Dagje heerlijk sturen in Catalunya

David_ZZR

MF veteraan
4 mrt 2010
5.588
3.624
Kaaiendonk
Deze vakantie was echt geen motortrip, maar dit schitterende dagje wil ik toch even delen.

Maandag 27 december 2021

Net als de afgelopen jaren zat ik ook dit jaar met de kerst, samen met mijn vriendin, in het vakantiehuis in Lloret de Mar. Ik was mezelf al aan het oriënteren op een simpel motortje om daar weg te zetten zodat ik ook daar wat kon touren de keren dat we met het vliegtuig of de auto die kant uit zouden gaan. Nu het weer niet bloedheet was, zoals in de zomer, was het wel ideaal motorweer. Ik had mezelf dus ook al georiënteerd op motorverhuurbedrijven om toch een dagje te kunnen toeren. Tussen alle scooter en quadverhuurders vond ik ook Custom rent Costa Brava. Een blik op de website leerde me dat ze naast scooters en Harley's ook 2 Kawasaki ER6-N's in de verhuur hadden. Een ideale fiets voor het korte bochtenwerk. Na wat mailcontact in het Engels met de Duitse eigenaar van dit bedrijf kon ik maandag 27 december om 9.30 een ER6N ophalen om er een dagje op te touren.

Om 9.30 kwamen mijn vriendin en ik in de Volvo aangereden bij het verhuurbedrijfje. Met mijn IKEA-tas met motorkleding en helm in de hand kwam ik na de auto geparkeerd te hebben aangelopen bij het zaakje. Buiten stond al een witte ER6N warm te draaien en ik werd in het Nederlands begroet door de Duitse eigenaar. Hij bleek dus ook nog eens redelijk goed Nederlands te spreken. Geen borg en de 80 euro voor de huur, na korting, kwam achteraf wel. Ik moest een uurtje van te voren maar even bellen als ik zou weten hoe laat ik weer terug zou zijn. Ik zei mijn vriendin gedag, stapte op en reed de weg.

De eerste meters waren erg wennen. Ik had het idee op een pocketbike te rijden, compleet anders dan mijn V-Strom en natuurlijk niet te vergelijken met mijn Vespa's. Al snel merkte ik dat het eigenlijk best een heel prettige zithouding was. Mijn GPS kon ik niet aansluiten, maar aangezien ik de route die ik wilde rijden redelijk uit mijn hoofd kende zou het dus af en toe stoppen zijn om op de telefoon en GPS in de rugzak te kijken hoe verder te rijden.

Om de dag maar gelijk goed te beginnen stonde GI682 gepland. Eerst een lekkere opwarmer tussen Lloret en Tossa en vanaf Tossa richting San Feliu voor het echte werk. 370 bochten in 17 kilometer, geen 50 meter recht, dé reden dat dit mijn favo weggetje is. Al snel kwam ik er achter dat de ER6N een geweldige stuurmachine is. Simpel maar daadkrachtig met een heerlijk smeuïg goed klinkend blokje.

4tkS8Iz.jpg


N1CvwSS.jpg


3cyqVnn.jpg


ayBqc9E.jpg


D7f62Ve.jpg


Grm46TL.jpg


Na de nodige fotostops reed ik met een grote grijns op mijn smoel Sant Feliu binnen. Van hier vervolgde ik mijn weg naar Santa Christina d'Aro om hier het weggetje naar Romanyà de la Selva op te schieten. Flink wat jaren terug had ik hier een bruiloft gehad en wat me bijstond was dat het een erg leuk weggetje was, alleen toen zat ik dronken als een tor in een touringcar. De herinnering bleek goed te zijn. In Ramanyá stopte ik even om wat foto's te maken om vervolgens mijn route weer te vervolgen naar Calonge.

