DAF 400's zijspan

Kijk eens even op de site van Peikert: www.peikert-anschlussteile.de .
Hij laat alle voorbeelden zien en rekent volgens mij redelijke prijzen. Komt er natuurlijk verzendkosten bij, maar rijdt maar eens naar andere kant van Nederland, ben je aan benzine veel meer kwijt. Hij komt ook vaak naar beurzen in nederland. Binnenkort is Hardenberg. Bel en vraag hem de goede spullen mee te nemen.
Student of niet, beter voorkomen dan genezen. Je hebt nl niet alleen met je eigen schade te maken, maar ook met die van een ander. Denk je in hoe de verzekering om zal gaan met "half"werk.

Succes met bouwen.
 
dsc01228es0.jpg

dsc01229gg3.jpg

dsc01232ez4.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heb je wel in de gaten daf 400, dat als je spullen afbreken ( en dat gaat je kogel doen
het is immers een harde staal soort ) je een ongeluk veroorzaakt , en je zwaar de klos bent

Ik vind sleutelen leuk maar wat je nu doet is spelen met het leven van anderen of van je eigen familie , waarom geen orgineel spullen gekocht voor de bevestiging ?
Je kunt dan wel een keer proefrijden maar dan heb je nog geen zekerheid

groet

jij gaat ervan uit dat originele spullen per definitie goed zijn. Misschien dat mijn kogels wel iets minder zijn, maar wil dat automatisch zeggen dat ze niet voldoen?
om nou meteen te zeggen op basis van een foto en wat gegevens dat de kogel afbreekt vind ik niet realistisch.

en waarom zou ik geen zekerheid hebben met proefrijden?


Kijk eens even op de site van Peikert: www.peikert-anschlussteile.de .
Hij laat alle voorbeelden zien en rekent volgens mij redelijke prijzen. Komt er natuurlijk verzendkosten bij, maar rijdt maar eens naar andere kant van Nederland, ben je aan benzine veel meer kwijt. Hij komt ook vaak naar beurzen in nederland. Binnenkort is Hardenberg. Bel en vraag hem de goede spullen mee te nemen.
Student of niet, beter voorkomen dan genezen. Je hebt nl niet alleen met je eigen schade te maken, maar ook met die van een ander. Denk je in hoe de verzekering om zal gaan met "half"werk.

Succes met bouwen.


half werk gaat het zeker niet worden hoor
 
Laatst bewerkt:
[http://img254.imageshack.us/img254/7268/dsc01228es0.jpg (afbeelding)]
[http://img505.imageshack.us/img505/1479/dsc01229gg3.jpg (afbeelding)]
[http://img509.imageshack.us/img509/6158/dsc01232ez4.jpg (afbeelding)]


Gaat voorspoedig zo *O*
wordt ook lekker rattig! 8-)
vind nog wel iets te veel glim erop zitten

Ik vind die kogels wel wat iel als het om de nek gaat, maar gezien je studie richting vermoed ik dat je toch wel weet waar je mee bezig bent. Sterker dan sterk genoeg hoeft het ook niet te zijn, dat is voor fabrikanten belangrijk met het oog op de kosten.
Persoonlijk maak het liever wat steviger, dit met het oog op zware bepakking en het rijden op slechte wegen met diepe kuilen of onverhard.
 
hoi daf 400

de gegevens die ik heb is ,dat je wat in een kelder vind wat nog niet in de buurt komt
voor wat je het wil gaan gebruiken
Een foto zegt weinig dat klopt daar heb ik het ook niet zo over, een foto van een mooie las is ook niet alles zeggend

De spullen die je kunt kopen die hier voor speciaal gemaakt zijn moet je wel kunnen
vertrouwen normaal gezien , anders is het einde zoek natuurlijk

Proefrijden ik dagelijks als beroep en na een half jaar blijkt er toch nog het een en ander los te scheuren ondanks alle berekeningen enz

Tja zekerheid heb je nooit maar maak het zo veilig mogelijk ook voor je mede weggebruikers

groet
 
Ik vind die kogels wel wat iel als het om de nek gaat, maar gezien je studie richting vermoed ik dat je toch wel weet waar je mee bezig bent.

voor mij kan dat ook een studie aerodynamica zijn.
of interieurontwerp

ik blijf erbij dat de stuurkogel niet geschikt is voor de dynamische belastingen die een zijspancombinatie ondergaat.

de tijd zal het leren.
 
automotive engineering.
wat behelst dat?
van alles een beetje of zit daar een specialisatie in?
ratman gaat er van uit dat je dan ook constructies berekend, voor mij kan het ook zijn dat je kleimodellen leert maken.
of worden voertuigen tegenwoordig van voor tot achter door 1 man ontworpen?
 
o dat bedoel je.

de opleiding is eigenlijk HTS werktuigbouwkunde, maar dan toegespitst op auto's
met daarbij een iets uitgebreidere electrische kennis als die je bij werktuigbouwkunde leert.
ik moet wel degelijk constructies berekenen zoals draagarmconstructies van auto's e.d.

ik wil niet zeggen dat alles dan meteen goed is omdat ik zo'n opleiding doe, maar ik zit wel in het vakgebied zeg maar.
overigens heb ik geen ingewikkelde dynamische berekeningen gemaakt bij mijn span, maar ik durf van mezelf wel te zeggen dat ik er enigzins inzicht in heb.
 
o dat bedoel je.

de opleiding is eigenlijk HTS werktuigbouwkunde, maar dan toegespitst op auto's
met daarbij een iets uitgebreidere electrische kennis als die je bij werktuigbouwkunde leert.
ik moet wel degelijk constructies berekenen zoals draagarmconstructies van auto's e.d.

ik wil niet zeggen dat alles dan meteen goed is omdat ik zo'n opleiding doe, maar ik zit wel in het vakgebied zeg maar.
overigens heb ik geen ingewikkelde dynamische berekeningen gemaakt bij mijn span, maar ik durf van mezelf wel te zeggen dat ik er enigzins inzicht in heb.

Ik ben best wel benieuwd naar wat reken voorbeelden, ik bouw zelf graag wat steviger dan standaard een span wordt gebouwd. Dit heeft ook te maken met mijn gebruik, zwaar beladen en soms wegen met kuilen en dergelijke.
 
ik heb de blokbout er gister uitgekregen, na wat gehamer met de luchtsleutel kwam hij er uit. De kop is eraf, maar heb er nog wel ergens eentje liggen dacht ik.
tapeinden van uitlaat wilden er nog eventjes niet uit, daar ga ik morgen mee verder.

zijspan hangt er nu aan op alle punten. moet alleen de ophanging van het zijspanwiel nog even maken.
wat voor veer zou het beste in de buurt komen kwa veerstijfheid? heb nog vanalles liggen waar hoop ik wel wat van te maken is:

duo veer kawa 750 ltd (gebruik ik er dan eentje van)
duo veer suzuki 750 (gebruik ik er dan eentje van)
duo veer kawa 440 ltd (gebruik ik er dan eentje van)
duo veer kawa z400 (gebruik ik er dan eentje van)
duo veer tomos (gebruik ik er dan eentje van)
mono veer honda mtx OT 50cc
mono veer bmw k1100

ik was van plan een veer te pakken van de 440 ltd.
iemand die denkt dat ik beter een andere kan pakken en waarom?
 
ik heb de blokbout er gister uitgekregen, na wat gehamer met de luchtsleutel kwam hij er uit. De kop is eraf, maar heb er nog wel ergens eentje liggen dacht ik.
tapeinden van uitlaat wilden er nog eventjes niet uit, daar ga ik morgen mee verder.

zijspan hangt er nu aan op alle punten. moet alleen de ophanging van het zijspanwiel nog even maken.
wat voor veer zou het beste in de buurt komen kwa veerstijfheid? heb nog vanalles liggen waar hoop ik wel wat van te maken is:

duo veer kawa 750 ltd (gebruik ik er dan eentje van)
duo veer suzuki 750 (gebruik ik er dan eentje van)
duo veer kawa 440 ltd (gebruik ik er dan eentje van)
duo veer kawa z400 (gebruik ik er dan eentje van)
duo veer tomos (gebruik ik er dan eentje van)
mono veer honda mtx OT 50cc
mono veer bmw k1100

ik was van plan een veer te pakken van de 440 ltd.
iemand die denkt dat ik beter een andere kan pakken en waarom?


veel zullen de veren niet ontlopen denk ik, over het algemeen zijn ze te slap.
wat heb je voor lengte nodig?
Je hebt op het zijspanwiel ca 30 Kg/cm nodig. Ook de achterveren van de motor kunnen beter wat zwaarder worden (normaal zijn veren ca 20Kg/cm)

Ik kan aan de hand van de foto niet goed zien hoe het zit, ik heb het idee dat je de veersteun enzo nog moet zelf moet maken. in dat geval zou ik de arm wat langer nemen dan de swing omdat de meeste veren rond de 20Kg/cm zijn, wil je een kortere arm dan moet je naar zwaarder gaan en komen wellicht de monos in beeld.
 
Laatst bewerkt:
lengte van de veer maakt niet uit want ik moet idd nog de veersteun maken.

ik kan de arm niet te lang nemen want dan komt de veer naar mijn idee te kort bij het wegdek.

die mono van bmw lijkt me zoiezo te stug. maar hoeveel kg/cm de rest van de veren is zou ik niet durven zeggen.

ik probeer wel wat uit vanavond als ik er aan toe kom
 
hmm, in dat geval probeer ik die dan maar als eerste.

bedankt voor de informatie!
 
na wat oplassen van moeren en contramoeren etc. heb ik de uitlaat tapeindjes er eindelijk uit :)

ook heb ik de zijspan wiel ophanging gemaakt. eerst met de veer van de BMW maar toen veerde het spul bijna niet meer, veelste stug.
nu heb ik er een veer van een 440 tussen zitten en ik heb het idee dat dat wel ongeveer goed zit. als hij te slap blijkt kan ik die mono van mtx nog proberen.
heb er geen foto van gemaakt, maar dat komt nog.

vanavond heb ik helaas geen tijd, maar morgen of zaterdag moet ik er toch een proefritje mee kunnen maken denk ik.
 
eerst met de veer van de BMW maar toen veerde het spul bijna niet meer, veelste stug.

Dat kan ik me wel voorstellen, de monoshocks zijn vaak berekend op een kortere draagarm dan de lengte van de as achterbrug naar wielas. Als daar een factor 3 in zit en dan nog maal 2 dan is de mono 6 x stugger dan een normale veer.

zou zomaar eens 100 a 150Kg/cm kunnen zijn.

heb je plaatjes van de wielophanging?
 
Laatst bewerkt:
dank je.

vandaag eventjes gereden. ging op zich wel goed, alleen begon het stuur behoorlijk te slaan rond de 30 km per uur.

over de vering heb ik niks te klagen, maar heb nog zonder ballast gereden.

heb rond de 80km/u gereden gok ik, ging nog gewoon recht door. van de week zal ik hem wel eens verzekeren dan kan ik wat beter gaan testrijden.
 
dank je.

vandaag eventjes gereden. ging op zich wel goed, alleen begon het stuur behoorlijk te slaan rond de 30 km per uur.

over de vering heb ik niks te klagen, maar heb nog zonder ballast gereden.

heb rond de 80km/u gereden gok ik, ging nog gewoon recht door. van de week zal ik hem wel eens verzekeren dan kan ik wat beter gaan testrijden.

Dat slaan rond de 30 a 40Km /h is vrij normaal, dat wordt minder met een schommelvoorvork en eventueel een zwaardere stuurdemper.
 
Dat slaan rond de 30 a 40Km /h is vrij normaal, dat wordt minder met een schommelvoorvork en eventueel een zwaardere stuurdemper.

Ik zie op de Foto geen Stuurdemper :N
En als je de Voorvork 2 cm doorlaat steken stuurt het ook weer een beetje beter :Y
 
stuurdemper heb ik geen nee.

zal wel kijken of ik het nodig vind, was de eerste keer beetje schrikken maar toen ging het wel.

misschien maak ik nog een keer een ed pols achtige constructie
 
Terug
Bovenaan Onderaan