Dagwaarde aangepaste motor

latm

MF veteraan
7 mrt 2007
1.101
1
Afgelopen zaterdag vertrokken voor drie dagen rond rijden in Duitsland samen met een vriend. Zaterdag en zondag veel gereden op prachtige wegen in het Thuringer Wald en maandag gingen we dan binnendoor naar huis.

Die maandag gaat het om half 2 mis met de motor van mijn medereiziger. Geen ongeluk, nee, gewoon een motor die niets meer doet. Dat was nu eenmaal een risico wanneer je in 3 dagen binnendoor 1800 km gaat rijden met een zzr600 uit 92 die je koopt voor 450 euro en waarvan de accu slecht is. Na 3,5 uur wachten stond hij op de sleepwagen, motor kon niet meer gemaakt worden dus hij werd naar een camping gebracht en ik kon naar huis. Nog 430 te gaan.

Wegens een umleitung moet ik nog 25 km binnendoor en kom ik eindelijk in de stad Göttingen waar ik de snelweg op kan. Hier kom ik in langzaam rijdend verkeer terecht, dus optrekken en weer remmen. Ik moet remmen voor mijn voorganger sta stil en ineens vlieg ik door de lucht. De BMW bestuurder achter mij was niet aan het opletten.

e8x26x.jpg


Achterkant van de motor is nu flink verbogen, uitlaat gedeukt en verbogen en wat schuifschade aan de achterremklauw en passagierssteun. Ik moest nog 400 km naar huis en na alles goed bekeken te hebben bleek er niks ernstigs kapot te zijn. Verlichting was in orde en achterwiel stond er nog recht in. Dus alsnog naar huis gereden en na een enorme onweersbui in Dortmund om half twaalf thuis aan gekomen.

Alles moet nu afgehandeld worden via mijn rechtsbijstandverzekering omdat het een Duitser betreft. Verwachting is dat dit 3 a 4 maanden gaat duren.

Nu mijn vraag: heeft er iemand ervaring met het bepalen van de dagwaarde van een oudere motor? Ooit ben ik begonnen met een sv650s met topkuip maar na een valpartij heb ik er een naked van gemaakt. Ook het rijwielgedeelte een flinke upgrade gegeven door het plaatsen van een r6 03-04 voorvork inclusief wiel en remmerij en een zx6r schokbreker. Destijds ook een andere teller geplaatst. Ik vraag me alleen heel erg af welke invloed dit heeft op de dagwaarde?

2expmqg.jpg
 
Laatst bewerkt:
Even een vraag ter verduidelijking:
Heb je de motor na de aanpassingen nog laten taxeren?
 
Ik moet het bij mijn verzekeraar (fbto) aangeven, dan komt er een taxateur oid langs en die bepaalt dan hoeveel hij waard is. Dit was op aanraden van fbto nadat ik nieuwe veren en een setje sumo wielen onder mijn wrf had gepland. Ze zeiden dat ze anders uitgaan van de standaard motor
 
Nee, niet laten taxeren. Maar ik neem aan dat als een schade expert alle schade voor de aanrijding meeneemt hij ook in staat is om aanpassing in zijn beoordeling mee te nemen.

Gaat trouwens om een sv650 uit 2001 die met deze schade hoogstwaarschijnlijk al total loss is.
 
Laatst bewerkt:
Wat een gedoe voor die paar euro (als je überhaupt iets krijgt).
Klote van het ongeluk natuurlijk.
Maar denk je serieus dat een ander vorkje (die immers ook amper iets kost), en een (standaard?) schokbreker van een zx6r iets oplevert?
 
Ik ben er vooral bang voor dat ze alles wat niet standaard is als minpunt gaan zien waardoor ik er een minimaal bedrag voor terug krijg.
 
Nee, niet laten taxeren. Maar ik neem aan dat als een schade expert alle schade voor de aanrijding meeneemt hij ook in staat is om aanpassing in zijn beoordeling mee te nemen.

Gaat trouwens om een sv650 uit 2001 die met deze schade hoogstwaarschijnlijk al total loss is.

Mijn ervaring met schade-experts is dat ze wel wat verstand hebben van auto's maar vaak helemaal geen idee hebben wat een motor waard is en welke afschrijvingspercentages er normaal zijn. Ze hebben, de keren dat ik het meemaakte, dan de neiging om de afschrijvingstabellen van auto's te volgen, en dan is er al snel helemaal niets meer over. Bereid je dus goed voor met prijzen van vergelijkbare modellen, de kosten van de aanpassingen en de prijzen van de kapotte onderdelen. een achterlichtglaasje b.v. kan zomaar veel duurder zijn dan je zou denken.
Als je het niet eens bent met zijn schatting, niet tekenen.

Als je zorgt dat je ook weet wat onderdelen 2e-hands kosten kun je ook een inschatting maken of het bij total-loss de moeite loont om toch op te knappen. Wat je dan krijgt is dagwaarde min restwaarde. In mijn geval heb ik toen de restwaarde vastgesteld met de expert, en toen was het weer een voordeel dat hij niets wist van de prijzen van motoren. Daardoor sprong ik er toch nog redelijk uit. (het was wel nog in de gulden-tijd)

Ps denk ook aan beschadigingen aan je kleding.
 
Maak maar een mapje aan met facturen, printouts van prijzen.
Print ook maar mooie foto's uit van voor het ongeluk.
Lees nu AANDACHTIG je polis voorwaarden. Mag jij het "wrak" bij een total loss zelf tetugkopen? Dat in nl niet vanzelsprekend. Een economisch TL is simpel: als het verschil tussen ingeschatte waarde VOOR het ongeluk en NA het ongeluk 1 euro hoger is dan de herstelkosten.... TL. Simpele transactie waarin emotie geen plek heeft

Alleen tekenen voor accoord indien jij het uitkeringsbedrag redelijk vindt.
 
Mijn ervaring met schade-experts is dat ze wel wat verstand hebben van auto's maar vaak helemaal geen idee hebben wat JIJ VIND DAT een motor waard is en welke afschrijvingspercentages er normaal zijn. Ze hebben, de keren dat ik het meemaakte, dan de neiging om de afschrijvingstabellen van auto's te volgen, en dan is er al snel helemaal niets meer over. Bereid je dus goed voor met prijzen van vergelijkbare modellen, de kosten van de aanpassingen en de prijzen van de kapotte onderdelen. een achterlichtglaasje b.v. kan zomaar veel duurder zijn dan je zou denken.
Als je het niet eens bent met zijn schatting, niet tekenen.

Als je zorgt dat je ook weet wat onderdelen 2e-hands kosten kun je ook een inschatting maken of het bij total-loss de moeite loont om toch op te knappen. Wat je dan krijgt is dagwaarde min restwaarde. In mijn geval heb ik toen de restwaarde vastgesteld met de expert, en toen was het weer een voordeel dat hij niets wist van de prijzen van motoren. Daardoor sprong ik er toch nog redelijk uit. (het was wel nog in de gulden-tijd)

Ps denk ook aan beschadigingen aan je kleding.

Voor motoren geldt ook een vaste afschrijvings tabel, en daaromheen kun je nog met accessoires een beetje de prijs omhoog krijgen, mits aantoonbare km stand, onderhoud enz enz, dan kun je nog wat bijpingelen voor helm en kleding, en dan heb je het wel gehad.
Als het NIEUWE spullen zijn ( aantoonbaar) die je hebt gemonteerd als zijnde verbetering, dan zien ze dat als accessoires, zijn het gebruikte spullen, dan telt dat niet, die zijn ook niet gek......

Motorrijders hebben over het algemeen de illusie dat HUN motor UNIEK is, en daar moet dan flink voor betaald worden, nou als hij niet is getaxeerd na verbouwing vergeet het maar.....

Misschien kun je coulance verwachten , en krijg je wat extra, maar ga er maar van uit dat je gewoon de dagwaarde krijgt minus wrakwaarde als je die zelf wilt houden, en schiet je niet in de voet door de restwaarde te hoog te schatten, want dan krijg JIJ steeds minder terug
 
Als je kijkt wat een SV650 van 2001 mag kosten in de tweede hands sector, moet je in je handen knijpen als het € 1500 of ietsje meer wordt. Dan kan voor jou als een harde tik op je neus overkomen, maar is helaas wel een harde waarheid. Dus als je motor verder kan met enkele onderdelen vervangen, kun je proberen wat total loss met behoud van wrak oplevert.
Als je dan kijkt naar de door jou geconstateerde schade (wie weet wat je verder nog tegenkomt) : "Achterkant van de motor is nu flink verbogen, uitlaat gedeukt en verbogen en wat schuifschade aan de achterremklauw en passagierssteun." dan is ie total loss. :/
 
Laatst bewerkt:
Sorry om je zeepbel te ploppen. Maar nee.
Indien niet eerder laten taxeren om zo een waarde te laten bepalen en hem vervolgens hiervoor te verzekeren heb je gewoon pech. Men kijkt naar het bouwjaar, type en km stand. Zoekt vervolgens in het aangeboden motoraanbod naar vetgelijkingen, daar word het gemiddelde van bepaald. En dat krijg he uitgekeerd wanneer je de motor af staat. Wil je dit niet? Dat kan; alleen als de motor economisch, dus niet technisch (krom frame bijvoorbeeld) total loss is dan kán het zijn dat je verzekeraar hem per opbod aanbied; er komt een "expert" (dat is een lachertje; al 2x mee gemaakt.bze kijken nig geen 30 seconden en klaar) die bepaald een waarde. Reparatie kosten worden berekend met nieuwe delen en bijkomend arbeid; dus hij gaat hem zéker economisch total loss verklaren. Als ik zo naar de foto kijk zit je gewoon op pakweg 2000-3000 euro schade. Nieuwe kuipdelen en arbeid zijn heuull duur.

Hij bepaald een restwaarde; zeg 1000 euro. Dan gaat hij per opbod voor 2 weken ofzo; hoogste bod 600 euro. Dit word in mindering gebracht op de restwaarde. Hou je 400 euro over, die krijg je uitgekeerd, en mag je het "wrak" houden. En dan kun je zoeken naar tweedehands delen en kijken of je het kunt laten maken voor die centen.

Zo werkt het.
Eventuele aanpassingen tellen niet mee als je geen taxatie rapport hebt.

Heel zuur, heb het 2x mee mogen maken met mijn SV.
In mijn geval hield ik er in beide gevallen wel finsncieel iets aan over. Alsmede een operatie lidteken.

Succes.
 
Ik verwacht ook zeker niet dat ik er beter van ga worden. Heb alleen het gevoel dat elk krasje dat er voor het ongeluk op zat wordt aangegrepen om de dagwaarde te verlagen en positieve dingen niet mee worden genomen.

Op dit moment is het vooral vervelend dat ik geen vervoer heb en niets aan de motor mag doen. Procedure is al aangemeld bij de rechtsbijstand maar verder nog niets van gehoord. Zou hem het liefst zo snel mogelijk weer rijdbaar maken met de originele uitlaat en een setje knipperlichten. Dan kan ik later nog het subframe vervangen.

Maar als de restwaarde te dicht in de buurt komt van de dagwaarde voor het ongeluk is einde verhaal ben ik bang.
 
Dagwaarde gaat volgens een tabelletje van de verzekering. Dat is dus altijd te laag. Je hoeft er niet slechter van te worden. Dat is zelfs in de wet vastgelegd.
Wapen je dus voor de taxatie en zorg dat je er bij bent. Zoek advertenties van gelijkwaardige fietsen. Dealers, Marktplaats, alle fietsen van dat bouwjaar en model. Jij kan er niets aan doen, waarom zou je dan met een afscheepbedrag genoegen nemen?
Natuurlijk heb jij dan vraagprijzen, wees zo galant om daar voor het rekenvoorbeeld 10% vanaf te trekken. Als er echt niet met de taxateur te praten valt kun je ook nog een eigen taxatie door een beëdigd taxateur laten doen.
 
Mensen lezen vaak de polisvoorwaarden pas als er schade is, niet voordat men 'm afsluit.
Het is een verzekering, geen vriendenclub.....
 
Dagwaarde gaat volgens een tabelletje van de verzekering. Dat is dus altijd te laag. Je hoeft er niet slechter van te worden. Dat is zelfs in de wet vastgelegd.
Nee.
In de wet is vastgelegd dat je er niet beter van mag worden.
Dat is toch net iets anders :)
Wapen je dus voor de taxatie en zorg dat je er bij bent. Zoek advertenties van gelijkwaardige fietsen. Dealers, Marktplaats, alle fietsen van dat bouwjaar en model. Jij kan er niets aan doen, waarom zou je dan met een afscheepbedrag genoegen nemen?
Natuurlijk heb jij dan vraagprijzen, wees zo galant om daar voor het rekenvoorbeeld 10% vanaf te trekken. Als er echt niet met de taxateur te praten valt kun je ook nog een eigen taxatie door een beëdigd taxateur laten doen.

:^
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik verwacht ook zeker niet dat ik er beter van ga worden. Heb alleen het gevoel dat elk krasje dat er voor het ongeluk op zat wordt aangegrepen om de dagwaarde te verlagen en positieve dingen niet mee worden genomen.

Op dit moment is het vooral vervelend dat ik geen vervoer heb en niets aan de motor mag doen. Procedure is al aangemeld bij de rechtsbijstand maar verder nog niets van gehoord. Zou hem het liefst zo snel mogelijk weer rijdbaar maken met de originele uitlaat en een setje knipperlichten. Dan kan ik later nog het subframe vervangen.

Maar als de restwaarde te dicht in de buurt komt van de dagwaarde voor het ongeluk is einde verhaal ben ik bang.
Vervangend vervoer regelen en claimen.
 
Bij een schade-bepaling wordt er gewoon rekening gehouden met aanwezige speciale onderdelen, en de waardevermindering daarop door het ongeval.

Dus zowel voor een rete dure nieuwe uitlaat, als voor speciale aanpassingen die gedaan zijn.

Overigens ben ik nog slechts éénmaal een 'expert' tegengekomen die iets van motoren wist. Het merendeel gaat uit van het oordeel en opgave van de motorzaak, waar ze al dan niet nog wat aan willen morren/sleutelen/afdingen (afhankelijk welke partij de 'expert' heeft ingeschakeld).

In 9 van de 10 situaties pakt de 'expert' een kopie van mijn opgave, tikt die over in z'n eigen systeempje en declareert een volledige schade-bepaling van de betreffende motor
 
Ik zou de verzekering eens bellen wat het drempelbedrag is om te bepalen of er een schadeexpert bij moet komen.

Als je verwacht na taxatie bijvoorbeeld €400,- en het "wrak" over te houden en het drempel bedrag is €500,- dan kun je beter zeggen dat je de motor zelf laat repareren en er een prijsopgave bij doen van een motorzaak met daarop een overzichtje van de kosten die hij gaat maken (die dan natuurlijk onder het drempelbedrag blijft). Dan kun jij op zoek naar 2e hands onderdelen, maar kun je wel je eigen motor behouden.



Wat al eerder gezegd is wordt er bij een schadebepaling gerekend met vervangen voor nieuwe onderdelen. Mijn vorige motor (gsx-r 1991) was omgereden door een bekende, alleen de krassen op de kuip was al voldoende om hem total-loss te verklaren.

Kortom: kijken wat je kunt krijgen en daarna zelf de motor weer opbouwen (kun je gelijk een andere kont monteren en de motor verder verbouwen).
 
Ik zou de verzekering eens bellen wat het drempelbedrag is om te bepalen of er een schadeexpert bij moet komen.

Als je verwacht na taxatie bijvoorbeeld €400,- en het "wrak" over te houden en het drempel bedrag is €500,- dan kun je beter zeggen dat je de motor zelf laat repareren en er een prijsopgave bij doen van een motorzaak met daarop een overzichtje van de kosten die hij gaat maken (die dan natuurlijk onder het drempelbedrag blijft). Dan kun jij op zoek naar 2e hands onderdelen, maar kun je wel je eigen motor behouden.



Wat al eerder gezegd is wordt er bij een schadebepaling gerekend met vervangen voor nieuwe onderdelen.
Nee, dat is niet waar.
Voorbeeld: krassen op een uitlaat van een VS1400 uit 1989 door aanrijdinkje, maar duidelijk een gebruikte uitlaat.
'Expert': die vergoed ik voor 50%, want gebruikt.
Dito met een lekke band door aanrijding, die ook al duidelijk was gebruikt.

Het gaat er om de waardevermindering door het ongeval vast te stellen, niet om alles met schade te vervangen door nieuwe onderdelen. Dan ik bijna elke motor van 5 jaar of ouder eco-TL bij een ongeval.

Het verschilt ook per motor.

Ik heb nu een super nette StreetGlide van al weer 7 jaar staan. Met schade. Daar gaat gewoon een volledig nieuw Vance & Hines systeem op, ivm schade.
Mijn vorige motor (gsx-r 1991) was omgereden door een bekende, alleen de krassen op de kuip was al voldoende om hem total-loss te verklaren.

Kortom: kijken wat je kunt krijgen en daarna zelf de motor weer opbouwen (kun je gelijk een andere kont monteren en de motor verder verbouwen).
 
Als ik zelf snel tel kom ik toch al op economisch total loss uit.

Krom subframe: 550 euro
Kuip achter kapot: 140 euro
Achterremklauw afgeschaafd: 500 euro
Laser uitlaat: 400 euro
Rempedaal afgebroken: 80 euro

En dan nog schade aan de kentekenplaat, achterlicht, knippers, passagierssteun en andere kleine dingen en nog arbeidsloon dan gaat het snel.

Maar ik begrijp dus dat ik vooral afhankelijk ben van de motorzaak waar ik de motor naar toe breng en dat ik zelf een goed overzicht moet maken van vergelijkbare motoren die te koop staan. Ik neem aan dat ik dan alleen naar motoren hoef te kijken die via bedrijven worden verkocht of moet ik ook de particuliere prijzen meenemen?
 
Ik ben er vooral bang voor dat ze alles wat niet standaard is als minpunt gaan zien waardoor ik er een minimaal bedrag voor terug krijg.

Dat is sowieso het geval. De verzekeraar zal niet meer uitbetalen dan noodzakelijk... Innen zijn ze gek op, maar betalen... stukken minder.

De dagwaarde is meestal toch minder dan wat je zelf voor je motor betaald hebt, of wil krijgen bij verkoop.

Bij schade tot een bepaald bedrag, ik meen €750,- komt er geeneens een expert maar kan je eigen dealer een bon opmaken voor het te declareren bedrag. Daarboven komt er wel iemand kijken.
Zo heb ik het weleens gehad na aangereden te zijn in het koekblik, maar zal best eens zelfde kunnen zijn... Even informeren bij je verzekeraar.

Blijft klote natuurlijk. Succes met de afhandeling :Y
 
Laatst bewerkt:
Als ik zelf snel tel kom ik toch al op economisch total loss uit.

Krom subframe: 550 euro
Kuip achter kapot: 140 euro
Achterremklauw afgeschaafd: 500 euro
Laser uitlaat: 400 euro
Rempedaal afgebroken: 80 euro

En dan nog schade aan de kentekenplaat, achterlicht, knippers, passagierssteun en andere kleine dingen en nog arbeidsloon dan gaat het snel.

Maar ik begrijp dus dat ik vooral afhankelijk ben van de motorzaak waar ik de motor naar toe breng en dat ik zelf een goed overzicht moet maken van vergelijkbare motoren die te koop staan. Ik neem aan dat ik dan alleen naar motoren hoef te kijken die via bedrijven worden verkocht of moet ik ook de particuliere prijzen meenemen?
Hoe kom je aan deze bedragen :?

Een geschaafde remklauw kost 500 euro?????

Het werkt zo:
dagwaarde
schade -/-
------------=
restwaarde

Als de verhouding dagwaarde/restwaarde een bepaalde factor heeft, is het eco TL. Dat scheelt per maatschappij, per bedrag en per motor.

Je moet nu een juiste dagwaarde zien te bepalen, en het schadebedrag. Pas dan, en enkel dan, weet je de rest ook.

En ja, ook particuliere prijzen meenemen voor bepalen van dagwaarde.
 
Prijzen komen van www.cmsnl.nl.

Voorbeeld:

Subframe Maintenance

Achterremklauw Maintenance

Die remklauw zal dan nu nog best prima functioneren maar remmen lijken me dan toch onderdelen waar je geen schuifschade op wil hebben. Zal nog eens goed kijken hoeveel materiaal er weg is.
 
Prijzen komen van www.cmsnl.nl.

Voorbeeld:

Subframe Maintenance

Achterremklauw Maintenance

Die remklauw zal dan nu nog best prima functioneren maar remmen lijken me dan toch onderdelen waar je geen schuifschade op wil hebben. Zal nog eens goed kijken hoeveel materiaal er weg is.
Dat zijn nieuwprijzen, ex btw ook nog :X

Maar goed, een ander subframe hoeft niet nieuw te zijn om het in oorspronkelijke staat te herstellen. Remklauw ook niet.

Het moet wel goed zijn, dat dan weer wel :Y
 
Als je hem niet van te voren hebt laten taxeren dan gana ze uit van het standaard model. Ik denk overigens dat dit in jou geval niet zo gek veel zal uitmaken.

Wel belangrijk is om van te voren af te spreken met de verzekeraar wie de taxatie kosten van de schade betaald. De verzekeraar vraagd namelijk om je motor bij een dealer neer te zetten. De schade expert bepaald dan samen met de dealer wat de reparatie gaat kosten. Het werk van de schade expert hoef je nooit te bepalen. Als de motor totalloss wordt verklaard heb je kans de de dealer jou een rekening gaat presenteren. Hij heeft namelijk wel werk verricht maar verdient niets aan de reparatie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan