormen zal het wel wat gaan reutelen.

Verschillende mensen die ik gesproken heb vonden dat ik bij de tandriem moest blijven omdat die veel rustiger zou lopen dan een ketting.
Toen hij op de hefbrug hing te draaien hoorde ik de ketting ook wel behoorlijk goed. Datzelfde geluid komt ook uit de machines op het werk. (graspersen)
Maar rijdende hoor ik het niet, het zal toch net te ver weg zitten denk ik.
 
je blijft er lekker mee bezig met die Corda en gelukkig is er ook vrij veel voor verbetering vatbaar, dus je kan lekker veel eer van je gesleutel hebben ;)
 
je blijft er lekker mee bezig met die Corda en gelukkig is er ook vrij veel voor verbetering vatbaar, dus je kan lekker veel eer van je gesleutel hebben ;)

De aandrijving was voor mij toch het enige wat ik wil verbeteren.
Wat moet er volgens jou nog meer verbeterd worden? O-):P
 
Terug
Bovenaan Onderaan