GR3NOzd.jpg


TpP8YuK.jpg


VzW5rB3.jpg


In Calonge moest ik even zoeken op mijn telefoon hoe ik zo snel mogelijk weer het dorpje uit zou komen om mijn route te vervolgen naar Le Bisbal d'Empordà. Ook dit weggetje is in het begin een waar gooi smijt walhalla met op het eind wat langere rechte stukken waar ik de ER6 even lekker open kon trekken. Het rijden op een naked bike is qua beleving echt compleet anders dan op mijn Strom. Door het recht in de wind zitten is er veel meer snelheidsbeleving waardoor 120 al echt snel aanvoelt. De heerlijke brom die onder me vandaan kwam, de uitlaat hangt onder de motor en niet ernaast naar achteren gericht, versterkt de funfactor alleen maar meer. In Le Bisbal stopte ik even om een broodje en een banaan naar binnen te werken en om natuurlijk weer even op mijn telefoon te kijken hoe ik verder moest rijden.

Vanuit Le Bisbal reed ik door het totaal niet toeristische gedeelte over schitterende bochtige wegen naar Cassà de la Selva. Dorpjes met alleen wat boeren werden door schitterend, door de EU gesubsidieerd, asfalt aan elkaar geknoopt.

38Qg2JY.jpg


Vanuit Cassá de la Selva ging de route net onder Gerona langs, maar hier was het al wel een heel stuk drukker. Even op de vluchtsrook stoppen om te kijken welke afslagen ik moest hebben en snel weer verder. Na Bescanó was het gedaan met de drukte en vervolgde ik de weg naar Anglès om zo naar het noorden te rijden in de richting van de Pyreneeën. In de verte zag ik, net zoals vanuit het vakantiehuisje, de wit besneeuwde toppen al liggen en deze kwamen steeds dichterbij. Dit was een weg waarop ik iets meer door kon rijden en dat was ook wel eens lekker na al het bochtenwerk.

BIvqKFo.jpg


zdDaDcx.jpg


Bij Sant Esteve d'en Bas sloeg ik weer een weggetje op in zuidelijke richting. Even snel een fotostop voor Puig Corneli en weer lekker verder.

vo2WTs1.jpg


De weg ging steeds verder omhoog en was ook nat. De Kawasaki gaf echter geen krimp en verstapte zich geen moment. Niet veel later zag ik het bordje Coll de Condreu (1010 m) staan. Na het dorpje Rupit werd de weg echt slecht, en met slecht bedoel ik ook echt slecht. Zelfs de Walen zouden zeggen dat het weggetje er heel slecht bij lag en het gin ook nog eens behoorlijk stijl omhoog. Bij de Mirador del Silenci stopte ik even om te genieten van het geweldige uitzicht en om natuurlijk een fotootje te maken.

DpdNXBH.jpg


K6DsECf.jpg


R2CvCL7.jpg


HLr9tCZ.jpg


Ik vervolgde mijn weg tot het dorpje Tavertet. In het dorpje stond een bewoner met zijn auto midden op de weg en ik kon er niet langs. Toen hij wegreed kwamen er 3 honden op me afgerend die me er niet langs wilden laten. Langzaam aan reed ik maar de beesten wisten niet van ophouden. Op den duur hing er zelfs een in mijn broek. Ik ben best een dierenvriend maar dit ging me te ver. Aangezien het niet mijn motor was kon ik er niet even overheen rijden dus geduld... Ik parkeerde de Kawa en liep naar een uitzichtpunt en maakt een fotootje. Bij het wegrijden kwamen die kutbeesten weer achter me aan gerend en gingen gewoon 10 centimeter voor mijn voorband langs lopen. Na flink wat claxoneren kon ik verder.

Nw4PjW7.jpg


Langs de andere kant het dorp uitrijden was een stuk makkelijker. Ondanks dat er wat wegwerkzaamheden waren was het asfalt hier stukken beter. In een bocht bij een uitzichtpunt stopte ik nog even en maakte ene praatje met 2 Spaanse motorrijders. Hierna vervolgde ik mijn weg richting Vic om zo de C-25 op te schieten. Normaal vind ik snelweg rijden echt niet leuk, maar even de Kawa goed open trekken tot de 170 om te zien wat het dingetje in huis had was wel lekker. En wat een geluidje... braaf maar stoer.

al7OMQL.jpg


VvJPAYp.jpg


Natuurlijk was ik de snelweg al snel beu en ik nam de afrit naar Villadrau. Hier zou het toetje van de dag beginnen: Montseny. Ik kende de Kawa inmiddels behoorlijk en hier was het echt gooien en smijten geblazen zoals dat alleen op Catalaanse wegen kan. Perfect asfalt, rust en de ene bocht na de andere. Vanuit Villadrau reed ik naar Arbúcies om zo de weg richting de kust te vervolgen. Voor afrit Breda stopte ik even om een telefoontje te plegen naar de verhuurder dat het nog zo'n 45 minuten zou duren eer ik terug zou zijn. Vanuit Blanes reed ik naar Lloret de mar waar ik de Kawa even vol gooide tegen het schrikbarende bedrag van € 1,42 per liter... en het ding reed al zo zuinig.

y8DogOO.jpg


a49eMCz.jpg


Aangekomen bij de verhuurder leverde ik de Kawa, met 290 kilometer meer op de teller als in de ochtend, netjes in, betaalde en kreeg een biertje. Voorlopig geen reden dus om een motortje te kopen en weg te zetten in Spanje voor de keren dat ik er niet zelf met de motor ben er hier een kan huren, zonder gedoe met onderhoud etc... voor dermate lage kosten. Voor herhaling vatbaar dus! Op naar de volgende trip.

En hieronder ongeveer het plaatje hoe ik gereden heb.

9KZn3oU.png
 
Heel leuk om te lezen.. 5 jaar terug bijna zelfde route gereden. Wel op een quad omdat vriendin anders niet achterop wou... wil er idd nog een keer heen op een sm of enduro 8-) :)
 
Leuk verslag, mooie wegen en foto's! En dat je schrijft dat die naked kleine kawa meer dan prima rijdt. Naast mijn xrv750 rij ik ook regelmatig op onze cb500 uit 2002: geweldige bochtenfiets en handelbaar! Drie jaren geleden, toen de africatwin wachtte op een blokwissel, heerlijk met de cb door de Franse Alpen gescheurd. (Alhoewel de cb met mijn slechts 1,85m wel wat klein is...: 'dode hoek bij knieën na x honderd kilometer peage' )
 
Ik blijf een week en dan reis ik door voor een weekend Gandia en daarna weer terug naar Lloret voor een weekje. het is maar net of het een beetje warm wil worden om die tijd, dan blijf ik gewoon langer
Mijn verblijf is dan op de camping in Fenals. Maar voornamelijk op het terras bij kootje of op het strand van Fenals.
 
Ik blijf een week en dan reis ik door voor een weekend Gandia en daarna weer terug naar Lloret voor een weekje. het is maar net of het een beetje warm wil worden om die tijd, dan blijf ik gewoon langer
Mijn verblijf is dan op de camping in Fenals. Maar voornamelijk op het terras bij kootje of op het strand van Fenals.
Kootje ken ik niet (of niet onder die naam), zitten zelf in de zomer meestal aan de meest zuidelijke kant van Fenals. Zitten wel wat leuke barretjes daar aan het strand.
 
Kootjes eetcafé zit aan de Valenti Almirall 3 Fenals. Ik heb zelf een tijdje gewoond aan C/ de Puerto Rico en keek uit op het strand van Fenals.
 
Ah daar, vaak zat langsgereden maar dat is niet aan het strand zelf. De enige Nederlandse tent waar ik kom is bij de peetvader om er F1 te kijken.
 
Geweldig dit aan het einde van het jaar , ik rij ook het hele jaar maar ik zou dit weer ook wel willen zo eind december .
Leuk verslag en ook leuke foto's zo van de omgeving.
 
Terug
Bovenaan Onderaan