DAF 400's zijspan

De oplettende botter heeft gezien dat ik afgelopen weekend met de Corda in 'dArdennen was.
Ik heb de afgelopen weken meerdere malen de automaatbak deels uit elkaar gehaald en onderdelen schoon gemaakt in de hoop daarmee het probleem op te lossen. Ik ben er een paar keer mee naar het werk gegaan en toen schakelde hij goed.
Dit weekend voor het eerst verder gereden dan 50 km en het is toch nog niet in orde. Hij heeft ook een keer helemaal geen aandrijving gehad toen hij terug schakelde. Verder vertrekt hij vaak in de 2e versnelling en schiet daar dan ook uit als je wat meer gas geeft.
Hij rijd best lekker dus ik heb dit weekend besloten de bak eruit te halen en te laten reviseren. Ik ken hier in de buurt iemand (een revisie bedrijf) die ervaring heeft met dit type bakken en hij wilde hem wel maken.
Op welke termijn hij tijd heeft weet ik niet, maar ik ga ervan uit dat ik hem voor de winter wel weer aan het rijden heb.
 
Die Corda: Eigenwijs klopt wel. Mooi van lelijkheid past m ook goed. Maar het is echt een apart ding. Heel erg leuk apart bedoel ik dus. Bedoel: het ene bedrijf probeert het zo licht mogelijk te maken. Het andere bedrijf begint met als basis een volvo 740. Dan heb je ook wel ballen.
Anyway veel plezier ermee. Hoop dat alles lukt, was superleuk om m live te zien in de Ardennen. Nu wil ik er ook nog eens echt achterrijden.
 
Prachtig ding, als ik de ruimte had, had ik zeker een gooi gedaan. Mooi dat je hem gebruikt.
 
Die Corda: Eigenwijs klopt wel. Mooi van lelijkheid past m ook goed. Maar het is echt een apart ding. Heel erg leuk apart bedoel ik dus. Bedoel: het ene bedrijf probeert het zo licht mogelijk te maken. Het andere bedrijf begint met als basis een volvo 740. Dan heb je ook wel ballen.
Anyway veel plezier ermee. Hoop dat alles lukt, was superleuk om m live te zien in de Ardennen. Nu wil ik er ook nog eens echt achterrijden.

Ik krijg hem vast wel goed aan het lopen, daar twijfel ik niet aan.
Ik zal hier de voortgang melden.
 
Dat ding past ook prima bij jou DAF!

Het ding zit technisch best mooi in elkaar.
Dat moet wel weer goed te krijgen zijn met de juiste instelling
 
De K100 is verkocht, dus nu maar weer verder.

De automaatbak van de Corda heb ik laten reviseren en heb ik er deze week weer terug onder geduwd. Dit kan gelukkig met het motorblok erin. Ik ben er vandaag mee naar het werk gereden en het lijkt allemaal weer in orde.

Dit waren de bevindingen van de monteur:
- governer ingelopen dus die is vernieuwd
- 1 of 2 kleppen zaten vast in het kleppenblok. Dit is gerepareerd.
- er was een interne afdichting kapot waardoor er te weinig oliedruk op de koppelingsplaten pakketten stond. Daardoor waren ze voor een groot deel verbrand.
Dus het vertrouwen is er wel weer dat hij het nu goed blijft doen.

Terwijl ik aan het wachten was op de bak heb ik het volgende gedaan:
- aan het bakwiel de draagarm veranderd zodat hij daar hoger staat.
- de stand van de achterveer gewijzigd zodat hij minder stug is.
- de oliekoeler van de automaat voor de kvs radiateur gehangen. Die hing als laagste punt onder het frame te bungelen, dat vond ik niet zo'n fijne plek.
- de stand van het rempedaal veranderd en de cm'ers speling eruit gehaald.
- elektrisch wat gefatsoeneerd en controlelampjes en schakelaars weer aangesloten.


Dan heb ik nog een onderwerp om over te discussiëren:
Vanaf de automaat gaat er een aandrijfas naar het differentieel. Daar zit links het achterwiel tegenaan gemonteerd.
De rechtse kant van het differentieel gaat naar het bakwiel. (via 2 aandrijfassen, 2 tussenassen en een getande riem)
Dan gaat er van het bakwiel een getande riem naar de voorste aandrijfas. Tussen die aandrijfas en het voorwiel zit een koppeling waarvan ik vermoed dat dit een viscokoppeling is. Dit lijkt mij hetzelfde systeem als de synchro van volkswagen.
Nu lag er op het voorwiel een afwijkende bandenmaat. De buitenomtrek is kleiner dan de andere 2 wielen. Kan iemand mij vertellen wat de reden hiervan kan zijn?
Ik dacht dat een viscokoppeling inschakelt als er een toerentalverschil is tussen de in en uitgang.
Dit heb je continue als de bandenmaat niet gelijk is. De poelies van de getande riem hebben evenveel tanden.
Is er iemand die kennis heeft van het synchro systeem of van visco koppelingen die hier een reden voor kan geven?
Ik heb in mijn eigenwijsheid het kleinste wiel op het achterwiel gelegd, zodat bakwiel en voorwiel dezelfde omtrek hebben.
Ik merk geen verschil met rijden.
 
De K100 is verkocht, dus nu maar weer verder.

De automaatbak van de Corda heb ik laten reviseren en heb ik er deze week weer terug onder geduwd. Dit kan gelukkig met het motorblok erin. Ik ben er vandaag mee naar het werk gereden en het lijkt allemaal weer in orde.

Dit waren de bevindingen van de monteur:
- governer ingelopen dus die is vernieuwd
- 1 of 2 kleppen zaten vast in het kleppenblok. Dit is gerepareerd.
- er was een interne afdichting kapot waardoor er te weinig oliedruk op de koppelingsplaten pakketten stond. Daardoor waren ze voor een groot deel verbrand.
Dus het vertrouwen is er wel weer dat hij het nu goed blijft doen.

Terwijl ik aan het wachten was op de bak heb ik het volgende gedaan:
- aan het bakwiel de draagarm veranderd zodat hij daar hoger staat.
- de stand van de achterveer gewijzigd zodat hij minder stug is.
- de oliekoeler van de automaat voor de kvs radiateur gehangen. Die hing als laagste punt onder het frame te bungelen, dat vond ik niet zo'n fijne plek.
- de stand van het rempedaal veranderd en de cm'ers speling eruit gehaald.
- elektrisch wat gefatsoeneerd en controlelampjes en schakelaars weer aangesloten.


Dan heb ik nog een onderwerp om over te discussiëren:
Vanaf de automaat gaat er een aandrijfas naar het differentieel. Daar zit links het achterwiel tegenaan gemonteerd.
De rechtse kant van het differentieel gaat naar het bakwiel. (via 2 aandrijfassen, 2 tussenassen en een getande riem)
Dan gaat er van het bakwiel een getande riem naar de voorste aandrijfas. Tussen die aandrijfas en het voorwiel zit een koppeling waarvan ik vermoed dat dit een viscokoppeling is. Dit lijkt mij hetzelfde systeem als de synchro van volkswagen.
Nu lag er op het voorwiel een afwijkende bandenmaat. De buitenomtrek is kleiner dan de andere 2 wielen. Kan iemand mij vertellen wat de reden hiervan kan zijn?
Ik dacht dat een viscokoppeling inschakelt als er een toerentalverschil is tussen de in en uitgang.
Dit heb je continue als de bandenmaat niet gelijk is. De poelies van de getande riem hebben evenveel tanden.
Is er iemand die kennis heeft van het synchro systeem of van visco koppelingen die hier een reden voor kan geven?
Ik heb in mijn eigenwijsheid het kleinste wiel op het achterwiel gelegd, zodat bakwiel en voorwiel dezelfde omtrek hebben.
Ik merk geen verschil met rijden.
Ik weet er niks van, maar je bent lekker bezig Joost👊👌
 
Ik zou idd ook verwachten dat alle drie wielen diezelfde omtrek moeten hebben om t differentieel niet overwerkt te laten worden

Verder vooral heel fijn dat iemand die weet wat die doet van alles heeft kunnen vinden en verklaren.
Dat moet t vertrouwen idd wel goed doen lijkt me
 
Ik denk dat je redenatie klopt. Die koppeling moet snelheidsverschillen tussen de wielen opvangen. Dan zijn verschillende omtrekken niet prettig, dat ding hoort niet continu te werken. Die kleinere band kan er natuurlijk opgekomen zijn omdat er eentje versleten was en deze band voorhanden was, daar hoeft geen logica achter te zitten. Ik zou de banden gelijk maken.
 
Op de band die voor lag staat met een stift ook 'voor' op geschreven.
Er is een set winterbanden bij die dezelfde maat banden heeft. En dus ook eentje met 'voor' erop schreven.
Vandaar dat ik vermoed dat er een gedachte achter zit.
 
Op de band die voor lag staat met een stift ook 'voor' op geschreven.
Er is een set winterbanden bij die dezelfde maat banden heeft. En dus ook eentje met 'voor' erop schreven.
Vandaar dat ik vermoed dat er een gedachte achter zit.
Dat zou je dan wel denken. Alle overbrengingen zijn werkelijk 1:1?🤔


Edit: er is geen Corda topic met kenners hier op MF?🤗
 
  • Haha
Waarderingen: EHE
Ok , ik ben metselaar . ken er dus niets van .
Maar zou het niet kunnen zijn dat ze door een kleinere bandenmaat het voorste wiel iets meer trekkracht geven zodat hij hem meer door de bochten trekt ? En dat die viscokoppeling voor een soort sperwerking zorgt ?

Grtz Fox
 
Je kan altijd Gijs even bellen die weet misschien waarom hij het 1 en ander zo heeft gedaan
 
Wij zitten met inze volvo 940 bij een youngtimer volvo expert en enthousiasteling In Woudenberg. Beetje ver weg maar je zou hem zeker kunnen bellen. Want het zijn toch onderdelen van een volvo 740? Als Ik je dat wil, zoek ik zijn nummer op
 
vlg mij is het doel van een visco koppeling om snelheidsverschil toe te laten tijdens het rijden van bochten zodat het niet wringt (omgekeerde van een sper.) ik kan wel eens kijken of ik het adres van de Corda bouwer nog heb , woont in de buurt van Krawitsch DSL.
ik zou overwegen om de lange riem te vervangen door 2 haakse overbrengingen en een cardan as.
 
Lekker bezig joost, dat losse wiel was een probeersel om de bak wat hoger te krijgen. En de rest zat er op , toen ik hem kreeg.
 
Je kan altijd Gijs even bellen die weet misschien waarom hij het 1 en ander zo heeft gedaan

Ja dat kan ik weleens doen.
Maar het kan geen kwaad om hier de theorie te bediscussieren.

Wij zitten met inze volvo 940 bij een youngtimer volvo expert en enthousiasteling In Woudenberg. Beetje ver weg maar je zou hem zeker kunnen bellen. Want het zijn toch onderdelen van een volvo 740? Als Ik je dat wil, zoek ik zijn nummer op

Alleen motor en bak zijn volvo.
Dus wat betreft de aandrijving heb ik niks aan een volvo expert.

vlg mij is het doel van een visco koppeling om snelheidsverschil toe te laten tijdens het rijden van bochten zodat het niet wringt (omgekeerde van een sper.) ik kan wel eens kijken of ik het adres van de Corda bouwer nog heb , woont in de buurt van Krawitsch DSL.
ik zou overwegen om de lange riem te vervangen door 2 haakse overbrengingen en een cardan as.

Als het werkt zoals synchro dan schakelt de koppeling pas in als er een bepaalde mate van toerentalverschil is. Bijvoorbeeld als een wiel slipt in de modder.
Met de bouwer in contact komen kan wel interessant zijn.
De riem vervangen door een as is best wel wat werk. Dan moet het eerst kapot gaan denk ik ;)
En dan zou ik zelf nog eerder voor vsnaren kiezen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan