DAF 400's zijspan

Na zo'n 300 km (met plezier) gereden te hebben deed hij het op een ochtend niet meer.
Ik zag de aandrijfas draaien, maar hij wilde niet vertrekken. Er bleek een tandriemschijf geen verbinding meer te hebben met de as.
Dus ik kon weer aan het sleutelen.
Omdat iedereen van plaatjes houd:
IMG_20211111_190352196.jpg


IMG_20211111_190411641.jpg

De tandriemschijf en was helemaal uitgeslagen. Ik denk wel een mm groter. (De rand onderin is de originele diameter) Ook de as had wat geleden. En ook de klembus had betere tijden gekend. Die heb ik een nieuwe aangeschaft.
IMG_20211111_190300104.jpg

De tandriemschijf kon ik niet nieuw vinden dus die heb ik uitgedraaid en er een flensbus voor gemaakt die ik in de riemschijf geperst heb en met bouten vastgezet heb. Daarna op de goede diameter uitgedraaid.
IMG_20211112_193006857.jpg

IMG_20211112_193015263.jpg


De as ook opgelast en weer schoon gedraaid.
Toen alles weer gemonteerd en meteen wat homokineethoezen vervangen.
IMG_20211123_190008139.jpg


Ik heb weer een rondjes door de straat kunnen rijden en alles lijkt weer in orde.
Alleen nog een keer naar de radiateur kijken want soms staat er wat koelwater onder.
Dan hopen we maar dat hij er weer even tegen kan.
 
Bravo en respect!

Dat ding gaat je nog geregeld van de straat houden vrees ik voor je.

Maar gelukkig ben je niet snel.onder de indruk, dus t zal allemaal vast goed blijven komen 💪
 
Het werk vind ik niet erg om te doen, het zoeken naar onderdelen en het zelf pas maken hiervan is voor mij een leuke bezigheid.

Maar ik zal niet altijd het geluk hebben dat hij thuis kapot gaat denk ik.... :P

In de basis vind ik hem wel goed in elkaar zitten.
Ik zal niet heel vaak zo'n grote operatie moeten doen ga ik vanuit.
 
  • Leuk
Waarderingen: EHE
Mooi gedaan weer en volgens mij vind je het stiekum wel leuk om alles gelijk goed aan te pakken :}
 
Tof zeg. Supertof om te zien wat jij allemaal kunt fabriekeren (en ook anderen op MF). Jaloers. Op de kunde en op de ruimte om dat te doen (maar goed, ik kan dan weer héél goed rekenen. ook nuttig, soms)
 
De achterlichten waren verduurt en bros, zeg maar gerust rot. Ik wist niet waar ze vandaan kwamen. Het lijkt mercedes achtig, maar toch niet. @paalco heeft de foto naar een kennis van hem gestuurd en die kwam met een Hella nummer. Die waren ook nog leverbaar en bleken nagenoeg gelijk te zijn. Alleen de achteruitrijlamp zit op een andere positie, maar dat vind ik niet erg. Ze worden onder andere ook gebruikt op Fendt caravans, je moet het maar weten.

IMG_20220111_214248193.jpg

IMG_20220111_214220312.jpg

IMG_20220111_215503115.jpg


Staat toch weer wat netter zo.
 
De achterlichten waren verduurt en bros, zeg maar gerust rot. Ik wist niet waar ze vandaan kwamen. Het lijkt mercedes achtig, maar toch niet. @paalco heeft de foto naar een kennis van hem gestuurd en die kwam met een Hella nummer. Die waren ook nog leverbaar en bleken nagenoeg gelijk te zijn. Alleen de achteruitrijlamp zit op een andere positie, maar dat vind ik niet erg. Ze worden onder andere ook gebruikt op Fendt caravans, je moet het maar weten.

Bekijk bijlage 1714939
Bekijk bijlage 1714940
Bekijk bijlage 1714941

Staat toch weer wat netter zo.
☝Mooi speurwerk
 
Tijd voor normaal onderhoud, maar ook dat is meer werk bij een Corda. De remschijf voor is versleten en ik weet natuurlijk niet waar die vandaan komt. Ik heb contact gehad met de bouwer, maar onderdeelboeken zijn er niet. Wel kon hij 'andersom' zoeken, dus ik heb de schijf gemeten en een tekening voor hem gemaakt.
De schijven van een seat bleken passend te maken te zijn. Het centraal gat moest groter gemaakt worden en 6 gaten gemaakt worden voor de bevestiging.
Om de schijf eraf te halen moet de onderste fusee los en de aandrijfas. Ook de klauw eraf.
Nauwelijks meer werk dan bij sommige auto's. Wel moest ik de inbusbouten allemaal los kappen, dat krijg je met dat oude spul.
Gat groter gemaakt op de draaibank en de gaten overgenomen van de originele schijf door ze op elkaar te leggen.

