Dagteller wordt steeds gereset

motormuis1976

Rookie
7 mrt 2006
16
0
haarlem
Beste mede forum leden,

Sinds enige weken ben ik trotse bezitter van een Honda CB600 S! en vandaag besloten om lid te worden van dit forum.
Ik heb dus een CB 600 S uit 2003, motor rijd heerlijk. Heb 1 probleempje, ik weet niet of dit hoort of dat je dit kunt veranderen namelijk mijn dagteller wordt steeds gereset als ik mijn contact uit schakel!
Ik wil deze juist zelf resetten als ik bv tank, ik rij namelijk ongeveer een x aantal kilometers en dan weet ik dat ik moet tanken.

Weet iemand hoe ik dit probleem op kan lossen? misschien is het bedrading technisch het op te lossen (dat er bv altijd spanning op staat op de dagteller?)

Ik hoop dat iemand hier iets op weet.

BVD remon
 
Ik zal eens kijken of er een los draadje o.i.d. zit of misschien een batterij. Contactspray kan misschien ook oplossing bieden alleen moet ik wel connectoren hebben. Ik zal eens op onderzoek uitgaan.
Het makkelijkste is natuurlijk om te weten of er een batterij inzit of welke draad hier voor is (kleur enzo) maarja ik heb geen schema.
Mocht er nog iemand zijn die weet hoe dit zit dan hoor ik het graag.
 
Als ik mijn motor uit zet dan wordt de dagteller gereset en dus niet bij het starten. Ik heb eens naar de bedrading gekeken maar daar kan ik op het oog niks zien, alles zit ook weg gewerkt. ik ben momenteel ook op zoek naar een Werkplaats Handboek.
 
Als idd de accu niet meer zo best is zal ie iedere keer de teller op nul zetten. Dit gebeurd namelijk ook als je de accu polen verwijderd.
Of heb je twee dagtellers dat 1 het wel doet en de andere dagelijks op nul gaat. Ik denk het niet. Ik rij al jaren Honda en heb dit nog nooit gehoord of meegemaakt.
Zou persoonlijk eerst idd de accu ff checken.
 
Eerlijk gezegd geloof ik er niet in dat mijn accu slecht is, dan zou ik ook problemen moeten hebben met starten lijkt me, als ik mijn contact na het rijden uit zet en dan weer aan is de teller gereset. ik heb maar 1 dag teller, met de reset knop selecteer ik tussen de km stand en de teller, heb dus geen extra teller.
Ik heb de link bekeken (mijn dank daar voor) maar mijn type staat er natuurlijk weer niet tussen, ik download nu een van een soort gelijke, misschien staat daar wat in.
 
Even uit de losse pols gedacht: kan je de dagteller van een Hornet resetten als het contact aan staat of de motor loopt?

Zou me kunnen voorstellen dat het uit veiligheidsoverweging niet onder het rijden kan. Aan de andere kant: als het alleen kan met contact uit kan ook elke idioot die langs je geparkeerde motor loopt de dagteller resetten. Ook niet leuk.

Anyhow, in het eerste geval iets van het knopje dat blijft hangen waardoor ie automatisch weer op 0 springt als de motor / het contact uit gaat ? Je zou de motor eens met de noodschakelaar uit kunnen zetten, kijken of de teller dan ook nult.
 
voordat ik de kuip achter de teller verwijder nog wat uit getest.
Als ik met de nood schakelaar de motor uit zet dan blijft de teller zijn waarde houden.
Als ik na het rijden het contact uit zet met de schakelaaren dan weer gelijk aan zet dan behoud de teller zijn waarde, ook na het starten. pas als ik het contact voor 5-10sec. uit zet en dan weer aan zet komt de teller terug op zijn kilometerstand (als ik de dag teller gekozen heb) en staat de dag teller op 0.
Lijkt er inderdaad op dat er misschien en batterij in zit of dat de dagteller achter de schakelaar zit.
Als ik nu de sleutel schak. uit doe is de teller ook niet meer leesbaar.
Ik hoop dat iemand met een cb 600 s dit forum leest en mij verder kan helpen of hij/zij dit probleem ook heeft.
ps. boven aan de dagteller staat trip, ik heb geprobeerd dmv laangdurig op de reset/keuze knop te drukken, misschien dat er een andere optie gekozen kon worden. maar helaas.
 
........ps. boven aan de dagteller staat trip, ik heb geprobeerd dmv laangdurig op de reset/keuze knop te drukken, misschien dat er een andere optie gekozen kon worden. maar helaas.

Aangezien er al een hele grote batterij in je motor zit (accu :+ ) lijkt het mij niet zo waarschijnlijk dat er nog een knoopcel oid in het dashbord zit. Zou overigens wel kunnen, als back-up voor wanneer je de accu losgehaald hebt (net zoals er in een pc een batterijtje zit om de tijd vast te houden als de stekker uit het stopcontact is).

Anyhow, als ie niet op de reset knop reageert lijkt dat knopje me ook een verdachte.
 
voordat ik de kuip achter de teller verwijder nog wat uit getest.
Als ik met de nood schakelaar de motor uit zet dan blijft de teller zijn waarde houden.
Als ik na het rijden het contact uit zet met de schakelaaren dan weer gelijk aan zet dan behoud de teller zijn waarde, ook na het starten. pas als ik het contact voor 5-10sec. uit zet en dan weer aan zet komt de teller terug op zijn kilometerstand (als ik de dag teller gekozen heb) en staat de dag teller op 0.
Lijkt er inderdaad op dat er misschien en batterij in zit of dat de dagteller achter de schakelaar zit.
Als ik nu de sleutel schak. uit doe is de teller ook niet meer leesbaar.
Ik hoop dat iemand met een cb 600 s dit forum leest en mij verder kan helpen of hij/zij dit probleem ook heeft.
ps. boven aan de dagteller staat trip, ik heb geprobeerd dmv laangdurig op de reset/keuze knop te drukken, misschien dat er een andere optie gekozen kon worden. maar helaas.

Er zit maar 1 knopje op.
Daarmee kun je kiezen uit ODO of trip
Als die op TRIP staat kun je met een aantal seconden indrukken de tripteller resetten.
Als die in de ODO stand staat kun je die niet resetten, maar moet je met kort drukken altijd kunnen wisselen tussen TRIP en ODO.
Wij hebben zelf een CB600S Hornet staan in de garage (met WPLHB) en die heeft geen problemen hiermee.
Als je de accu loskoppelt gaat de tripteller altijd op 0.
Ik denk dat je of een hele beroerde accu hebt, of toch een intern probleempje in je dashboard / bedrading.
Ik verwacht eigenlijk je bedrading, want dashboard moet ergens een continu 12v hebben om de tripteller niet te laten resetten.

(Ik zal het schema er wel ff bijpakken en dan reageer ik straks nog wel even)
 
Als je in het schema zou willen kijken graag.
een slechte accu geloof ik echt niet, dan moet ik echt problemen met starten hebben ook na een een paar keer achter elkaar starten en dat gaat probleemloos.
ik denk ook eerder aan een bedradig maar ja als ik niet weet waar welk draadje voor verantwoordelijk is, is dat lastig uitzoeken.
misschien toch maar even langs de dealer gaan.
 
Als je in het schema zou willen kijken graag.
een slechte accu geloof ik echt niet, dan moet ik echt problemen met starten hebben ook na een een paar keer achter elkaar starten en dat gaat probleemloos.
ik denk ook eerder aan een bedradig maar ja als ik niet weet waar welk draadje voor verantwoordelijk is, is dat lastig uitzoeken.
misschien toch maar even langs de dealer gaan.

Dit moet hem zijn:
Fuse E waarde 10A geeft continu 12V naar tripmeter via een rood blauwe draad.
Gaat vanaf de zekeringen via die rood blauwe draad naar een 5 polige stekker
waar zo te zien de kleuren rood/blauw , rose/blauw , groen/zwart, bruin en zwart zouden zitten.
Aan de ene kant van de zekering heb je dus continu 12V direct vanaf je accu (via 30A) rode draad.
De andere kant van deze zekering is dus de rood/blauwe draad.

Deze zekering zit alleen in het S model waarschijnlijk omdat het F model nog mechanische triptellers had :+
 
Dit moet hem zijn:
Fuse E waarde 10A geeft continu 12V naar tripmeter via een rood blauwe draad.
Gaat vanaf de zekeringen via die rood blauwe draad naar een 5 polige stekker
waar zo te zien de kleuren rood/blauw , rose/blauw , groen/zwart, bruin en zwart zouden zitten.
Aan de ene kant van de zekering heb je dus continu 12V direct vanaf je accu (via 30A) rode draad.
De andere kant van deze zekering is dus de rood/blauwe draad.

Deze zekering zit alleen in het S model waarschijnlijk omdat het F model nog mechanische triptellers had :+

Bedankt! zodra ik tijd heb ga ik hierna kijken, bedankt voor deze informatie.
 
Beste mede forum leden,

Sinds enige weken ben ik trotse bezitter van een Honda CB600 S! en vandaag besloten om lid te worden van dit forum.
Ik heb dus een CB 600 S uit 2003, motor rijd heerlijk. Heb 1 probleempje, ik weet niet of dit hoort of dat je dit kunt veranderen namelijk mijn dagteller wordt steeds gereset als ik mijn contact uit schakel!
Ik wil deze juist zelf resetten als ik bv tank, ik rij namelijk ongeveer een x aantal kilometers en dan weet ik dat ik moet tanken.

Weet iemand hoe ik dit probleem op kan lossen? misschien is het bedrading technisch het op te lossen (dat er bv altijd spanning op staat op de dagteller?)

Ik hoop dat iemand hier iets op weet.

BVD remon



Als je in het schema zou willen kijken graag.
een slechte accu geloof ik echt niet, dan moet ik echt problemen met starten hebben ook na een een paar keer achter elkaar starten en dat gaat probleemloos.
ik denk ook eerder aan een bedradig maar ja als ik niet weet waar welk draadje voor verantwoordelijk is, is dat lastig uitzoeken.
misschien toch maar even langs de dealer gaan.





Heeeeeeeeeeel verstandig :Y
 
Dit moet hem zijn:
Fuse E waarde 10A geeft continu 12V naar tripmeter via een rood blauwe draad.
Gaat vanaf de zekeringen via die rood blauwe draad naar een 5 polige stekker
waar zo te zien de kleuren rood/blauw , rose/blauw , groen/zwart, bruin en zwart zouden zitten.
Aan de ene kant van de zekering heb je dus continu 12V direct vanaf je accu (via 30A) rode draad.
De andere kant van deze zekering is dus de rood/blauwe draad.

Deze zekering zit alleen in het S model waarschijnlijk omdat het F model nog mechanische triptellers had :+

Heb de zekering en kabel gevonden, begrijp de werking van deze aansluiting/bekabeling (nog) niet helemaal. er komt pas 12V op als ik het contactslot aan zet. als ik de zekering er uit haal blijft de dagteller gewoon werken. als ik straks tijd heb moet ik even een rondje rijden om de teller even te laten tellen, dan zet ik er even constante 12 volt op en dan het contact uit zetten, kijken of de teller dan gereset wordt!?
 
Heb de zekering en kabel gevonden, begrijp de werking van deze aansluiting/bekabeling (nog) niet helemaal. er komt pas 12V op als ik het contactslot aan zet. als ik de zekering er uit haal blijft de dagteller gewoon werken. als ik straks tijd heb moet ik even een rondje rijden om de teller even te laten tellen, dan zet ik er even constante 12 volt op en dan het contact uit zetten, kijken of de teller dan gereset wordt!?~[/quote]

dan heb je dus idd geen constante spanning op je dagteller .... als je er rechtsteeks 12V op zet, zal de dagteller waarschijnlijk niet meer gereset worden.
dan zit er toch ergens iets niet goed in je bedrading.
 
Heb de zekering en kabel gevonden, begrijp de werking van deze aansluiting/bekabeling (nog) niet helemaal. er komt pas 12V op als ik het contactslot aan zet. als ik de zekering er uit haal blijft de dagteller gewoon werken. als ik straks tijd heb moet ik even een rondje rijden om de teller even te laten tellen, dan zet ik er even constante 12 volt op en dan het contact uit zetten, kijken of de teller dan gereset wordt!?

Kijk uit met zomaar ergens 12v op te zetten. :N
Zorg dat je de groen/rode draad kunt vinden en meet even of je aan het begin van je cockpit daar continu 12v hebt.
Als je zekering E eruit haalt moet je dat niet hebben en met zekering E erin moet je dat wel hebben.
Als dat werkt is je cockpit misschien een beetje stuk.
Het schema wat in het WPLH staat is niet veel uitgebreider dan dat ik je kan vertellen er staan bv geen connector nummers of connector layouts op.
Ik zal het boek nog eens doorbladeren of er misschien ergens nog meer detail te vinden is.
edit: het is de groen/rode draad. met daglicht blijkt blauw ineens toch groen te zijn :+

Zekering E heeft aan 1 kant continu +12V vanaf de 30A zekering rode draad.
aan de andere kant zit dus die groen/rode draad die alleen naar de dagteller toe gaat.
Dat moet hem dus echt zijn als backup 12V voeding voor je tripteller!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan