Dagwaarde discussie met verzekeraar..

B600

Rookie
9 aug 2006
9
0
Maastricht
Ik wil mijn Bandit 600s naast mijn WA ook voor diefstal verzekeren. Ik hiervoor contact opgenomen met Centraal Beheer (daar ben ik met andere dingen ook verzekerd). Nu was mijn vraag aan Centraal Beheer; wat is de dag waarde van mijn motor dan weet ik of ik de diefstal (WA Top) het waard vind. Hieronder staat de e-mail conversatie.

Mijn vraag is; waarom willen die verzekeraars die (...) dagwaarde niet geven voordat ik mijn verzekering afsluit cq. uitbreid en hoe hebben jullie die geregeld?

ps. het leest een beetje lastig ( i know)

=================================================================
Geachte heer Knitel,

In reactie op uw bericht:

Geachte heer/mevrouw,
Ik heb toch zo mijn vraagtekens bij uw onderstaande reactie. Stel
ik heb een object verzekerd bij jullie, ook voor diefstal, en stel dat is
vanmorgen gestolen. Indien in aangifte doe en een claim indien
kunnen jullie mij toch ook onmiddelijk vertellen wat de dagwaarde is?
Waarom zouden jullie dat dan niet kunnen bij een object (in dit geval een
motor) wat ik nog moet laten verzekeren? In beide gevallen hebben jullie
geen mogelijk of geen moeite gedaan de door u genoemde factoren vast te
stellen (u haalt aan: kilometerstaand, onderhoud ed)

De essentie van een verzekering is dat ik een stuk risico afkoop.
Om preciezer te zijn; ik doe wat jullie ook doen; ik vermenigvuldig de
geachte kans op diefstal met de dagwaarde om te kijken wat een
geschikte premie zou zijn (toeslagen, administratie kosten en winsten
daargelaten).

Mijn vraag blijft dus luiden: wat is de dagwaarde in jullie ogen
van onderstaande motor? Dagwaardes van dealers varieren namelijk tussen
twee- en drie duizend euro.

In de hoop op korte termijn een reactie van u te mogen ontvangen
verblijf ik.

Met vriendelijke groet,

Marco



----- Original Message -----
From: "Centraal Beheer Achmea" <reactie@centraalbeheer.nl>
To: <m.knitel@xxxx>
Sent: Wednesday, August 09, 2006 2:53 PM
Subject: Re: Uw bericht aan Centraal Beheer Achmea
(MsgID-09082006072304225)


> Geachte heer Knitel,
>
> In reactie op uw bericht:
>
> L.S.
> Ik zou graag de dagwaarde willen weten van een motor welke ik in
> overweging
> heb te verzekeren. Ik heb reeds bij jullie een autoverzekering
> lopen. Mij
> is telefonisch medegedeeld dat de dagwaarde niet makkelijk te
> achterhalen
> was. Voordat ik een verzekering afsluit wil ik natuurlijk wel op
de
> hoogte
> zijn van de jullie schatting van de dagwaarde, dit in verband met
> diefstal
> en/of beschadiging. Het afsluiten van een verzekering zonder te
> weten wat
> je kan claimen is al een melk pak kopen zonder te weten hoeveel
er
> in zit.
> Gegevens motor:
> Suzuki Bandit 600
> bj 1996
> cc 599
> Ik heb 0 schade vrije jaren en ben geboren 1984.
> Cataloguswaarde 6250 euro.
>
> Informeren wij u graag als volgt:
>
> De dagwaarde kunnen wij u niet geven, deze is namelijk van een
aantal
> factoren afhankelijk. Zoals bijvoorbeeld de staat van onderhoud,
de
> kilometerstand en dergelijke. Wilt u toch een globale indicatie
dan
> kunt u dit opvragen bij uw garage of bij een dealer bij u in de
> buurt.
>
> Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben ingelicht.
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Centraal Beheer Achmea
> Internet Contact Centrum
>
> NIEUW! MIJN GEGEVENS OP www.centraalbeheer.nl
> U kunt nu het actuele overzicht van uw verzekeringen en geldzaken
> bekijken en online uw spaargeld overboeken. Vanaf de homepage
> kunt u inloggen bij Mijn gegevens met uw pimcode.
> Heeft u nog geen pimcode? Kijk dan snel op www.centraalbeheer.nl


Informeren wij u graag als volgt:

Ook kunnen wij u bij schade niet direct de dagwaarde vertellen.
Centraal Beheer Achmea heeft schade-experts in het land, die bij
schade contact opnemen met de klant om alles te bespreken. Waaronder
de eerder genoemde factoren die o.a. de dagwaarde bepalen.
Tevens verzekeren wij motorvoertuigen niet op basis van dagwaarde en
is dit ook geen factor om de premie te bepalen.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben ingelicht.

Met vriendelijke groet,

Centraal Beheer Achmea
Internet Contact Centrum

=================================================================
 
Laat hem dan taxeren? Je kan moeilijk verwachten dat ze ongeziens een waarde kunnen bepalen van elke motor die ter verzekering bij ze aangeboden wordt?
:?
 
Zij kunnen op basis van de verstrekte gegevens ook een premie berekenen en als hij volgende week gestolen zou worden kunnen ze ook een dagwaarde vaststellen dus waarom niet nu?

Ik vermoed dat er ook naar minder nette factoren wordt gekeken als schade historie en waarde van de andere objecten die iemand bij hun heeft verzekerd.

In principe mag de dagwaarde daar niet van afhangen, vandaar.

Ik vroeg me af of er verzekeraars zijn die hier transparanter mee omgaan.
 
Dit kan trouwens wel een leuke discussie worden...
Ik heb mijn motor ook tegen diefstal verzekerd voor de volle cataloguswaarde, toch zal ik waarschijnlijk maar de dagwaarde terugkrijgen als ie gestolen wordt.
Als mijn motor nieuwer zou zijn zou ik meer terugkrijgen, maar toch betaal ik evenveel premie...
Dit is dus pure oplichterij...
 
@ White; ja dat zou eigenlijk wel zo moeten zijn, opzich wordt dit ook wel gedaan door de no claim tredes maar toch. Het zou dus lonen elk jaar je verzekering opnieuw af te sluiten als je motor snel wordt afgeschreven.

Maar de vraag blijft, als ze met alle gegevens een premie berekening kunnen maken kunnen ze toch ook vertellen wat de dagwaarde bij diefstal is??? |( |( |(
 
Klopt, dat je betaalt voor nieuwwaarde en de dagwaarde terug krijgt. Dat geldt voor vrijwel elke verzekering. Kijk maar naar je inboedel......
 
Het is in zoverre een onzinnige discussie omdat de verzekeraar je dat bedrag toch niet gaat noemen. Want wat als je motor nou morgen wordt gestolen en ze taxeren hem lagen dan het bedrag wat je nu per mail zou hebben gehad, dan begint het gezeik voor hun.
 
Klopt, dat je betaalt voor nieuwwaarde en de dagwaarde terug krijgt. Dat geldt voor vrijwel elke verzekering. Kijk maar naar je inboedel......

Wat ook wel weer begrijpelijk is omdat de nieuwwaarde van producten gelijk is, terwijl de dagwaarde van de ene honda uit maart 2005 behoorlijk kan verschillen van een willekeurige andere precies dezelfde honda uit dat jaar.
 
Beste Calavaro,
Duidelijk verhaal. Ik snap dat wanneer ee verzekeraar hem taxeert de waardes kunnen afwijken, máár bij diefstal kan je de motor niet meer her-taxeren. Ik heb ze gevraagd wat de dagwaarde vandáág is.

Ik denk dat de discussie niet zo heel onzinnig is want ik denk dat er heel wat mensen rondrijden met een diefstalverzekering die bij diefstal een bedrag terugkrijgen wat vele malen lager is dan hij of zij verwacht. zou toch zonde zijn als je keurig premie betaalt en vervolgens eigenlijk niets verzekerd blijkt te hebben. Een vriend van mij die al 13 jaar dezelfde motor heeft kwam erachter dat hij de afgelopen 3 jaar een diefstal verzekering had lopen terwijl de dagwaarde van zijn(slechts) 13 jaar oude motor 0 euro was. Die is gestolen en hij krijgt dus niets terug, toch lullig.
Groeten.
 
De dagwaarde van een motor is voor een groot deel afhankelijk van de staat waarin de motor verkeert. Verder het aantal gereden kilometers, accessoires, enzovoorts, enzovoorts.

Niemand kan je ongezien de dagwaarde van een motor noemen. Je kunt zelf wel een idee kijken van wat de dagwaarde is. Kijk voor welke bedragen een motor bij motorzaken of op internet wordt aangeboden. Hou er wel rekening mee, dat je van prijzen zonder inruil uit moet gaan. Ook garantie en een afleveringsbeurt zit doorgaans in een vraagprijs bij een motorzaak meegenomen. Dat moet je er dus ook nog eens vanaf gaan halen. Doorgaans zit er ook geen garantie meer op je eigen motor. Mocht je motor nou gestolen worden, dan zal een expert ook op die manier een dagwaarde gaan bepalen. En anders moet je gewoon je motor nu laten taxeren en die taxatie ook naar de verzekeraar sturen. Heeft waarschijnlijk ook gevolgen voor je premie...

Een dagwaarde van een motor van 13 jaar oud op 0 Euro is gel#l. Ook een oudere motor heeft een dagwaarde. Wordt meestal alleen wat lastiger te bepalen naarmate een motor ouder is. De staat waarin de motor verkeert wordt immers steeds belangrijker ten opzichte van de nieuwprijs. Daarom gaan de bekende boekjes meestal ook maar 7 jaar terug.

En ja, mijn motor is inderdaad getaxeerd!
 
Jullie halen 2 dingen door elkaar, dagwaarde en taxatiewaarde, daar zit een groot verschil tussen.
Van de motoren is bekend dat deze niet de km/pj rijden die auto's rijden, daar is in de lijsten al rekening mee gehouden, en ze betalen dus uit naar koerslijst.
En dan maakt het niet uit od je tank vol zat, nieuwe banden en ketting, enz.
dat zijn gewoon slijtageonderdelen, waarvan de verzekeraar aanneemt dat je die gewoon in goede staat houdt.
Je krijgt alleen meer dan de koerswaarde uitbetaald als je kun aantonen dat ie echt zoveel minder heeft gelopen, accessoires worden zowieso nooit meeverzekerd, daar krijg je bij inruil ook nooit geen stuiver extra voor terug.

Maar stel je hebt een Honda 6 cil. of een MV uit 70, DAN laat je een taxatierapport maken, omdat de DAGWAARDE nul is, maar de werkelijke waarde de nieuwprijs kan overstijgen, dus dan spreek je over een taxatiewaarde. En daar moet je dan ook een rapport van hebben.

Dus voor de goede order, normaal gesproken krijg je bij diefstal de koerswaarde, bij schade kan het soms voordeliger uitpakken, want dan hebben ze iets tastbaars, maar bij diefstal wordt gekeken naar de vervangingswaarde, dus voor welk bedrag kun je weer een soortgelijke motor kopen.
 
Dit kan trouwens wel een leuke discussie worden...
Ik heb mijn motor ook tegen diefstal verzekerd voor de volle cataloguswaarde, toch zal ik waarschijnlijk maar de dagwaarde terugkrijgen als ie gestolen wordt.
Als mijn motor nieuwer zou zijn zou ik meer terugkrijgen, maar toch betaal ik evenveel premie...
Dit is dus pure oplichterij...
Ik heb daar in het verleden ook eens een discussie over gehad met een verzekering.
Als je goed oplet zijn er dus verzekeringen die de premie op nieuwwaarde baseren en andere die de dagwaarde hiervoor gebruiken.
In het eerste geval betaal je dus al snel te veel omdat je uiteindelijk wel (slechts...) de dagwaarde terug krijgt...
In het andere geval moet je gewoon elk jaar ff op tijd aangeven (voordat de verzekering verlengt word) dat je je dagwaarde naar beneden wilt aanpassen.
Dan ga je dus elk jaar wat minder betalen, wel zo eerlijk
 
Call me stupid, maar de dagwaarde is toch geindexeerd? Die wordt toch al regelmatig aangepast? Ik zal op m'n werk even research voor jullie verrichten... To be continued.
 
Heb het even voor je nagezocht, nieuwprijs +/- 6200 euro, dagwaarde 2000 euro, hoop niet dat je er van schrikt

Hij is al 10 jaar oud, dat moet je wel in acht nemen
 
Zou top zijn, Bandit 600 uit '96 met 10.000 op de teller. Schadevrij.


10k op de teller? staat hij in de woonkamer? ik heb vanaf februari al 6k gereden met mijn bandit :P hij stond ook op 34k toen ik hem kocht. dat vond ik eigenlijk al weinig voor een motor uit 98
 
10k op de teller? staat hij in de woonkamer? ik heb vanaf februari al 6k gereden met mijn bandit :P hij stond ook op 34k toen ik hem kocht. dat vond ik eigenlijk al weinig voor een motor uit 98

Ja hoor, werd elke dag in en uit de garage gereden om te poetsen, motor heeft nog niet gelopen, eerste tank benzine zit er nog in, en japanse lucht in de banden
 
Staat 10231 km op de teller, voorband is volgens mij nog nooit vervangen (beide banden worden deze week vervangen) Maar dat de dagwaarde 2000 is vind ik prima, daar heb ik ook voor gekocht en kreeg er een zwaar Abus slot bij dus volgens mij heb ik een redelijke prijs betaald. *D
 
ik zit via de knmv ,,, daar kon ik een dagwaarde op geven en daar overheen werd de premie berekend , dus had ik zelf er invloed op , lijkt me niet meer dan normaal ,, kan me voorstellen als je een bijzondere motor heb of een dure dat er een officele waardebepaling moet plaats vinden......
 
:} :} :} _O- _O- _O- :} :} :}

Ik heb deze uitspraak net gemaild naar een maat van mij die dus bij de Appel en Peer werkt....... _O-

Grtzzz Simon. 8-)

tja dan maar ff een reaktie van iemand die de paraplu terug wil.

doorgaans is een dergelijke reaktie afkomstig van iemand die na een schade niet kreeg wat hij/zij verwachte.
en meestal komt dat dan doordat gezocht wordt naar de goedkoopste polis ipv naar een polis die bij je past.

op zich niets mis mee maar ga dan niet lopen jammeren achteraf. je kan ook vooraf voor de verandering de polisvoorwaarden eens een keer doorlezen voordat je je handtekening zet.

heb net weer een zwikkie plus terug gehaald want het regent hier pijpestelen
 
Terug
Bovenaan Onderaan