IMG_20220630_210807307.jpg


IMG_20220630_211336243.jpg



IMG_20220630_211503625.jpg


IMG_20220630_214835624.jpg


IMG_20220630_220732660.jpg


Die kan er wel weer even tegen denk ik.

Volgend karwei is lpg. Plek zat voor een tank en scheelt best wel wat geld.
Ik heb al een donuttank gevonden.
Ik dacht een conventioneel systeem te gebruiken. Een verdamper en mengstuk net voor de gasklep.
Dan dacht ik de stroom van de injectiecomputer af te halen. Ik denk dat dan de benzinepomp niet meer loopt en de injectoren niet meer aangestuurd worden. Ik hoop dat hij dan wel blijft vonken. De ontsteking is een aparte computer.
Zou dat werken of zijn er redenen om het anders te doen?
 
Ik zou de stroom van de brandstof pomp pikken met een wissel relais.
Dan schakelt het benzine brandstof deel uit en de ontsteking doet gewoon nog wat hij moet doen.
 
Ik zou de stroom van de brandstof pomp pikken met een wissel relais.
Dan schakelt het benzine brandstof deel uit en de ontsteking doet gewoon nog wat hij moet doen.

maar dan moet ik ook de injectoren individueel onderbreken toch?
 
Waarom wil je een systeem met een verdamper en geen LPG injectie? De onderdelen van een verdamper systeem zijn lomp. Dat maakt op een Corda misschien niet uit, maar het is ook altijd een gedoe om de flow goed af te regelen, tenzij je een set vindt die ontwikkeld is voor jouw motor. Injectie kan je met de laptop doen.
 
Ik ben niet zo van de computers, daar kom ik dus niet mee gedraaid. Om te beginnen heb ik geen laptop.
Het is alleen de verdamper zelf wat het verschil maakt, die kan ik makkelijk kwijt.
De flow afstellen vind ik geen gedoe.
Ik ken mensen genoeg met lpg op oude auto's, nooit problemen mee. Ik wil het graag zelf kunnen.

Van de lpg injectie systemen op volvo's hoor ik dat de pomp vaak kapot gaat en dat schijnt duur te zijn. Doe mij dus maar het conventionele.
 
jaren met een 940 op gas rondgerocheld. Systeem is behoorlijk bulletproof. Enige daar was dat de injectoren met passtukken in het inlaatspruitstuk worden geplaatst. Die passtukken zijn niet zo goed pas en dan werkt een injector zich wel eens los. Oplosbaar en verder niet echt een probleem. Verder reed de Volvo op gas super met die injectoren. Met een losse verdamper is het altijd een beetje sukkelen, kost veel vermogen etc...
Een 740/940 op de sloop zoeken die op gas liep, alles eraf halen wat je kunt gebruiken, verse gastank erop en klaar ben je.
 
Nou het zit erin. Gisteren avond wat langer in de schuur gebleven en alles aangesloten.
Vanmorgen het eerste rondje gereden en dat viel helemaal niet tegen.
Stationair goed en pakt goed op. Ik merk niks van minder vermogen op lpg, maar als je niet op maximaal rijd dan kan ik me voorstellen dat het niet opvalt. Wellicht in het brandstofgebruik.
Ik zal hem eens wat vaker meepakken naar het werk dan komen de kinderziektes er vast wel uit.

Ik zou hem bij een bevriend garagist kunnen afstellen op co, maar geen idee wat de waarde dan moet zijn.

Edit: brandstofpomp onderbroken en injectoren onderbroken. De injectoren hebben gezamenlijke massa, dus bij elkaar 2 relais nodig.
Ik heb gekozen om op benzine te starten en dan handmatig op lpg over te schakelen. Maar dat kan na een kilometer al. Zo blijft het benzinesysteem ook nog in beweging en gangbaar.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan