Dagtrip Eifel

Mavi

Die hard MF'er
22 apr 2011
719
26
nijmegen
Ik wil aankomende woensdag samen met mijn vriendin (achterop) een dagtripje naar de Eiffel maken.
Startpunt is Nijmegen dus had in gedachten om tot Maastricht de snelweg te pakken en vanaf daar binnendoor. Mijn vriendin vind het echter niet heel fijn op de snelweg dus misschien kan ik eerder de snelweg af en de route binnendoor vervolgen.
Heeft iemand nog een tip voor een leuke route? En misschien nog een tip voor een leuke
picknick plek?

Ik rij trouwens met TomTom.

alvast bedankt voor de tips :) :]
 
Laatst bewerkt:
Je kan routes downloaden van gps tracks.nl of googlen vind je zeker mooie routes. Grtjs
 
Tal van leuke binnendoor wegen, Je kan als ik mij niet vergis (heb zelf geen TomTom) kronkelroutes kiezen en daarmee automatisch snelwegen vermijden....
Heuvels rondom Wittem is ook best een mooie omgeving.
 
https://mydrive.tomtom.com/nl_nl/

Voor zo'n dagrit zou ik drie losse routes maken;
1; Snelste route van huis naar de locatie waar je "overstapt" van de snelweg naar binnendoor.
2; Kronkelige route binnendoor (Limburg-Eifel-Limburg)
3; Snelste route van overstaplocatie in Limburg naar huis
 
Leuk alternatief is het Bergisch gebied.
Regio Wupperthal/ Solingen.
Dichtbij en ook erg mooi
 
Leuk alternatief is het Bergisch gebied.
Regio Wupperthal/ Solingen.
Dichtbij en ook erg mooi

Andere suggesties als de Eifel zijn ook welkom inderdaad :)

Tussen de eerste hits op google vind ik niet zoveel in de regio Wupperthal. Heb je een voorbeeld van een mooie route?
 
Adenau kun je leuk picknicken en voorbijscheurende auto's bekijken die over de nurburgring gassen.
 
Ik wil aankomende woensdag samen met mijn vriendin (achterop) een dagtripje naar de Eiffel maken.
Startpunt is Nijmegen dus had in gedachten om tot Maastricht de snelweg te pakken en vanaf daar binnendoor. Mijn vriendin vind het echter niet heel fijn op de snelweg dus misschien kan ik eerder de snelweg af en de route binnendoor vervolgen.
Heeft iemand nog een tip voor een leuke route? En misschien nog een tip voor een leuke
picknick plek?

Ik rij trouwens met TomTom.

alvast bedankt voor de tips :) :]

Als je binnendoor naar de eifel wil ga je de dag goed lang maken.

Ik weet niet hoe veel ervaring met lange trips je hebt, maar met binnendoor wegen houdt het meestal bij ca. 50km per uur gemiddeld wel op. Alleen heen en terug naar de Eifel over binnendoorwegen is dus al 8 uur sturen zonder stops...
 
Andere suggesties als de Eifel zijn ook welkom inderdaad :)

Tussen de eerste hits op google vind ik niet zoveel in de regio Wupperthal. Heb je een voorbeeld van een mooie route?


Een paar routes als GPX bestand en Track
Bergische routes 3.gpx


Google earth.

Bergisch.kmz


Bijvoorbeeld vanaf Nijmegen naar Gogh, daar de snelweg op.
En bij Duisburg er weer af.
Het zijn wel pittige afstanden.

Tijdens het maken en controleren van de routes.
Vanuit de achterhoek wel eens van 8.00-20.30 onderweg geweest.
Wel regelmatig gestopt voor foto`s .

Het wegdek is niet overal even goed.
Je kan aan het eind van de dag wel voelen dat je en paar km in de benen hebt.
:]
 
Laatst bewerkt:
Als je binnendoor naar de eifel wil ga je de dag goed lang maken.

Ik weet niet hoe veel ervaring met lange trips je hebt, maar met binnendoor wegen houdt het meestal bij ca. 50km per uur gemiddeld wel op. Alleen heen en terug naar de Eifel over binnendoorwegen is dus al 8 uur sturen zonder stops...
Dat klopt! Het is maar net welke keus dat je maakt.

Vorige week ben ik alles binnendoor vanaf Harz naar huis gereden. Door toeristische wegen en toeristisch tempo heb ik een hele leuke rit gehad. Onderweg enkele stops gemaakt met oa Schwarzer Kaffee und Torte. Wel bijna de hele dag over gedaan.

Ik had ook met een paar uurtjes thuis kunnen zijn over de snelweg. :]
Fahr'n, fahr'n, fahr'n auf der Autobahn........... Wel snel, maar zeker niet leuk!
 
Vergeet dat hele dagtripje op en neer naar de Eifel. Wat hierboven al staat. Of je moet een aanzienlijk deel heen en terug over de snelweg rijden (geen zak aan) of je komt er amper en hebt in 8 uur sturen amper de Eifel aangetikt vanuit Nijmegen.
Gooi het over een heel ander boeg. Kurviger - Dein Motorrad-Routenplaner
Geef aan dat je wilt Rundtouren met Nijmegen als vertrek (en dus einde). Geef aan hoeveel kilometer je wilt maken. Kies Schnell, Kurvig of Extra Kurvig. Kies de (wind)richting.
Niet tevreden, laat hem nog een keer iets genereren en nog een keer, tot het wat lijkt.
Bewaar die Eifel als je meer dan 1 dag hebt en kies een leuk hotelletje met ontbijt. Vind je vriendin ook veel leuker en kost een relatieve drol.
 
Dagje op en neer, prima te doen. 's Morgens om 8.00 uur weg, anderhalf uur snelweg tot Aachen-Brand. En dan lekker scheuren. Moesel is voor de lunch goed haalbaar. Hangt er vanaf of je thuis wil eten maar 600-700 km incl snelweg is zo prima te doen! Regelmatig dagtripjes gedaan zo.
 
Rond Simmerath/Rurberg vind ik mooi. Ideaal dagje voor als niet enkel weekend gaat, ivm rij verboden...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dagje op en neer, prima te doen. 's Morgens om 8.00 uur weg, anderhalf uur snelweg tot Aachen-Brand. En dan lekker scheuren. Moesel is voor de lunch goed haalbaar. Hangt er vanaf of je thuis wil eten maar 600-700 km incl snelweg is zo prima te doen! Regelmatig dagtripjes gedaan zo.
Om voor een dagje toeren 700km te maken, dan is ook de lol er wel vanaf.
Het kan natuurlijk allemaal wel, maar of het dan nog steeds leuk is?
Plezier-rijden is ook een terrasje en effe stoppen op een mooie plek voor een foto.

Om 1000km+ te doen in vakantie en in korte tijd een flinke afstand te overbruggen is oke. Maar aangekomen in vakantiegebied, dan is voor mij 400km echt wel voldoende. Zit 't dan qua tijd eens tegen, dan kan je altijd nog uitwijken naar de snelweg. Meestal is dat geen goed idee!

In Calabrië (teen van Italië) had mijn accu het begeven. Door tijdverlies om nieuwe accu te monteren, heb ik laatste stuk tot oversteek naar Sicilië over de autostrada gedaan. Heel mooi achterland dat ik daarom heb gemist, ik heb er nog steeds spijt van.
 
Nijmegen-Aachen is 150km snelweg, is anderhalf uur rijden.
Ff tanken en een koffiestop en het plezier gaat beginnen.
Denk dat het een compromis zal worden als je maar één dag in de Eifel wilt rijden.

Of anders een overnachting. Maar dan zou ik op de heenweg ook de snelweg pakken totdat het leuk sturen wordt. Snel naar het leuke gebied, lekker sturend naar het hotel, tassen eraf, lunchen en nog een goede middagsessie.

Terugweg kun je dan kijken wat je doet, binnendoor omhoog via Duren/Julich/Linnich/Erkelenz/Geldern/Kleef etc, kan je altijd nog kiezen om een stuk snelweg te nemen.
 
Bedankt allemaal voor de reacties. Het zou inderdaad ideaal zijn om er een overnachting aan te plakken. Helaas moeten we donderdag beiden werken dus we hebben deze keer echt maar één dagje. En het is morgen zo'n mooi weer dat we het toch wel willen proberen :)
Overigens hebben we wel ervaring met lange dagtochten (rond de 500km). Paar weken geleden nog een ritje naar het Zwarte Woud gedaan.

Voor nu hou ik de route als volgt

We vertrekken rond 8u / 8u30

Nijmegen-Aachen snelweg
Aachen-Simmerath (of naar Heimbach) binnendoor
Rondje Eifel. Ik voer hierbij gewoon wat plaatsen in en laat via TomTom kronkelroute iets leuks berekenen.
Simmerath- Aachen binnendoor
Aachen-Nijmegen snelweg.

Heel globaal iets als dit

oypsdjbobni4g.jpg
 
Laatst bewerkt:
Met tom tom kronkelroute zit je geloof op 5.5uur vorig jaar met supermotard gereden. En dan rijdt je overal al bijna 40 of meer te hard.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een dagroute Eifel. Die gaat na Venlo het Ahrtahl in en komt met een fikse rondrit uit bij Bad Munstereifel. Ik rij die route meestal vanaf Assen en voor mij is dat haalbaar.
Voor jou moet dat met duo haalbaar zijn.
 
Bedankt allemaal voor de reacties. Het zou inderdaad ideaal zijn om er een overnachting aan te plakken. Helaas moeten we donderdag beiden werken dus we hebben deze keer echt maar één dagje. En het is morgen zo'n mooi weer dat we het toch wel willen proberen :)
Overigens hebben we wel ervaring met lange dagtochten (rond de 500km). Paar weken geleden nog een ritje naar het Zwarte Woud gedaan.

Voor nu hou ik de route als volgt

We vertrekken rond 8u / 8u30

Nijmegen-Aachen snelweg
Aachen-Simmerath (of naar Heimbach) binnendoor
Rondje Eifel. Ik voer hierbij gewoon wat plaatsen in en laat via TomTom kronkelroute iets leuks berekenen.
Simmerath- Aachen binnendoor
Aachen-Nijmegen snelweg.

Heel globaal iets als dit

[afbeelding]
En, was het wat?
 
Het was een heerlijke dag :) Klein beetje warm was het wel met 28/29 graden en het zonnetje vol op de helm haha.

We zijn om 8.30 vertrokken en waren om 18.30 weer thuis.

De route was tot en met Aken de snelweg en vanaf daar de kronkelroute van de tomtom gebruikt. We reden vanaf Aken via het Hürtgenwald naar de eifel

globale reconstructie via maps ( ik weet niet precies welke wegen de kronkelroute ons voorgeschoteld heeft maar voor het idee :) )

zbiae3xttlszq.jpg


Na Monschau hebben we nog even een stukje zonder navigatie rond gereden en toen weer naar huis.

Ik heb bij aankoop van de motor een koffer erbij gekregen. Hoewel het niet zo mooi staat kon mijn vriendin de rugsteun wel waarderen :)

En we hadden lekker broodjes en drinken meegenomen zodat we op een paar leuke plekken wat konden eten en drinken.

xvdhz5u58agd0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Met tom tom kronkelroute zit je geloof op 5.5uur vorig jaar met supermotard gereden. En dan rijdt je overal al bijna 40 of meer te hard.

Zo hard rij ik niet :]


Ik heb een dagroute Eifel. Die gaat na Venlo het Ahrtahl in en komt met een fikse rondrit uit bij Bad Munstereifel. Ik rij die route meestal vanaf Assen en voor mij is dat haalbaar.
Voor jou moet dat met duo haalbaar zijn.

Ik ben erg benieuwd naar je route (voor de volgende keer)
 
Na mijn dagje tripje in de eifel gister dacht ik even hier mijn ervaring in te zetten.

oorspronkelijk van het plan om zaterdag en zondag naar de eifel te gaan maar in verband met het slechte weer zondag was dat geen optie meer. Dan heb je toch een dag vrij gehouden, je wilt rijden dus we gaan in 1 dag naar eifel.

Over de snelweg naar aacken gereden waarbij we nog een stukje duitse autobahn hebben gedaan, leuk om voor het sturen begint nog even flink gas te geven. De eerste stop was in de buurt van Aachen na 2 uur sturen om de tanken en even rustig een flesje water te drinken. Regelmatig even 5-15 minuten stoppen zorgt voor minder last van "zadelpijn".

Vanaf dat moment vooraf een route in de Garmin gezet die ongeveer 4 uur zal moeten duren. Ik had ook nog een korte route bedacht, met het idee als het te lang / te ver wordt kan ik die halve wegen nog kiezen.
De bochten vliegen onder mijn vandaan, lange doordraaiers tot krappe haarspeldbochten, heerlijk sturen.
Door de actievere houding tijdens het sturen kon ik ook lekker blijven zitten (ipv zadelpijn) en ben ik totaal 3 keer een kleine 10 minuten gestopt.

Aan het einde van " de eifel" heb ik er bewust voor gekozen om iets langer te stoppen en heb ik heerlijk een half uurtje in de zon gelegen op een grasveldje. Niet te vergeten we hebben inmiddels als 6 uur gestuurd en af en toe even gestopt. De terugweg binnendoor bedacht naar midden limburg en daar nog een pauze gedaan. Vanaf dat moment was het nog 1,5 uur naar huis (snelweg) en heb ik er bewust voor gekozen niet eerder te tanken waardoor we nog een keer moesten stoppen voor 10 liter benzine op de snelweg en een kop koffie, weer goed voor een 15 minuten pauze.

onder aan de streep, volgens de boordcomputer ruimt 9 rij uren, 700km en 11 uur onderweg geweest.

onderweg ook veel (meer ervaren) rijders tegen gekomen waardoor ik tot de conclusie gekomen ben, dit moet ik vaker doen want zij rijden voor sneller / netter de bochten dan ik het doe.
(maar met een duo op de naked bike zie ik het niet zo snel zitten :X )

Dit was het rijstukje in de eifel
7HRHcsZ.png
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan