DAF 400's zijspan

dafke,
Ik heb destijds op m'n soes de demper aan de onderste vorkpoot gezet.
't was dus ook een vw demper (kostte ongeveer 5€ en wat bier)
dempertje.jpg

Die chroom beugels zijn na een ritje elefanten vanzelf bruin roest geworden.
:Y
 
ik heb opzich plaats genoeg om de demper aan te zetten. binnen/buitenpoot kan allemaal.

ik maak er wel wat van.

eerst ga ik mijn stuur breder maken dat scheelt wat in het sturen hoop ik
 
vanavond remlicht op het zijspan gemaakt.
ook heb ik een slot op de bagageruimte gemaakt. nu kan het stoeltje niet naar voren worden geklapt zonder sleutel.

verder heb ik een oud cross stuur verbreed. heb er links en rechts een stuk pijp op gelast waardoor de totale breedte nu 99 cm is. (1 meter mag het zijn zover ik weet)
eerst was het 75 cm ongeveer. ik merk het wel in het sturen en het zit wel ruig vind ik.
breedstuurga2.jpg
 
vanavond remlicht op het zijspan gemaakt.
ook heb ik een slot op de bagageruimte gemaakt. nu kan het stoeltje niet naar voren worden geklapt zonder sleutel.

verder heb ik een oud cross stuur verbreed. heb er links en rechts een stuk pijp op gelast waardoor de totale breedte nu 99 cm is. (1 meter mag het zijn zover ik weet)
eerst was het 75 cm ongeveer. ik merk het wel in het sturen en het zit wel ruig vind ik.
[afbeelding]

Slotje moet ik er ook nog op zetten, nu lazert de zitting iedere keer naar voren, als ik zonder 'huif' rijd.

Vind een lekker breed stuur ook best fijn, had er ook 1 op m'n Intruder.
Ik zit ook al een beetje rond te kijken of ik nog ergens tegen een SBK stuur aan loop, voor op m'n span.

Originele dan maar bewaren met al die APK-plannen voor motoren -O- B| :X
 
Laatst bewerkt:
Gisteren wat met ballast rond gereden. heb er een betonblok van 60kg in gelegd. rijd nog best goed, ik kan net wat sneller door de bochten heen.
ook zijn de bevestigingskogels nog steeds heel na de nodige drempels en kuilen :+

ik heb toch het idee dat de veer van het zijspan net wat te slap is. met de betonblok alleen is alles nog goed, maar als mijn broertje (van 100kg) er nog bij gaat zitten/staan dan heb ik niet veel veerweg meer over. maarja, dan zit er dus ook 160kg in de bak.
overigens heb ik niet gereden met die 160kg.

stuurdempertje wordt als het goed is opgestuurd, zal ik volgende week eens een keer mee aan de gang gaan dan.
 
Ik rijd nog steeds zonder balast, en mis het ook (nog) niet. Moet wel toegeven dat ik nog niet echt hard de bochten door ga/durf.
Wil eigenlijk proberen zonder balast te blijven rijden, kijken of dat lukt.

Hoe is de gewichts-verhouding bij jouw ongeveer? En je spoorbreedte?
 
spoorbreedte 115cm geloof ik, weet niet zeker. (dat is dan van midden achterband naar midden zijspanband)

ik rij ook liever zonder ballast, maar dit doe ik om de vering te testen en om te kijken of mijn constructies sterk genoeg zijn, ook omdat sommige mede-zijspanners daar twijfels over hebben :)

gewichtsverhouding moet ik gokken:
motor weegt 215 leeg volgens papieren, met mij erbij is dat dus 290 kg
zijspan weegt 70kg leeg volgens typeplaatje, maar dat weet ik absoluut niet zeker.
ik kan hem alleen iig heffen, dus zit zeker onder de 100kg :9
 
Ik rijd nog steeds zonder balast, en mis het ook (nog) niet. Moet wel toegeven dat ik nog niet echt hard de bochten door ga/durf.
Wil eigenlijk proberen zonder balast te blijven rijden, kijken of dat lukt.

Vooral doen! :Y :Y
ballasten kan altijd nog maar als je het zonder leert sta je niet zo snel voor verrassingen.

heb wel eens met kaal frame gereden dus zonder bak...das ook lache. ga je heel langzaam naar rechts en dan komt die bak al omhoog..... 8-)
 
Voordat ik een persoon mee ga nemen in het bakkie, wil ik ook eerst met een gewicht rijden. Je wil toch niet hebben dat er vanalles afbreekt met een persoontje erin. :P

Mijn motor weegt tegen de 200 kg, bakkie 93 kg. Krijg je 'met de hand' ook wel op z'n kant. Spoorbreedte bij mij ook ongeveer 115 cm.
 
Voordat ik een persoon mee ga nemen in het bakkie, wil ik ook eerst met een gewicht rijden. Je wil toch niet hebben dat er vanalles afbreekt met een persoontje erin. :P

Mijn motor weegt tegen de 200 kg, bakkie 93 kg. Krijg je 'met de hand' ook wel op z'n kant. Spoorbreedte bij mij ook ongeveer 115 cm.


ik bedoelde mijn frame met wiel en bak in zijn geheel optillen toen hij nog niet aan de motor hing.

nu hij aan de motor hangt gaat het makkelijker om zijspanwiel even van de grond af te krijgen.

en zonder bak zal het helemaal lastig een bocht door gaan ja
 
vandaag lekke voorband met het span. gelukkig was ik niet al te ver van huis. nu zijn motor en span eventjes gescheiden anders kreeg ik hem niet in mijn auto.

van de week maar weer eens maken dan.
 
voorband gemaakt, huwelijk weer voltrokken.

ook kreeg ik vandaag de stuurdemper van Kwastert binnen. ding was wel goed ingepakt, ik mag mijn woudlopersmes wel weer eens slijpen :P

stuurdemper heb ik er opgemaakt, het stopt het schudden wel wat bij lage snelheden. Maar ik moet zeggen dat ik daar toch al niet zoveel last meer van had sinds mijn brede stuur.

maak morgen denk ik wel een foto van de steunen van de demper.
 
dsc01258bg9.jpg


net de snelweg op gegaan en iets over de 150 gereden. niet zijn echte top denk ik, maar hij maakt toeren genoeg vond ik.
kon niet verder door trekken want was te druk. Hij trilde of schommelde iig niks, was wel af en toe werken om op de weg te houden want het waaide vrij hard.
maar goed, dat is met een solomotor ook met zo'n wind.

eerste tank opgereden en dat was om en nabij de 1 op 10. vond ik niet slecht aangezien die suzuki solo ook al 1 op 12 reed.

edit: oja, die bruine verf is omdat de zwarte op was. niet da jullie gaan denken dat ik de kleurstelling aan het veranderen ben :+
 
Laatst bewerkt:
Ik vin um mooi, hij is van IJzer!! ;)

Ps heb zelf ook een spannetje, ook Oosteuropees,..bakkie is alleen van polyester. (Jawa+Velorex)

Dit metalen bak is mooier omdat hij van ijzer is!
 
als je nu naar beneden kijkt als je een bocht neemt zie je dat het voorwiel in een heel andere richting wijst dan je stuur doet vermoeden.
je bent de vorkpoten aan het torderen.
de voornaamste reden voor een naloopverkorting is ook om dat tegen te gaan, je blijft namelijk keerringen vervangen.


nu heb ik al enkele honderden kilometers gereden en op rotondes en scherpe bochten veel langs mijn stuur gehangen om goed naar het voorwiel te kunnen kijken, maar ik heb geen enkele keer het idee gehad dat mijn voorwiel een andere kant op stond dan mijn stuur. Ik denk dus dat er niet al te veel aan het torderen is.
Misschien dat mijn voorvork gewoon sterk genoeg is? :P

overigens heb ik ook geen last van lekkende keerringen, maar het kan evengoed zijn dat er geen olie in mijn vork zit :X :+

Ik denk dat ik de voorvork voorlopig zo laat, vind het wel goed genoeg rijden eigenlijk.
misschien dat dat veranderd als ik eens op een 'echt' zijspan zit :9
 
van het weekend heb ik een auto accu langs de bak gemaakt. moeten nog wat verstralers voor op komen en met een auto accu kunnen ze wat langer aan blijven.

heb er geen foto van gemaakt want zo spannend vind ik het zelf niet, maar op verzoek kan dat natuurlijk altijd.

op de plaats van de originele accu heb ik nu mooi ruimte voor een paar relaitjes.

heb ook nog een luchthoorn gevonden die maak ik er misschien ook nog op.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik de voorvork voorlopig zo laat, vind het wel goed genoeg rijden eigenlijk.
misschien dat dat veranderd als ik eens op een 'echt' zijspan zit :9

Tsja, 'alles went'. ;)


Ik hoef voorlopig ook niet perse dat ie minder zwaar stuurt. ;)
Zelfs stuurdempertje heeft niet eens heel veel haast. :X
 
Ik hoef voorlopig ook niet perse dat ie minder zwaar stuurt. ;)
Zelfs stuurdempertje heeft niet eens heel veel haast. :X

Ik had eigenlijk een klein beetje verwacht dat ik misschien met spierpijn thuis zou komen na afgelopen weekend, maar geen centje pijn (behalve dat ik vanmorgen heel slecht me nest uit kon)


Ach, zo is dat dempertje er ook eens een weekendje 'tussenuit' :)
 
Hallo oma,

afgelopen zondag een mini-meeting gehouden en ik was natuurlijk de enigste met een zijspan :)
maar er zijn wel foto's gemaakt. Iemand van de jongens wou wel even in het bakje zitten (ondanks dat er nog steeds geen zitting in zit)
Ik weet nu wel dat ik de schokdemper van het zijspan moet vervangen voor een zwaardere, maar voor de rest ging alles wel goed.
Heesch(12).JPG

Heesch(5).JPG

Heesch(10).JPG

Heesch(6).JPG

Heesch(9).JPG

Heesch(16).JPG

Heesch(8).JPG

Heesch(7).JPG


De persoon weegt rond de 110 kg en het bakje hangt er nog steeds aan *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan