Dagobert II's Honda CB-1 perikelen

Ik denk dat tommyxlos even dacht dat het om "zijn" (mijn dus) CB-1 ging. Daar zit zat een sbk stuur op in plaats van de standaard clip-ons.
 
Bedankt.
En wie weet. Misschien dit jaar nog wel. Testrit over de Vliegveldweg. *O*

Of de vering op de Industriestraat. :X
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat tommyxlos even dacht dat het om "zijn" (mijn dus) CB-1 ging. Daar zit zat een sbk stuur op in plaats van de standaard clip-ons.


Oh crap, dat is waar, ik vergeet steeds dat het niet een standaard stuur was op een cb-1 O-) .

Dan nog, zuignappie ofzo, beetje cre-abea zijn!

(en fietsen, heb wel een fiets maar die is sinds dat ik hem kocht met platte banden, ga toch niet zelf fietsen, ben dr gek)
 
Nou, pak de motor dan maar eens en ga over de Veluwe of zo. Of iets dichter bij jou in de buurt de molentjes van Kinderdijk. Dan kom je ze wel tegen. Ik had het er altijd al over met een zwager van mij, jaren geleden. Later heeft Youp van 't Hek het er ook nog over gehad. :)

Wat het stuur betreft; Ik ga het eerst proberen met de standaard clip-ons. Ik vind een sbk-stuur toch iets meer passen bij een zwaardere. En dan vind ik het weer mooier staan met een stuurkuipje.
En misschien ga ik wel voor vlakke clip-ons. De standaard clip-ons zijn natuurlijk een compromis tussen sportief en toer.
Ik weet het nog niet. Ligt natuurlijk ook aan het budget. De motor moet eerst maar eens fijn rijden. Da's veel belangrijker.
 
McGyver for president! *O* Met behulp van een manke tuinvogel heb ik de restanten van de inbusbout uit de veerpoot gekregen.
full


Die staat namelijk op een lange pin. En die had ik nodig om de bout van binnenuit uit de poot te tikken.
full


Hier de foto's van de bout. Die is wel aan vervanging toe. _O- (Voor de andere komt ook een nieuwe hoor.)
full


full


Het lichte gedeelte boven de o-ring is dus een gat die met het boren is ontstaan. De schroefdraad van de demper is niet beschadigd. Om dezelfde wijze en ik in het verleden ook wel eens uitlaatbouten losgekregen. Ik heb nog nooit een Helicoil hoeven plaatsen.
full


En samen met de goede bout van de linker poot.
full


Die laatste kwam er uit met één tik van dit geweldige apparaat. :Y
full



En nog foto's van de uitbouw volgorde (vlnr).
Het binnenwerk.
full


En de "hardware". ;)
full


Volgende klus wordt de lagerschalen van het balhoofd er uit zien te krijgen. Maar eerst de schuur opruimen en alles netjes wegleggen. Op de plek van de foto's ligt het tijdelijk.
 
Laatst bewerkt:
Hè hè. Ik heb eindelijk alle lagerschalen van het balhoofd verwijderd.

Er is daar speciaal gereedschap voor maar dat is knetterduur. Wel heel mooi spul en ik zat er dan ook aan te denken om er een aan te schaffen.Sommige sets kun je gebruiken voor zowel het verwijderen als het plaatsen (inpersen) van de lagerschalen en de lagers zelf. Maar lagers vervang je normaliter niet zo vaak dus dat loont niet.

Voor de lagerschaal op de onderste kroonplaat heb ik het gered met een schroevendraaier, beitel en moker. En met een beetje hulp van een brander om de schaal een beetje te verwarmen. Flink meppen en vooral niet opgeven. *D Wel goed rondom tikken dan gaat hij mooi recht er uit. Als je een begin hebt kun je dan de schroevendraaier als wig gebruiken. Het ronde gedeelte is uiteindelijk niet dik genoeg en ben ik overgegaan op een beitel. Op een gegeven moment is het lager zover omhoog dat je de kroonplaat kunt omkeren in de bankschroef en zo van bovenaf kunt slaan. Dat gaat wat makkelijker.
Je ziet op de foto ook de vervormde afdichtring.

full


Voor de lagerschalen in het balhoofd zelf moest ik weer een McGyveractie toepassen.
Ik heb geen schroevendraaier of drijver die lang genoeg was om door het balhoofd heen op de rand van de lagerschaal te zetten.
Maar een oude, lange lijmtang bracht uitkomst. De bovenste klem verwarmd en er afgetikt en dan kun je de onderste er ook zo afschuiven. Zo houd je een mooie lange, platte drijver over.
Die zet je van binnen uit op de rand van de lagerschaal en met een of twee flinke tikken met de moker komen de schalen er uit. Ik heb de schalen van Patsboem verwijderd. Die had nog de originele Honda kogellagers. En die hebben een heel kleine rand om de drijver op te zetten. Lastig dus want de drijver heeft weinig grip en schiet er overheen in plaats van de schaal echt te raken. Sommige motoren hebben een gleufje speciaal om een drijver in te plaatsen.

full


De oude lagerschalen bewaar ik nog even. Daarmee wil ik de nieuwe er weer in tikken.
Hoewel een pers beter zou zijn. Maar ja, geld hè. O-)
 
Ziet er goed uit Michael. Wanneer wil je Patsboem weer rijdend hebben?
Of ga je tch voor je eigen motor?

ps ik ben 2 mei vader geworden van een mooie dochter ;-)
 
Gefeliciteerd jongemanvader. *O* *O* *O*

Gaat het nog goed met het :z ? :+

De bedoeling is om Patsboem rijdbaar te maken en dan eens proefrijden. Gaat dat goed dan blijf ik daar op rijden.
En anders knap ik het andere frame op en gooi daar jouw blok in plus jouw uitlaatdemper op mijn bochten.

Als jouw motor bevalt, qua stuurgedrag, scheelt me dat heel veel werk. Theoretisch zou ik dan dit jaar nog kunnen rijden.
 
Tijd vliegt, zelfs als je minder lol hebt. :X

Vandaag de schorsing verlengd. Kassa...weer 24,- euro minder van mijn budget. En weer een maand wachten voor ik de onderdelen kan bestellen.

't Is alweer bijna een jaar geleden (17 aug) dat ik de CB-1 van Tommyxlos heb gekocht.
 
Is dat al weer zo lang geleden? Ik voel hem nog in de rug van het tillen in je hanger.

Wat was je nu ongeveer van plan, van beide 1 maken? Waar zit je het meeste dwars?
 
Nu? Geld. -O-

Straks? Patsboem rijdend maken met "jouw" voorkant. Kijken hoe dat bevalt qua rijgedrag. Gaat dat goed blijf ik daarop rijden. Verder laat ik die dan vrij standaard.
Anders de "jouwe" alsnog aanpakken. Dat gaat zonder meer gebeuren maar dan op de nog langere termijn. En dan ook meer als projectfiets. Iets sportiever maar geen CR of SF.
 

Dus tijd voor een andere aanpak.
Aangezien het met het maandelijkse budget niet opschiet heb ik besloten om alle dubbele onderdelen te verkopen. In zoverre ik die niet nodig heb voor het rijdend maken van Patsboem.
Dat betekent dat de hele voorpartij, radiator, uitlaat(-bochten), schakelset, clip-ons met handles en schakelaars, tellerset, koplamp, achterlichtunit plus nog wat klein spul van de 1ste CB-1 bij mij blijft.
Beide frames houd ik voorlopig ook.

Dat houdt dus in dat het motorblok (63k+), carburateurs, achterbrug, achterwiel met schijf. In de verkoop gaat.
En natuurlijk de onderdelen wat er zoal "omheen" hangt. Accubak, overloop tank en dergelijke dingen.
Het blok zou in een geheel weg mogen. Maar kan ook in onderdelen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe na 63k miles het er van binnen uitziet. :9

Maar mocht er iemand iets nodig hebben? Stuur maar een pb.
 
Laatst bewerkt:
Het laatste bericht is net van voor de ziekenhuisopname en hoewel ik er nog niet ben voelde ik me toch goed genoeg om de konische lagers in het balhoofd te zetten. En nou ben ik ook weer moe genoeg. :z

De balhoofdstam een nachtje in de vriezer en het lager op de verwarming. En dat ging net.
Het laatste stukje gered door de moer aan te draaien en af en toe een tik vanaf de onderzijde. Beetje onorthodox maar zo'n gelikte set voor het plaatsen van lagers is me te duur.

full


De bovenste kroonplaat even los er op.
full


Nou de voorpoten weer opbouwen.
 
Laatst bewerkt:
Links achter onder het het zijpaneel/kontje, net voor de kentekenplaat je sleutel in slot steken, beugeltje naar beneden drukken en zadel naar achter trekken.
Klein stukje, 1 a2 cm maar. Daarna zadel uit vergrendeling trekken naar achter. Als dat niet lukt goed onder zadel kijken waar de zadelhaak aan onderkant haakt en dan wat friemelen om zadel naar achter te trekken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan